REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret

REKLAMA

REKLAMA

Oto łabędzi śpiew bardzo udanego modelu obecnego na rynku od 1998 roku (przynajmniej w USA, gdzie wariant active stanowi jedyny dostępny model Focusa). Czy nowy Focus żegna się z klasą, a wersja active warta jest waszej uwagi?

Model - czyli na ile aktywny jest active?

Active podobnie jak ST czy RS jest jednym z wariantów focusa, a nie tylko wersją wyposażenia czy pakietem stylizacyjnym (choć do tego ostatniego mu najbliżej). Od bazowego Focusa (wariant active dostępny jest zarówno jako hatchback i combi) różni się głównie elementami zewnętrznymi. Mamy więc kilka doklejonych, plastikowych osłonek m.in. na nadkolach czy progach, wzmocnioną ochronę przedniego zderzaka. Jeżeli chodzi o zmiany mechaniczne, podniesiono zawieszenie o 30 mm.

REKLAMA

REKLAMA

Wariant w żadnej kombinacji silnik/skrzynia biegów nie posiada napędu na 4 koła, co daje mu dość zasadniczą wadę w stosunku do konkurencji (patrz choćby Skoda Octavia Combi. Zwłaszcza jeśli pozycjonowany jest jako samochód, który ma zapewnić dostęp do różnych atrakcji znajdujących się poza głównymi drogami (biorąc pod uwagę choćby same foldery reklamowe z zadowolonym, brodatym panem na kempingu w środku lasu).

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Adam Kret

Dodatkowo, „terenowy” charakter został połączony z kilkoma innymi nietuzinkowymi elementami. Dla przykładu auto ma duże felgi i bardzo twarde zawieszenie.

Jak wspomniałem we wstępie, w Stanach Zjednoczonych, toczonych jak reszta świata gorączką crossoverów i SUVów, Focus obecnej V generacji nie występuje w innym wariancie. A to nie koniec ciekawostek. Bo model na potrzeby USA powstaje w... Chinach. A to pozwala podejrzewać, że kolejnej generacji tego kompaktu albo się nie doczekamy, albo każe na siebie czekać dość długo (prędzej pojawi się pewnie elektryczny ekwiwalent, pozycjonowany obok Tesli 3).

REKLAMA

Jak się jeździ aktywnie?

Na szczęście Active nadal jest Focusem i mimo podniesionego zawieszenia jego prowadzeniu niewiele można zarzucić. Wprowadzenie systemów asystujących kierowcę (m.in. kontroli pasa ruchu) pozbawiło samochód pewnej bezpośredniości układu kierowniczego znanego z wcześniejszych modeli. Do tego, co warte jest zaznaczenia, tylne zawieszenie pierwszy raz w historii modelu (dotyczy to też bazowego Focusa) nie jest oparte o system wielowahaczowy, tylko powrócono do klasycznej belki skrętnej. Czy jest to zauważalne w trakcie jazdy ? O ile nie doprowadzacie auta do granic jego przyczepności - raczej nie, na pewno poprawia to ustawność bagażnika w wariancie hatchback.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Adam Kret

Auto dobrze trzyma się drogi, układ kierowniczy przy wyższych prędkościach staje się ostry i precyzyjny. Zawieszenie i opony zdecydowanie bardziej pasują do szybkiej jazdy po dobrych drogach, niż jakiejkolwiek wizji jazdy po drogach nieutwardzanych - możemy oczywiście wjechać w teren, ale nie lepiej niż w zwykłym aucie.

Należy pamiętać, że jest to jednak Focus - z dość mocno “zarysowanym podbródkiem”. Przed linią kół znajduje się bardzo duży zwis. A to oznacza, że wjeżdżając na teren z dużymi nierównościami, można urwać zderzak lub porządnie przytrzeć jedną z osłon.

Testowany model napędzany był 2-litrowym dieslem o mocy 150 koni mechanicznych, sparowanym z ośmiobiegowym automatem. Ten ostatni mimo że nie tak dopieszczony jak rozwiązania konkurencji z Niemiec (niedościgłe w tym segmencie DSG), został bardzo dobrze dobrany do silnika. Przekładnia trzyma jednostkę w ryzach, a tym samym w optymalnym zakresie obrotów - raczej nie pozwala na przekroczenie limitu 3.000 obr./min. Duża liczba przełożeń i szybkie działanie skrzyni, powodują że mamy do czynienia z bardzo liniowym przyspieszeniem, które pozwala na rozpędzenie auta w dość rozsądnym czasie do prędkości autostradowych i powyżej. A trzeba pamiętać, że mimo image leśnego rozrabiaki, jest to jednak pożeracz autostrad.

Auto jest bardzo dobrze wyciszone, silnik jest prawie niesłyszalny. O prędkości świadczy co najwyżej szum powietrza owiewającego karoserię. A tego już niestety jest dość dużo - być może przez zaburzenia wynikające z podniesionego zawieszenia?

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Adam Kret

Focusa wyposażono w kilka trybów jazdy. Ustawienia zmieniają sposób pracy skrzyni biegów i czułość pedału gazu. Co ciekawe, mamy do dyspozycji manetki manualnej zmiany biegów - opcja ta jest jednak dość ograniczona oprogramowaniem skrzyni biegów. Pozwala na ruch na 2 przełożenia w każdą stronę przy zadanej prędkości.

Spalanie nowoczesnego diesla Forda jest przeciętne - trzymając się w granicach 5,5 -6 litrów w trasie, nie przekraczając 8 w mieście. Jak na silnik diesla - trochę za dużo. Należy jednak brać poprawkę na niskie temperatury w czasie testu i fakt parkowania pod chmurką. Powodowało to, że silnik rozgrzewał się do optymalnej temperatury po nawet 20 kilometrach w cyklu mieszanym. Innymi słowy - jeśli planujecie głównie jeździć po mieście (do pracy/ z dzieciakami do szkoły), raczej należy oczy skierować ku silnikom benzynowym.

Wygląd i wyposażenie

Od zwykłego Focusa Combi, Active różni się głównie detalami “wzmacniającymi” jego możliwości terenowe - dodatkowe ochrony podwozia i nadkoli, wzmocnione listwy. To zmiana, ale raczej o charakterze marginalnym. Opcjonalny marchewkowy lakier (+2500 zł, chwilowo niedostępny w konfiguratorze dla tego modelu) nadaje mu pewnej zadziorności i jest przyjazny dla oczu. Ożywia samochód i wyróżnia go na drodze.

Wariant Active jest już na starcie wyposażony jest dość bogato (co odbija się niestety na cenie - z testowanym układem napędowym startuje od 120.000 zł) - w standardzie posiadając centrum multimedialne (Sync-3), tempomat czy dwustrefową klimatyzację.

Z elementów dodatkowych w konfiguracji modelu znalazły się m.in.:

  • pakiet parkingowy (szerokokątna, świetna kamera cofania, asystent parkowania i nakładki na drzwi, chroniące rant i auta obok przed uszkodzeniem)
  • indukcyjna ładowarka,
  • pakiet “Technology” (m.in. system rozpoznawania znaków, aktywny tempomat z opcją zatrzymania auta i kontrolą pasa ruchu).

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Adam Kret

O tym ostatnim pakiecie warto powiedzieć trochę więcej, jest bowiem dość problematyczny. System w założeniu pozwala m.in. na dostosowanie prędkości auta do dopuszczalnych wartości na drodze - nie zawsze jednak wie kiedy kończy się ograniczenie (jeśli jest odwołane przez skrzyżowanie… będziemy jechać z niską prędkością aż do kolejnego znaku). Utrzymanie auta na pasie ruchu z kolei absolutnie nie sprawdza się na drogach innych niż autostrady. Na zwykłej drodze wystarczy większa krzywizna łuku, aby system przestał się sprawdzać.

Jeśli chodzi o jakość wykończenia - jest … różnie. Deska rozdzielcza i drzwi wykończone są miękkimi i dość przyjaznymi materiałami, odpowiednimi do segmentu. Słupek B (z mocowaniem pasów)... to już twardy plastik. Konsola centralna z kolei potrafi nieprzyjemnie trzeszczeć, zwłaszcza w nierozgrzanym aucie.

Na plus należy zaliczyć fakt, iż obsługa wszystkich rozwiązań i opcji raczej opiera się o dedykowane przyciski niż ekran dotykowy. Pozwala to namierzyć je w zasadzie bez patrzenia. Na minus z kolei rozdzielenie obsługi funkcji mechanicznych i multimedialnych na dwa odrębne systemy. Pierwszy obsługiwany jest przez malutki wyświetlacz pomiędzy zegarami i przyciski na kierownicy, drugi przez wyświetlacz multimedialny. Przez to czasem nie wiadomo gdzie szukać danej opcji. Większość opcji po prostu łatwiej i intuicyjniej byłoby ukryć w dużym ekranie.

Bagażnik jak na combi nie jest zbyt duży, a na pewno jest płytki (celem ukrycia koła, i wyrównania powierzchni ze złożonymi fotelami… co udaje się prawie, ale irytująco brakuje kilku stopni). Posiada za to kilka przydatnych dodatków jak gniazdo 12 V, haczyki na siatki, przelotkę na narty czy przyciski składania tylnych foteli. Wykładzinę wykonano z szorstkiego materiału, który przeciwdziała przesuwaniu się bagaży w większości sytuacji, brakuje jednak możliwości podzielenia przestrzeni bagażowej, w sytuacji, w której cały bagażnik nie jest wykorzystywany.

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Adam Kret

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8 - podsumowanie

Focus Active to dziwne zwierzę - z jednej strony bardzo próbuje być autem o większych możliwościach niż zwykły mieszczuch, z drugiej nie może oszukać swojego DNA i podniesienie zawieszenia o 3 cm nie powoduje, że staje się królem bezdroży. Nadal jest dobrym kompaktem. Wysoka cena i brak napędu na 4 koła, każe jednak, przy całej sympatii dla modelu, rozejrzeć się za tym co oferuje konkurencja. Zwłaszcza jeśli tak naprawdę chodzi nam o crossovera, z wyższą pozycją za kierownicą, lepszą widocznością i większymi pozorami terenowości. Poza tym w cenie, którą postawił Ford… można upolować samochody z segmentów wyższych, z niegorszym wyposażeniem, a z większą wygodą czy możliwościami (jak napęd 4x4).

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

REKLAMA

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

REKLAMA

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA