REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Suzuki Grand Vitara - terenowy SUV!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów

REKLAMA

REKLAMA

Suzuki Grand Vitara to jedno z nielicznych aut typu SUV zdolne pokonać naprawdę trudny teren. Tam gdzie konkurencja wymięka, Grand Vitara pewnie brnie do przodu. A jak sprawuje się w codziennej eksploatacji?

Suzuki Grand Vitara: lifting 2013

Modernizacja przeprowadzona pod koniec 2012 roku nie przyniosła wielkich zmian w wyglądzie Grand Vitary. Auto zyskało bardziej szlachetne, a zarazem nowocześniejsze detale w postaci m.in. przyciemnionych przednich reflektorów, atrapy chłodnicy ozdobionej srebrną listwą oraz przeprojektowanego przedniego zderzaka wyposażonego w imitację osłony silnika. Z tyłu zmiany skupiły się wyłącznie na tylnym zderzaku.

REKLAMA

Suzuki Grand Vitara: nadwozie

Mimo że sylwetka Grand Vitary jest właściwie niezmienna od chwili jej debiutu w 2005 roku, auto wciąż wygląda bardzo dobrze. Nadal kojarzy się z mocną i dzielną w każdych warunkach terenówką. Choć klasyfikowana jest jako kompaktowy SUV, to jej możliwości do rozprawiania się z trudnym terenem są zdecydowanie wyższe. Jest to zasługa m.in. półramowej konstrukcji – podwozie auta wzmocnione zostało dodatkowymi belkami na całej jego długości. W rezultacie uzyskano większą sztywność nadwozia, nieocenioną w trakcie jazdy w trudnym terenie.

Suzuki Grand Vitara: wnętrze

Wnętrze Grand Vitary odbiega jakością w sposób zdecydowany od rywali. Plastiki w centralne części kokpitu są bardzo twarde, a projekt deski rozdzielczej jest nieco archaiczny. Lifting objął jedynie detale wnętrza (np. panel klimatyzacji) i wpłynął pozytywnie na jakość tapicerki siedzeń. W prezentowanej wersji Premium zainstalowano system multimedialny marki Kenwood z dotykowych ekranem, odtwarzaczem filmów DVD/DivX i nawigacją GPS. Wyglądem przypomina on urządzenia stosowane w połowie pierwszej dekady XXI wieku, a jakość dźwięku jest przeciętna. Ogromne są za to możliwości aranżacji sceny muzycznej. Szkoda tylko, że zastosowane głośniki nie są w stanie wykorzystać potencjału drzemiącego w systemie audio.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Suzuki Grand Vitara: przestronność kabiny

Widoczność we wszystkich kierunkach jest bardzo dobra, a miejsca w obu rzędach siedzeń jest naprawdę dużo. Fotele są bardzo wygodne i świetnie podpierają odcinek lędźwiowy (także te z tyłu). Zaskakująco mały jak na ten segment aut jest bagażnik Grand Vitary, który ma pojemność zaledwie 398 litrów (Ford Kuga 456 l, Honda CR-V 589 l, Nissan X-Trail 603 l).

Suzuki Grand Vitara: silnik 2.4 VVT

Sporym rozczarowaniem okazał się silnik napędzający Grand Vitarę. Nieprzeciętne parametry jakimi legitymuje się na papierze motor 2.4 VVT nie przekładają się na rzeczywiste wrażenia z jazdy. W trakcie dynamicznego przyspieszania na 2-gim i 3-cim biegu kierowca ma wrażenie, że pod maską pracuje motor o mocy ok. 100 KM a nie 169 KM. O ile z niskich obrotów auto relatywnie sprawnie przyspiesza, to przy wyższych obrotach jego zapał do pracy nie rośnie w jakimś zastraszającym tempie. Także spalanie jest niemałe i przy spokojnej jeździe miejskiej (do ok. 70 km/h) kształtuje się na poziomie 9-10 litrów na 100 km, a bardziej dynamiczne ruszanie autem podnosi ten wynik do ok. 14-15 litrów na 100 km. Spory apetyt auto wykazuje także na autostradzie. Jazda z prędkością 120 km/h łączy się ze zużyciem paliwa na poziomie min. 12 litrów na 100 km. Auto posiada jednak sprawdzony wtrysk wielopunktowy, który nie sprawia raczej problemów (w porównaniu do wtrysku bezpośredniego) i pozwala zamontować instalację LPG, jeśli zechcemy w przyszłości ograniczyć koszty paliwa (tracimy wtedy jednak gwarancję producenta).

Suzuki Grand Vitara: napęd 4x4

Cały swój potencjał Grand Vitara kryje w układzie przeniesienia napędu i to on stanowi oręż w walce z innymi kompaktowymi SUV-ami. Choć wnętrze auta nie przekonuje finezyjnymi kształtami, a silnikowi brakuje nieco „pary”, to sposób w jaki Grand Vitara pokonuje piaszczyste wydmy czy błotniste knieje robi niesamowite wrażenie. Żadnym innym autem tej klasy nie próbowałbym wjechać tam, gdzie Grand Vitarą. Jest to zasługa prawdziwego napędu na cztery koła, a nie „zabawki” opartej na sprzęgle typu Haldex. Różnica w pracy takiego napędu jest gigantyczna i nie ma się tu co oszukiwać.

Za pomocą wygodnego w obsłudze pokrętła umieszczonego w centralnej części kokpitu, kierowca może zmieniać charakterystykę pracy układu napędowego. Dostępne są trzy tryby pracy:

  • zakres 4H – przeznaczony do jazdy na co dzień, w którym moc przekazywana jest na oś przednią i tylną w proporcji 47:53;
  • zakres 4H Lock – uruchamia blokadę międzyosiowego mechanizmu różnicowego (centralny dyferencjał) dzięki czemu moc i moment obrotowy przekazywane są stale na obie osie w niezmiennej proporcji 50:50, tryb ten pozwala skutecznie pokonywać tereny błotniste i kopny śnieg;
  • zakres 4L Lock – w którym włączona jest blokada centralnego mechanizmu różnicowego i dodatkowo moment obrotowy jest przekazywany przez przełożenie redukcyjne (reduktor), które w sposób zdecydowany skraca długość poszczególnych przełożeń.

Kapitalnie sprawuje się zwłaszcza ostatni tryb – 4L Lock – który potrafi wyciągnąć Grand Vitarę z najtrudniejszego terenu. Uważać trzeba tylko, aby nie przegrzać sprzęgła międzyosiowego mechanizmu różnicowego. Pewnym mankamentem jest belka znajdującą pod autem, która ogranicza nieco prześwit auta. Większe przeszkody na drodze mogą ją uszkodzić.

Suzuki Grand Vitara: zawieszenie i układ kierowniczy

Bardzo dobrze z układem napędowym współpracuje niezależne zawieszenie pojazdu. Z przodu zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu układ wielowahaczowy. W rezultacie auto bardzo płynnie wybiera większe nierówności i pozwala skutecznie i bez hałasu atakować nie tylko miejskie krawężniki, ale i leśne dukty bogate w liczne korzenie i wyrwy. Wygoda jest naprawdę wysoka. Na drodze asfaltowej zaskakuje pozytywna skłonność Grand Vitary do zacieśniania zakrętu. Układ kierowniczy, który nie jest zbyt bezpośredni, w szybkim zakręcie pozwala zaskakująco precyzyjnie prowadzić auto. Minus należy się za wyłącznie pionową regulację położenia kolumny kierowniczej.

Suzuki Grand Vitara: manualna skrzynia biegów

Manualna skrzynia biegów o pięciu przełożeniach pracuje z wyraźnym luzem, a w trakcie wybierania poszczególnych przełożeń zdarza się ze skrzynia „haczy”. Szkoda, że przekładnia nie została wyposażona w 6. bieg, który pozwoliłby ograniczyć spalanie i hałas w trakcie jazdy szosowej.

Suzuki Grand Vitara: układ hamulcowy

Układ hamulcowy Grand Vitary oparty na tarczach hamulcowych (co ciekawe wszystkie są wentylowane) spranie wyhamowuje auto. Gdy pojazd jest obciążony jego sprawność spada, o czym warto pamiętać jadąc z rodziną w dłuższą trasę.

Suzuki Grand Vitara: cena i wyposażenie

Suzuki Grand Vitara w testowanej wersji Premium posiada całkiem bogate wyposażenie biorąc pod uwagę cenę auta. Sześć poduszek powietrznych (w tym kurtyny także dla pasażerów tylnej kanapy), automatyczna klimatyzacja (jednostrefowa), podgrzewane przednie fotele, systemy ABS i ESP, tempomat, system multimedialny Kenwood z nawigacją GPS, odtwarzaczem DVD/DivX, kamerą cofania i 6. głośnikami, elektrycznie regulowane boczne szyby, elektrycznie sterowane i podgrzewane boczne lusterka. Jej cena wynosi ok. 112 tys. zł.

Suzuki Grand Vitara: opinia

Suzuki Grand Vitara to auto, które zyskuje w oczach kierowcy po bliższym poznaniu. Z początku wydaje się być nieco siermiężnym i mało finezyjnym autem jak na pojazd wart ponad 100 000 zł. Martwi niskiej jakości plastik w kabinie i duże spalanie silnika. Z czasem człowiek rozumie, dlaczego to auto cieszy się tak dużym zainteresowaniem. W przeciwieństwie do większości rywali ma prawdziwy napęd wszystkich kół wspomagany dodatkowo reduktorem, co pozwala zachować poczucie nieskrępowanej swobody na drodze. Nawet lekkie podtopienia czy przymusowa podróż przez grzęzawiska nie stanowią dużego problemu dla tego auta. Tam gdzie inne SUV-y muszą kapitulować, Grand Vitara odkrywa cały swój terenowy potencjał. Jest przy tym bardzo przestronna, wygodna i bardzo dobrze wyposażona, zatem jeśli nie jesteście przesadnymi pedantami i oczekujecie od auta sprawdzonej techniki i solidnej mechaniki to Grand Vitara może być dla Was terenówką z krwi i kości, której szukaliście.

Suzuki Grand Vitara: dane techniczne

Suzuki Grand Vitara 2.4 VVT Premium FL 2013
Typ silnika benzynowy wolnossący, wtrysk wielopunktowy
Pojemność 2393 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 169 KM/6000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 227 Nm/3800 obr./min.
Napęd 4x4 (stały)
Skrzynia biegów ręczna 5+1
Wymiary (dł./szer./wys.) 4300/1810/1695 mm
Rozstaw osi 2640 mm
Masa własna 1569 kg
Maksymalna ładowność 531 kg
Średnica zawracania -
V-max 185 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,2 s
Zużycie paliwa wg producenta* 11,2/7,5/8,8 l
Pojemność bagażnika 398(1386) l
Cena od 107 900 zł
Cena prezentowanej wersji 112 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Zdjęcia: Kamil Fraszkiewicz

Suzuki Grand Vitara 2013
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Grand Vitara 2013
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Grand Vitara 2013
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Grand Vitara 2013
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Grand Vitara 2013
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Grand Vitara 2013
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Grand Vitara 2013
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Grand Vitara 2013
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Grand Vitara 2013
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Grand Vitara 2013
Kamil Fraszkiewicz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Prawo jazdy seniorów: Czy możesz je stracić od 1 lipca 2025?

W życie miały wejść nowe przepisy dla kierowców, którzy ukończyli 65 lat. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, seniorzy mieli regularnie przechodzić badania lekarskie kierowców po 65. roku życia, aby zachować ważność prawa jazdy. Dodatkowe obowiązki, w tym częstsze kontrole specjalistyczne (okulistyczne i neurologiczne), czekają również kierowców po 75. roku życia.

Jeden błąd i po egzaminie. Sprawdź nowe zasady egzaminu na prawo jazdy od 1 lipca 2025

Od 1 lipca 2025 roku obowiązują nowe przepisy, które rewolucjonizują sposób przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy. Wprowadzenie tzw. błędów krytycznych sprawia, że wystarczy jeden poważny błąd, by zakończyć egzamin wynikiem negatywnym – bez szansy na dokończenie jazdy. Sprawdź, czego unikać, aby nie oblać na pierwszym zakręcie.

R.Kubica: Le Mans to wyścig, który powinien zostać zakazany. Ludzie nie śpią przez dwa dni próbując się zdrzemnąć na krzesełku. Jak spalić 12 tys. kalorii w jedną noc

Robert Kubica uważa, że zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans było jego celem odkąd wystąpił w nim pierwszy raz w 2021 r. "Dało mi to mnóstwo pozytywnych emocji, mimo że był to jeden z trudniejszych momentów w mojej karierze" - powiedział podczas briefingu w Warszawie. Podkreślił wyczerpujący charakter tego wyścigu, a brak snu był jednym z poważniejszych wyzwań.

Do którego momentu dziecko musi jeździć w foteliku? Czy wiek dziecka ma znaczenie? Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa? {przepisy}

Nie każdy musi zapinać pasy bezpieczeństwa, ale warto pamiętać, że za nieprzestrzeganie przepisów grożą mandaty. Czy wiesz do którego momentu dziecko musi podróżować w foteliku? Kto jest zwolniony z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa?

REKLAMA

Rząd otwiera drogi dla pojazdów autonomicznych [projekt przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy umożliwiający testowanie pojazdów autonomicznych na polskich drogach. Nowe regulacje mają wesprzeć innowacje i rozwój branży motoryzacyjnej, dostosowując przepisy do wyzwań współczesnego transportu.

Zmiana zasad rejestracji pojazdów w 2026 r. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.

REKLAMA