REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Emblematem Cupra są oznaczane najmocniejsze wersje modeli hiszpańskiego Seat’a. Tym razem sprawdzamy, jak sprawuje się w codziennej eksploatacji najmniejsza dostępna Cupra – Ibiza Cupra.

O tym, że mamy do czynienia ze sportową odmianą małej Ibizy świadczą skromne detale. Wprawne oko dojrzy siedemnastocalowe obręcze kół ze stopów lekkich, czy trapezoidalną końcówkę wydechu wyprowadzoną po środku pod tylnym zderzakiem. Bardziej „rzucają się w oczy” czerwone zaciski układu hamulcowego, czy emblematy Cupra umieszczone na przednim grillu i pokrywie bagażnika.

REKLAMA

REKLAMA

Sugestią, że mamy do czynienia ze 180-konną Ibizą może być również trzydrzwiowe nadwozie, bo najmocniejsza wersja miejskiego Seat’a występuje tylko w jednej wersji nadwoziowej.

Całość, choć zgrabna, nie onieśmiela agresywną formą i wielu osobom może się wydać wręcz zbyt stonowana, jak na najmocniejszą wersję mieszczucha.

REKLAMA

Zobacz też: Test Ford Fiesta ST - rajdowa ośka!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM  - wnętrze

Stylizacja wnętrza Seat’a Ibizy Cupra jest utrzymana w podobnym tonie do stylizacji nadwozia – bez wyrazistych akcentów.

Jedynymi smaczkami, które przypominają kierowcy o tym że znajduje się w samochodzie sportowym są czarne słupki i podsufitka, kierownica ze spłaszczoną dolną krawędzią oraz bardzo wygodny, głęboko wyprofilowany fotel.

W pierwszej chwili trudno dostrzec nawet znak graficzny Cupra umieszczony w okolicy prędkościomierza.

Wyposażenie standardowe obejmuje m.in. automatyczną klimatyzację, zestaw audio, komputer pokładowy czy tempomat. Nie znajdziemy tutaj w wyposażeniu standardowym modnych kolorowych wyświetlaczy (system SEAT Portable System z pięciocalowym ekranem dotykowym i nawigacją jest dostępny za dopłatą ok. 1400 zł) . Jest za to prosty i czytelny zestaw wskaźników oraz zautomatyzowana siedmiobiegowa przekładnia DSG.

Ibiza oferuje sporo przestrzeni w przedniej części kabiny. W tylnej, z naturalnych powodów mniej, ale siedzące tam dwie osoby o średnim wzroście nie będą narzekały nawet podczas dłuższej podróży.

Bagażnik trzydniowej Cupry ma pojemność 236 l. To niezbyt dużo, ale można zwiększyć jego pojemność rozkładając tylną kanapę. Tym samym dla dwójki osób wystarczy nawet do spakowania na długie wakacje.

Zobacz też: Test Audi TT 2.0 TFSI Quattro S tronic

Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM  - napęd/układ jezdny

Seat’a Ibizę Cupra napędza doładowany silnik (współpracują turbosprężarka i sprężarka) o pojemności 1,4 l, rozwijający moc maksymalną 180 KM przy 6200 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 250 Nm w zakresie od 2000 do 4500 obr./min.

Zastosowanie podwójnego doładowania silnika pozwoliło uzyskać dobrą dynamikę już od dolnych zakresów obrotów. Nie oznacza to jednak, ze Cupra rozpędza się w miarę jednostajnie aż do górnych zakresów obrotów. Także i w tym przypadku następuje nagły i typowy dla jednostek z turbodoładowaniem  wzrost dynamiki po przekroczeniu około 3500 obr./min.

Duża moc i spory moment obrotowy są przenoszone na przednią oś. W rezultacie w przypadku startu nawet na suchej nawierzchni łatwo zerwać przyczepność, ale mimo to sprawny sprint choć wymaga wyczucia, jest możliwy. Gorzej, gdy nawierzchnia nie jest idealnie sucha. W takim przypadku, koła błyskawicznie trasą przyczepność i trzeba znacznie odpuścić gaz, by sprawnie ruszyć z miejsca.

180-konny SEAT został wyposażony w układ XDS, czyli tzw. elektroniczną szperę, która ułatwia zachowanie odpowiedniej trakcji podczas szybkiej jazdy po zakrętach. System spełnia swoją rolę, jednak w przypadku tak dynamicznego pojazdu, jak opisywana Ibiza jednocześnie mocno ogranicza jej temperament podczas szybkiej jazdy po ciasnych zakrętach.

Bardzo przyjemnie działa za to układ kierowniczy. Jest wystarczająco bezpośredni i zapewnia kierowcy odpowiednie wyczucie prowadzenia.

Twardo zestrojone zawieszenie zaskakująco sprawnie tłumi wszelkie nierówności. Co prawda krótki rozstaw osi sprawia, że w aucie trzęsie podczas jazdy po nierównościach poprzecznych, niemniej jazda Ibizą Cupra nie jest męcząca na co dzień.

Hiszpański temperament Ibizy okazuje się także dość łaskawy dla portfela. Podczas jazd w ruchu miejskim auto zużywało średnio około 8 l na 100 km. Jeżdżąc dynamiczniej z łatwością można przekroczyć 10 l na 100 km ale to wciąż akceptowalny wynik.

Zobacz też: Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0/230 KM

Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM – podsumowanie

180-konna Ibiza Cupra to drogie auto. Według informacji z cennika trzeba na nią wydać minimum 78 900 zł (74 900 zł w promocji). W zamian dostaniemy trzydrzwiowy pojazd wyposażony m.in. w automatyczną przekładnię (bardzo praktyczna w mieście) oraz biksenonowe reflektory ze światłami LED do jazdy dziennej. W standardzie dostaniemy również tempomat i automatyczną klimatyzację. Znajdzie się także podnoszące komfort jazdy po zmroku fotochromatyczne lusterko wsteczne.

Ponadto wyjedziemy z salonu samochodem ponadprzeciętnie dynamicznym, który sprawdzi się podczas codziennej miejskiej eksploatacji. Ibiza Cupra jest szybka, bywa narowista ale przede wszystkim jest kompromisem pomiędzy bezkompromisowością samochodów sportowych, a pojazdami oferującymi większy komfort użytkownikom.

Zobacz też: Test Volkswagen Scirocco 2.0 TSI 220 KM DSG

Seat Ibiza Cupra - dane techniczne

Seat Ibiza Cupra 1.4 BT 180 KM DSG
Typ silnika benzynowy, podwójnie doładowany
Pojemność  1390 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 180 KM/6200 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 250 Nm/2000-4500 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut. 7-bieg.
Pojemność bagażnika 236 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 405,5/169,3/142 cm
Rozstaw osi 246,9 cm
V-max 228 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,9 s
Zużycie paliwa* 7,5/5,1/5,9 l/100 km
Cena od 78 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany
Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM
Seat
W kokpicie Seata Ibizy Cupry nie doszukamy się awangardowych rozwiązań.
Seat
W wyposażeniu standardowym Seata Ibizy Cupra nie znajdziemy modnych dziś, kolorowych wyświetlaczy.
Seat
Fotele przednie Seata Ibizy Cupra mają głęboki profil.
Seat
Bagażnik Seata Ibizy Cupra ma pojemność 236 l.
Seat
Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM
Seat
Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM
Seat
Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM
Seat
Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM
Seat
Przyciemnione reflektory ze światłami LED do jazdy dziennej nadają Seatowi Ibizie Cupra "groźny" wygląd.
Seat
Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM
Seat
Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM
Seat
Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM
Seat
Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM
Seat
O tym, że mamy do czynienia z Seatem Ibizą w wersji Cupra informuje (oprócz wyskalowania prędkościomierza) dyskretne logo Cupry.
Seat
Standardowym wyposażeniem Seata Ibizy Cupra jest siemiobiegowa przekładnia DSG.
Seat
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

REKLAMA

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA