Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM
REKLAMA
REKLAMA
O tym, że mamy do czynienia ze sportową odmianą małej Ibizy świadczą skromne detale. Wprawne oko dojrzy siedemnastocalowe obręcze kół ze stopów lekkich, czy trapezoidalną końcówkę wydechu wyprowadzoną po środku pod tylnym zderzakiem. Bardziej „rzucają się w oczy” czerwone zaciski układu hamulcowego, czy emblematy Cupra umieszczone na przednim grillu i pokrywie bagażnika.
REKLAMA
Sugestią, że mamy do czynienia ze 180-konną Ibizą może być również trzydrzwiowe nadwozie, bo najmocniejsza wersja miejskiego Seat’a występuje tylko w jednej wersji nadwoziowej.
Całość, choć zgrabna, nie onieśmiela agresywną formą i wielu osobom może się wydać wręcz zbyt stonowana, jak na najmocniejszą wersję mieszczucha.
Zobacz też: Test Ford Fiesta ST - rajdowa ośka!
Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM - wnętrze
Stylizacja wnętrza Seat’a Ibizy Cupra jest utrzymana w podobnym tonie do stylizacji nadwozia – bez wyrazistych akcentów.
Jedynymi smaczkami, które przypominają kierowcy o tym że znajduje się w samochodzie sportowym są czarne słupki i podsufitka, kierownica ze spłaszczoną dolną krawędzią oraz bardzo wygodny, głęboko wyprofilowany fotel.
W pierwszej chwili trudno dostrzec nawet znak graficzny Cupra umieszczony w okolicy prędkościomierza.
REKLAMA
Wyposażenie standardowe obejmuje m.in. automatyczną klimatyzację, zestaw audio, komputer pokładowy czy tempomat. Nie znajdziemy tutaj w wyposażeniu standardowym modnych kolorowych wyświetlaczy (system SEAT Portable System z pięciocalowym ekranem dotykowym i nawigacją jest dostępny za dopłatą ok. 1400 zł) . Jest za to prosty i czytelny zestaw wskaźników oraz zautomatyzowana siedmiobiegowa przekładnia DSG.
Ibiza oferuje sporo przestrzeni w przedniej części kabiny. W tylnej, z naturalnych powodów mniej, ale siedzące tam dwie osoby o średnim wzroście nie będą narzekały nawet podczas dłuższej podróży.
Bagażnik trzydniowej Cupry ma pojemność 236 l. To niezbyt dużo, ale można zwiększyć jego pojemność rozkładając tylną kanapę. Tym samym dla dwójki osób wystarczy nawet do spakowania na długie wakacje.
Zobacz też: Test Audi TT 2.0 TFSI Quattro S tronic
Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM - napęd/układ jezdny
Seat’a Ibizę Cupra napędza doładowany silnik (współpracują turbosprężarka i sprężarka) o pojemności 1,4 l, rozwijający moc maksymalną 180 KM przy 6200 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 250 Nm w zakresie od 2000 do 4500 obr./min.
REKLAMA
Zastosowanie podwójnego doładowania silnika pozwoliło uzyskać dobrą dynamikę już od dolnych zakresów obrotów. Nie oznacza to jednak, ze Cupra rozpędza się w miarę jednostajnie aż do górnych zakresów obrotów. Także i w tym przypadku następuje nagły i typowy dla jednostek z turbodoładowaniem wzrost dynamiki po przekroczeniu około 3500 obr./min.
Duża moc i spory moment obrotowy są przenoszone na przednią oś. W rezultacie w przypadku startu nawet na suchej nawierzchni łatwo zerwać przyczepność, ale mimo to sprawny sprint choć wymaga wyczucia, jest możliwy. Gorzej, gdy nawierzchnia nie jest idealnie sucha. W takim przypadku, koła błyskawicznie trasą przyczepność i trzeba znacznie odpuścić gaz, by sprawnie ruszyć z miejsca.
180-konny SEAT został wyposażony w układ XDS, czyli tzw. elektroniczną szperę, która ułatwia zachowanie odpowiedniej trakcji podczas szybkiej jazdy po zakrętach. System spełnia swoją rolę, jednak w przypadku tak dynamicznego pojazdu, jak opisywana Ibiza jednocześnie mocno ogranicza jej temperament podczas szybkiej jazdy po ciasnych zakrętach.
Bardzo przyjemnie działa za to układ kierowniczy. Jest wystarczająco bezpośredni i zapewnia kierowcy odpowiednie wyczucie prowadzenia.
Twardo zestrojone zawieszenie zaskakująco sprawnie tłumi wszelkie nierówności. Co prawda krótki rozstaw osi sprawia, że w aucie trzęsie podczas jazdy po nierównościach poprzecznych, niemniej jazda Ibizą Cupra nie jest męcząca na co dzień.
Hiszpański temperament Ibizy okazuje się także dość łaskawy dla portfela. Podczas jazd w ruchu miejskim auto zużywało średnio około 8 l na 100 km. Jeżdżąc dynamiczniej z łatwością można przekroczyć 10 l na 100 km ale to wciąż akceptowalny wynik.
Zobacz też: Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0/230 KM
Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM – podsumowanie
180-konna Ibiza Cupra to drogie auto. Według informacji z cennika trzeba na nią wydać minimum 78 900 zł (74 900 zł w promocji). W zamian dostaniemy trzydrzwiowy pojazd wyposażony m.in. w automatyczną przekładnię (bardzo praktyczna w mieście) oraz biksenonowe reflektory ze światłami LED do jazdy dziennej. W standardzie dostaniemy również tempomat i automatyczną klimatyzację. Znajdzie się także podnoszące komfort jazdy po zmroku fotochromatyczne lusterko wsteczne.
Ponadto wyjedziemy z salonu samochodem ponadprzeciętnie dynamicznym, który sprawdzi się podczas codziennej miejskiej eksploatacji. Ibiza Cupra jest szybka, bywa narowista ale przede wszystkim jest kompromisem pomiędzy bezkompromisowością samochodów sportowych, a pojazdami oferującymi większy komfort użytkownikom.
Zobacz też: Test Volkswagen Scirocco 2.0 TSI 220 KM DSG
Seat Ibiza Cupra - dane techniczne
Seat Ibiza Cupra 1.4 BT 180 KM DSG | |
Typ silnika | benzynowy, podwójnie doładowany |
Pojemność | 1390 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16V |
Maksymalna moc | 180 KM/6200 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy | 250 Nm/2000-4500 obr./min. |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | aut. 7-bieg. |
Pojemność bagażnika | 236 l |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 405,5/169,3/142 cm |
Rozstaw osi | 246,9 cm |
V-max | 228 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,9 s |
Zużycie paliwa* | 7,5/5,1/5,9 l/100 km |
Cena od | 78 900 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany |
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA