REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mazda MX-5 w wersji Superlight

Subskrybuj nas na Youtube
Mazda MX-5 Superlight
Mazda MX-5 Superlight

REKLAMA

REKLAMA

Dla upamiętnienia 20-lecia wspaniałego sukcesu, Mazda stworzyła MX-5 w wersji Superlight. Bazując na roadsterze 3. generacji, model wystawowy jest radykalną ewolucją formuły MX-5.

REKLAMA

Podobnie jak MX-5, który oznaczał odrodzenie klasycznego roadstera w 1989 r., Mazda MX-5 Superlight ożywia ideę otwartego sportowego samochodu z przeszłości. Oto studium prawdziwego samochodu sportowego z dynamicznym silnikiem benzynowym MZR 1,8 i radykalnie zaprojektowanym nadwoziem, bez przedniej szyby, oraz sportowymi nastawami podwozia.

REKLAMA

Europejski Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Mazdy w Oberursel stworzył samochód oddający sedno przyjemności z jazdy, jaką chce zapewniać Mazda. Oparty na symbolu marki, roadsterze Mazda MX-5, MX-5 w wersji Superlight jest 2-osobowym samochodem sportowym. Głównym wyzwaniem dla zespołu projektującego było „rozwinięcie MX-5, doprowadzonego do perfekcji w ciągu ostatnich 20 lat, na jeszcze wyższy, ekstremalny poziom” powiedział szef projektu, Hasip Girgin. Rezultatem pracy projektantów jest roadster o porywającej sylwetce, wyjątkowo lekki i sprowadzony do podstaw sportowego prowadzenia, ale bez pomijania nowoczesnych technologii zapewniających bezpieczeństwo.

Projekt zewnętrzny

“Od dawna marzyłem o zbudowaniu Mazdy MX-5 o tak radykalnej formie” mówi Peter Birtwhistle, główny projektant Mazda Motor Europe, omawiając ten program. “Obecnie zmniejszenie masy stało się decydującym czynnikiem w rozwoju pojazdów i nadszedł właściwy czas. Pokazujemy, jak lekki może być teraz samochód.”
Zespół projektowy sprowadził MX-5 do jego podstawowych zalet, by stworzyć „czysty” roadster. Rozwój seryjnego modelu MX-5 koncentrował się na więzi kierowcy i pasażera z pojazdem oraz uzyskaniu dynamiki jazdy pełnej emocji związanych z otwartym nadwoziem. Celem projektu MX-5 w wersji Superlight było dalsze zacieśnienie tych więzi. Usuwając przednią szybę oraz składany dach i jego ramę, projektanci zrobili istotny krok w tym kierunku.

Zobacz też: Mazda MX-5: emocje pod kontrolą

REKLAMA

Ponieważ nie ma przedniej szyby, nie są też potrzebne wycieraczki. Całkowicie otwarte nadwozie wystawowego roadstera umożliwia także wyeliminowanie zewnętrznych klamek, bocznych szyb i mechanizmów ich podnoszenia/opuszczania. Pojedyncze, niewielkie lusterko z aluminium daje dobrą widoczność do tyłu. Jest ono zamocowane na wydłużonej pokrywie komory silnikowej. Przednie i tylne światła są takie same jak w modelu produkcyjnym, uzupełnione o światła LED z przodu i światła hamowania z tyłu każdego pałąka przeciwkapotażowego, przyczyniające się do jeszcze bardziej sportowego wyglądu roadstera.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ze względu na brak przedniej szyby trzeba było przedłużyć oryginalną aluminiową pokrywę komory silnikowej do kabiny. Ten dołączony fragment jest wykonany z laminatu węglowego i stanowi osłonę ramy tablicy rozdzielczej. W ten sposób zmieniono także proporcje nadwozia, wydłużając przód i tworząc wrażenie,  że pasażerowie siedzą bardziej z tyłu, nad tylną osią, podkreślane przez masywne pałąki i ich aerodynamiczne oprofilowanie. MX-5 w wersji Superlight to nowoczesna interpretacja charakterystycznych proporcji historycznych samochodów wyścigowych.

Wnętrze

Kierowca i pasażer Mazdy MX-5 w wersji Superlight zajmują miejsca w wyścigowych fotelach „kubełkowych” wykonanych z ultralekkiego kompozytu węglowego. Mają one regulowany przesuw i są wyłożone taką samą skórą, jak podłokietniki, koło kierownicy, lekka aluminiowa dźwignia zmiany biegów oraz hamulec ręczny. Dopasowane kolorystycznie 4-punktowe pasy bezpieczeństwa przytrzymują mocno kierowcę i pasażera na ich miejscach.

Przedłużenie pokrywy komory silnikowej sięgające do kabiny pasażerskiej tworzy daszek nad tablicą przyrządów, co zmniejsza ją wizualnie w porównaniu z seryjną MX-5. Wykonana z lekkiego tworzywa wzmocnionego włóknem szklanym, zawiera te same przyrządy, co model produkcyjny. Są one mocowane w tablicy za pomocą obramowania z lekkiego kompozytu węglowego. Jak „rasowy” samochód wyścigowy, MX-5 w wersji Superlight ma przycisk zapłonu pośrodku tablicy rozdzielczej, obok dwóch awaryjnych przycisków odcinających dopływ paliwa i zasilanie elektryczne.

Zobacz też: Mazda MX-5 samczym okiem

Wentylacja i kontrola temperatury w otwartym przedziale pasażerskim mogą mieć tylko ograniczoną skuteczność, więc pojazd wystawowy nie ma klimatyzacji ani wentylatora. Pęd powietrza wzrasta wraz z prędkością, toteż potrzebne są tylko niewielkie szczeliny nawiewu. Z ultralekkiego kompozytu węglowego wykonano także podwieszoną centralną konsolę z gniazdem iPoda® i trójkątne wzmocnienia w drzwiach, także bez wewnętrznych „boczków”. Kierowca i pasażer mogą oprzeć tam łokcie w czasie jazdy.

Dynamika jazdy

Mazda MX-5 w wersji Superlight jest jeżdżącym samochodem studyjnym, a jego produkcja w najbliższej przyszłości nie jest planowana. Pod pokrywą znajduje się dopracowany i oszczędny silnik benzynowy MZR 1,8 połączony z seryjną, 5-przełożeniową skrzynią biegów. Rozwija on moc maksymalną 93 kW/126 KM przy 6500 obr./min. W celu uzyskania przyjemnego odgłosu pracy silnika zastosowano akcesoryjny polerowany i malowany proszkowo wlot powietrza z aluminium oraz układ wylotowy Mazdaspeed, specjalne do MX-5 w wersji Superlight. Te układy zapewniają większy przepływ powietrza dolotowego i mniejsze przeciwciśnienie spalin. Silnik brzmi tak, jakby miał znacznie większą pojemność skokową. W czasie zmiany obciążenia „bulgocze” w tłumiku, wydając ekscytujący sportowy odgłos, którego można by oczekiwać od silnika o bardzo dużej mocy.

Pojazd studyjny ma także zapewnić lepszą dynamikę jazdy, toteż zastosowano w nim układ hamulcowy z 4 tłoczkami w nieruchomych zaciskach oraz perforowane tarcze. Konieczne było zwiększenie w tym celu rozstawu kół o 50 mm. Specjalnie dopracowane podwozie z zawieszeniem Bilstein® B16 i stabilizatorami Eibach®  zapewnia obniżenie nadwozia MX-5 w wersji Superlight o 30 mm w porównaniu z seryjną MX-5. Sportowy, hydrauliczny, wspomagany mechanizm kierowniczy z przekładnią zębatkową pochodzi z modelu produkcyjnego. Jego liniowa charakterystyka, w połączeniu z precyzyjnie działającą skrzynią biegów o krótkich przełożeniach dźwigni, składają się na charakter roadstera, od lat odnoszącego wielkie sukcesy na całym świecie. Z produkcyjnego samochodu pochodzą także opony 205/45 R17 (z wersji 2-litrowej) na aluminiowych felgach, które są jednymi z najlżejszych na rynku, przy masie poniżej 8 kg.

Dane techniczne Mazdy MX-5 Superlight

Nadwozie

Roadster

Samonośne

Liczba miejsc

2

Wymiary zewnętrzne

Długość całkowita

mm

4020

Szerokość całkowita

mm

1720

Wysokość całkowita (bez obciążenia)

mm

1110

Rozstaw osi

mm

2330

Rozstaw kół przód/tył

mm

1540/1545

Prześwit

mm

106

Silnik

typ

MZR 1,8 benzynowy

Moc maks.

kW/KM

93/126 przy 6500 obr/min

Moment maks.

Nm

167 przy 4500 obr/min

Przekładnia

5-biegowa ręcznie sterowana

Przednie/Tylne zawieszenie

Podwójne wahacze poprzeczne/wielowahaczowe

Amortyzatory (przód/tył)

Bilstein® jednorurowe

Opony

205/45 R17

Hamulce przód/tył

Tarczowe wentylowane/tarczowe

Średnica tarcz (przód/tył)

mm

300/280

Osiągi

Przyspieszenie 0-100 km/h *

s

8,9

Zużycie paliwa (średnie)*

l/100 km

6,3

Emisja CO2 (średnia) *

g/km

150

Min. masa własna (bez kierowcy)

kg

995

Mazda MX-5 Superlight
Mazda MX-5 Superlight
Mazda MX-5 Superlight
Mazda MX-5 Superlight
Mazda MX-5 Superlight
Mazda MX-5 Superlight
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA