Samochód dla studenta - tani, trwały i oszczędny
REKLAMA
REKLAMA
Polska daleko od Europy
Spójrzmy prawdzie w oczy. Polsce jeszcze daleko do krajów Europy zachodniej, główne pod kątem zamożności społeczeństwa. Pensje są w większości bardzo niskie, niższe nawet od wysokości zasiłków dla bezrobotnych w niektórych państwach takich jak Niemcy, Holandia, Francja. Nie dziwi zatem fakt, że młodzież akademicka z Polski nie może pozwolić sobie na auta, które są w realnym zasięgu młodych Brytyjczyków czy Duńczyków. Dlatego marzenia o nowej Fieście ST czy Fiacie 500 polscy studenci muszą odłożyć na później, szukając kilku czy nawet kilkunastoletniego auta dla siebie.
REKLAMA
Zobacz też: Kabriolet na wakacje do 20 000 zł
Samochód dla studenta - tani i bezawaryjny
Samochód dla studenta powinien być przede wszystkim ekonomiczny, tani w serwisowaniu i jak najmniej awaryjny. Dobrze by było, aby był też „jakiś”, czyli wyróżniał się choć minimalnie na drodze swoją sylwetką nadwozia. Auto posiadające wszystkie te cechy musi jeszcze spełniać jeszcze jedną – być tanie w zakupie. Dlatego nasz budżet wynosi 4-7 tys. zł.
Honda Civic VI (1995-2001)
Honda Civic VI – samochód powszechnie znany i ceniony za dobre osiągi, praktycznie niezniszczalne silniki i ciekawą linię nadwozia w wersji 3-drzwiowej. Wysoko ocenić należy także solidność konstrukcji. Poza rdzą atakującą tylne nadkola i czasem ranty drzwi trudno zarzucić jej coś poważnego. Zawieszenie na oryginalnych amortyzatorach wytrzymuje spokojnie 150 tys. km, a hamulce ok. 80 tys. km. Szczególnie godne polecania są wersje produkowane w Japonii – 3-drzwiowy hatchback oraz sedan. Są mniej podatne na korozje i bardziej trwałe. Najpopularniejszy silnik 1.4 16V 90KM zapewnia dobre osiągi. Wersja 3d 0-100 km/h rozpędza się w zaledwie 10,5 sekundy, a średnie spalanie w mieście kształtuje się na poziomie 6,5 litra na 100 km! Świetne osiągi zapewnia jednostka 1.6 125 KM, ale na rynku wtórnym pojawia się rzadko i tylko w wersjach przed liftingiem przeprowadzonym w 1999 roku. Honda posiada tylne zawieszenie wielowahaczowe, co zapewnia świetne prowadzenie. Co więcej jest ono bardzo trwałe. Kupując Hondę Civic warto zwrócić uwagę na jej przebieg. Jeśli odnajdziemy taką z przebiegiem 100-150 tys. km to auto posłuży nam jeszcze przez wiele lat. Cena takich egzemplarzy to ok.7-8 tys. zł. Warto szukać egzemplarzy z udokumentowaną przeszłością. Nie muszą to być od razu rachunki z ASO (koszt napraw byłby niewspółmiernie wysoki do wartości auta), ale jeśli sprzedawca nie potrafi udokumentować żadnych napraw, to może to oznaczać, że auto wymagać może kosztownego serwisu.
Zobacz też: Używana Honda Civic VI: nie zawiedzie!
VW Golf IV (1997-2005)
VW Golf IV – bardzo popularne auto na rynku pojazdów używanych. Cenione za dobrze zabezpieczone przed rdzą nadwozie i wysoką bezawaryjność. Oczywiście w pojazdach, które mają już ponad 10 lat na pewno będzie sporo elementów do naprawy. Koszty części, podobnie jak w przypadku Hondy Civic, są jednak niskie. Osoby potrzebujące dużego bagażnika zadowoli odmiana kombi Golfa, czyli Variant. Wśród silników najlepsze opinie zbiera niezniszczalny 1.6 8V 102 KM. Jest wystarczająco dynamiczny, a przy tym dobrze znosi eksploatację na gazie. Zużycie paliwa w mieście w przypadku VW Golfa IV 1.6 wynosi ok. 7,5-8,5 litra na 100 km czyli trochę więcej niż Civicu 1.4 16V 90 KM, a przy tym osiągi niemieckiego kompakta są trochę gorsze. Wśród diesli prawdziwą legendą obrósł motor 1.9 TDI w kilku wariantach mocy.
Zobacz też: Silnik 1.9 TDI - które jego wersje mają droższą turbinę o zmiennej geometrii łopatek?
Polecamy zwłaszcza wersję AGR o mocy 90 KM, która opiera się pompie rozdzielaczowej (a nie na pompowtryskiwaczach) i turbosprężarce bez zmiennej geometrii kierownic. Ta pierwsza jest bardzo trwała, a ta druga zapewnia tańszą i skuteczniejszą jej regenerację. Trzeba bowiem zdawać sobie, że Golf z dieslem będzie prawie zawsze bardziej wyeksploatowany od wersji benzynowej, co oznacza najczęściej droższą eksploatację. Unikać należy za to silnika 1.6 FSI z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Odkłada się w nim nagar, co pogarsza jego osiągi (można go odpłatnie usunąć), a poza tym koszt instalacji LPG do tego motoru to ok. 5 tys. zł. Mając większy budżet i cięższą nogę warto poszukać zadbanej wersji 1.8T 20V o mocy 150 KM. Dla studenta najlepszym wyborem będzie jednak 1.6 8V 102 KM.
Zobacz też: Volkswagen Golf IV – legenda trwa
Fiat Punto II (1999-2005)
Fiat Punto II – W porównaniu do Golfa i Civica za tę samą kwotę kupimy kilka lat młodsze Punto II-generacji. Auto należy do klasy niższej niż dwaj konkurenci, ale zaskakuje przestronnością kabiny. Co ciekawe, wersje 5d i 3d różnią się pojemnością bagażnika. Ta pierwsza ma 295-cio, a druga 264-tero litrowy kufer. Materiały wykończeniowe są niższej jakości niż w VW i Hondzie, za to projekt deski rozdzielczej jest nowocześniejszy w Fiacie. Wśród silników stosowanych w Punto II najbardziej godne polecenia są silniki 1.2 16V 80KM i 1.4 16V 95 KM. Są trwałe, stosunkowo oszczędne i dobrze współpracują z instalacją LPG. Silniki diesla z serii JTD są oszczędne, ale mogą być kosztowne w naprawach (zużycie turbosprężarki, wtryskiwaczy paliwa). Przed zakupem sprawdzić należy stan wspomagania kierownicy (słynny system CITY). Zawieszenie jest proste konstrukcyjnie i tanie w naprawach. Usterkowy jest alternator, a właściwe jego obudowa, która często pęka. Punto jest dobrze zabezpieczone przed rdzą. Owszem zdarza się delikatny nalot przy progach czy tylnej klapie, ale ogólnie jest naprawdę nieźle. Warto także dodać, że Punto, zwłaszcza w wersji 3-drzwiowej, może się podobać. Ma dynamiczne linie nadwozia i ciekawie zaprojektowane reflektory (ale tylko w modelach sprzed liftingu).
Zobacz też: Używany Fiat Punto II (1999 – 2008) - usterki
Warto zapamiętać jedną zasadę - im prostsze konstrukcyjnie auto, tym jego eksploatacja powinna być tańsza. Twierdzenie to sprawdza się przede wszystkim w przypadku aut japońskich. Dlatego jeśli szukamy używanego auta, taniego w eksploatacji, unikałbym jednostek turbodoładowanych. Ich potencjalne naprawy mogą być bowiem kosztowne.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.