REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Audi A8 facelifting 2014
Audi A8 facelifting 2014
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Przetarg BOR-u na zakup nowych limuzyn dla VIP-ów został rozstrzygnięty. Najlepszą ofertą okazało się Audi A8 w przedłużonej wersji nadwozia, napędzane 4,0-litrowym silnikiem V8. Poznajcie bliżej szczegóły przetargu i jego triumfatora.

Przetarg BOR-u na limuzyny na Szczyt Sojuszu Północnoatlantyckiego NATO

Na początku tego roku w polskich mediach rozgorzała gorąca dyskusja dotycząca ogłoszonego przez BOR przetargu na zakup 20 opancerzonych limuzyn dla VIP-ów za kwotę 40 milionów złotych. Dyskusja o słuszność wydawania tak dużych środków publicznych na zakup pojazdów dla najważniejszych osób w Państwie była tak duża, że prawie żadna z szanujących się redakcji nie zauważyła, że przetarg nie dotyczył zakupu pojazdów opancerzonych, a jedynie ich cywilnych wersji.

REKLAMA

W rezultacie koszt inwestycji nie wyniósł 40 a tylko nieco ponad 8 mln zł. I wbrew powszechnej opinii, autem tym nie będzie jeździł Prezydent Andrzej Duda, który wracając z gór na początku marca uległ groźnemu wypadkowi. On na nowe auto będzie musiał jeszcze poczekać.

Wymogi przetargu BOR

Niedawno rozpisany przetarg na zakup 20 limuzyn dla VIP-ów zakończył się zwycięstwem Audi A8 L napędzanego 4,0-litrowym silnikiem V8 o mocy 435 KM. Niemieckie auto otrzymało łącznie 88,33 pkt wyprzedzając dwóch swoich rodzimych konkurentów – BMW serii 7 i Mercedesa klasy S. W przetargu brane pod uwagę było ponad 80 cech pojazdów. Kryteria wyboru konkretnego auta dotyczyły zarówno parametrów technicznych auta:

  • rodzaj nadwozia - sedan;
  • długość nadwozia -  min. 5200 mm;
  • szerokość nadwozia bez lusterek - min. 1850 mm;
  • wysokość nadwozia - min. 1450 mm;
  • rozstaw osi – min. 3100 mm;
  • rodzaj silnika -  benzynowy o mocy 300 kW/408 KM;
  • rodzaj napędu - napęd na cztery koła;
  • typ skrzyni biegów - automatyczna skrzynia biegów;
  • pojemność baku - min. 75 l;

jak i jego wyposażenia:

  • radioodtwarzacz CD/MP3 z możliwością odbioru w systemie analogowym i cyfrowym, min. 12 głośników;
  • czterostrefowa automatyczna klimatyzacja z możliwością sterowania nią z tylnych siedzeń;
  • system jazdy nocnej (wykrywania przeszkód na drodze);
  • fotele komfortowe dla pasażera i kierowcy, sterowane elektrycznie, wentylowane i podgrzewane z pamięcią położenia;
  • reflektory przednie diodowe lub laserowe ze zmiennym rozkładem światła i z automatyczną regulacją zależną od obciążenia;
  • system multimedialny dla pasażerów siedzących z tyłu pojazdu z DVD i TV;
  • samopoziomujące się zawieszenie i wiele innych elementów.

Oprócz tego wykonawca przetargu musiał zobligować się do zapewnienia warsztatu napraw na terenie Warszawy oraz do przeszkolenia kierowców i mechaników zajmujących się na co dzień tymi autami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samochody zgłoszone do przetargu BOR-u

Wśród głównych konkurentów Audi A8 L 4.0 TFSI upatrywano BMW 750Li xDrive z silnikiem o mocy 450 KM i 467-konnego Mercedesa S500 L 4MATIC. Pozostali konkurenci zostali od razu skreśleni z uwagi na zbyt słabe silniki (Volvo S90 T8 ma 407 zamiast wymaganych 408 KM), za małe wymiary nadwozia (Lexus LS 600h L ma o 1 cm za krótki rozstaw osi) lub przez brak napędu 4x4 (Jaguar XJR 550 KM).

wymagane minimum BMW 750Li xDrive Audi A8 L 4.0 TFSI Mercedes S500 L 4MATIC
Moc 408 KM 450 KM 435 KM 467 KM
Napęd 4x4 4x4 4x4 4x4
Długość 5200 mm 5 238 mm 5 265 mm 5 246 mm
Rozstaw osi 3100 mm 3 210 mm 3 122 mm 3 165 mm
Szerokość 1850 mm 1 902 mm 1 949 mm 1 899 mm
Gwarancja 2 lata 2 lata (w opcji wydłużenie do 5 lat lub 120 tys. km) 3 lata (90 000 km) 2 lata
Cena 532 600 zł 480 140 zł 504 500 zł

Audi A8 L 4.0 TFSI - zwycięzca przetargu

Zwycięzca przetargu czyli Audi A8 L 4.0 TFSI to zaawansowana technicznie limuzyna. Wyróżnia ją niezwykle lekkie, wykonane w większości ze stopu aluminium nadwozie, które waży zaledwie 241 kg. Oznaczenie „L” odnosi się z kolei do niemieckiego słowa Lang (długi) i oznacza wersję ze zwiększonym aż o 13 cm rozstawem osi. W rezultacie auto jest znacznie bardziej obszerne w środku, a w tylnej części jego kabiny wygospodarowano miejsce na dwa rozkładane fotele.

Audi A8 facelifting 2014

Audi A8 facelifting 2014

Kamil Fraszkiewicz

Silnik 4.0 TFSI o mocy 435 KM

Mimo potężnych rozmiarów Audi okazuje się niezwykle dynamiczne. Gdy trzeba potrafi rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 4,6 sekundy, a więc szybciej niż Porsche Boxster w sportowej wersji S. Jego sekretem jest niezwykle mocny silnik V8 o pojemności 4,0-litrów. Wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa i sekwencyjne, podwójne doładowanie osiąga moc 435 KM przy przy 5100 obr./min. i aż 600 Nm momentu obrotowego w szerokim zakresie obrotów (1500-5000 obr./min).

Audi A8 facelifting 2014

Audi A8 facelifting 2014

Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

Jednostka napędowa o tak wysokich osiągach ma ogromne zapotrzebowanie na paliwo, dlatego Audi wyposażyło 4,0-litrowy motor w system Cylinder On Demand. Układ ten steruje pracą poszczególnych cylindrów silnika w taki sposób, aby jak najbardziej ograniczyć zużycie paliwa. Gdy auto porusza się z jednostajną prędkością, a obciążenie silnika nie jest duże, system odłącza cztery z ośmiu cylindrów, zamykając zawory i dezaktywując wtrysk oraz zapłon. W rezultacie apetyt silnika na paliwo wyraźnie się zmniejsza.

Ciekawym rozwiązaniem w jakie wyposażono Audi A8 4.0 TFSI jest także system Active Noise Cancellation, który dba o spokój i ciszę w kabinie. Aby rozmowie pasażerów nie przeszkadzał dźwięk pracującego silnika, system wysyła specjalne przeciwdźwięki, niwelujące odgłos pracy jednostki napędowej. Co więcej, drgania potężnego motoru również są minimalizowane dzięki aktywnym łożyskom ograniczających wibracje silnika.

Audi A8 facelifting 2014

Audi A8 facelifting 2014

Kamil Fraszkiewicz

Jak na Audi przystało, model A8 został wyposażony też w zaawansowany napęd wszystkich kół określanym nazwą quattro. Jest to stały napęd, który w przeciwieństwie do systemów opartych na sprzęgle typu Haldex, bezustannie przekazuje moment obrotowy zarówno na przednią jak i tylną oś.

Audi A8 L - bezpieczne i niezwykle komfortowe

REKLAMA

Wymagania BOR-u dotyczące limuzyny dla VIP-ów skupiały się także wokół nowoczesnego wyposażenia zarówno z zakresu bezpieczeństwa, jak i komfortu jazdy. Pod tym względem Audi A8 należy do ścisłej czołówki w swojej klasie. System nocnej obserwacji drogi wykorzystujący kamerę na podczerwień, układ automatycznego parkowania, aktywny tempomat utrzymujący bezpieczną odległość od poprzedzającego auta w zakresie prędkości od 0 do 250 km/h czy reflektory diodowe Audi Matrix LED pozwalające na bezustanną jazdę na długich światłach bez ryzyka oślepiania innych kierowców to tylko niektóre z nowatorskich rozwiązań Audi.

Działająca na podczerwień kamera o dalekim zasięgu (FIR), umieszczona w osłonie chłodnicy Singleframe, reaguje na ciepło emitowane przez obiekty. Obejmuje w poziomie kąt  24 stopni (kąt pionowy: 18 stopni) i monitoruje przestrzeń do 300 m wprzód, a więc znacznie dalej niż sięga światło drogowe. Gdy komputer rozpozna potencjalnie niebezpieczną sytuację, obiekt oznaczany jest na czerwono i rozlega się ostrzegawczy gong. Ostrzeżenie pojawia się także na opcjonalnym wyświetlaczu na szybę head up, a w układzie hamulcowym wzrasta ciśnienie na wypadek gwałtownego hamowania.

Audi A8 facelifting 2014

Audi A8 facelifting 2014

Kamil Fraszkiewicz

Komfortową podróż zapewnia z kolei świetne wyciszenie kabiny (auto ma bardzo niski współczynnik oporu powietrza Cx=0,26), wysokiej jakości materiały i skóra. Audi A8 w wersji przedłużonej oferuje pasażerom drugiego rzędu siedzeń iście luksusowe warunki jazdy. Siedzący może oprzeć stopy na  elektrycznie wysuwanym z oparcia przedniego siedzenia pasażera podnóżku, a plecy  poddać zabiegowi masażu, wykonywanemu za pomocą dziesięciu poduszek powietrznych. W aucie nie zabrakło także elektrycznie sterowanych rolet przeciwsłonecznych w bocznych drzwiach, rozkładanych  stolików i lodówki.  

Nasza redakcja miała okazję testować Audi A8 najnowszej generacji, napędzane wysokoprężnym motorem 3.0 TDI. Wrażenia z jazdy opisaliśmy w poniższym teście, do którego lektury szczerze zachęcamy:

Zobacz też: Test Audi A8 3.0 TDI 258 KM - komfort przede wszystkim

W związku z wypadkiem drogowym Prezydenta Andrzeja Dudy BOR zapowiedział, że niebawem rozpisze warunki nowego przetargu. Tym razem zakupione zostaną opancerzone limuzyny. Można przypuszczać, że i w tym przypadku głównymi rywalami w walce o lukratywny kontrakt będą 3 niemieckie auta. Czy i tym razem wygra Audi A8? Ma na to spore szansę, tym bardziej, że niedawno została zaprezentowana jego najnowsza wersja z opancerzeniem - Audi A8 Security.

Audi A8 facelifting 2014
Kamil Fraszkiewicz
Audi A8 facelifting 2014
Kamil Fraszkiewicz
Audi A8 facelifting 2014
Kamil Fraszkiewicz
Audi A8 facelifting 2014 kamera 360
Kamil Fraszkiewicz
Audi A8 facelifting 2014 prędkościomierz komputer pokładowy
Kamil Fraszkiewicz
Audi A8 facelifting 2014 Audi Matrix LED
Kamil Fraszkiewicz
Audi A8 facelifting 2014
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Budują stacje ładowania na potęgę. Powerdot postawi w Polsce w sumie 1750 punktów ładowania dla elektryków

    Kierowcy mogli nie słyszeć o firmie Powerdot, ale jej ładowarki z pewnością już widzieli. To one stoją przy sklepach Biedronka. 600 punktów przed marketami tej sieci to jednak ułamek planów firmy dla Polski.

    Kiedy pieszy, przechodząc przez jezdnię poza pasami, również ma pierwszeństwo?

    Pasy są azylem dla pieszych przechodzących przez jezdnię? Tak, ale nie tylko one. Polskie przepisy drogowe przewidują bowiem przypadki, w których pieszy będzie miał pierwszeństwo także podczas przechodzenia przez jezdnię poza pasami. Oto i one.

    Mandat za telefon na pasach w 2024 r. Kara dotyczy tylko przejść dla pieszych?

    Pieszy może dostać mandat za używanie telefonu podczas przechodzenia przez przejście. W tym punkcie rodzi się jednak kilka pytań. Ile wynosi kara? Kiedy konkretnie można dostać mandat? I czy dotyczy to tylko przejść dla pieszych? Odpowiedzmy.

    Ile kosztuje Opel Corsa Hybrid w 2024 r.? Oto cennik MHEV-a 100 KM i 136 KM

    Piąta generacja Opla Corsy otrzymała niedawno lifting. Wraz z nim pojawiły się nowe wersje napędowe. Właśnie do sprzedaży w Polsce wszedł model o zasilaniu spalinowo-elektrycznym. A trzeba za niego zapłacić... No właśnie, ile?

    REKLAMA

    Wrocław z nowym odcinkowym pomiarem prędkości. Kamery mają eliminować piratów drogowych na wjazdówce do miasta

    Wjazd do Wrocławia od al. Sobieskiego będzie kolejnym punktem, w którym ustawiony zostanie odcinkowy pomiar prędkości. OPP to nowy pomysł władz miasta. Wcześniej chciały one ograniczyć na tym odcinku dopuszczalną prędkość z 70 do 50 km/h. To jednak nie spodobało się kierowcom.

    Wymiana opon na letnie w 2024 r. Kiedy najlepiej pojawić się w serwisie?

    Wiosna nieśmiało zagląda do Polski. A to oznacza, że na usta kierowców powraca pytanie: "Kiedy zmienić opony na letnie?". Specjaliści odpowiadają i wskazują czy "już" to nie jest trochę za wcześnie.

    Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.? Auta "zjadają" nawet 1,8 tys. zł miesięcznie

    Samochody drożeją. To można powtarzać jak mantrę praktycznie od początku pandemii. W tym jednak materiale nie chodzi o ceny aut używanych, a raczej koszty ich późniejszego utrzymania. Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.?

    Przyjętego mandatu nie da się uchylić. Wznowienie postępowania mandatowego to konieczna zmiana

    Przyjętego mandatu karnego uchylić się nie da. Praktycznie nie ma takiej możliwości nawet w przypadku, w którym funkcjonariusz, wymierzając karę, dopuścił się złamania prawa. To oznacza złamanie konstytucyjnych praw kierowców. RPO wnosi zatem o zmianę przepisów.

    REKLAMA

    Nowy bat na pijanych kierowców od 14 marca. Zaczną tracić samochody. Jak zadziałają nowe przepisy?

    14 marca 2024 r. w życie wejdą nowe przepisy. W ich ramach pijany kierowca dostanie wyrok, grzywnę, a do tego straci prawo jazdy i... samochód. Tak, sądy będą mogły decydować o przepadku pojazdu. Czy to skuteczny bat?

    Po jakim czasie kasują się punkty karne w 2024 r.?

    Punkty karne stanowią skuteczny straszak na kierowców. Choć z czasem się przedawniają. Czy jednak wszyscy wiedzą po jakim czasie? W 2024 r. obowiązują na szczęście jednolite zasady kasowania punktów karnych.

    REKLAMA