REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Nowe Audi A5 Coupe S line konkuruje na rynku z autami takimi jak BMW Serii 3 i Mercedes klasy C. Fot. Audi
Nowe Audi A5 Coupe S line konkuruje na rynku z autami takimi jak BMW Serii 3 i Mercedes klasy C. Fot. Audi

REKLAMA

REKLAMA

Audi odświeża całą rodzinę modelu A5, w jej skład wchodzi A5 Coupe, Sportback i Cabrio. Zmiany widać na pierwszy rzut oka, jednak wiele niespodzianek czeka nas również we wnętrzu auta, a także pod maską.

W momencie, gdy model A5 nie zdążył się jeszcze zestarzeć, marka Audi wprowadza do sprzedaży odmienioną gamę serii A5. Kosmetyczne na pozór zmiany to kolejny krok niemieckiego producenta, na drodze do podbicia serc klientów, dla których A4 jest zbyt pospolite, a A6 czy A7 za duże, lub zbyt drogie.

REKLAMA

REKLAMA

Historia modelu

Zapowiedź modelu A5, czyli koncepcyjne Audi Nuvolari Quattro, zaprezentowano na salonie samochodowym w Genewie w 2003 roku. Auto wzbudziło duże zainteresowanie, a już 2007 roku rozpoczęto seryjną produkcję modelu A5 Coupe.

Zobacz też: Opinie kierowców o Audi A5

Najnowsza generacja Audi A5 idzie z duchem czasu i zgodnie z najnowszymi trendami jest sportowa i elegancka. Wymagania klientów w tym segmencie rynku są proporcjonalne do ilości pieniędzy, jakie trzeba wydać na luksusowo wyposażone auto.

REKLAMA

Mam wrażenie, że Audi stara się wpasować pomiędzy sportowy charakter BMW Serii 3, a elegancję Mercedesa klasy C. Od razu trzeba przyznać, że jakością wykończenia i dbałością o szczegóły, Audi od dawna gra w tej samej lidze co „trójka” czy „Ce klasa”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Pierwsza jazda Audi Q3: oferta dla wymagających

Facelifting rodziny A5 to nie tylko kosmetyka

Zaczynając od przodu: zmodernizowano osłonę chłodnicy i wloty powietrza w nowym zderzaku, co optycznie poszerzyło auto. Jak lifting, to oczywiście nowe lampy, które w zależności od zasobności portfela klienta, mogą być wyposażone do doświetlanie zakrętów i pobocza, diodowe listwy i biksenon. Dodam, że za dopłatą, lampy tylne mogą przyjąć formę ciągłych pasów diodowych, co w nocy wygląda ultranowocześnie.

Nadwozia nowych A5 Sportback (długość 4,71 m i pięć drzwi), Coupé i Cabriolet (4,63 m i dwoje drzwi) są teraz dostępne w jednym z 16 kolorów, a składany dach A5 Cabriolet, można wybrać z czterech propozycji kolorystycznych.

Ze względów ekologicznych i z uwagi na rozkład obciążenia osi przednie błotniki wykonane są z aluminium. Opory aerodynamiczne zmniejszono dzięki między innymi zamkniętemu spodowi nadwozia.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Audi A6 3.0 TDI - Przewaga dzięki technice?

Jednym zdaniem o wnętrzu: wygląd zyskał, ergonomia nie ucierpiała

Właściciele najnowszych A6 za pewne rozpoznają, że w A5 są montowane kierownice zapożyczone z linii montażowej większych modeli. Nowe są także dźwigienki przy kierownicy i z wąskie, chromowane obramowania elementów obsługowych.

Nowy model, to także: nowy kluczyk zapłonu, dźwignia automatycznej skrzyni biegów i przycisk opcjonalnego systemu regulacji dynamiki jazdy Audi drive selekt.

Znaczące także jest to, że wszystkie wyświetlacze mają teraz podświetlenie w białym kolorze.

Model A5 Sportback ma podniesione walory użytkowe dzięki dwóm zabiegom: po pierwsze jest teraz o 6 centymetrów dłuższe od poprzednika, a po drugie jest dostępne w wersji pięcioosobowej. Optymiści powiedzą, że A5 Sportback po faceliftingu przewiezie o 25% pasażerów więcej niż poprzedni model.

Zobacz też: Test Volkswagen Passat: Pan porządny

Pod maską upchnięto kilka nowych rozwiązań

Wszystkie silniki mają doładowanie oraz bezpośredni wtrysk paliwa. Dla ekonieobojętnych dorzucono System Start-Stop i rekuperację dla wszystkich jednostek napędowych.

Oferta obejmuje trzy silniki benzynowe i cztery TDI:

1.8 TFSI -zmodyfikowano sterowanie zaworami i ich skokiem, zastosowano także innowacyjny system zarządzania temperaturą i nowe rozwiązania w układzie wtryskowym oraz turbosprężarce.

W modelu A5 Coupé ten czterocylindrowy silnik, według zapewnień producenta, zużywa średnio 5,7 litra paliwa na 100 km (134 g CO2 na km), czyli o 21 procent mniej,
niż dotychczas. Moc 1.8 TFSI w A5 wynosi 125 kW (170 KM), czyli o 10 KM więcej niż poprzednik.

Silnik 2.0 TFSI dysponuje mocą 155 kW (211 KM).

Nowością w ofercie Audi A5 jest 3.0 TFSI – silnik V6 z doładowywany kompresorem i rozwijający moc 200 kW (272 KM).

Zobacz też: Test Mazda MX-5: drogowy akrobata

Diesle

Silnik 2.0 TDI w wersji z manualną skrzynią biegów, według danych Audi ma moc 130 kW (170 KM) i pali średnio w A5 Coupé jedynie 4,7 litrami paliwa na 100 km (122 g CO2 na km).

Ofertę uzupełniają trzy silniki wysokoprężne V6. Jednostka 3.0 TDI o mocy
150 kW (204 KM) w A5 Coupé z multitronic, ma średnio zużywać 4,9 litra paliwa
na 100 km (129 gramów CO2 na km).

Dla modeli z napędem na przednią oś do dyspozycji jest manualna przekładnia sześciobiegowa oraz bezstopniowa przekładnia multitronic. Warianty quattro mają przekładnię manualną lub siedmiobiegową S tronic, w której wydłużono przełożenia górnych biegów w celu zmniejszenia zużycia paliwa.

Przy stałym napędzie na wszystkie koła Quatro, rodzina A5 w połączeniu
z przekładnią S tronic wykorzystuje środkowy mechanizm różnicowy z kołem koronowym i selektywnym sterowaniem momentami dla każdego koła. Oznacza to, że w razie potrzeby w ułamku sekundy, nawet 70 procent mocy może być przekazywane na przednią oś, a na tylną oś – maksymalnie 85 procent. Układ rozdzielający moment na poszczególne koła zwiększa precyzję podczas manewrów poprzez niewielkie przyhamowanie. 

Zobacz też: Galeria zdjęć: Audi A5 po faceliftingu

Nowość w A5: elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego

Nowością w rodzinie A5 jest elektromechaniczny układ kierowniczy.  Ponieważ podczas jazdy na wprost nie wymaga żadnej energii, zmniejsza zużycie paliwa w zależności od silnika nawet o 0,3 litra na 100 km. Nowy układ kierowniczy, który swoje wspomaganie reguluje zależnie od prędkości jazdy, może współpracować z nowym systemem Audi active lane assist (asystent kontroli pasa ruchu).

Za dopłatą Audi oferuje zawieszenie sportowe lub zawieszenie sportowe S line, w którym karoseria jest obniżona o dziesięć milimetrów. Kolejną alternatywę stanowi zawieszenie z adaptacyjną regulacją amortyzatorów. Sterownik zarządza sposobem pracy amortyzatorów CDC (CDC: continuous damping control), uwzględniając stan drogi, styl jazdy kierowcy i tryb wybrany w systemie dynamiki jazdy Audi drive select. Procesor, który wykorzystuje wiele danych, ustawia siły tłumienia wciąż od nowa, w milisekundowym takcie, dla każdego koła osobno. 

Zobacz też: Test Kia Picanto: Samochód roku 2011?

Koła Audi A5

Audi A5 wyjeżdża z fabryki na 17-calowych kołach wykonanych z aluminium, jednak oferta opcji jest bardzo bogata: do wyboru jest 17 wariantów obręczy oraz trzy koła zimowe, w tym ekskluzywne rozwiązania jak 20 szprychowa stylistyka i wygładzona toczeniem obręcz w kolorze tytanowym. Średnice – w zależności od silnika
do 20 cali. Koła zimowe są dostępne w rozmiarze 17 i 18 cali. 

Jak to jeździ?

W czasie polskiej prezentacji nowej gamy A5 miałem do dyspozycji Coupe z dwulitrowym turbo dieslem i manualną skrzynią biegów. Jest to najpopularniejsze zestawienie układu napędowego w Polsce.

Silnik wykazuje wysoką kulturę pracy i zapewnia niezbędny zapas mocy. Nawet strome, górskie podjazdy nie robią na nim żadnego wrażenia. Skrzynia biegów jest precyzyjna i łatwo daje się wyczuć.

Zobacz też: Nowe Audi A5: Systemy multimedialne

Zawieszenie pracuje cicho, a ustawienia systemu drive select (wzbogaconego w najnowszym A5 o opcję „efficiency”), pozwalają zadecydować, czy chcemy jechać w warunkach komfortowych czy usportowionych.

Nowy układ wspomagania kierownicy jest według mnie za mało precyzyjny, jednak jeśli rzeczywiście pozwala zaoszczędzić 0,3 litra paliwa na 100 kilometrów, to nie powiem na niego złego słowa.

Na pochwałę zasługuje także zestaw nagłośnienia firmowanego przez duńskie Bang & Oluffsen, który umili nawet najdłuższe podróże.

Na koniec dodam, że podstawowa wersja Audi A5 Coupe kosztuje około 140 tysięcy złotych.

Zobacz też: Galeria zdjęć: Audi A5 po faceliftingu

Nowe Audi A5 Coupe S line wyróżnia się obniżonym zawieszeniem i większymi obręczami kół. Fot. Audi
Nowe Audi A5 Coupe ma nowy przedni zderzak, w którym zmieniono kształt wlotów powietrza. Nowe są także przednie reflektory. Fot. Audi
Nowe Audi A5 Coupe w standardzie ma napęd na przód, ale można też dokupić do niego napęd quattro. Fot. Audi
Nowe Audi A5 Coupe ma bardziej agresywny charakter. Fot. Audi
Nowe Audi A5 Coupe w podstawowej wersji kosztuje około 140 tysięcy złotych. Fot. Audi
Nowe Audi A5 Coupe S line Fot. Audi
Nowe Audi A5 Coupe S line Fot. Audi
Nowe Audi A5 Coupe: wnętrze. Fot. Audi
Nowe Audi A5 Coupe: tablica przyrządów. Fot. Audi
Nowe Audi A5 Coupe: deska rozdzielcza. Fot. Audi
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA