Miejskie auto z turbodoładowanym silnikiem. Poradnik kupującego
REKLAMA
REKLAMA
Gdyby 10 lat temu ktoś stwierdził, że miejskie auto z silnikiem o pojemności nie większej niż jeden litr może zapewnić frajdę z jazdy, zapewne zostałby wyśmiany. Obecnie sytuacja jest zgoła odmienna, a miejskie samochody potrafią nie tylko oszczędnie obchodzić się z paliwem, ale i świetnie przyspieszać kiedy zajdzie taka potrzeba.
REKLAMA
Małolitrażowy silnik z turbosprężarką
Kluczem do sukcesu tego typu pojazdów okazało się wyposażenie ich w nowoczesne silniki benzynowe, które dzięki turbosprężarce, zmiennym fazom rozrządu i odmienne zaprojektowanym kolektorom dolotowym osiągają wysokie moce z relatywnie niewielkiej pojemności skokowej.
model | silnik/moc | śr. spalanie w mieście [l/100km] | cena od [zł] | 0-100 km/h [s] |
Dacia Sandero TCe 90 | 0,9 l / 90 KM | 6,4 | 40 900 | 11,1 |
Fiat 500 0.9 TwinAir | 0,9 l / 85 KM | 4,9 | 53 000 | 11,5 |
Fiat Panda 0.9 TwinAir | 0,9 l / 85 KM | 4,8 | 47 490 | 11,2 |
Fiat Punto 0.9 TwinAir | 0,9 l / 85 KM | 4,9 | 44 990 | 12,7 |
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost | 1,0 l / 100 KM | 5,9 | 44 900 | 11,2 |
Reanault Clio Tce 90 | 0,9 l / 90 KM | 5,6 | 49 500 | 12,2 |
Największą zaletą wszystkich sześciu aut jest fakt, że osiągają one wysoki moment obrotowy w niskim i średnim zakresie obrotów. Pozwala to sprawnie przyspieszać bez konieczności ciągłego „wachlowania” lewarkiem skrzyni biegów w poszukiwaniu optymalnego przełożenia. Poza tym, wykorzystywanie niższych obrotów silnika ogranicza jego zapotrzebowanie na paliwo.
Zobacz też: Porównanie silników TwinAir, TSI i EcoBoost
Fiat Punto - niska cena i spalanie
Najlepszy stosunek ceny do osiągów i wyposażenia oferuje w tym momencie Fiat Punto z silnikiem 0.9 TwinAir. Według producenta spalanie w mieście można ograniczyć do niecałych pięciu litrów na 100 km. Pierwsze jazdy testowe tym modelem zdają się to potwierdzać, choć do ostatecznych rozstrzygnięć trzeba poczekać na wyniki testu.
Dacia Sandero - najtańszy samochód z turbodoładowaniem
Najtańszą ofertę zakupu miejskiego auta z turbodoładowanym silnikiem przedstawiła rumuńska Dacia. Wyposażona w nowy silnik z koncernu Renault, dysponuje dobrym przyspieszeniem i całkiem rozsądnym wynikiem spalania. Jednak na tle konkurentów na każde 100 km w mieście zużywa ponad 1,5 l paliwa więcej.
Ford Fiesta - najmocniejszy silnik
Najmocniejszym silnikiem w zestawieniu dysponuje Ford Fiesta. Z jednego litra pojemności skokowej osiąga 100 koni mocy. Nie jest to jednak wszystko. Ford oferuje także Fiestę w wersji mocniejszej o 25 KM. Sam silnik, pochodzący z serii EcoBoost, ma jednak jeszcze większy potencjał. W przyszłości ma pojawić się jego ponad 200-konna odmiana.
Podsumowanie
Przed zakupem, któregokolwiek z wyżej wymienionych aut, warto zapoznać się z ich wyposażeniem. Mimo podobnej ceny, zakres udogodnień które przewidział w każdym z nich ich producent jest naprawdę zróżnicowany.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.