Futurystyczna Mazda Shinari
REKLAMA
REKLAMA
Nie wiadomo czy samochód wejdzie do seryjnej produkcji, ale na pewno niektóre elementy zaczerpnięte z nowego designu nazwanego „Kodo” (z jap. „duszę ruchu”), znajdą zastosowanie w kolejnych modelach japońskiego producenta. Szczegółowych informacji na temat tego auta nie zostały ujawnione.
REKLAMA
REKLAMA
Firma Mazda istnieje od lat 20. XX wieku. Przez prawie 40 lat firma produkowała maszyny przemysłowe i małe trójkołowe pojazdy dostawcze. Samochody osobowe producent wytwarza od ponad 50 lat. W swojej historii miał kilka modeli, które wyznaczały nowe trendy w motoryzacji.
Produkcję samochodów osobowych rozpoczęto w 1959 roku modelem R360 Coupe. Pierwszym klasykiem Mazdy stał się model 110S Cosmo Sport. Auto miało silnik z przodu i napęd na tylną oś. Był to pierwszy silnik z dwoma wirującymi tłokami (silnik konstrukcji Wankla), w seryjnie produkowanym samochodzie. Aby udowodnić jego bezawaryjność połączoną z dobrymi osiągami, w 1968 roku Mazda wystawiła model Cosmo Sport w rajdzie Marathon de la Router. Wyścig, który trwał 84 godziny, odbywał się na niemieckim torze Nürburgring. Cosmo Sport zajął w nim czwarte miejsce. Wyjątkowe rozwiązania zastosowane w tym modelu stały się bazą dla kolejnych aut Mazdy.
Zobacz również: "Opływowa rzeźba" Hyundaia
Kilka lat później pojawiła się Mazda RX-7. Model ten miał spełniać najważniejszą potrzebę lat siedemdziesiątych – wyróżniać się za wszelką cenę. Przez 30 lat model RX-7 był oferowany z cztero- lub pięcioprzełożeniową manualną lub automatyczną skrzynią biegów, jako kabriolet, czteromiejscowe coupe, z trzema lub dwoma wirującymi tłokami z turbodoładowaniem oraz w większej liczbie edycji specjalnych niż jakakolwiek inna Mazda.
Model RX-7 zdobył renomę w sportach motorowych, wygrywając:
-24-godzinny wyścig Daytona w 1979 roku,
-mistrzostwa British Touring Car w 1980 roku,
-oraz 24-godzinny wyścig na torze Spa- Francorchamps w Belgii rok później.
Zobacz również: Facelifting Mazdy 2
Mazda sprzedała ponad 1,8 miliona egzemplarzy modelu RX-7, dzięki czemu był to najpopularniejszy w historii samochód sportowy z silnikiem Wankla.
Podczas Salonu Samochodowego w Chicago w 1989 roku zaprezentowano małego roadstera w przystępnej cenie. Chodzi o model MX-5, który miał otwierane reflektory, podobnie jak w RX-7, ukryte w niewielkim i ładnym nadwoziu, był lekki, szybki i dobrze się prowadził. Mazda MX-5 odniosła ogromny sukces i udowodniła, że klasyczny roadster nadal ma się doskonale. Przez następne 20 lat niemal każdy producent samochodów próbował go naśladować.
REKLAMA
REKLAMA