REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM: skuteczna w działaniu!

REKLAMA

REKLAMA

Nowa Toyota RAV4 przeszła solidny test na dystansie prawie 1000 km. Co kryje się pod jej stonowaną linią nadwozia? Czy bliżej mu do aut terenowych czy popularnych crossoverów?

Toyota RAV4 2.0 D-4D

Toyota RAV4 czyli pojazd służący czynnej rekreacji, wyposażony w napęd na cztery koła (Recreational Active Vehicle with 4-wheel driver) rozpoczął swoją historię w 1994 roku. Na przestrzeni 19 lat produkcji tego modelu, japoński koncern sprzedał ponad 4,5 miliona egzemplarzy RAV4. Na fali rosnącego zainteresowania tym segmentem aut oraz rosnącą konkurencją, w 2013 roku Toyota zaprezentowała najnowszą, czwartą generację RAV4.

REKLAMA

Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM: nadwozie

Z zewnątrz sylwetka nowej Toyoty RAV4 stała się „cięższa” i potężniejsza. Obłości poprzednika ustąpiły miejsca prostym kształtom oraz ostrym liniom wyraźnie tnącym nadwozie najnowszego SUV-a. Nowa Toyota RAV4 jest o 205 mm dłuższa, 30 mm szersza i 25 mm niższa od poprzedniej jej wersji. Co więcej, mimo większego o 100 mm rozstawu osi (2760 mm) oraz napędu 4x4 udało się zachować rozsądną zwrotność pojazdu. Średnica zawracania wynosi 11,4 m.

Zobacz też: Test Skoda Yeti 2.0 TDI/140 KM 4x2 Green Tec

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Choć potężne nadwozie RAV4 na to nie wskazuje, to model ten został bardzo wnikliwie dopracowany pod kątem zmniejszenia oporów opływającego go powietrza. Dzięki technologii zaczerpniętej wprost z Formuły 1 usprawniono i zwiększono m.in. opływ powietrza wokół bocznych lusterek oraz tylnych lamp. Dopracowując rogi obu zderzaków ograniczono z kolei turbulencje i ustabilizowano przepływ powietrza wokół pojazdu, co pozwoliło zredukować współczynnik oporu powietrza Cx auta do zaledwie 0,31. W rezultacie nawet w trakcie jazdy autostradą z prędkością ok. 150-160 km/h w kabinie auta jest naprawdę cicho. Według subiektywnych odczuć pod tym względem Toyota RAV4 bije na głowę nawet najnowsze Volvo XC60.


Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM: wnętrze

Proste kształty nadwozia Toyoty RAV4 oraz zwiększony w stosunku do poprzednika o 10 cm rozstaw osi pozytywnie wpłynęły na przestronność i funkcjonalność kabiny auta. W obu rzędach siedzeń miejsca nie zabraknie dla czterech wysokich osób o wzroście 185-190 cm, a bagażnik dzięki niezwykle łatwo składanym tylnym siedzeniom może zwiększyć swoją pojemność z 547 do 1746 litrów. Elektrycznie sterowana tylna klapa pracuje jednak zbyt wolno.

Największe zmiany w nowym modelu RAV4 dostrzec można dopiero z miejsca kierowcy. Dzięki obniżeniu o 5 mm tzw. hip-point’u czyli punktu położenia bioder kierowcy względem podłogi auta, może on cieszyć się niższą, bardziej leżącą pozycją za kierownicą. Co więcej zakres regulacji wysokości siedziska zwiększył się o 30 mm.

Zobacz też: Test Nissan Qashqai 1.6 dCi 130 KM All Mode 4x4-i

W rezultacie nawet dłuższa trasa (200-300 km) nie stanowi większego obciążenia dla kręgosłupa kierowcy. W trakcie podróży kierowca doceni także świetne umiejscowienie lewarka skrzyni biegów, hamulca ręcznego oraz wyjątkowo mądrze zagospodarowany tunel środkowy, który  wyposażony został w uchwyty i przegrody stanowiące dogodne miejsce na umieszczenie napoju, kanapki czy telefonu. Świetna sprawa!

Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM: deska rozdzielcza

Pod względem materiałów wykończeniowych Toyota RAV4 nie imponuje. Plastik jaki użyto do wykończenia deski rozdzielczej i boczków drzwi jest twardy, za to poszczególne elementy kokpitu są porządnie spasowane. W prezentowanej wersji pozytywny odbiór auta zapewniła jednak wyjątkowo miękka w dotyku, kremowa skóra, którą pokryty został częściowo kokpit oraz boczki drzwi. Materiał ten prezentuje jakość daleko lepszą od tego, jakiego użyto w podobnym celu w Peugeocie RCZ czy 5008. Skóra pokrywająca fotele RAV4 jest już jednak wyraźnie twardsza.

Sam kokpit nowej Toyoty RAV4 może się podobać. Wrażenie robi odważny styl, ciekawie zaprojektowane wywietrzniki czy ergonomicznie rozłożone przyciski do sterowania systemem multimedialnym i klimatyzacją. Cieszą także liczne schowki i wnęki wkomponowane w deskę rozdzielczą. Świetnie działa także system klimatyzacji. Szkoda jednak, że w drugim rzędzie siedzeń pasażerowie pozbawieni zostali indywidualnego nadmuchu powietrza.

Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM: system multimedialny

Dobre oceny w trakcie testów zebrał również układ nawigacji GPS. System dynamicznej kontroli natężenia ruchu pozwala skutecznie ominąć zakorkowane drogi, a mapy prezentują niezłą aktualność.

Gorzej spisuje się jednak sam ekran systemu multimedialnego. Wykazuje on braki zarówno pod względem reakcji na dotyk, jak i czytelności obrazu prezentowanego w trakcie jazdy w słoneczny dzień.


Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM: silnik 2.0 Diesel

Ogromnym zaskoczeniem okazał się układ napędowy nowej Toyoty RAV4. Mimo że do testów naszej redakcji został użyczony egzemplarz wyposażony w najsłabszy, 2-litrowy motor wysokoprężny oraz napęd 4x4 to trudno odmówić mu werwy. Silnik 1AD-FTV wyposażony w turbosprężarkę VNT i wtrysk common rail wykorzystujący wtryskiwacze piezoelektryczne, zapewnia autu naprawdę dobre osiągi. Choć generuje on tylko 124 KM mocy to sprawia wrażenie jakby był o 20-30 koni mechanicznych mocniejszy.

Zobacz też: Test Skoda Yeti Outdoor 2.0 TDI L&K: nowe oblicze

Auto świetnie sprawdza się na trasie, skutecznie rozpędzając się w przedziale prędkości od 90 do 150 km/h. Dobrze dobrana długość poszczególnych przełożeń skrzyni biegów pozwala wyciągnąć cały potencjał jaki drzemie w silniku, ograniczając (kiedy zajdzie taka potrzeba) jednocześnie prędkość obrotową silnika przy wyższych prędkościach na autostradzie. Przy 140 km/h silnik ma 2500 obr./min (np. Mitsubishi ASX 1.8 DI-D 150 KM ma 6-tym biegu ma już wtedy 2800 obr./min).

REKLAMA

Niższe obroty jednostki napędowej przekładają się na mniejsze zużycie paliwa i hałas emitowany przez motor. Średnie spalanie w mieście wyniosło 8,0 l/100 km, na trasie można je obniżyć przy spokojnej jeździe do 6,0-6,5 l/100 km. Mankamentem tandemu silnik-skrzynia biegów jest wyczuwalna turbodziura, która powoduje że silnik można łatwo zgasić podczas ruszania. W trakcie szybkiej zmiany biegów łatwo wybrać 3-bieg zamiast 1-wszego.

Napęd 4x4 choć sterowany jest elektronicznie (tył dołączany jest w razie potrzeby przez komputer auta) to wyposażony został w funkcję blokady, umożliwiającej stały napęd obu osi do prędkości ok. 50 km/h. W rezultacie auto potrafi całkiem sprawnie poruszać się w nieco trudniejszym terenie. Przy dynamicznej jeździe na mokrej jezdni czuć czasem minimalną zwłokę w załączeniu się napędu4x4.

Zobacz też: Test Volvo XC60 D4 Drive-E Geartronic

Zawieszenie RAV4 oparto z przodu na kolumnach Macphersona, a z tylu na podwójnych wahaczach przy każdym kole. W trakcie szybszej jazdy po zakrętach czuć przechyły karoserii, ale mimo to auto naprawdę bardzo pewnie zachowuje się w slalomie. Nierówności, nawet te większe, nie stanowią większego wyzwania dla tego auta. Układ kierowniczy został lepiej dostrojony niż ten w Aurisie, dzięki czemu kierownica obraca się z większym oporem, tak potrzebnym w celu lepszego czucia auta. Przełożenie jest także całkiem bezpośrednie (2,83 obrotu kierownicy pomiędzy skrajnymi punktami jej położenia).

Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM: hamulce

Układ hamulcowy w prezentowanej Toyocie RAV4 jest większy niż w standardowym modelu. Egzemplarze wyposażone w 18-calowe koła mają z przodu wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy aż 328 mm, a z tyłu 281-milimetrowe, lite ich odpowiedniki. Auto ma bardzo dobre hamulce, ale przy mocnym hamowaniu przód lubi nieco zanurkować.


Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM: cena i wyposażenie

Toyota RAV4, mimo że swoją sylwetką nawiązuje do aut terenowych, pod względem wyposażenia oferuje szereg rozwiązań zaczerpniętych z limuzyn klasy średniej. Kwestie bezpieczeństwa załatwia komplet 5 poduszek powietrznych oraz kurtyn powietrznych w obu rzędach siedzeń, system ABS, ESP, kontrola trakcji, układ wspomagający wjazd pod wzniesienie. O komfort podróżujących autem dba klimatyzacja dwustrefowa, system audio, nawigacja GPS, kamera cofania czy tapicerowane skórą fotele, deska rozdzielcza i boczki drzwi. Porządnie wyposażony egzemplarz Toyoty RAV4 to koszt ok. 150 000 zł.

Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM: opinia

Toyota RAV4 to auto, które zaskoczyło mnie świetnym zachowaniem w trakcie dynamicznej jazdy autostradowej. Jest komfortowa, świetnie wyciszona i bardzo przestronna w obu rzędach siedzeń. Choć materiały wykończeniowe użyte we wnętrzu są raczej przeciętnej jakości to funkcjonalnie zaprojektowana deska rozdzielcza o ciekawym designie oraz skórzane wstawki ją zdobiące, nadają wnętrzu auta przyjemny i elegancki charakter. Dobre wyposażenie, skuteczne hamulce i dynamiczny silnik pozwalają poczuć się bardzo pewnie za kierownicą tego auta. Choć nie jest to auto terenowe, to dzięki napędowi 4x4 z funkcją stałego rozdzielania napędu pomiędzy obie osi pozwala wydostać się z nieco trudniejszego terenu. Wysokie nadwozie ma co prawda tendencję do przechylania się w zakrętach, ale z drugiej strony miekkie zawieszenie całkiem komfortowo tłumi nierówności na drodze. Toyot RVA4 w najnowszej odsłonie to niepozorne, ale niezwykle przyjemnie prowadzące się auto. "Powinien Pan być zadowolony !"

Toyota RAV4 2.0 D-4D: dane techniczne

Samochód Toyota RAV4 2.0 D-4D 125 4x4
Rodzaj silnika wysokoprężny z turbosprężarką VNT (zmienna geometra kierownic)
Kod silnika 1AD-FTV
Położenie silnika z przodu, poprzecznie, przed osią 
Wtrysk paliwa common rail z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi
Liczba cylindrów 4
Pojemność skokowa 1998 cm3
Układ cylindrów rzędowy
Moc maksymalna 91/124 kW/KM przy 3600 obr/.min
Maksymalny moment obrotowy 310 Nm w zakresie 1600-2400 obr./min
Współczynnik czołowego oporu powietrza (Cx): 0,31
Napęd  4x4 (sterowany elektronicznie)
Skrzynia biegów manualna 6. biegowa
Przyspieszenie 0 - 100 km/h 11,0 s
Prędkość maksymalna 180 km/h
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie)  5,0/3,6/4,1l
Zawieszenie kół przednich: kolumny MacPhersona
Zawieszenie kół tylnych: wielowahaczowe (podwójny wahacz)
Tarcze hamulcowe przód (rodzaj/średnica) tarcze wentylowane, 296 mm (328 mm 18")
Tarcze hamulcowe tył (rodzaj/średnica) tarcze lite, 281 mm
Wymiary (dług./szer./wys.) 4 570/1 845/1 660 mm
Rozstaw osi 2660 mm
Masa własna 1 625 kg (dowód rej.)
Pojemność bagażnika fot. rozł./złoż. 547/1746 l
Ładowność 565 kg
Liczba obrotów kierownicy 2,83
Średnica zawracania 11,4 m
Prześwit 187 mm
Pojemność baku 50 l
Cena od 93 490 zł

Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014 sterowanie napędem 4x4
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014 klimatyzacja
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014 deska rozdzielcza
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014 tryb sport
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014 nawiew powietrza
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014 komputer pokładowy
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014 bagażnik
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014 bagażnik złożone oparcia foteli
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014 fotele tył
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014 fotele przód
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA