REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Suzuki Grand Vitara - terenowy SUV!

REKLAMA

REKLAMA

Suzuki Grand Vitara to jedno z nielicznych aut typu SUV zdolne pokonać naprawdę trudny teren. Tam gdzie konkurencja wymięka, Grand Vitara pewnie brnie do przodu. A jak sprawuje się w codziennej eksploatacji?

Suzuki Grand Vitara: lifting 2013

Modernizacja przeprowadzona pod koniec 2012 roku nie przyniosła wielkich zmian w wyglądzie Grand Vitary. Auto zyskało bardziej szlachetne, a zarazem nowocześniejsze detale w postaci m.in. przyciemnionych przednich reflektorów, atrapy chłodnicy ozdobionej srebrną listwą oraz przeprojektowanego przedniego zderzaka wyposażonego w imitację osłony silnika. Z tyłu zmiany skupiły się wyłącznie na tylnym zderzaku.

REKLAMA

Suzuki Grand Vitara: nadwozie

Mimo że sylwetka Grand Vitary jest właściwie niezmienna od chwili jej debiutu w 2005 roku, auto wciąż wygląda bardzo dobrze. Nadal kojarzy się z mocną i dzielną w każdych warunkach terenówką. Choć klasyfikowana jest jako kompaktowy SUV, to jej możliwości do rozprawiania się z trudnym terenem są zdecydowanie wyższe. Jest to zasługa m.in. półramowej konstrukcji – podwozie auta wzmocnione zostało dodatkowymi belkami na całej jego długości. W rezultacie uzyskano większą sztywność nadwozia, nieocenioną w trakcie jazdy w trudnym terenie.

Suzuki Grand Vitara: wnętrze

Wnętrze Grand Vitary odbiega jakością w sposób zdecydowany od rywali. Plastiki w centralne części kokpitu są bardzo twarde, a projekt deski rozdzielczej jest nieco archaiczny. Lifting objął jedynie detale wnętrza (np. panel klimatyzacji) i wpłynął pozytywnie na jakość tapicerki siedzeń. W prezentowanej wersji Premium zainstalowano system multimedialny marki Kenwood z dotykowych ekranem, odtwarzaczem filmów DVD/DivX i nawigacją GPS. Wyglądem przypomina on urządzenia stosowane w połowie pierwszej dekady XXI wieku, a jakość dźwięku jest przeciętna. Ogromne są za to możliwości aranżacji sceny muzycznej. Szkoda tylko, że zastosowane głośniki nie są w stanie wykorzystać potencjału drzemiącego w systemie audio.

Suzuki Grand Vitara: przestronność kabiny

Widoczność we wszystkich kierunkach jest bardzo dobra, a miejsca w obu rzędach siedzeń jest naprawdę dużo. Fotele są bardzo wygodne i świetnie podpierają odcinek lędźwiowy (także te z tyłu). Zaskakująco mały jak na ten segment aut jest bagażnik Grand Vitary, który ma pojemność zaledwie 398 litrów (Ford Kuga 456 l, Honda CR-V 589 l, Nissan X-Trail 603 l).

Suzuki Grand Vitara: silnik 2.4 VVT

Sporym rozczarowaniem okazał się silnik napędzający Grand Vitarę. Nieprzeciętne parametry jakimi legitymuje się na papierze motor 2.4 VVT nie przekładają się na rzeczywiste wrażenia z jazdy. W trakcie dynamicznego przyspieszania na 2-gim i 3-cim biegu kierowca ma wrażenie, że pod maską pracuje motor o mocy ok. 100 KM a nie 169 KM. O ile z niskich obrotów auto relatywnie sprawnie przyspiesza, to przy wyższych obrotach jego zapał do pracy nie rośnie w jakimś zastraszającym tempie. Także spalanie jest niemałe i przy spokojnej jeździe miejskiej (do ok. 70 km/h) kształtuje się na poziomie 9-10 litrów na 100 km, a bardziej dynamiczne ruszanie autem podnosi ten wynik do ok. 14-15 litrów na 100 km. Spory apetyt auto wykazuje także na autostradzie. Jazda z prędkością 120 km/h łączy się ze zużyciem paliwa na poziomie min. 12 litrów na 100 km. Auto posiada jednak sprawdzony wtrysk wielopunktowy, który nie sprawia raczej problemów (w porównaniu do wtrysku bezpośredniego) i pozwala zamontować instalację LPG, jeśli zechcemy w przyszłości ograniczyć koszty paliwa (tracimy wtedy jednak gwarancję producenta).

Suzuki Grand Vitara: napęd 4x4

Cały swój potencjał Grand Vitara kryje w układzie przeniesienia napędu i to on stanowi oręż w walce z innymi kompaktowymi SUV-ami. Choć wnętrze auta nie przekonuje finezyjnymi kształtami, a silnikowi brakuje nieco „pary”, to sposób w jaki Grand Vitara pokonuje piaszczyste wydmy czy błotniste knieje robi niesamowite wrażenie. Żadnym innym autem tej klasy nie próbowałbym wjechać tam, gdzie Grand Vitarą. Jest to zasługa prawdziwego napędu na cztery koła, a nie „zabawki” opartej na sprzęgle typu Haldex. Różnica w pracy takiego napędu jest gigantyczna i nie ma się tu co oszukiwać.

Za pomocą wygodnego w obsłudze pokrętła umieszczonego w centralnej części kokpitu, kierowca może zmieniać charakterystykę pracy układu napędowego. Dostępne są trzy tryby pracy:

  • zakres 4H – przeznaczony do jazdy na co dzień, w którym moc przekazywana jest na oś przednią i tylną w proporcji 47:53;
  • zakres 4H Lock – uruchamia blokadę międzyosiowego mechanizmu różnicowego (centralny dyferencjał) dzięki czemu moc i moment obrotowy przekazywane są stale na obie osie w niezmiennej proporcji 50:50, tryb ten pozwala skutecznie pokonywać tereny błotniste i kopny śnieg;
  • zakres 4L Lock – w którym włączona jest blokada centralnego mechanizmu różnicowego i dodatkowo moment obrotowy jest przekazywany przez przełożenie redukcyjne (reduktor), które w sposób zdecydowany skraca długość poszczególnych przełożeń.

Kapitalnie sprawuje się zwłaszcza ostatni tryb – 4L Lock – który potrafi wyciągnąć Grand Vitarę z najtrudniejszego terenu. Uważać trzeba tylko, aby nie przegrzać sprzęgła międzyosiowego mechanizmu różnicowego. Pewnym mankamentem jest belka znajdującą pod autem, która ogranicza nieco prześwit auta. Większe przeszkody na drodze mogą ją uszkodzić.

Suzuki Grand Vitara: zawieszenie i układ kierowniczy

Bardzo dobrze z układem napędowym współpracuje niezależne zawieszenie pojazdu. Z przodu zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu układ wielowahaczowy. W rezultacie auto bardzo płynnie wybiera większe nierówności i pozwala skutecznie i bez hałasu atakować nie tylko miejskie krawężniki, ale i leśne dukty bogate w liczne korzenie i wyrwy. Wygoda jest naprawdę wysoka. Na drodze asfaltowej zaskakuje pozytywna skłonność Grand Vitary do zacieśniania zakrętu. Układ kierowniczy, który nie jest zbyt bezpośredni, w szybkim zakręcie pozwala zaskakująco precyzyjnie prowadzić auto. Minus należy się za wyłącznie pionową regulację położenia kolumny kierowniczej.

Suzuki Grand Vitara: manualna skrzynia biegów

Manualna skrzynia biegów o pięciu przełożeniach pracuje z wyraźnym luzem, a w trakcie wybierania poszczególnych przełożeń zdarza się ze skrzynia „haczy”. Szkoda, że przekładnia nie została wyposażona w 6. bieg, który pozwoliłby ograniczyć spalanie i hałas w trakcie jazdy szosowej.

Suzuki Grand Vitara: układ hamulcowy

Układ hamulcowy Grand Vitary oparty na tarczach hamulcowych (co ciekawe wszystkie są wentylowane) spranie wyhamowuje auto. Gdy pojazd jest obciążony jego sprawność spada, o czym warto pamiętać jadąc z rodziną w dłuższą trasę.

Suzuki Grand Vitara: cena i wyposażenie

Suzuki Grand Vitara w testowanej wersji Premium posiada całkiem bogate wyposażenie biorąc pod uwagę cenę auta. Sześć poduszek powietrznych (w tym kurtyny także dla pasażerów tylnej kanapy), automatyczna klimatyzacja (jednostrefowa), podgrzewane przednie fotele, systemy ABS i ESP, tempomat, system multimedialny Kenwood z nawigacją GPS, odtwarzaczem DVD/DivX, kamerą cofania i 6. głośnikami, elektrycznie regulowane boczne szyby, elektrycznie sterowane i podgrzewane boczne lusterka. Jej cena wynosi ok. 112 tys. zł.

Suzuki Grand Vitara: opinia

Suzuki Grand Vitara to auto, które zyskuje w oczach kierowcy po bliższym poznaniu. Z początku wydaje się być nieco siermiężnym i mało finezyjnym autem jak na pojazd wart ponad 100 000 zł. Martwi niskiej jakości plastik w kabinie i duże spalanie silnika. Z czasem człowiek rozumie, dlaczego to auto cieszy się tak dużym zainteresowaniem. W przeciwieństwie do większości rywali ma prawdziwy napęd wszystkich kół wspomagany dodatkowo reduktorem, co pozwala zachować poczucie nieskrępowanej swobody na drodze. Nawet lekkie podtopienia czy przymusowa podróż przez grzęzawiska nie stanowią dużego problemu dla tego auta. Tam gdzie inne SUV-y muszą kapitulować, Grand Vitara odkrywa cały swój terenowy potencjał. Jest przy tym bardzo przestronna, wygodna i bardzo dobrze wyposażona, zatem jeśli nie jesteście przesadnymi pedantami i oczekujecie od auta sprawdzonej techniki i solidnej mechaniki to Grand Vitara może być dla Was terenówką z krwi i kości, której szukaliście.

Suzuki Grand Vitara: dane techniczne

Suzuki Grand Vitara 2.4 VVT Premium FL 2013
Typ silnika benzynowy wolnossący, wtrysk wielopunktowy
Pojemność 2393 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 169 KM/6000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 227 Nm/3800 obr./min.
Napęd 4x4 (stały)
Skrzynia biegów ręczna 5+1
Wymiary (dł./szer./wys.) 4300/1810/1695 mm
Rozstaw osi 2640 mm
Masa własna 1569 kg
Maksymalna ładowność 531 kg
Średnica zawracania -
V-max 185 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,2 s
Zużycie paliwa wg producenta* 11,2/7,5/8,8 l
Pojemność bagażnika 398(1386) l
Cena od 107 900 zł
Cena prezentowanej wersji 112 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Zdjęcia: Kamil Fraszkiewicz

Suzuki Grand Vitara 2013
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Grand Vitara 2013
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Grand Vitara 2013
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Grand Vitara 2013
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Grand Vitara 2013
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Grand Vitara 2013
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Grand Vitara 2013
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Grand Vitara 2013
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Grand Vitara 2013
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Grand Vitara 2013
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA