REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audi RS Q3: pierwszy RS w segmencie SUV

REKLAMA

REKLAMA

Już za kilka dni na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie Audi zaprezentuje model RS Q3. To pierwszy model RS w rodzinie Q. Co znajdziemy pod maską Audi RS Q3?

Od 0 do 100 km/h RS Q3 przyspiesza w 5,5 sekundy, a jego prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h. Pięciocylindrowy silnik turbo o pojemności 2,5 l generuje moc 228 kW (310 KM), zużywając średnio tylko 8,8 l paliwa na 100 km.

REKLAMA

„Audi RS Q3 to wynik implementacji idei wysokiej efektywności do segmentu kompaktowych SUV-ów, a tym samym stworzenie jakby zupełnie nowej klasy“ – powiedział Franciscus van Meel, prezes zarządu quattro GmbH. „RS Q3 to obok RS 5 Cabriolet, RS 6 Avant i RS 7 Sportback, czwarty model RS jaki w roku 2013 wprowadzamy na rynek. W ten sposób, rodzina RS będzie liczyć ośmiu członków – najwięcej w historii naszej marki.“

Samochód został stworzony w zakładach quattro GmbH, spółce zależnej koncernu Audi AG.

Zobacz też: Audi oferuje pakiety serwisowe

REKLAMA

Pod maską znajdziemy wysoko wydajną jednostkę 2.5 TFSI. To turbodoładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem o pojemności skokowej 2480 ccm. Motor osiąga moc 228 kW (310 KM) w zakresie od 5200 do 6700 obr./min, a jego maksymalny moment obrotowy 420 Nm dostępny jest w przedziale od 1500 do 5200 obr./min.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wcześniej zastosowano go w modelach TT RS i RS 3 Sportback, jednak adaptując jednostkę do modelu RS Q3, firma quattro GmbH dokonała w niej znaczących modyfikacji. Kolejność zapłonu 1-2-4-5-3, wsparta przez geometrię układu ssącego i wydechowego, gwarantuje rasowe brzmienie silnika.

Przy pomocy montowanego seryjnie systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, pracującego w trybach auto, comfort i dynamic, kierowca może samodzielnie sterować klapami różnicującymi dźwięk układu wydechowego i kontrolować pracę pedału gazu. W trybie dynamic reakcje pojazdu są bardziej dynamiczne, a dźwięk silnika intensywniejszy.

Zaskakujące jest to, że RS Q3 to pierwszy model, w którym pięciocylindrowy silnik współpracuje z montowanym seryjnie systemem Start-Stop.

Za przeniesienie napędu odpowiada montowana seryjnie siedmiostopniowa przekładnia automatyczna S-tronic, której konstrukcję oparto o kompaktową koncepcję trzech wałków. Jej siódmy bieg ma długie przełożenie, co ma zmiejszyć zużycie paliwa. Kierowca może programować pracę wyposażonej w dwa sprzęgła przekładni, wybierając pomiędzy trybem D i S lub samodzielnie przełączać biegi za pomocą manetek przy kierownicy lub dźwigni zmiany biegów.

Zobacz też: Audi S3 Sportback - 300 KM i 380 Nm

Dla osób, które lubią szybkie starty spod świateł, Audi przygotowało funkcję Launch control, które zapewnia możliwie najszybsze przyspieszenie.

Sercem stałego napędu na cztery koła quattro, jest hydrauliczne sprzęgło wieloplytkowe sterowan elektronicznie, które umieszczono przed tylną osią. Umożliwia ono odpowiedni do warunków rozkład sił napędowych pomiędzy przednią i tylną oś.

Nowe zawieszenie obniżyło auto o 25 mm. W niezależnym tylnym zawieszeniu zamontowano cztery wahacze.

REKLAMA

Tarcze hamulcowe mają średnicę 365 mm. Obejmują je szczęki lakierowanych na czarno ośmiotłoczkowych zacisków, ozdobione emblematem RS. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC) posiada tryb sportowy, który można całkowicie dezaktywować.

Audi RS Q3 jest seryjnie wyposażone w wykonane z lekkich stopów obręcze kół o średnicy 19 cali. Ponadto dostępne są koła 20-calowe, utrzymane w trzech różnych liniach stylistycznych, np. w ekskluzywnej wersji z pięcioma podwójnymi ramionami w kształcie litery V. W takie właśnie felgi wyposażono pojazd studyjny Audi RS Q3, zaprezentowany na targach motoryzacyjnych Auto China 2012.

Zobacz też: Azjatyckie Centrum Badań i Rozwoju Audi w Pekinie

Nie tylko silnik, ale również szereg akcentów stylistycznych podkreśla szczególny status Audi RS Q3 w całej linii modelowej Q3. Najbardziej widoczne z nich to: unikalne elementy karoserii oraz relingi dachowe z matowego aluminium, listwy progowe i obramowania drzwi, polakierowana na wysoki połysk czarna osłona chłodnicy, której kratownica przypomina plaster miodu, typowy dla modeli RS przedni zderzak oraz napis „quattro” na dolnym wlocie powietrza. Tył pojazdu zdobi duży spojler dachowy, tylny zderzak z wyraźnie zarysowanym dyfuzorem, eliptyczne końcówki rur wydechowych i emblemat RS na pokrywie bagażnika. Dynamiczny, topowy RS Q3 ma 4410 mm długości i jest o 25 mm dłuższy niż seryjne Audi Q3. Jego ciężar to 1730 kg.

Ponadto, dzięki opcjonalnym pakietom stylizacyjnym nazwanym „matowe aluminium” i „czerń”, użytkownik ma ogromne możliwości indywidualizacji swojego Audi RS Q3, wzbogacając je m. in. o klapki w bocznych wlotach powietrza, obramowanie dyfuzora i specjalne wykończenie dachowego spoilera. Nowe Audi RS Q3 dostępne jest w ośmiu kolorach, w tym również w ekskluzywnym niebieskim kolorze „Sepang” z efektem perłowym.

Sportowa stylizacja pojazdu znajduje swą kontynuację w jego wnętrzu. Zegary na tablicy rozdzielczej mają szare tarcze z białymi podziałkami i czerwonymi wskazówkami. Kontrastowe, szare szwy zdobią wielofunkcyjną, trójramienną, sportową kierownicę ze spłaszczonym u dołu wieńcem oraz dźwignię zmiany biegów. Logo RS wita kierowcę pojawiając się na wyświetlaczach systemu MMI i systemu informacji kierowcy FIS. Wybierając menu RS w systemie informacji kierowcy FIS, można odczytać ciśnienie sprężania, temperaturę oleju oraz włączyć laptimer mierzący średnią prędkość przejazdu.

Pedały i podparcie lewej nogi utrzymano w stylistyce i kolorze aluminium, a dekoracyjne listwy mają barwę czarnego lakieru fortepianowego. Alternatywnie, quattro GmbH oferuje pakiet Aluminium Race lub Carbon. Elementem seryjnym każdego Audi RS Q3 jest czarna podsufitka, która na życzenie może mieć kolor srebrny Mond.

Zobacz też: Sprzedaż Audi w Polsce

Nowy model z Ingolstadt jest seryjnie wyposażony w sportowe fotele ozdobione emblematem RS Q3. Siedziska i oparcia obite są kombinacją tkaniny Alcantara i skóry. Na życzenie dostępne są obicia ze skóry Feinnappa w kolorze czarnym lub srebrnym Mond, ozdobione kontrastowymi szwami w kolorze szarym lub pakiet stylizacyjny z ozdobną stebnówką stylizowaną w romby.

Bagażnik samochodu ma pojemność 356 l. Po złożeniu dzielonego oparcia tylnej kanapy, powiększa się do 1261 l. W skład seryjnego wyposażenia modelu wchodzi praktyczna dwustronna podłoga bagażnika. Kierowcy chcący przewozić większe ładunki, mogą wyposażyć swoje Audi RS Q3 w montowany fabrycznie hak holowniczy.

Inne elementy seryjnego oprzyrządowania Audi RS Q3 to obok standardowego dla modeli RS systemu informacji kierowcy, asystent parkowania plus, system nagłaśniający Audi sound system z dziesięcioma głośnikami, reflektory ksenonowe Xenon plus oraz diodowe światła tylne, które kiedy są wyłączone, mają kolor ciemnej czerwieni.

Producent oferuje dodatkowo szereg systemów infotainment, z MMI Navigation plus na czele. Sprzęt muzyczny Surround Sound System marki Bose składa się z 14 głośników o łącznej mocy 465 W. Telefon pokładowy online z Bluetooth i punktem dostępu Hotspot (WLAN), umożliwia połączenie z Internetem i korzystanie z usług Audi connect podczas jazdy. Najnowocześniejsze systemy wsparcia kierowcy zwieńczają paletę elementów dostępnych opcjonalnie.

Audi RS Q3
Fot. Audi
Audi RS Q3
Fot. Audi
Audi RS Q3
Fot. Audi
Audi RS Q3
Fot. Audi
Audi RS Q3
Fot. Audi
Audi RS Q3
Fot. Audi
Audi RS Q3
Fot. Audi
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    REKLAMA

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    REKLAMA