REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audi RS Q3: pierwszy RS w segmencie SUV

REKLAMA

REKLAMA

Już za kilka dni na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie Audi zaprezentuje model RS Q3. To pierwszy model RS w rodzinie Q. Co znajdziemy pod maską Audi RS Q3?

Od 0 do 100 km/h RS Q3 przyspiesza w 5,5 sekundy, a jego prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h. Pięciocylindrowy silnik turbo o pojemności 2,5 l generuje moc 228 kW (310 KM), zużywając średnio tylko 8,8 l paliwa na 100 km.

REKLAMA

REKLAMA

„Audi RS Q3 to wynik implementacji idei wysokiej efektywności do segmentu kompaktowych SUV-ów, a tym samym stworzenie jakby zupełnie nowej klasy“ – powiedział Franciscus van Meel, prezes zarządu quattro GmbH. „RS Q3 to obok RS 5 Cabriolet, RS 6 Avant i RS 7 Sportback, czwarty model RS jaki w roku 2013 wprowadzamy na rynek. W ten sposób, rodzina RS będzie liczyć ośmiu członków – najwięcej w historii naszej marki.“

Samochód został stworzony w zakładach quattro GmbH, spółce zależnej koncernu Audi AG.

Zobacz też: Audi oferuje pakiety serwisowe

REKLAMA

Pod maską znajdziemy wysoko wydajną jednostkę 2.5 TFSI. To turbodoładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem o pojemności skokowej 2480 ccm. Motor osiąga moc 228 kW (310 KM) w zakresie od 5200 do 6700 obr./min, a jego maksymalny moment obrotowy 420 Nm dostępny jest w przedziale od 1500 do 5200 obr./min.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wcześniej zastosowano go w modelach TT RS i RS 3 Sportback, jednak adaptując jednostkę do modelu RS Q3, firma quattro GmbH dokonała w niej znaczących modyfikacji. Kolejność zapłonu 1-2-4-5-3, wsparta przez geometrię układu ssącego i wydechowego, gwarantuje rasowe brzmienie silnika.

Przy pomocy montowanego seryjnie systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, pracującego w trybach auto, comfort i dynamic, kierowca może samodzielnie sterować klapami różnicującymi dźwięk układu wydechowego i kontrolować pracę pedału gazu. W trybie dynamic reakcje pojazdu są bardziej dynamiczne, a dźwięk silnika intensywniejszy.

Zaskakujące jest to, że RS Q3 to pierwszy model, w którym pięciocylindrowy silnik współpracuje z montowanym seryjnie systemem Start-Stop.

Za przeniesienie napędu odpowiada montowana seryjnie siedmiostopniowa przekładnia automatyczna S-tronic, której konstrukcję oparto o kompaktową koncepcję trzech wałków. Jej siódmy bieg ma długie przełożenie, co ma zmiejszyć zużycie paliwa. Kierowca może programować pracę wyposażonej w dwa sprzęgła przekładni, wybierając pomiędzy trybem D i S lub samodzielnie przełączać biegi za pomocą manetek przy kierownicy lub dźwigni zmiany biegów.

Zobacz też: Audi S3 Sportback - 300 KM i 380 Nm

Dla osób, które lubią szybkie starty spod świateł, Audi przygotowało funkcję Launch control, które zapewnia możliwie najszybsze przyspieszenie.

Sercem stałego napędu na cztery koła quattro, jest hydrauliczne sprzęgło wieloplytkowe sterowan elektronicznie, które umieszczono przed tylną osią. Umożliwia ono odpowiedni do warunków rozkład sił napędowych pomiędzy przednią i tylną oś.

Nowe zawieszenie obniżyło auto o 25 mm. W niezależnym tylnym zawieszeniu zamontowano cztery wahacze.

Tarcze hamulcowe mają średnicę 365 mm. Obejmują je szczęki lakierowanych na czarno ośmiotłoczkowych zacisków, ozdobione emblematem RS. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC) posiada tryb sportowy, który można całkowicie dezaktywować.

Audi RS Q3 jest seryjnie wyposażone w wykonane z lekkich stopów obręcze kół o średnicy 19 cali. Ponadto dostępne są koła 20-calowe, utrzymane w trzech różnych liniach stylistycznych, np. w ekskluzywnej wersji z pięcioma podwójnymi ramionami w kształcie litery V. W takie właśnie felgi wyposażono pojazd studyjny Audi RS Q3, zaprezentowany na targach motoryzacyjnych Auto China 2012.

Zobacz też: Azjatyckie Centrum Badań i Rozwoju Audi w Pekinie

Nie tylko silnik, ale również szereg akcentów stylistycznych podkreśla szczególny status Audi RS Q3 w całej linii modelowej Q3. Najbardziej widoczne z nich to: unikalne elementy karoserii oraz relingi dachowe z matowego aluminium, listwy progowe i obramowania drzwi, polakierowana na wysoki połysk czarna osłona chłodnicy, której kratownica przypomina plaster miodu, typowy dla modeli RS przedni zderzak oraz napis „quattro” na dolnym wlocie powietrza. Tył pojazdu zdobi duży spojler dachowy, tylny zderzak z wyraźnie zarysowanym dyfuzorem, eliptyczne końcówki rur wydechowych i emblemat RS na pokrywie bagażnika. Dynamiczny, topowy RS Q3 ma 4410 mm długości i jest o 25 mm dłuższy niż seryjne Audi Q3. Jego ciężar to 1730 kg.

Ponadto, dzięki opcjonalnym pakietom stylizacyjnym nazwanym „matowe aluminium” i „czerń”, użytkownik ma ogromne możliwości indywidualizacji swojego Audi RS Q3, wzbogacając je m. in. o klapki w bocznych wlotach powietrza, obramowanie dyfuzora i specjalne wykończenie dachowego spoilera. Nowe Audi RS Q3 dostępne jest w ośmiu kolorach, w tym również w ekskluzywnym niebieskim kolorze „Sepang” z efektem perłowym.

Sportowa stylizacja pojazdu znajduje swą kontynuację w jego wnętrzu. Zegary na tablicy rozdzielczej mają szare tarcze z białymi podziałkami i czerwonymi wskazówkami. Kontrastowe, szare szwy zdobią wielofunkcyjną, trójramienną, sportową kierownicę ze spłaszczonym u dołu wieńcem oraz dźwignię zmiany biegów. Logo RS wita kierowcę pojawiając się na wyświetlaczach systemu MMI i systemu informacji kierowcy FIS. Wybierając menu RS w systemie informacji kierowcy FIS, można odczytać ciśnienie sprężania, temperaturę oleju oraz włączyć laptimer mierzący średnią prędkość przejazdu.

Pedały i podparcie lewej nogi utrzymano w stylistyce i kolorze aluminium, a dekoracyjne listwy mają barwę czarnego lakieru fortepianowego. Alternatywnie, quattro GmbH oferuje pakiet Aluminium Race lub Carbon. Elementem seryjnym każdego Audi RS Q3 jest czarna podsufitka, która na życzenie może mieć kolor srebrny Mond.

Zobacz też: Sprzedaż Audi w Polsce

Nowy model z Ingolstadt jest seryjnie wyposażony w sportowe fotele ozdobione emblematem RS Q3. Siedziska i oparcia obite są kombinacją tkaniny Alcantara i skóry. Na życzenie dostępne są obicia ze skóry Feinnappa w kolorze czarnym lub srebrnym Mond, ozdobione kontrastowymi szwami w kolorze szarym lub pakiet stylizacyjny z ozdobną stebnówką stylizowaną w romby.

Bagażnik samochodu ma pojemność 356 l. Po złożeniu dzielonego oparcia tylnej kanapy, powiększa się do 1261 l. W skład seryjnego wyposażenia modelu wchodzi praktyczna dwustronna podłoga bagażnika. Kierowcy chcący przewozić większe ładunki, mogą wyposażyć swoje Audi RS Q3 w montowany fabrycznie hak holowniczy.

Inne elementy seryjnego oprzyrządowania Audi RS Q3 to obok standardowego dla modeli RS systemu informacji kierowcy, asystent parkowania plus, system nagłaśniający Audi sound system z dziesięcioma głośnikami, reflektory ksenonowe Xenon plus oraz diodowe światła tylne, które kiedy są wyłączone, mają kolor ciemnej czerwieni.

Producent oferuje dodatkowo szereg systemów infotainment, z MMI Navigation plus na czele. Sprzęt muzyczny Surround Sound System marki Bose składa się z 14 głośników o łącznej mocy 465 W. Telefon pokładowy online z Bluetooth i punktem dostępu Hotspot (WLAN), umożliwia połączenie z Internetem i korzystanie z usług Audi connect podczas jazdy. Najnowocześniejsze systemy wsparcia kierowcy zwieńczają paletę elementów dostępnych opcjonalnie.

Audi RS Q3
Fot. Audi
Audi RS Q3
Fot. Audi
Audi RS Q3
Fot. Audi
Audi RS Q3
Fot. Audi
Audi RS Q3
Fot. Audi
Audi RS Q3
Fot. Audi
Audi RS Q3
Fot. Audi
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

REKLAMA

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA