OHC
REKLAMA
Zwykle jest on napędzany za pomocą elastycznego, zębatego paska rozrządu. W silnikach innego typu oraz w silnikach mocnych napędzany jest łańcuchem. Zdarza się także, choć raczej wyjątkowo, także napęd za pomocą kół zębatych. Dla tego typu rozwiązania stosuje się dwa układy: SOHC – jednym wałkiem oraz DOHC – z dwoma wałkami rozrządu.
REKLAMA
Do zalet tego układu zaliczyć można brak pośrednich elementów rozrządu, jak popychacze czy dźwignie zaworowe, które wymagałyby smarowania i mogłyby ulec awarii. Zaletą jest także dobra szybkobieżność silnika, która wynika z braku zwłoki w napełnianiu silnika ładunkiem i opróżnianiu go ze spalin. Wadą OHC jest złożona konstrukcja głowicy silnika. Opanowanie technologii produkcji silników OHC, w połączeniu z ich zaletami spowodowała, że praktycznie nie spotykane są nowe konstrukcyjnie silniki spalinowe o małej i średniej mocy z innym rodzajem rozrządu.
Zobacz też: Układ wtryskowy
REKLAMA
REKLAMA