REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawdzenie przebiegu auta w ASO – czy to faktycznie możliwe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nie tylko liczniki analogowe można cofać. W przypadku ich cyfrowych odpowiedników zabieg ten jest jeszcze prostszy.
Nie tylko liczniki analogowe można cofać. W przypadku ich cyfrowych odpowiedników zabieg ten jest jeszcze prostszy.

REKLAMA

REKLAMA

Weryfikacja przebiegu w autoryzowanej stacji obsługi to czynność obowiązkowa przed zakupem używanego auta. Okazuje się, że nie zawsze sprawdzimy przebieg samochodu w ASO. Dlaczego?

Kupno używanego samochodu to loteria. Przynajmniej w Polsce. Na zachodzie Europy weryfikacja przeszłości danego egzemplarza jest znacznie prostsza. W krajach skandynawskich, np. w Szwecji, oprócz tego, że bez problemu możemy określić autentyczny przebieg samochodu, to na dodatek z łatwością sprawdzimy historię jego napraw.

REKLAMA

"Przekręcony licznik"

W Polsce już sama weryfikacja autentyczności wskazań licznika kilometrów danego samochodu jest niebywale utrudniona, nie mówiąc już o historii jego ewentualnych napraw mechanicznych czy powypadkowych. „Cofanie liczników” jest procederem tak powszechnym w Polsce, że ciężko w ogóle wierzyć w to co one wskazują.

Weryfikacja przebiegu auta

Wielu ekspertów doradza zatem, aby przed zakupem używanego samochodu zaprowadzić go do autoryzowanej stacji obsługi i tam zweryfikować jego przebieg, historię napraw itd.

Zobacz też: Auto od handlarza - jakie zabiegi stosuje się w celu odmłodzenia samochodu?

ASO nie udostępnia informacji o samochodzie

REKLAMA

Problem z uzyskaniem danych jest jednak bardzo złożony. Po pierwsze, nie każda marka prowadzi taką ewidencję w odniesieniu do starszych modeli aut. Poza tym, tylko nieliczne osoby serwisują pojazd do samego końca w ASO. W związku z tym, że przeciętne auto obsługiwane jest u producenta przez okres 2-3 lata (ze względu na zapisy gwarancji mechanicznej), to nie ma szans na poznanie pełnej i prawdziwej historii samochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zupełnie inny problem dotyczy samochodów, które na bieżąco są serwisowane w ASO. Nieuczciwych sprzedawców chronią bowiem same serwisy ASO, nie udostępniając informacji o aucie osobom trzecim…Ta absurdalna sytuacja jeszcze bardziej utrudnia zakup używanego samochodu w Polsce. Zdarza się też, że pracownik udostępni nam potrzebne informacje, ale albo odpłatnie, albo „nieoficjalnie”.

Zobacz też: Czy warto kupić samochód po taksówce?

Tylko właściciel auta może sprawdzić jego historię w ASO

Dlatego, jeśli jesteśmy zainteresowani danym egzemplarzem pojazdu, a sprzedawca nie ma nic do ukrycia na temat jego stanu, to zapewne zgodzi się na odwiedzenie serwisu ASO. Nie trzeba od razu wykonywać płatnego przeglądu auta, a jedynie poprosić przy jego właścicielu o wgląd do historii pojazdu (usługa bezpłatna).

Kiedy zatem niezbędnym wydaje się wizyta w ASO w celu weryfikacji przebiegu? Prawie zawsze w przypadku aut wyposażonych w silnik diesla. To, że auto ma dopiero 3 lata nie oznacza, że może nie mieć już stu a może i stu pięćdziesięciu tysięcy kilometrów  przebiegu. Tego typu auta kupowane są by pokonywać duże dystanse, spalając przy tym małe ilości paliwa. Nie wierzmy w słowne zapewnienia sprzedawcy co do stanu i historii auta. W przypadku kilkuletnich pojazdów, pełna historia serwisowa pojazdu jest niezbędna.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA