REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Ford Mondeo to limuzyna klasy średniej, która od zawsze ceniona była za przestronne wnętrze i świetne prowadzenie. Jak spisuje się zmodernizowana jego wersja z nowym, turbodoaładowanym silnikiem 1.6 EcoBoost? Czy mimo 6 lat na rynku Mondeo ma jeszcze szanse zawalczyć o klienta, także tego biznesowego?

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost: nadwozie

Ford Mondeo czwartej generacji, który swój światowy debiut miał na dużym ekranie w filmie z udziałem Jamesa Bonda, pojawił się na rynku w 2007 roku. Pod koniec 2011 roku auto przeszło modernizację, która skupiła się przede wszystkim na zastosowaniu świateł wykonanych w technologii LED (przednie światła do jazdy dziennej oraz tylne mijania), wkomponowaniu większego dolnego wlotu powietrza do silnika i przeprojektowaniu kształtu maski i zderzaków. W prezentowanym egzemplarzu uwagę przykuwa także tylny spoiler na klapie bagażnika oraz 17-calowe, aluminiowe felgi. W połączeniu z przyciemnionymi tylnymi szybami i chromowanym wykończeniem szyb Mondeo nadal przyciąga uwagę na drodze.

REKLAMA

REKLAMA

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost: deska rozdzielcza

Projekt deski rozdzielczej, choć został częściowo zmodernizowany nosi już pewien znak czasu, a niektóre rozwiązania przypominają te stosowane w poprzedniej generacji Focusa (system multimedialny z dotykowym ekranem i mało aktualnymi mapami nawigacyjnymi firmy NAVTEQ). Mimo to kokpit nadal może się podobać ze względu na przejrzystość, wysoką ergonomię, miękkie plastiki użyte do jego wykończenia (nawet na środkowym  tunelu) oraz eleganckie, metalizowane wykończenie. Duża kierownica pokryta została wysokiej jakości skórą zapewniającą zarówno pewny chwyt, jak i poczucie luksusu. Umieszczone na niej przyciski pozwalają na płynną regulację naprawdę niezłym systemem audio oraz rozbudowanym komputerem pokładowym. Ten ostatni jest kolorowy i pozwala wyświetlać m.in. wskazówki systemu nawigacyjnego.

REKLAMA

Zobacz też: Test KIA Optima Hybrid - oszczędna limuzyna

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost: wykończenie wnętrza

Kabina pasażerska Mondeo w prezentowanej wersji Titanium oferuje liczne rozwiązania poprawiające komfort podróży. Zarówno przednia jak i tylna jej część posiada indywidualne oświetlenie, nie brakuje też schowków na drobne przedmioty, przednia szyba posiada ogrzewanie, a w tylnych drzwiach zainstalowano rolety przeciwsłoneczne. Mankamentem jest za to brak indywidualnego nawiewu dla pasażerów drugiego rzędu siedzeń. W tej klasie powinien być to standard. Wygłuszenie przedziału pasażerskiego jest za to wzorowe. Nawet poruszając się z prędkością przekraczającą 140 km/h praca silnika czy opływające nadwozie powietrze nie zagłuszają rozmowy pasażerów (współczynnik Cx =0,29).

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost: przednie fotele

Specyficzne wrażenie sprawiają przednie, półskórzane fotele Mondeo wyposażone zarówno w podgrzewanie jak i wentylację. Z początku wydają się być nieco za twarde, tworząc wrażenie jakoby pozbawione były wystarczającej ilości gąbki, zarówno na siedziskach jak i na oparciach. Z czasem okazuje się, że ich budowa została podporządkowana wygodzie i nawet wielogodzinne podróże nie obciążają nadmiernie kręgosłupa. Im dłuższa podróż tym bardziej docenia się osobę projektującą fotele.

Zobacz też: Test Volkswagen CC 2.0 TDI 177 KM DSG

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost: przestronność kabiny

Rozstaw osi wynoszący 2850 mm (największy w klasie) zapewnia pełną wygodę pasażerom podróżującym w obu rzędach siedzeń. Nawet osoby o wzroście ok. 190 cm nie powinny narzekać na brak miejsca zarówno nad głową jak i na wysokości barków i kolan (nawet z tyłu). Wyjątkowo obszerny i niezwykle pakowny jest bagażnik o pojemności 540 l. Dzięki tylnej szybie unoszonej wraz z klapą łatwo załadować do niego wielkogabarytowe przedmioty w stylu kartonów, telewizorów czy nawet lodówki. Szkoda, że nie wyposażono go w praktyczne siatki, ograniczające poruszanie się bagażu w jego wnętrzu.

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost: silnik 1.6 EcoBoost 160 KM

Mondeo najczęściej kojarzymy z autem typowo flotowym, wyposażonym w silnik Diesla. W prezentowanym egzemplarzu pracował jednak motor benzynowy 1.6 EcoBoost o mocy 160 KM (10 KM więcej niż w Focusie). Z pozoru silnik ten wydaje się być nieco za mały do tak dużego i nielekkiego auta. W rzeczywistości jednostka ta wydaje się być wręcz skrojona na miarę dla Mondeo. Turbosprężarka o małej bezwładności, bezpośredni wtrysk paliwa i świetny zakres przebiegu wysokiego momentu obrotowego (240-270 Nm przy 1600-4000 obr/min) sprawiają, że silnik ten bardzo chętnie i niezwykle równomiernie rozpędza auto na każdym biegu nawet od 2000 obr./min (0-100 km/h w 9,6 s). Wrażenie robi zarówno jednostajny przebieg momentu obrotowego, jak i kultura pracy jednostki napędowej. Cisza w kabinie panuje nawet wtedy, gdy silnik pracuję jednostajnie z prędkością obrotową równą 4 000 obr./min.

Zużycie paliwa w mieście kształtuje się na poziomie 8,8-10,3 l na 100 km (w zależności od stylu jazdy). Na trasie jazda z prędkością 120-140 km/h, bogata w liczne manewry wyprzedzania, wiąże się ze spalaniem na poziomie 7,6 litra benzyny na 100 km. Spokojna jazda poza miastem z prędkością oscylującą w zakresie 90-110 km/h zredukuje ten wynik do 6,0-6,5 l. Średnio na dystansie prawie 1000 km Mondeo zużyło 7,4 l paliwa na 100 km.

Zobacz też: Test Volkswagen Jetta Hybrid

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost: manualna skrzynia biegów

Pracę skrzyni biegów ocenić należy wysoko. Biegi wybiera się bardzo precyzyjnie, a lewarek porusza się z delikatnym acz przyjemnym oporem. Długie przełożenia (drugi bieg maks. 98km/h, trzeci 148 km/h), w połączeniu z dużym momentem obrotowym pozwalają ograniczyć niepotrzebne wachlowanie lewarkiem. Szósty bieg stanowi receptę na ograniczenie spalania, ale również i on nadaje się do skutecznego rozpędzania pojazdu. Ford Mondeo 1.6 EcoBoost to auto, które świetnie odnajduje się w roli pojazdu służącego pokonywaniu dużych dystansów. Jazda w trasie jest bardzo komfortowa. Przy autostradowej prędkości równej 140 km/h silnik na 6-tym biegu ma zaledwie 2900 obr./min. Przekłada się to na absolutną ciszę w kabinie pojazdu. Co więcej nawet przy wyższych prędkościach hałas jest pojęciem obcym pasażerom Mondeo.

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost:  układ kierowniczy

Układ kierowniczy wyposażony w hydrauliczne wspomaganie pracuje wzorowo – jest bardzo precyzyjny, bezpośredni (2,71 obrotu) i wyjątkowo komunikatywny. Kierowca na bieżąco jest informowany o sytuacji jaka ma miejsce na styku opon z nawierzchnią. Mimo 6 lat obecności Mondeo na rynku, konkurencja nadal jest pod tym względem w tyle.

Zobacz też: Test BMW 320d Touring xDrive

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost: zawieszenie

Podobnie jest w przypadku zawieszenia, które daje poczucie bezpieczeństwa. Mondeo bardzo pewnie pokonuje ciasne zakręty, mając niebywałą ochotę do zacieśniania zakrętów. Podsterowność jest bardzo niewielka, nawet przy mocno wciśniętym gazie w zakręcie. Zawieszenie, choć sztywne, nie jest przesadnie twarde, a jego pracy nie towarzyszą żadne negatywne odgłosy. Jakość tłumienia nierówności jest co prawda niższa niż np. w Optimie, jednak rekompensuje to zdecydowanie lepsze zachowanie auta w zakrętach czy w trakcie omijania przeszkody na drodze. Oczekując wyższego komfortu resorowania można zdecydować się na mniejsze koła o wyższym profilu opony.

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost: cena i wyposażenie

Prezentowany egzemplarz Mondeo to bardzo bogato wyposażona wersja Titanium. Na pokładzie auta znalazło się m.in. 7 poduszek powietrznych (w tym kolanowa), system multimedialny z 7” dotykowym ekranem, nawigacją GPS i 8. głośnikowym zestawem audio, dwustrefowa, automatyczna klimatyzacja, podgrzewane i wentylowane przednie fotele, reflektory biksenonowe z doświetlaniem zakrętów, tempomat, tapicerka półskórzana, system monitorowania martwego pola, 17” obręcze aluminiowe i wiele innych rozwiązań. Zabrakło jedynie aktywnego tempomatu, który dostępny jest np. w Fordzie Kuga. Pokaźny zasób dodatkowych opcji wywindował cenę pojazdu do 130.950 zł. Konkurencja bywa jednak zdecydowanie droższa. Najtańsze Mondeo można nabyć obecnie już za 63 000 zł czyli praktycznie w cenie znacznie mniejszego auta kompaktowego.

Zobacz też: Pierwsza jazda- Audi A3 Limousine

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost: auto flotowe

Mondeo bardzo często wybierany jest jako auto dla floty. Przesądzać o tym mogą m.in. wysokie walory użytkowe takie jak wygodne fotele gwarantujące wygodę na długich trasach, pakowny przedział bagażowy, świetne prowadzenie i wysoka ergonomia kabiny. Nieźle prezentuje też stosunek ceny do wyposażenia. Właściciele firm powinni zwrócić uwagę także na zakres gwarancji i interwały pomiędzy przeglądami technicznymi:

Ford Mondeo gwarancja mechaniczna gwarancja na lakier gwarancja perforacyjna
czas trwania 2 lata 2 lata 12 lat
ograniczenia przebiegu bez limitu km bez limitu km bez limitu km

Dodatkowo w przypadku klientów indywidualnych zarówno gwarancja mechaniczna, jak i na lakier jest wydłużona o jeden rok. Przeglądy powłoki lakierniczej należy wykonywać co 12 miesięcy, a przegląd techniczny albo co 12 miesięcy, albo co 20 000 km.

Zobacz też: Gwarancja na lakier i perforację nadwozia – jak je wyegzekwować?

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost: opinia

Ford Mondeo mimo 6-letniego stażu na rynku dzięki sukcesywnie przeprowadzanym modyfikacjom i unowocześnieniom nadal jest poważnym graczem w stawce. Ma przestronne i bogato wyposażone wnętrze, które wykończono dobrej jakości materiałami. Wygodne fotele i dobre wyciszenie kabiny pozwalają pokonywać autem duże dystanse bez zmęczenia. Silnik 1.6 EcoBoost jest optymalnym wyborem pomiędzy nieco za słabym wolnossącym motorem 1.6 120 KM a potężną, turbodoładowaną jednostką 2.0 EcoBoost 240 KM. Zadowala się przyzwoitymi ilościami paliwa, a przy tym jest bardzo elastyczny i mocny. Zawieszenie jest sztywne i pozwala pewnie pokonywać zakręty nawet z dużymi prędkościami. Auto nie boi się gwałtownych manewrów, pewnie zachowując się nawet w wymagającym slalomie. Przez 6 lat konstruktorzy sukcesywnie usuwali niedociągnięcia poprzednich wersji i obecnie trudno wskazać poważne braki najnowszej odmianie Mondeo. Może nie jest to to auto naszpikowane elektronicznymi gadżetami, ale posiada praktycznie wszystkie najnowsze rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa. Nie dziwi zatem fakt, że Mondeo cieszy się tak dużym uznaniem wśród klientów. To prostu dopracowana, przestronna i bardzo dobrze prowadząca się limuzyna.

Test Ford Mondeo 1.6 Ecoboost: danie techniczne

Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 5d 2013'
Typ silnika benzynowy z turbodoładowaniem
Wtrysk bezpośredni
Pojemność 1596 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 160 KM/5700 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 240 Nm (270 Nm overboost)/1600-4000 obr/min
Napęd przedni
Skrzynia biegów 6+1
Wymiary (dł./szer./wys.) 4800/1886/1500 mm
Rozstaw osi 2850 mm
Masa własna 1480 kg
Maksymalna ładowność 570 kg
Średnica zawracania 11,6 m (dla kół 16")
V-max 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,6 s
Zużycie paliwa* 9,1/5,5/6,8 l
Pojemność bagażnika 540/1460 l
Cena od 63 000 zł (najtańsza wersja)
Cena prezentowanej wersji 130 950 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 2013'
Kamil Fraszkiewicz
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA