REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mazda MX-5 w wersji Superlight

Subskrybuj nas na Youtube
Mazda MX-5 Superlight
Mazda MX-5 Superlight

REKLAMA

REKLAMA

Dla upamiętnienia 20-lecia wspaniałego sukcesu, Mazda stworzyła MX-5 w wersji Superlight. Bazując na roadsterze 3. generacji, model wystawowy jest radykalną ewolucją formuły MX-5.

Podobnie jak MX-5, który oznaczał odrodzenie klasycznego roadstera w 1989 r., Mazda MX-5 Superlight ożywia ideę otwartego sportowego samochodu z przeszłości. Oto studium prawdziwego samochodu sportowego z dynamicznym silnikiem benzynowym MZR 1,8 i radykalnie zaprojektowanym nadwoziem, bez przedniej szyby, oraz sportowymi nastawami podwozia.

REKLAMA

REKLAMA

Europejski Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Mazdy w Oberursel stworzył samochód oddający sedno przyjemności z jazdy, jaką chce zapewniać Mazda. Oparty na symbolu marki, roadsterze Mazda MX-5, MX-5 w wersji Superlight jest 2-osobowym samochodem sportowym. Głównym wyzwaniem dla zespołu projektującego było „rozwinięcie MX-5, doprowadzonego do perfekcji w ciągu ostatnich 20 lat, na jeszcze wyższy, ekstremalny poziom” powiedział szef projektu, Hasip Girgin. Rezultatem pracy projektantów jest roadster o porywającej sylwetce, wyjątkowo lekki i sprowadzony do podstaw sportowego prowadzenia, ale bez pomijania nowoczesnych technologii zapewniających bezpieczeństwo.

Projekt zewnętrzny

“Od dawna marzyłem o zbudowaniu Mazdy MX-5 o tak radykalnej formie” mówi Peter Birtwhistle, główny projektant Mazda Motor Europe, omawiając ten program. “Obecnie zmniejszenie masy stało się decydującym czynnikiem w rozwoju pojazdów i nadszedł właściwy czas. Pokazujemy, jak lekki może być teraz samochód.”
Zespół projektowy sprowadził MX-5 do jego podstawowych zalet, by stworzyć „czysty” roadster. Rozwój seryjnego modelu MX-5 koncentrował się na więzi kierowcy i pasażera z pojazdem oraz uzyskaniu dynamiki jazdy pełnej emocji związanych z otwartym nadwoziem. Celem projektu MX-5 w wersji Superlight było dalsze zacieśnienie tych więzi. Usuwając przednią szybę oraz składany dach i jego ramę, projektanci zrobili istotny krok w tym kierunku.

Zobacz też: Mazda MX-5: emocje pod kontrolą

REKLAMA

Ponieważ nie ma przedniej szyby, nie są też potrzebne wycieraczki. Całkowicie otwarte nadwozie wystawowego roadstera umożliwia także wyeliminowanie zewnętrznych klamek, bocznych szyb i mechanizmów ich podnoszenia/opuszczania. Pojedyncze, niewielkie lusterko z aluminium daje dobrą widoczność do tyłu. Jest ono zamocowane na wydłużonej pokrywie komory silnikowej. Przednie i tylne światła są takie same jak w modelu produkcyjnym, uzupełnione o światła LED z przodu i światła hamowania z tyłu każdego pałąka przeciwkapotażowego, przyczyniające się do jeszcze bardziej sportowego wyglądu roadstera.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ze względu na brak przedniej szyby trzeba było przedłużyć oryginalną aluminiową pokrywę komory silnikowej do kabiny. Ten dołączony fragment jest wykonany z laminatu węglowego i stanowi osłonę ramy tablicy rozdzielczej. W ten sposób zmieniono także proporcje nadwozia, wydłużając przód i tworząc wrażenie,  że pasażerowie siedzą bardziej z tyłu, nad tylną osią, podkreślane przez masywne pałąki i ich aerodynamiczne oprofilowanie. MX-5 w wersji Superlight to nowoczesna interpretacja charakterystycznych proporcji historycznych samochodów wyścigowych.

Wnętrze

Kierowca i pasażer Mazdy MX-5 w wersji Superlight zajmują miejsca w wyścigowych fotelach „kubełkowych” wykonanych z ultralekkiego kompozytu węglowego. Mają one regulowany przesuw i są wyłożone taką samą skórą, jak podłokietniki, koło kierownicy, lekka aluminiowa dźwignia zmiany biegów oraz hamulec ręczny. Dopasowane kolorystycznie 4-punktowe pasy bezpieczeństwa przytrzymują mocno kierowcę i pasażera na ich miejscach.

Przedłużenie pokrywy komory silnikowej sięgające do kabiny pasażerskiej tworzy daszek nad tablicą przyrządów, co zmniejsza ją wizualnie w porównaniu z seryjną MX-5. Wykonana z lekkiego tworzywa wzmocnionego włóknem szklanym, zawiera te same przyrządy, co model produkcyjny. Są one mocowane w tablicy za pomocą obramowania z lekkiego kompozytu węglowego. Jak „rasowy” samochód wyścigowy, MX-5 w wersji Superlight ma przycisk zapłonu pośrodku tablicy rozdzielczej, obok dwóch awaryjnych przycisków odcinających dopływ paliwa i zasilanie elektryczne.

Zobacz też: Mazda MX-5 samczym okiem

Wentylacja i kontrola temperatury w otwartym przedziale pasażerskim mogą mieć tylko ograniczoną skuteczność, więc pojazd wystawowy nie ma klimatyzacji ani wentylatora. Pęd powietrza wzrasta wraz z prędkością, toteż potrzebne są tylko niewielkie szczeliny nawiewu. Z ultralekkiego kompozytu węglowego wykonano także podwieszoną centralną konsolę z gniazdem iPoda® i trójkątne wzmocnienia w drzwiach, także bez wewnętrznych „boczków”. Kierowca i pasażer mogą oprzeć tam łokcie w czasie jazdy.

Dynamika jazdy

Mazda MX-5 w wersji Superlight jest jeżdżącym samochodem studyjnym, a jego produkcja w najbliższej przyszłości nie jest planowana. Pod pokrywą znajduje się dopracowany i oszczędny silnik benzynowy MZR 1,8 połączony z seryjną, 5-przełożeniową skrzynią biegów. Rozwija on moc maksymalną 93 kW/126 KM przy 6500 obr./min. W celu uzyskania przyjemnego odgłosu pracy silnika zastosowano akcesoryjny polerowany i malowany proszkowo wlot powietrza z aluminium oraz układ wylotowy Mazdaspeed, specjalne do MX-5 w wersji Superlight. Te układy zapewniają większy przepływ powietrza dolotowego i mniejsze przeciwciśnienie spalin. Silnik brzmi tak, jakby miał znacznie większą pojemność skokową. W czasie zmiany obciążenia „bulgocze” w tłumiku, wydając ekscytujący sportowy odgłos, którego można by oczekiwać od silnika o bardzo dużej mocy.

Pojazd studyjny ma także zapewnić lepszą dynamikę jazdy, toteż zastosowano w nim układ hamulcowy z 4 tłoczkami w nieruchomych zaciskach oraz perforowane tarcze. Konieczne było zwiększenie w tym celu rozstawu kół o 50 mm. Specjalnie dopracowane podwozie z zawieszeniem Bilstein® B16 i stabilizatorami Eibach®  zapewnia obniżenie nadwozia MX-5 w wersji Superlight o 30 mm w porównaniu z seryjną MX-5. Sportowy, hydrauliczny, wspomagany mechanizm kierowniczy z przekładnią zębatkową pochodzi z modelu produkcyjnego. Jego liniowa charakterystyka, w połączeniu z precyzyjnie działającą skrzynią biegów o krótkich przełożeniach dźwigni, składają się na charakter roadstera, od lat odnoszącego wielkie sukcesy na całym świecie. Z produkcyjnego samochodu pochodzą także opony 205/45 R17 (z wersji 2-litrowej) na aluminiowych felgach, które są jednymi z najlżejszych na rynku, przy masie poniżej 8 kg.

Dane techniczne Mazdy MX-5 Superlight

Nadwozie

Roadster

Samonośne

Liczba miejsc

2

Wymiary zewnętrzne

Długość całkowita

mm

4020

Szerokość całkowita

mm

1720

Wysokość całkowita (bez obciążenia)

mm

1110

Rozstaw osi

mm

2330

Rozstaw kół przód/tył

mm

1540/1545

Prześwit

mm

106

Silnik

typ

MZR 1,8 benzynowy

Moc maks.

kW/KM

93/126 przy 6500 obr/min

Moment maks.

Nm

167 przy 4500 obr/min

Przekładnia

5-biegowa ręcznie sterowana

Przednie/Tylne zawieszenie

Podwójne wahacze poprzeczne/wielowahaczowe

Amortyzatory (przód/tył)

Bilstein® jednorurowe

Opony

205/45 R17

Hamulce przód/tył

Tarczowe wentylowane/tarczowe

Średnica tarcz (przód/tył)

mm

300/280

Osiągi

Przyspieszenie 0-100 km/h *

s

8,9

Zużycie paliwa (średnie)*

l/100 km

6,3

Emisja CO2 (średnia) *

g/km

150

Min. masa własna (bez kierowcy)

kg

995

Mazda MX-5 Superlight
Mazda MX-5 Superlight
Mazda MX-5 Superlight
Mazda MX-5 Superlight
Mazda MX-5 Superlight
Mazda MX-5 Superlight
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA