REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód dla studenta - tani, trwały i oszczędny

W granicach 7 tys. zł można nabyć Honde Civic z 2000 roku czyli wersję już po liftingu. Auto jest trwałe, dynamiczne i zaskakująco oszczędne. Ceny części niskie.
W granicach 7 tys. zł można nabyć Honde Civic z 2000 roku czyli wersję już po liftingu. Auto jest trwałe, dynamiczne i zaskakująco oszczędne. Ceny części niskie.
Honda

REKLAMA

REKLAMA

Samochód dla polskiego studenta powinien być niedrogi, praktyczny i tani w eksploatacji. Dobrze by było, aby także dobrze się prezentował. Oto nasze propozycje.

Polska daleko od Europy

Spójrzmy prawdzie w oczy. Polsce jeszcze daleko do krajów Europy zachodniej, główne pod kątem zamożności społeczeństwa. Pensje są w większości bardzo niskie, niższe nawet od wysokości zasiłków dla bezrobotnych w niektórych państwach takich jak Niemcy, Holandia, Francja. Nie dziwi zatem fakt, że młodzież akademicka z Polski nie może pozwolić sobie na auta, które są w realnym zasięgu młodych Brytyjczyków czy Duńczyków. Dlatego marzenia o nowej Fieście ST czy Fiacie 500 polscy studenci muszą odłożyć na później, szukając kilku czy nawet kilkunastoletniego auta dla siebie.

REKLAMA

Zobacz też: Kabriolet na wakacje do 20 000 zł

Samochód dla studenta - tani i bezawaryjny

Samochód dla studenta powinien być przede wszystkim ekonomiczny, tani w serwisowaniu i jak najmniej awaryjny. Dobrze by było, aby był też „jakiś”, czyli wyróżniał się choć minimalnie na drodze swoją sylwetką nadwozia. Auto posiadające wszystkie te cechy musi jeszcze spełniać jeszcze jedną – być tanie w zakupie. Dlatego nasz budżet wynosi 4-7 tys. zł.

Honda Civic VI (1995-2001)

Honda Civic VI – samochód powszechnie znany i ceniony za dobre osiągi, praktycznie niezniszczalne silniki i ciekawą linię nadwozia w wersji 3-drzwiowej. Wysoko ocenić należy także solidność konstrukcji. Poza rdzą atakującą tylne nadkola i czasem ranty drzwi trudno zarzucić jej coś poważnego. Zawieszenie na oryginalnych amortyzatorach wytrzymuje spokojnie 150 tys. km, a hamulce ok. 80 tys. km. Szczególnie godne polecania są wersje produkowane w Japonii – 3-drzwiowy hatchback oraz sedan. Są mniej podatne na korozje i bardziej trwałe. Najpopularniejszy silnik 1.4 16V 90KM zapewnia dobre osiągi. Wersja 3d 0-100 km/h rozpędza się w zaledwie 10,5 sekundy, a średnie spalanie w mieście kształtuje się na poziomie 6,5 litra na 100 km! Świetne osiągi zapewnia jednostka 1.6 125 KM, ale na rynku wtórnym pojawia się rzadko i tylko w wersjach przed liftingiem przeprowadzonym w 1999 roku. Honda posiada tylne zawieszenie wielowahaczowe, co zapewnia świetne prowadzenie. Co więcej jest ono bardzo trwałe. Kupując Hondę Civic warto zwrócić uwagę na jej przebieg. Jeśli odnajdziemy taką z przebiegiem 100-150 tys. km to auto posłuży nam jeszcze przez wiele lat. Cena takich egzemplarzy to ok.7-8 tys. zł. Warto szukać egzemplarzy z udokumentowaną przeszłością. Nie muszą to być od razu rachunki z ASO (koszt napraw byłby niewspółmiernie wysoki do wartości auta), ale jeśli sprzedawca nie potrafi udokumentować żadnych napraw, to może to oznaczać, że auto wymagać może kosztownego serwisu.

Zobacz też: Używana Honda Civic VI: nie zawiedzie!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

VW Golf IV (1997-2005)

VW Golf IV – bardzo popularne auto na rynku pojazdów używanych. Cenione za dobrze zabezpieczone przed rdzą nadwozie i wysoką bezawaryjność. Oczywiście w pojazdach, które mają już ponad 10 lat na pewno będzie sporo elementów do naprawy. Koszty części, podobnie jak w przypadku Hondy Civic, są jednak niskie. Osoby potrzebujące dużego bagażnika zadowoli odmiana kombi Golfa, czyli Variant. Wśród silników najlepsze opinie zbiera niezniszczalny 1.6 8V 102 KM. Jest wystarczająco dynamiczny, a przy tym dobrze znosi eksploatację na gazie. Zużycie paliwa w mieście w przypadku VW Golfa IV 1.6 wynosi ok. 7,5-8,5 litra na 100 km czyli trochę więcej niż Civicu 1.4 16V 90 KM, a przy tym osiągi niemieckiego kompakta są trochę gorsze. Wśród diesli prawdziwą legendą obrósł motor 1.9 TDI w kilku wariantach mocy.

Zobacz też: Silnik 1.9 TDI - które jego wersje mają droższą turbinę o zmiennej geometrii łopatek?

Polecamy zwłaszcza wersję AGR o mocy 90 KM, która opiera się pompie rozdzielaczowej (a nie na pompowtryskiwaczach) i turbosprężarce bez zmiennej geometrii kierownic. Ta pierwsza jest bardzo trwała, a ta druga zapewnia tańszą i skuteczniejszą jej regenerację. Trzeba bowiem zdawać sobie, że Golf z dieslem będzie prawie zawsze bardziej wyeksploatowany od wersji benzynowej, co oznacza najczęściej droższą eksploatację. Unikać należy za to silnika 1.6 FSI z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Odkłada się w nim nagar, co pogarsza jego osiągi (można go odpłatnie usunąć), a poza tym koszt instalacji LPG do tego motoru to ok. 5 tys. zł. Mając większy budżet i cięższą nogę warto poszukać zadbanej wersji 1.8T 20V o mocy 150 KM. Dla studenta najlepszym wyborem będzie jednak 1.6 8V 102 KM.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV – legenda trwa

Fiat Punto II (1999-2005)

Fiat Punto II – W porównaniu do Golfa i Civica za tę samą kwotę kupimy kilka lat młodsze Punto II-generacji. Auto należy do klasy niższej niż dwaj konkurenci, ale zaskakuje przestronnością kabiny. Co ciekawe, wersje 5d i 3d różnią się pojemnością bagażnika. Ta pierwsza ma 295-cio, a druga 264-tero litrowy kufer. Materiały wykończeniowe są niższej jakości niż w VW i Hondzie, za to projekt deski rozdzielczej jest nowocześniejszy w Fiacie. Wśród silników stosowanych w Punto II najbardziej godne polecenia są silniki 1.2 16V 80KM i 1.4 16V 95 KM. Są trwałe, stosunkowo oszczędne i dobrze współpracują z instalacją LPG. Silniki diesla z serii JTD są oszczędne, ale mogą być kosztowne w naprawach (zużycie turbosprężarki, wtryskiwaczy paliwa). Przed zakupem sprawdzić należy stan wspomagania kierownicy (słynny system CITY). Zawieszenie jest proste konstrukcyjnie i tanie w naprawach. Usterkowy jest alternator, a właściwe jego obudowa, która często pęka. Punto jest dobrze zabezpieczone przed rdzą. Owszem zdarza się delikatny nalot przy progach czy tylnej klapie, ale ogólnie jest naprawdę nieźle. Warto także dodać, że Punto, zwłaszcza w wersji 3-drzwiowej, może się podobać. Ma dynamiczne linie nadwozia i ciekawie zaprojektowane reflektory (ale tylko w modelach sprzed liftingu).

Zobacz też: Używany Fiat Punto II (1999 – 2008) - usterki

Warto zapamiętać jedną zasadę - im prostsze konstrukcyjnie auto, tym jego eksploatacja powinna być tańsza. Twierdzenie to sprawdza się przede wszystkim w przypadku aut japońskich. Dlatego jeśli szukamy używanego auta, taniego w eksploatacji, unikałbym jednostek turbodoładowanych. Ich potencjalne naprawy mogą być bowiem kosztowne.

Volkswagen Golf IV jest dobrze zabezpieczony przed rdzą. Silniki są trochę bardziej paliwożerne niż Hondzie, ale dobrze znoszą zasilanie gazem LPG. Fot.Newspress
Fiat Punto II przekonuje do siebie wyglądem, przestronnością kabiny i młodszym rocznikiem. Za 6 tys. zł kupimy egzemplarz z 2002 roku.
newspress.co.uk
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA