Czy samochód elektryczny ma akumulator rozruchowy?
REKLAMA
REKLAMA
- Czy samochód elektryczny ma akumulator rozruchowy?
- Akumulator rozruchowy w elektryku. Za co odpowiada?
- Jak jest zasilany akumulator rozruchowy w aucie elektrycznym?
- Elektryk i akumulator rozruchowy. Parametry baterii
- Ile kosztuje akumulator rozruchowy w aucie elektrycznym?
Czy samochód elektryczny ma akumulator rozruchowy?
REKLAMA
Pomijając silnik elektryczny, jednym z głównych podzespołów samochodu elektrycznego jest bateria trakcyjna litowo-jonowa. To ona zasila jednostkę w czasie jazdy i to na jej ładowanie pozwala złącze służące do komunikowania samochodu z ładowarką. Czy w takiej perspektywie samochód elektryczny musi mieć akumulator rozruchowy 12V? Być może będzie to zaskoczeniem, ale tak. Elektryk nadal musi mieć akumulator rozruchowy. Pełni on niezwykle ważną funkcję.
REKLAMA
Samochód elektryczny nadal musi być wyposażony w akumulator rozruchowy. A to świetna informacja dla producentów tego typu baterii. Pomimo rozwoju elektromobilności nie muszą się oni bać o zbyt. Mogą kontynuować pracę, jednocześnie coraz mocniej dostosowując nowe technologie do wymogów zeroemisyjnego napędu.
Akumulator rozruchowy w elektryku. Za co odpowiada?
Czym zajmuje się akumulator rozruchowy 12V w samochodzie elektrycznym? W aucie spalinowym służy np. do rozruchu silnika. To jedyna funkcja, która w elektryku odpada. Chociaż akumulator nadal pomaga w rozruchu. Inicjuje bowiem pracę komputera odpowiadającego za uruchomienie elektryka. Poza tym bateria zajmuje się zasilaniem niskonapięciowej instalacji elektrycznej 12V. To oznacza, że to z niej czerpią prąd urządzenia pokładowe w postaci ekranów multimedialnych, systemów audio, czujników parkowania, nawigacji, nawiewów czy systemu zabezpieczenia pojazdu przed kradzieżą w czasie postoju.
Jak jest zasilany akumulator rozruchowy w aucie elektrycznym?
REKLAMA
Samochód elektryczny ma akumulator rozruchowy wykonany zazwyczaj w technice kwasowo-ołowiowej. Chociaż rodzaj technologii może zależeć od modelu samochodu czy też producenta. W jaki sposób ładowany jest akumulator 12V w samochodzie elektrycznym? W tym przypadku nie ma mowy o alternatorze napędzanym za pomocą paska z silnika. W elektrykach stosuje się do tego przetwornicę DC/AC. Jej zadanie jest proste. Zmienia prąd stały dostarczany z baterii litowo-jonowej w prąd przemienny, czyli podobny do tego, który pojawia się w klasycznym gniazdku.
W skrócie mówiąc, praca pokładowych urządzeń dlatego ma tak duży wpływ na szybkość rozładowywania baterii trakcyjnej i maksymalny zasięg w samochodzie elektrycznym. Poza tym tak zbudowana instalacja oznacza dla kierowcy jedno. Akumulator rozruchowy jest równie ważny w aucie spalinowym, co w elektryku. Również w elektryku należy zatem kontrolować jego stan. Awaria baterii może bowiem oznaczać brak możliwości rozruchu pojazdu. Zastrajkuje bowiem pokładowa instalacja elektryczna.
Elektryk i akumulator rozruchowy. Parametry baterii
Warto zastanowić się nad jeszcze dwiema rzeczami. Po pierwsze jakie akumulatory rozruchowe pojawiają się w samochodach elektrycznych? Jak już wspominaliśmy, w dużej mierze zależy to od technologii producenta, ale i wymogów pokładowej instalacji elektrycznej. I tak:
- Nissan Leaf ZE0 posiada akumulator 45Ah, 330A,
- Renault Zoe 88PS posiada akumulator 52/54Ah, 470 – 530A,
- Volkswagen e-Up posiada akumulator 44Ah, 420A,
- BMW i3 posiada akumulator 44Ah, 420A.
Ile kosztuje akumulator rozruchowy w aucie elektrycznym?
Po drugie ile kosztuje nowy akumulator rozruchowy 12V do samochodu elektrycznego? Ceny w żadnym przypadku nie różnią się od cen aktualnych dla baterii do aut spalinowych. Wystarczy znaleźć baterię o identycznych parametrach i gotowe. Dla przykładu ceny akumulatorów dedykowanych Nissanowi Leaf ZE0 startują już od 300 zł. To zasadnicza różnica w stosunku do baterii trakcyjnych. Ich ceny startują bowiem od 10 tys. zł i to też wyłącznie w przypadku podzespołu używanego. W pierwszej generacji Leafa minimalna cena samego akumulatora trakcyjnego to przeszło 20 tys. zł.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.