DS E-TENSE 2016 - wyjątkowy koncept DS
REKLAMA
REKLAMA
DS E-Tense 2016 - wyjątkowy koncept DS
Tak jak bolid startujący w Wyścigowych Mistrzostwach Świata Formuły E, najnowsze dzieło marki DS wyposażone zostało w silnik w 100 proc. elektryczny. Osiąga on moc 402 KM i moment obrotowy 516 Nm. Do tego, według zapewnień producenta ma zasięg 310 km w cyklu jazdy mieszanej (lub 360 km w cyklu jazdy miejskiej).
REKLAMA
Zobacz też: Test Citroen (DS) DS3 1.6 THP 156 KM
REKLAMA
Dwumiejscowe nadwozie samonośne wykonane jest z włókna węglowego i wyposażone w zawieszenie niezależne na parach wahaczy umieszczonych jeden nad drugim. Ponieważ baterie znajdują się pod podłogą, środek ciężkości przypada nisko. Dzięki temu samochód prowadzi się posłusznie, z precyzją i temperamentem, w warunkach całkowitego bezpieczeństwa (szczególnie ze względu na równy rozkład masy pomiędzy obydwiema osiami). Jednocześnie do jego wydajności aerodynamicznej w znacznym stopniu przyczyniają się opływowa sylwetka, dyfuzor z włókna węglowego oraz płaska podłoga. Na wzmiankę zasługują też specjalnie opracowane opony MIchelin, zdolne przenosić wysoki moment obrotowy charakterystyczny dla elektrycznego układu napędowego. Ich zasługą jest bezpieczeństwo i wysoki komfort toczenia, nawet przy najwyższych prędkościach.
Szereg detali modelu DS E-Tense, dopracowano dzięki nowatorskiej, awangardowej wręcz metodzie projektowania. Narzędzia parametryczne, stosowane już w takich dziedzinach jak luksusowe krawiectwo i architektura, umożliwiają tworzenie powierzchni i brył w zupełnie nowy sposób.
Najlepszym przykładem tej metody jest futurystycznie wyrzeźbiona tablica rozdzielcza DS E-Tense – podobnie jak osłona chłodnicy, stworzona metodą projektowania parametrycznego, a następnie zrealizowana techniką druku 3D.
DS E-Tense 2016 - diabeł tkwi w szczegółach
Koncept zwraca również uwagę innymi przykładami zastosowanej w nim technologii. Przykładami są cyfrowy obraz wsteczny, wykorzystujący kamerę umieszczoną z tyłu, oraz nowatorski system filtracji „czysta kabina”, który stale rozpoznaje, analizuje i odfiltrowuje pochodzące z zewnątrz zanieczyszczenia, zapewniając czyste powietrze we wnętrzu samochodu.
Zobacz też: Citroen SpaceTourer 2016
Wyjątkowo starannie opracowana została grafika świetlna, będąca wizytówką modeli DS. Widać to zarówno z przodu, jak i z tyłu. Projekt modułów LED (system DS ACTIVE LED VISION) charakteryzuje iście jubilerski kunszt. Światła dzienne, zestawione z diod nawiązują do świata haute couture i akcentują wyrazistą linię reflektorów. Tylne kierunkowskazy wkomponowane w partię dachu inspirowane są stylem modelu DS z roku 1955. Kulminację stanowią lampy tylne: w całości wykonane w technologii LED i tworzące wzór łuski. Wydają się ożywać, ilekroć samochód jest w ruchu, i zarazem wytyczają trend dla przyszłych modeli DS.
Tapicerzy DS poświęcili 800 godzin na zaprojektowanie, przetestowanie i wyprodukowanie obić wnętrza. Szczególny nacisk położono na udoskonalony wzór nawiązujący do splotu bransolety zegarka widoczny na siedzeniach oraz na opracowanie tablicy rozdzielczej. Do innych godnych uwagi rozwiązań należy wybór w wykończeniach tablicy rozdzielczej chłodnej w dotyku stali, tworzącej futurystyczny klimat, a także silnie zaznaczony kształt kierownicy. Ostatecznym potwierdzeniem właściwego marce DS skupienia na jakości szczegółu jest wzór giloszowy typu clous de Paris, użyty wokół inspirowanych stylizacją lotniczą przełączników na konsoli środkowej.
Zobacz też: Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
Zwiększeniu bezpieczeństwa i komfortu sprzyja zastosowanie instrumentów cyfrowych o wysokiej rozdzielczości: 12’’wyświetlacz główny sterowany poprzez 10’’tablet dotykowy. Ergonomiczny projekt elementów sterowania jest wydajny i intuicyjny dzięki użyciu systemu elektronicznego, opracowanego we współpracy z firmą Coyote.
Źródło: DS
|
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.