REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret

REKLAMA

REKLAMA

Oto łabędzi śpiew bardzo udanego modelu obecnego na rynku od 1998 roku (przynajmniej w USA, gdzie wariant active stanowi jedyny dostępny model Focusa). Czy nowy Focus żegna się z klasą, a wersja active warta jest waszej uwagi?

Model - czyli na ile aktywny jest active?

Active podobnie jak ST czy RS jest jednym z wariantów focusa, a nie tylko wersją wyposażenia czy pakietem stylizacyjnym (choć do tego ostatniego mu najbliżej). Od bazowego Focusa (wariant active dostępny jest zarówno jako hatchback i combi) różni się głównie elementami zewnętrznymi. Mamy więc kilka doklejonych, plastikowych osłonek m.in. na nadkolach czy progach, wzmocnioną ochronę przedniego zderzaka. Jeżeli chodzi o zmiany mechaniczne, podniesiono zawieszenie o 30 mm.

REKLAMA

Wariant w żadnej kombinacji silnik/skrzynia biegów nie posiada napędu na 4 koła, co daje mu dość zasadniczą wadę w stosunku do konkurencji (patrz choćby Skoda Octavia Combi. Zwłaszcza jeśli pozycjonowany jest jako samochód, który ma zapewnić dostęp do różnych atrakcji znajdujących się poza głównymi drogami (biorąc pod uwagę choćby same foldery reklamowe z zadowolonym, brodatym panem na kempingu w środku lasu).

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Adam Kret

Dodatkowo, „terenowy” charakter został połączony z kilkoma innymi nietuzinkowymi elementami. Dla przykładu auto ma duże felgi i bardzo twarde zawieszenie.

Jak wspomniałem we wstępie, w Stanach Zjednoczonych, toczonych jak reszta świata gorączką crossoverów i SUVów, Focus obecnej V generacji nie występuje w innym wariancie. A to nie koniec ciekawostek. Bo model na potrzeby USA powstaje w... Chinach. A to pozwala podejrzewać, że kolejnej generacji tego kompaktu albo się nie doczekamy, albo każe na siebie czekać dość długo (prędzej pojawi się pewnie elektryczny ekwiwalent, pozycjonowany obok Tesli 3).

Jak się jeździ aktywnie?

Na szczęście Active nadal jest Focusem i mimo podniesionego zawieszenia jego prowadzeniu niewiele można zarzucić. Wprowadzenie systemów asystujących kierowcę (m.in. kontroli pasa ruchu) pozbawiło samochód pewnej bezpośredniości układu kierowniczego znanego z wcześniejszych modeli. Do tego, co warte jest zaznaczenia, tylne zawieszenie pierwszy raz w historii modelu (dotyczy to też bazowego Focusa) nie jest oparte o system wielowahaczowy, tylko powrócono do klasycznej belki skrętnej. Czy jest to zauważalne w trakcie jazdy ? O ile nie doprowadzacie auta do granic jego przyczepności - raczej nie, na pewno poprawia to ustawność bagażnika w wariancie hatchback.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Adam Kret

REKLAMA

Auto dobrze trzyma się drogi, układ kierowniczy przy wyższych prędkościach staje się ostry i precyzyjny. Zawieszenie i opony zdecydowanie bardziej pasują do szybkiej jazdy po dobrych drogach, niż jakiejkolwiek wizji jazdy po drogach nieutwardzanych - możemy oczywiście wjechać w teren, ale nie lepiej niż w zwykłym aucie.

Należy pamiętać, że jest to jednak Focus - z dość mocno “zarysowanym podbródkiem”. Przed linią kół znajduje się bardzo duży zwis. A to oznacza, że wjeżdżając na teren z dużymi nierównościami, można urwać zderzak lub porządnie przytrzeć jedną z osłon.

REKLAMA

Testowany model napędzany był 2-litrowym dieslem o mocy 150 koni mechanicznych, sparowanym z ośmiobiegowym automatem. Ten ostatni mimo że nie tak dopieszczony jak rozwiązania konkurencji z Niemiec (niedościgłe w tym segmencie DSG), został bardzo dobrze dobrany do silnika. Przekładnia trzyma jednostkę w ryzach, a tym samym w optymalnym zakresie obrotów - raczej nie pozwala na przekroczenie limitu 3.000 obr./min. Duża liczba przełożeń i szybkie działanie skrzyni, powodują że mamy do czynienia z bardzo liniowym przyspieszeniem, które pozwala na rozpędzenie auta w dość rozsądnym czasie do prędkości autostradowych i powyżej. A trzeba pamiętać, że mimo image leśnego rozrabiaki, jest to jednak pożeracz autostrad.

Auto jest bardzo dobrze wyciszone, silnik jest prawie niesłyszalny. O prędkości świadczy co najwyżej szum powietrza owiewającego karoserię. A tego już niestety jest dość dużo - być może przez zaburzenia wynikające z podniesionego zawieszenia?

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Adam Kret

Focusa wyposażono w kilka trybów jazdy. Ustawienia zmieniają sposób pracy skrzyni biegów i czułość pedału gazu. Co ciekawe, mamy do dyspozycji manetki manualnej zmiany biegów - opcja ta jest jednak dość ograniczona oprogramowaniem skrzyni biegów. Pozwala na ruch na 2 przełożenia w każdą stronę przy zadanej prędkości.

Spalanie nowoczesnego diesla Forda jest przeciętne - trzymając się w granicach 5,5 -6 litrów w trasie, nie przekraczając 8 w mieście. Jak na silnik diesla - trochę za dużo. Należy jednak brać poprawkę na niskie temperatury w czasie testu i fakt parkowania pod chmurką. Powodowało to, że silnik rozgrzewał się do optymalnej temperatury po nawet 20 kilometrach w cyklu mieszanym. Innymi słowy - jeśli planujecie głównie jeździć po mieście (do pracy/ z dzieciakami do szkoły), raczej należy oczy skierować ku silnikom benzynowym.

Wygląd i wyposażenie

Od zwykłego Focusa Combi, Active różni się głównie detalami “wzmacniającymi” jego możliwości terenowe - dodatkowe ochrony podwozia i nadkoli, wzmocnione listwy. To zmiana, ale raczej o charakterze marginalnym. Opcjonalny marchewkowy lakier (+2500 zł, chwilowo niedostępny w konfiguratorze dla tego modelu) nadaje mu pewnej zadziorności i jest przyjazny dla oczu. Ożywia samochód i wyróżnia go na drodze.

Wariant Active jest już na starcie wyposażony jest dość bogato (co odbija się niestety na cenie - z testowanym układem napędowym startuje od 120.000 zł) - w standardzie posiadając centrum multimedialne (Sync-3), tempomat czy dwustrefową klimatyzację.

Z elementów dodatkowych w konfiguracji modelu znalazły się m.in.:

  • pakiet parkingowy (szerokokątna, świetna kamera cofania, asystent parkowania i nakładki na drzwi, chroniące rant i auta obok przed uszkodzeniem)
  • indukcyjna ładowarka,
  • pakiet “Technology” (m.in. system rozpoznawania znaków, aktywny tempomat z opcją zatrzymania auta i kontrolą pasa ruchu).
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Adam Kret

O tym ostatnim pakiecie warto powiedzieć trochę więcej, jest bowiem dość problematyczny. System w założeniu pozwala m.in. na dostosowanie prędkości auta do dopuszczalnych wartości na drodze - nie zawsze jednak wie kiedy kończy się ograniczenie (jeśli jest odwołane przez skrzyżowanie… będziemy jechać z niską prędkością aż do kolejnego znaku). Utrzymanie auta na pasie ruchu z kolei absolutnie nie sprawdza się na drogach innych niż autostrady. Na zwykłej drodze wystarczy większa krzywizna łuku, aby system przestał się sprawdzać.

Jeśli chodzi o jakość wykończenia - jest … różnie. Deska rozdzielcza i drzwi wykończone są miękkimi i dość przyjaznymi materiałami, odpowiednimi do segmentu. Słupek B (z mocowaniem pasów)... to już twardy plastik. Konsola centralna z kolei potrafi nieprzyjemnie trzeszczeć, zwłaszcza w nierozgrzanym aucie.

Na plus należy zaliczyć fakt, iż obsługa wszystkich rozwiązań i opcji raczej opiera się o dedykowane przyciski niż ekran dotykowy. Pozwala to namierzyć je w zasadzie bez patrzenia. Na minus z kolei rozdzielenie obsługi funkcji mechanicznych i multimedialnych na dwa odrębne systemy. Pierwszy obsługiwany jest przez malutki wyświetlacz pomiędzy zegarami i przyciski na kierownicy, drugi przez wyświetlacz multimedialny. Przez to czasem nie wiadomo gdzie szukać danej opcji. Większość opcji po prostu łatwiej i intuicyjniej byłoby ukryć w dużym ekranie.

Bagażnik jak na combi nie jest zbyt duży, a na pewno jest płytki (celem ukrycia koła, i wyrównania powierzchni ze złożonymi fotelami… co udaje się prawie, ale irytująco brakuje kilku stopni). Posiada za to kilka przydatnych dodatków jak gniazdo 12 V, haczyki na siatki, przelotkę na narty czy przyciski składania tylnych foteli. Wykładzinę wykonano z szorstkiego materiału, który przeciwdziała przesuwaniu się bagaży w większości sytuacji, brakuje jednak możliwości podzielenia przestrzeni bagażowej, w sytuacji, w której cały bagażnik nie jest wykorzystywany.

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Adam Kret

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8 - podsumowanie

Focus Active to dziwne zwierzę - z jednej strony bardzo próbuje być autem o większych możliwościach niż zwykły mieszczuch, z drugiej nie może oszukać swojego DNA i podniesienie zawieszenia o 3 cm nie powoduje, że staje się królem bezdroży. Nadal jest dobrym kompaktem. Wysoka cena i brak napędu na 4 koła, każe jednak, przy całej sympatii dla modelu, rozejrzeć się za tym co oferuje konkurencja. Zwłaszcza jeśli tak naprawdę chodzi nam o crossovera, z wyższą pozycją za kierownicą, lepszą widocznością i większymi pozorami terenowości. Poza tym w cenie, którą postawił Ford… można upolować samochody z segmentów wyższych, z niegorszym wyposażeniem, a z większą wygodą czy możliwościami (jak napęd 4x4).

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA