REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audi A8 L - zwycięzca przetargu BOR

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Audi A8 facelifting 2014
Audi A8 facelifting 2014
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Przetarg BOR-u na zakup nowych limuzyn dla VIP-ów został rozstrzygnięty. Najlepszą ofertą okazało się Audi A8 w przedłużonej wersji nadwozia, napędzane 4,0-litrowym silnikiem V8. Poznajcie bliżej szczegóły przetargu i jego triumfatora.

Przetarg BOR-u na limuzyny na Szczyt Sojuszu Północnoatlantyckiego NATO

Na początku tego roku w polskich mediach rozgorzała gorąca dyskusja dotycząca ogłoszonego przez BOR przetargu na zakup 20 opancerzonych limuzyn dla VIP-ów za kwotę 40 milionów złotych. Dyskusja o słuszność wydawania tak dużych środków publicznych na zakup pojazdów dla najważniejszych osób w Państwie była tak duża, że prawie żadna z szanujących się redakcji nie zauważyła, że przetarg nie dotyczył zakupu pojazdów opancerzonych, a jedynie ich cywilnych wersji.

REKLAMA

W rezultacie koszt inwestycji nie wyniósł 40 a tylko nieco ponad 8 mln zł. I wbrew powszechnej opinii, autem tym nie będzie jeździł Prezydent Andrzej Duda, który wracając z gór na początku marca uległ groźnemu wypadkowi. On na nowe auto będzie musiał jeszcze poczekać.

Wymogi przetargu BOR

Niedawno rozpisany przetarg na zakup 20 limuzyn dla VIP-ów zakończył się zwycięstwem Audi A8 L napędzanego 4,0-litrowym silnikiem V8 o mocy 435 KM. Niemieckie auto otrzymało łącznie 88,33 pkt wyprzedzając dwóch swoich rodzimych konkurentów – BMW serii 7 i Mercedesa klasy S. W przetargu brane pod uwagę było ponad 80 cech pojazdów. Kryteria wyboru konkretnego auta dotyczyły zarówno parametrów technicznych auta:

  • rodzaj nadwozia - sedan;
  • długość nadwozia -  min. 5200 mm;
  • szerokość nadwozia bez lusterek - min. 1850 mm;
  • wysokość nadwozia - min. 1450 mm;
  • rozstaw osi – min. 3100 mm;
  • rodzaj silnika -  benzynowy o mocy 300 kW/408 KM;
  • rodzaj napędu - napęd na cztery koła;
  • typ skrzyni biegów - automatyczna skrzynia biegów;
  • pojemność baku - min. 75 l;

jak i jego wyposażenia:

  • radioodtwarzacz CD/MP3 z możliwością odbioru w systemie analogowym i cyfrowym, min. 12 głośników;
  • czterostrefowa automatyczna klimatyzacja z możliwością sterowania nią z tylnych siedzeń;
  • system jazdy nocnej (wykrywania przeszkód na drodze);
  • fotele komfortowe dla pasażera i kierowcy, sterowane elektrycznie, wentylowane i podgrzewane z pamięcią położenia;
  • reflektory przednie diodowe lub laserowe ze zmiennym rozkładem światła i z automatyczną regulacją zależną od obciążenia;
  • system multimedialny dla pasażerów siedzących z tyłu pojazdu z DVD i TV;
  • samopoziomujące się zawieszenie i wiele innych elementów.

Oprócz tego wykonawca przetargu musiał zobligować się do zapewnienia warsztatu napraw na terenie Warszawy oraz do przeszkolenia kierowców i mechaników zajmujących się na co dzień tymi autami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samochody zgłoszone do przetargu BOR-u

Wśród głównych konkurentów Audi A8 L 4.0 TFSI upatrywano BMW 750Li xDrive z silnikiem o mocy 450 KM i 467-konnego Mercedesa S500 L 4MATIC. Pozostali konkurenci zostali od razu skreśleni z uwagi na zbyt słabe silniki (Volvo S90 T8 ma 407 zamiast wymaganych 408 KM), za małe wymiary nadwozia (Lexus LS 600h L ma o 1 cm za krótki rozstaw osi) lub przez brak napędu 4x4 (Jaguar XJR 550 KM).

wymagane minimum BMW 750Li xDrive Audi A8 L 4.0 TFSI Mercedes S500 L 4MATIC
Moc 408 KM 450 KM 435 KM 467 KM
Napęd 4x4 4x4 4x4 4x4
Długość 5200 mm 5 238 mm 5 265 mm 5 246 mm
Rozstaw osi 3100 mm 3 210 mm 3 122 mm 3 165 mm
Szerokość 1850 mm 1 902 mm 1 949 mm 1 899 mm
Gwarancja 2 lata 2 lata (w opcji wydłużenie do 5 lat lub 120 tys. km) 3 lata (90 000 km) 2 lata
Cena 532 600 zł 480 140 zł 504 500 zł

Audi A8 L 4.0 TFSI - zwycięzca przetargu

Zwycięzca przetargu czyli Audi A8 L 4.0 TFSI to zaawansowana technicznie limuzyna. Wyróżnia ją niezwykle lekkie, wykonane w większości ze stopu aluminium nadwozie, które waży zaledwie 241 kg. Oznaczenie „L” odnosi się z kolei do niemieckiego słowa Lang (długi) i oznacza wersję ze zwiększonym aż o 13 cm rozstawem osi. W rezultacie auto jest znacznie bardziej obszerne w środku, a w tylnej części jego kabiny wygospodarowano miejsce na dwa rozkładane fotele.

Audi A8 facelifting 2014

Kamil Fraszkiewicz

Silnik 4.0 TFSI o mocy 435 KM

Mimo potężnych rozmiarów Audi okazuje się niezwykle dynamiczne. Gdy trzeba potrafi rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 4,6 sekundy, a więc szybciej niż Porsche Boxster w sportowej wersji S. Jego sekretem jest niezwykle mocny silnik V8 o pojemności 4,0-litrów. Wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa i sekwencyjne, podwójne doładowanie osiąga moc 435 KM przy przy 5100 obr./min. i aż 600 Nm momentu obrotowego w szerokim zakresie obrotów (1500-5000 obr./min).

Audi A8 facelifting 2014

Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

Jednostka napędowa o tak wysokich osiągach ma ogromne zapotrzebowanie na paliwo, dlatego Audi wyposażyło 4,0-litrowy motor w system Cylinder On Demand. Układ ten steruje pracą poszczególnych cylindrów silnika w taki sposób, aby jak najbardziej ograniczyć zużycie paliwa. Gdy auto porusza się z jednostajną prędkością, a obciążenie silnika nie jest duże, system odłącza cztery z ośmiu cylindrów, zamykając zawory i dezaktywując wtrysk oraz zapłon. W rezultacie apetyt silnika na paliwo wyraźnie się zmniejsza.

Ciekawym rozwiązaniem w jakie wyposażono Audi A8 4.0 TFSI jest także system Active Noise Cancellation, który dba o spokój i ciszę w kabinie. Aby rozmowie pasażerów nie przeszkadzał dźwięk pracującego silnika, system wysyła specjalne przeciwdźwięki, niwelujące odgłos pracy jednostki napędowej. Co więcej, drgania potężnego motoru również są minimalizowane dzięki aktywnym łożyskom ograniczających wibracje silnika.

Audi A8 facelifting 2014

Kamil Fraszkiewicz

Jak na Audi przystało, model A8 został wyposażony też w zaawansowany napęd wszystkich kół określanym nazwą quattro. Jest to stały napęd, który w przeciwieństwie do systemów opartych na sprzęgle typu Haldex, bezustannie przekazuje moment obrotowy zarówno na przednią jak i tylną oś.

Audi A8 L - bezpieczne i niezwykle komfortowe

REKLAMA

Wymagania BOR-u dotyczące limuzyny dla VIP-ów skupiały się także wokół nowoczesnego wyposażenia zarówno z zakresu bezpieczeństwa, jak i komfortu jazdy. Pod tym względem Audi A8 należy do ścisłej czołówki w swojej klasie. System nocnej obserwacji drogi wykorzystujący kamerę na podczerwień, układ automatycznego parkowania, aktywny tempomat utrzymujący bezpieczną odległość od poprzedzającego auta w zakresie prędkości od 0 do 250 km/h czy reflektory diodowe Audi Matrix LED pozwalające na bezustanną jazdę na długich światłach bez ryzyka oślepiania innych kierowców to tylko niektóre z nowatorskich rozwiązań Audi.

Działająca na podczerwień kamera o dalekim zasięgu (FIR), umieszczona w osłonie chłodnicy Singleframe, reaguje na ciepło emitowane przez obiekty. Obejmuje w poziomie kąt  24 stopni (kąt pionowy: 18 stopni) i monitoruje przestrzeń do 300 m wprzód, a więc znacznie dalej niż sięga światło drogowe. Gdy komputer rozpozna potencjalnie niebezpieczną sytuację, obiekt oznaczany jest na czerwono i rozlega się ostrzegawczy gong. Ostrzeżenie pojawia się także na opcjonalnym wyświetlaczu na szybę head up, a w układzie hamulcowym wzrasta ciśnienie na wypadek gwałtownego hamowania.

Audi A8 facelifting 2014

Kamil Fraszkiewicz

Komfortową podróż zapewnia z kolei świetne wyciszenie kabiny (auto ma bardzo niski współczynnik oporu powietrza Cx=0,26), wysokiej jakości materiały i skóra. Audi A8 w wersji przedłużonej oferuje pasażerom drugiego rzędu siedzeń iście luksusowe warunki jazdy. Siedzący może oprzeć stopy na  elektrycznie wysuwanym z oparcia przedniego siedzenia pasażera podnóżku, a plecy  poddać zabiegowi masażu, wykonywanemu za pomocą dziesięciu poduszek powietrznych. W aucie nie zabrakło także elektrycznie sterowanych rolet przeciwsłonecznych w bocznych drzwiach, rozkładanych  stolików i lodówki.  

Nasza redakcja miała okazję testować Audi A8 najnowszej generacji, napędzane wysokoprężnym motorem 3.0 TDI. Wrażenia z jazdy opisaliśmy w poniższym teście, do którego lektury szczerze zachęcamy:

Zobacz też: Test Audi A8 3.0 TDI 258 KM - komfort przede wszystkim

W związku z wypadkiem drogowym Prezydenta Andrzeja Dudy BOR zapowiedział, że niebawem rozpisze warunki nowego przetargu. Tym razem zakupione zostaną opancerzone limuzyny. Można przypuszczać, że i w tym przypadku głównymi rywalami w walce o lukratywny kontrakt będą 3 niemieckie auta. Czy i tym razem wygra Audi A8? Ma na to spore szansę, tym bardziej, że niedawno została zaprezentowana jego najnowsza wersja z opancerzeniem - Audi A8 Security.

Audi A8 facelifting 2014
Kamil Fraszkiewicz
Audi A8 facelifting 2014
Kamil Fraszkiewicz
Audi A8 facelifting 2014
Kamil Fraszkiewicz
Audi A8 facelifting 2014 kamera 360
Kamil Fraszkiewicz
Audi A8 facelifting 2014 prędkościomierz komputer pokładowy
Kamil Fraszkiewicz
Audi A8 facelifting 2014 Audi Matrix LED
Kamil Fraszkiewicz
Audi A8 facelifting 2014
Kamil Fraszkiewicz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

REKLAMA

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

REKLAMA

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA