REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dywaniki gumowe proline. Jak sprawdzają się w praktyce?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
dywaniki gumowe proline, dywaniki gumowe ProLine 3D, dywaniki gumowe ProLine opinie, dywaniki pro-line 3d, ProLine dywaniki samochodowe
Dywaniki gumowe proline. Jak sprawdzają się w praktyce?
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Dywaniki gumowe proline to produkt w 100-proc. polski. Tyle że fakt ten wydaje się dopiero pierwszą ich zaletą. Jak sprawdzają się w praktyce? No właśnie...

rozwiń >

Jak wybrać dywaniki samochodowe? Czynników jest kilka

REKLAMA

Dywaniki samochodowe pełnią niezwykle ważną rolę. Ta po pierwsze jest estetyczna. Uzupełniają wygląd kabiny pasażerskiej. Po drugie pomagają w utrzymaniu czystości we wnętrzu. To na nich zbierają się zabrudzenia i wilgoć. W efekcie łatwo usunąć je z kabiny pasażerskiej auta. Po trzecie mają wpływ na bezpieczeństwo. Dla przykładu system montażowy oparty na fabrycznych klipsach sprawia, że nie dostaną się pod pedał i nie utrudnią np. kierowcy nagłego hamowania w sytuacji kryzysowej. Ewentualnie buty nie będą się na nich ślizgać i nie będą stanowić przeszkody podczas sterowania pojazdem.

REKLAMA

W kwestii wyboru dywaników samochodowych szkoły są tak naprawdę dwie. Pierwsza stawia na elegancję i nakazuje wybór dywaników materiałowych. Druga za główną siłę uważa praktyczność. Tu głównym nurtem są zatem maty gumowe. Ja do tej pory byłem wyznawcą szkoły pierwszej. Po feriach zimowych postanowiłem się jednak przenieść do drugiej. I tak naprawdę z miejsca zadałem sobie jedno pytanie. Czy są na rynku dywaniki gumowe, które łączą praktyczność tworzywa sztucznego, ale jednocześnie nie są tak szpetne jak maty z Poloneza? Odpowiedź znalazłem w Polsce, a konkretnie u polskiego producenta. Tak trafiłem na dywaniki proline i firmę FroGum.

Dywaniki proline mają ładnie docięte krawędzie, estetycznie poprowadzone żeberka, obejmują podkładkę na nogę w pod fotelem kierowcy, a do tego posiadają ładne czerwono-białe logo. To wygląda nawet trochę sportowo. Design zatem był ich sporym plusem. Oceniłbym go na mocną piątkę.

dywaniki gumowe proline, dywaniki gumowe ProLine 3D, dywaniki gumowe ProLine opinie, dywaniki pro-line 3d, ProLine dywaniki samochodowe

dywaniki gumowe proline, dywaniki gumowe ProLine 3D, dywaniki gumowe ProLine opinie, dywaniki pro-line 3d, ProLine dywaniki samochodowe

Dywaniki gumowe proline. Jak sprawdzają się w praktyce?

Infor

Dywaniki gumowe proline i skanowanie 3D. Nie wszystko poszło dobrze

REKLAMA

We wszystkich materiałach producenta można przeczytać o tym, że dywaniki są dopasowywane do konkretnego modelu auta za pomocą technologii skanowania 3D. To ponoć gwarantuje wysoką precyzję dopasowania i sprawia, że dywaniki są dosłownie skrojone pod kształt podłogi konkretnego samochodu. Niestety u mnie nie do końca to zagrało. Powód? Ten był prozaiczny. Posiadam dość rzadką wersję. I model ten charakteryzuje się montażem dodatkowej obudowy plastikowej pod fotelem kierowcy (ukrywa się w niej pewnie jakiś komputer czy coś).

Spece FroGum ewidentnie o tym nie wiedzieli. W efekcie dywanik pod nogami kierowcy nieco odstaje. Nadal da się go zadokować w podłogowych punktach montażowych, ale delikatnie odgina się i nie tak precyzyjnie przylega. Szkoda… Rozczarowanie? To zdecydowanie za duże słowo. Delikatnie odstającego dywanika tak właściwie prawie nie widać. Zwróciłem na to uwagę, bo własnoręcznie dywaniki montowałem. Osoba zaglądająca do auta nawet pewnie tego nie zauważy. Tym bardziej że w przypadku pozostałych mat, stopień dopasowania rzeczywiście był mocno imponujący.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poza tym po prostu mogłem mieć pecha. Takie drobne niuanse mogą nie występować w pełnej gamie innych dywaników gumowych. A FroGum w ramach serii proline ma ich dokładnie 769 w swojej ofercie. Tak, dywaniki są dopasowane do prawie 769 modeli. A przynajmniej do takiej właśnie ilości są oferowane w Polsce.

AKTUALIZACJA: Napisałem do Frogum w sprawie moich dywaników. Chodziło o mało doskonałe spasowanie pod nogami kierowcy. I tu... miłe zaskoczenie! Firma poważnie potraktowała moją uwagę. Powiem więcej, zastosowała procedurę reklamacyjną. Odesłałem dywanik, który był nie do końca spasowany. Oni przysłali mi inny z największą szansą dopasowania. I ta największa szansa w moim przypadku się sprawdziła. To się nazywa standard obsługi klienta.

dywaniki gumowe proline, dywaniki gumowe ProLine 3D, dywaniki gumowe ProLine opinie, dywaniki pro-line 3d, ProLine dywaniki samochodowe

dywaniki gumowe proline, dywaniki gumowe ProLine 3D, dywaniki gumowe ProLine opinie, dywaniki pro-line 3d, ProLine dywaniki samochodowe

Dywaniki gumowe proline. Jak sprawdzają się w praktyce?

Infor

Proline to nie dywaniki. To maty z rantem o wysokości 7 cm

Dopasowanie to jedno. Po drugie dywaniki gumowe proline charakteryzują się wysokim rantem. Ten ma często nawet 7 cm wysokości. W efekcie dywaniki nie są typowymi matami. Przypominają raczej coś na kształt gumowej wanienki zamontowanej pod nogami kierowcy. Skutek? Lepiej zbierają zabrudzenia. Jest naprawdę duże prawdopodobieństwo, że pod matę i wprost na materiałowe poszycie podłogi nie przedostanie się nawet jedno ziarenko. Tak przynajmniej było w moim przypadku, a przypomnę tylko, zacząłem jeździć z nimi zimą. A w tym punkcie warto wspomnieć o jeszcze jednej rzeczy. Dywaniki FroGum są zaprojektowane np. w taki sposób, że dość głęboko zachodzą również w przestrzeń znajdującą się pod pedałami.

Dywaniki proline są wykonane z TPE. Czy ten materiał ma jakiś zapach?

FroGum wykonuje dywaniki samochodowe proline z TPE. Mówiąc językiem mocno specjalistycznym, to nic innego jak elastomer termoplastyczny. Mówiąc językiem mniej specjalistycznym, to po prostu elastyczne tworzywo sztuczne. Jest ono świetnie znane przemysłowi od lat 60. XX wieku. Dlatego TPE jest naprawdę szeroko wykorzystywane. Wykonuje się z niego nie tylko pokrycia kabli, ale również szczoteczki do zębów, maszynki do golenia czy większość elastycznych etui na telefony.

dywaniki gumowe proline, dywaniki gumowe ProLine 3D, dywaniki gumowe ProLine opinie, dywaniki pro-line 3d, ProLine dywaniki samochodowe

dywaniki gumowe proline, dywaniki gumowe ProLine 3D, dywaniki gumowe ProLine opinie, dywaniki pro-line 3d, ProLine dywaniki samochodowe

Dywaniki gumowe proline. Jak sprawdzają się w praktyce?

Infor

Spotkałem się z opinią na forum, że dywaniki proline "dziwnie pachną". I miała ona raczej wydźwięk pejoratywny. Ja akurat tego nie zauważyłem. Miały jakiś zapach, ale nie był on drażniący i dość szybko ustąpił. To raz. Dwa z pewnością nie przypominał lekkiej nuty wanilii, jak opisywał to producent. Tyle że to akurat dobrze. Wanilia w aucie kojarzy mi się wyłącznie z żółtymi choinkami wunder baum, które uwielbiał mój ojciec. Ja niestety mniej...

Proline FroGum i TPE. Co daje ten materiał?

TPE gwarantuje dywanikom proline elastyczność, ale i trwałość. Materiał jest odporny na działanie promieni UV czy wahań temperatury między latem a zimą. To przynosi dwie korzyści.

  • Dywaniki naprawdę dobrze powinny znosić próbę czasu. W przeciwieństwie do wcześniej eksploatowanych przeze mnie dywaników materiałowych. Te miały zaledwie rok, a naprawdę nie prezentowały się już najlepiej. A do tego się spłaszczyły…
  • Nie powinni twardnieć, pękać czy są odporne na powstawianie rys i uszkodzeń. Guma jest chropowata i naprawdę gruba.

W tym punkcie zauważyłem jednak i pewną wadę. Guma sprawia, że komplet wykładzin do mojego auta ważył jakieś 2,4 kg. To mniej więcej tyle, ile 15-calowy laptop starego typu. Tyle że fakt ten może przeszkadzać głównie, jak zamówicie dywaniki i po raz pierwszy będziecie je znosić do auta. Podczas wizyty na myjni waga nie ma większego znaczenia. Dywaniki i tak wyjmuje się pojedynczo.

Czy dywaniki gumowe proline są śliskie?

Kolejna uwaga. Na pierwszy rzut oka dywaniki wydają się bardzo śliskie. I w praktyce rzeczywiście śliskie są, ale wyłącznie dla... brudu. Piach czy błoto nie przywierają do nich. W efekcie niezwykle łatwo jest pozbyć się z nich zabrudzeń. Nie tylko przy użyciu myjki ciśnieniowej. Równie łatwo jest doczyścić je również szmatką przy użyciu detergentu w spray`u czy po wyschnięciu np. błota po prostu strząsając drobinki piasku. To niewątpliwa zaleta. Szczególnie że wcześniej eksploatowałem auto z dywanikami materiałowymi. Tutaj usunięcie piachu czy błota nie było już takie proste. Wymagało odkurzania (i to naprawdę solidnego) lub wręcz prania.

dywaniki gumowe proline, dywaniki gumowe ProLine 3D, dywaniki gumowe ProLine opinie, dywaniki pro-line 3d, ProLine dywaniki samochodowe

dywaniki gumowe proline, dywaniki gumowe ProLine 3D, dywaniki gumowe ProLine opinie, dywaniki pro-line 3d, ProLine dywaniki samochodowe

Dywaniki gumowe proline. Jak sprawdzają się w praktyce?

Infor

Czy po dywanikach gumowych proline ślizgają się buty? Nic takiego nie zauważyłem. I to nie tylko w sytuacji, w której mata podłogowa była sucha. Także w czasie opadów deszczu czy śniegu. To jednak jest pewnie zasługą wykończenia gum samochodowych. Te są niejako chropowate. I ta chropowatość tworzy powłokę antypoślizgową. Działanie takie jest oczywiście celowe. Powiem więcej, FroGum ma na nią swoją nazwę. Właściwości anti-slip to zasługa rozwiązania PowerHalt Unique Surface Technology.

Ile kosztują dywaniki gumowe proline?

Na koniec pozostaje jeszcze jedna kwestia. Mowa o cenie. Cztery dywaniki do mojego auta kosztowały 287 zł. Kupiłem je za pośrednictwem producenckiej strony frogum-shop.pl. Blisko 300 zł to niemało jak na zestaw gumowych mat. Czy mogłem zatem zaoszczędzić? Oczywiście. Podobny komplet nietrudno znaleźć za kwotę od 120 do nieco ponad 200 zł. Tyle że tu muszę wrócić do drugiego akapitu tego testu. Dywaniki za tą cenę są po prostu szpetne. Prezentują się zupełnie tak, jakby zostały wyciągnięte z Poloneza lub Fiata z lat 90. XX wieku, ewentualnie zostały kupione na dziale motoryzacyjnym jednego z marketów. Sam bym ich nie wybrał. Wolałbym już zostać przy dywanikach materiałowych.

Dywaniki gumowe proline. Na plus czy minus? Podsumowanie.

W moim przypadku FroGum zaliczył delikatną wpadkę. Dywaniki miały być dopasowane do podłogi w moim aucie, ale nie do końca były. Czy to oznacza, że je skreślam? W żadnym razie. Bo nadal mają szereg zalet. Są wykonane z trwałego materiału, który naprawdę łatwo czyścić i tym samym utrzymać w czystości. A do tego nie okazują się śliskie, naprawdę dobrze chronią matę wyścielającą podłogę przed piachem i stylowo wyglądają w aucie. To produkt trochę dla moto-gadżeciarzy. A warto pamiętać też, że stanowią projekt polskiej firmy oraz są produkowane wyłącznie w naszym kraju. Amerykanie już je odkryli (tak, są importowane do USA i wielu innych krajów), teraz odkryłem je ja. I jestem mocno zadowolony.

dywaniki gumowe proline, dywaniki gumowe ProLine 3D, dywaniki gumowe ProLine opinie, dywaniki pro-line 3d, ProLine dywaniki samochodowe

dywaniki gumowe proline, dywaniki gumowe ProLine 3D, dywaniki gumowe ProLine opinie, dywaniki pro-line 3d, ProLine dywaniki samochodowe

Dywaniki gumowe proline. Jak sprawdzają się w praktyce?

Infor

dywaniki gumowe proline, dywaniki gumowe ProLine 3D, dywaniki gumowe ProLine opinie, dywaniki pro-line 3d, ProLine dywaniki samochodowe

dywaniki gumowe proline, dywaniki gumowe ProLine 3D, dywaniki gumowe ProLine opinie, dywaniki pro-line 3d, ProLine dywaniki samochodowe

Dywaniki gumowe proline. Jak sprawdzają się w praktyce?

Infor

dywaniki gumowe proline, dywaniki gumowe ProLine 3D, dywaniki gumowe ProLine opinie, dywaniki pro-line 3d, ProLine dywaniki samochodowe

dywaniki gumowe proline, dywaniki gumowe ProLine 3D, dywaniki gumowe ProLine opinie, dywaniki pro-line 3d, ProLine dywaniki samochodowe

Dywaniki gumowe proline. Jak sprawdzają się w praktyce?

Infor

dywaniki gumowe proline, dywaniki gumowe ProLine 3D, dywaniki gumowe ProLine opinie, dywaniki pro-line 3d, ProLine dywaniki samochodowe

dywaniki gumowe proline, dywaniki gumowe ProLine 3D, dywaniki gumowe ProLine opinie, dywaniki pro-line 3d, ProLine dywaniki samochodowe

Dywaniki gumowe proline. Jak sprawdzają się w praktyce?

Infor

dywaniki gumowe proline, dywaniki gumowe ProLine 3D, dywaniki gumowe ProLine opinie, dywaniki pro-line 3d, ProLine dywaniki samochodowe

dywaniki gumowe proline, dywaniki gumowe ProLine 3D, dywaniki gumowe ProLine opinie, dywaniki pro-line 3d, ProLine dywaniki samochodowe

Dywaniki gumowe proline. Jak sprawdzają się w praktyce?

Infor

dywaniki gumowe proline, dywaniki gumowe ProLine 3D, dywaniki gumowe ProLine opinie, dywaniki pro-line 3d, ProLine dywaniki samochodowe

dywaniki gumowe proline, dywaniki gumowe ProLine 3D, dywaniki gumowe ProLine opinie, dywaniki pro-line 3d, ProLine dywaniki samochodowe

Dywaniki gumowe proline. Jak sprawdzają się w praktyce?

Infor

dywaniki gumowe proline, dywaniki gumowe ProLine 3D, dywaniki gumowe ProLine opinie, dywaniki pro-line 3d, ProLine dywaniki samochodowe

dywaniki gumowe proline, dywaniki gumowe ProLine 3D, dywaniki gumowe ProLine opinie, dywaniki pro-line 3d, ProLine dywaniki samochodowe

Dywaniki gumowe proline. Jak sprawdzają się w praktyce?

Infor

dywaniki gumowe proline, dywaniki gumowe ProLine 3D, dywaniki gumowe ProLine opinie, dywaniki pro-line 3d, ProLine dywaniki samochodowe

dywaniki gumowe proline, dywaniki gumowe ProLine 3D, dywaniki gumowe ProLine opinie, dywaniki pro-line 3d, ProLine dywaniki samochodowe

Dywaniki gumowe proline. Jak sprawdzają się w praktyce?

Infor

dywaniki gumowe proline, dywaniki gumowe ProLine 3D, dywaniki gumowe ProLine opinie, dywaniki pro-line 3d, ProLine dywaniki samochodowe

dywaniki gumowe proline, dywaniki gumowe ProLine 3D, dywaniki gumowe ProLine opinie, dywaniki pro-line 3d, ProLine dywaniki samochodowe

Dywaniki gumowe proline. Jak sprawdzają się w praktyce?

Infor

dywaniki gumowe proline, dywaniki gumowe ProLine 3D, dywaniki gumowe ProLine opinie, dywaniki pro-line 3d, ProLine dywaniki samochodowe

dywaniki gumowe proline, dywaniki gumowe ProLine 3D, dywaniki gumowe ProLine opinie, dywaniki pro-line 3d, ProLine dywaniki samochodowe

Dywaniki gumowe proline. Jak sprawdzają się w praktyce?

Infor

dywaniki gumowe proline, dywaniki gumowe ProLine 3D, dywaniki gumowe ProLine opinie, dywaniki pro-line 3d, ProLine dywaniki samochodowe

dywaniki gumowe proline, dywaniki gumowe ProLine 3D, dywaniki gumowe ProLine opinie, dywaniki pro-line 3d, ProLine dywaniki samochodowe

Dywaniki gumowe proline. Jak sprawdzają się w praktyce?

Infor

dywaniki gumowe proline, dywaniki gumowe ProLine 3D, dywaniki gumowe ProLine opinie, dywaniki pro-line 3d, ProLine dywaniki samochodowe

dywaniki gumowe proline, dywaniki gumowe ProLine 3D, dywaniki gumowe ProLine opinie, dywaniki pro-line 3d, ProLine dywaniki samochodowe

Dywaniki gumowe proline. Jak sprawdzają się w praktyce?

Infor

 

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA