REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Audi Q3 2.0 TFSI quattro: jak działa napęd 4x4?

Audi Q3 2.0 TFSI quattro 2014   Zdjęcia: Kamil Fraszkiewicz
Audi Q3 2.0 TFSI quattro 2014 Zdjęcia: Kamil Fraszkiewicz
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Audi Q3 to jeden z popularniejszych SUV-ów klasy wyższej jaki spotkać można na polskich drogach. Jak sprawuję się jego napęd quattro?

Audi Q3 2.0 TFSI quattro: nadwozie

Polacy bardzo polubili auta typu SUV o czym świadczy coraz częstszy ich widok na ulicach naszego kraju i świetne wyniki sprzedaży tych aut. Jednym z popularniejszych samochodów tego segmentu w Polsce jest Audi Q3. Z zewnątrz niemiecki SUV zdradza swe pokrewieństwo z kompaktowym A3 m.in. za sprawą przednich reflektorów wykonanych w technologii LED czy relatywnie krótkiego nadwozia. Uwagę przykuwa mocno pochylony tylny słupek, wyróżniający Q3 na tle pozostałych SUV-ów Audi, oraz potężny chromowany grill typu "singleframe" będący wizytówką marki z Ingolstadt.

REKLAMA

Zobacz też: Test Volvo S60 T6 AWD Polestar: własny styl poparty technologią!

Audi Q3 2.0 TFSI quattro: wnętrze

Jako przedstawiciel aut klasy wyższej Audi Q3 przekonuje do siebie naprawdę wysokim komfortem jazdy. Oba przednie fotele (sportowe) są prawidłowo wyprofilowane, wyposażone w szeroki zakres regulacji (w tym długości siedziska) i odpowiednio miękkie. Są tak dobre, że mogą wręcz uchodzić za wzór w swojej klasie. Nie każdemu przypadnie za to do gustu wyprostowana pozycja za kierownicą. Wysoko ocenić należy przyjemną w dotyku skórzaną kierownicę, spasowanie poszczególnych elementów kokpitu oraz czytelne wskaźniki. Mankamentem nadal jest nieco za niska rozdzielczość grafiki prezentowanej na ekranie systemu multimedialnego czy tanio wyglądający plastik okalający panel sterowania radiem. Za to dźwięk jaki wydobywa się z systemu audio „Concert” wręcz zachwyca i pozwala kierowcy upajać się na nowo ulubionymi ścieżkami audio.

Audi Q3 2.0 TFSI quattro: przestronność

Pod względem przestronności Audi Q3 nie zachwyca. Miejsca brakuje przede wszystkim w drugim rzędzie siedzeń i to zarówno nad głową, jak i na wysokości kolan. Wszystko za sprawą bardzo małego rozstawu osi (2603 mm) praktycznie identycznego jak w przypadku 3-drzwiowego Audi A3 oraz lekko opadającej linii dachu. W rezultacie jeśli na przednich siedzeniach usiądą osoby o wzroście ok. 180-185 cm na tylnej kanapie będzie po prostu bardzo ciasno. Z kolei bagażnik o pojemności 460 l jest bardzo przestronny i pozbawiony jest progu załadunkowego, co ułatwia jego pakowanie.

Zobacz też: Test Audi A3 Limousine 2.0 TDI 150 KM - czas gra na jego korzyść

Audi Q3 2.0 TFSI quattro: zawieszenie

Komfort jazdy to w dużej mierze zasługa bardzo dobrze pracującego zawieszenia, które miękko wybiera nierówności, nie przenosząc do kabiny żadnych niepokojących dźwięków czy wibracji. To prawdziwe zaskoczenie. Dobrze skalibrowano również zawieszenie z pracą układu kierowniczego. Choć występują niewielkie przechyły nadwozia, to Audi Q3 nie ma żadnego problemu z gwałtowną zmianą pasa ruchu czy wyminięciem przeszkody.

Audi Q3 2.0 TFSI quattro: silnik 2.0 TFSI

Do klasy i gabarytów auta producent poprawnie dopasował wersję silnikową. Pod maską testowego egzemplarza zamontowany był silnik 2.0 TFSI o mocy 211 KM. Motor znany od lat w całej rodzinie Volkswagena charakteryzuje się bardzo dobrą reakcją na gaz i odpowiednim zapasem mocy, zdolnym sprawnie rozpędzać nielekkie auto nawet powyżej 140 km/h. Łatwo przez to zapomnieć, że kierowca dzierży w dłoniach kierownicę prawie 1700-kilogramowego SUV-a a nie auta kompaktowego. Na szczęście układ hamulcowy mimo niedużych rozmiarów tarcz hamulcowych (przednie mają średnicę zaledwie 286 mm) jest wystarczająco wydajny. Bardzo dobrze spisuje się także dwusprzęgłowa skrzynia biegów DSG dysponująca siedmioma przełożeniami. Zmiana biegów trwa ułamek sekundy, a zawahania skrzyni w wyborze biegu zdarzają się jej rzadko. Zaskoczenie jest brak możliwości zamówienia Q3 2.0 TFSI 211 KM z manualną skrzynią biegów.

Zobacz też: Test Volkswagen Cross Caddy 2.0 TDI 4x4 Trendline: multifunkcyjna furgonetka

Audi Q3 2.0 TFSI quattro: napęd 4x4

Aby jednak w pełni wykorzystać potencjał silnika i uzyskać katalogowe osiągi auta (przyspieszenie 0-100 km/h w 6,9 s) niezbędne jest prawidłowe przeniesienie mocy silnika na koła pojazdu. I tak przechodzimy do clou naszego testu czyli napędu 4x4 ochrzczonego przez Audi mianem „quattro”.

Audi Q3 2.0 TFSI quattro: Haldex

Audi Q3, podobnie jak inne samochody koncernu z Ingolstadt, na życzenie klienta może zostać wyposażone w napęd quattro. Ze względu na poprzeczne ułożenie silnika w komorze oraz nieco mniejsze wymagania co do jego możliwości rozprawiania się z trudnym terenem, w Q3 zastosowano napęd 4x4 oparty na najnowszej, piątej generacji sprzęgła Haldex.

Zobacz też: Test Suzuki Grand Vitara - terenowy SUV!

Audi Q3 2.0 TFSI quattro: działanie Haldex 5

W porównaniu do poprzednich generacji, Haldex V wyróżnia się zastosowaniem w układzie elektrycznej pompy oleju, która pozwala na szybsze wytworzenie na tyle dużego ciśnienia oleju w sprzęgle, aby tylna oś napędowa została dołączona. Gdy 16-bitowy sterownik wykryje potrzebę wspomożenia przednich kół dla poprawy trakcji auta, zarządza sprzęgłem w taki sposób, aby zespół jego tarcz został na tyle mocno dociśnięty przez ciśnienie napierającego oleju, żeby tylna oś została dołączona do wału napędowego. W rezultacie, w zależności od potrzeby komputer może tak sterować sprzęgłem Haldex, aby na tylne koła trafiło nawet 90 % momentu obrotowego silnika. Jako że piąta generacja Haldexa została dodatkowo wzmocniona, potrafi poradzić sobie z przekazaniem nawet 3000 Nm momentu obrotowego (poprzednio 2400 Nm).

Zobacz też: Test Opel Mokka 1.7 CDTI 130 KM 4x4

W zależności od fazy ruchu w jakiej znajduje się pojazd, inaczej rozdzielana jest moc na poszczególne koła. W trakcie dynamicznego ruszania sprzęgło Haldex V jest w pełni załączone, aby wykorzystać maksymalnie dociążone tylne koła (lepsze przyspieszenie). W trakcie hamowania zostaje ono z kolei rozłączone dla zmniejszenia oporów w układzie, a tym samym ograniczenia zużycia zarówno paliwa jak i podzespołów skomplikowanego mechanizmu. W trakcie jazdy na trasie moc przekazywana jest głównie na przednie koła (mniejsze zużycie paliwa) a samo sprzęgło przenosi tylko niewielki moment. W sytuacji zagrożenia (np. w trakcie pojawienia się poślizgu) układ błyskawicznie przeniesie odpowiednio wyliczoną przez sterownik wysokość momentu na tylną oś, aby ustabilizować pojazd (kooperacja Haldexa z systemem ESP).

Zobacz też: Test Peugeot 308 1.6 e-HDI 115 KM - nowa jakość!

W trakcie jazdy naprawdę trudno spowodować by auto wpadło w poślizg. Nawet gwałtowne wciśnięcie gazu w zakręcie nie wpływa negatywnie na zachowanie pojazdu. Auto posłusznie reaguje na polecenia kierowcy i potrafi niezwykle wydajnie nabierać prędkości będąc jeszcze w łuku. O żadnym buksowaniu kół nie ma mowy. Jedynym mankamentem układów opartych na sprzęgle Haldex jest niwielka podsterowność pojawiająca się w trakcie gwałtownego wciśnięcia gazu w zakręcie czy jazdy w ciasnym slalomie, spowodowana mocniej dociążoną przednią osią. Układ jest jednak tak dobry, że totalnym nieporozumieniem wydaję się być zakup Q3 z przednim napędem. Gorsze osiągi na mokrej nawierzchni, słabsze prowadzenie i przede wszystkim niższy poziom bezpieczeństwa czynnego wydają się być wystarczającym argumentami przemawiającymi za wyborem napędu quattro.

Zobacz też: Test Ford Kuga 2.0 TDCI 163KM AWD: krok naprzód!

Audi Q3 2.0 TFSI quattro: cena

Jaką kwotą należy zatem dysponować aby kupić tak zaawansowane technicznie auto? Co najmniej 154 100 zł. Problem polega na tym, że w tej cenie klient otrzyma auto z klimatyzacją manualną, kompletem poduszek powietrznych, elektrycznie sterowanymi szybami i kompletem systemów bezpieczeństwa (ESP, ABS, TC). Za wszystko inne trzeba słono zapłacić. Sensownie wyposażony egzemplarz prasowy, który został przekazany do jazd testowych naszej redakcji (z automatyczną klimatyzacją, sportowymi fotelami pokrytymi Alcantarą, reflektorami ksenonowymi czy porządnym systemem audio), został wyceniony na 192 330 zł. I taką cenę trzeba przyjąć za wyjściową, jeśli chcemy posiadać auto na miarę segmentu Premium.

Audi Q3 2.0 TFSI quattro 2014
Kamil Fraszkiewicz
Audi Q3 2.0 TFSI quattro 2014
Kamil Fraszkiewicz
Audi Q3 2.0 TFSI quattro 2014
Kamil Fraszkiewicz
Audi Q3 2.0 TFSI quattro 2014
Kamil Fraszkiewicz
Audi Q3 2.0 TFSI quattro 2014
Kamil Fraszkiewicz
Audi Q3 2.0 TFSI quattro 2014
Kamil Fraszkiewicz
Audi Q3 2.0 TFSI quattro 2014
Kamil Fraszkiewicz
Audi Q3 2.0 TFSI quattro 2014
Kamil Fraszkiewicz
Audi Q3 2.0 TFSI quattro 2014
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    REKLAMA

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    REKLAMA

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    Mosiężna skrobaczka do szyb. Fiński wynalazek rzeczywiście nie rysuje szyb?

    Mosiężna skrobaczka do szyb to hit ostatnich lat w Polsce. Powód? Ponoć nie ma możliwości, aby porysowała szybę w samochodzie. Ile jest w tym prawdy? I czym tak właściwie jest fińska skrobaczka? Sprawdziłem to.

    REKLAMA