REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda: Nowe Audi A5 Coupe

Jakub Tujaka
Nowe Audi A5 Coupe S line konkuruje na rynku z autami takimi jak BMW Serii 3 i Mercedes klasy C. Fot. Audi
Nowe Audi A5 Coupe S line konkuruje na rynku z autami takimi jak BMW Serii 3 i Mercedes klasy C. Fot. Audi

REKLAMA

REKLAMA

Audi odświeża całą rodzinę modelu A5, w jej skład wchodzi A5 Coupe, Sportback i Cabrio. Zmiany widać na pierwszy rzut oka, jednak wiele niespodzianek czeka nas również we wnętrzu auta, a także pod maską.

W momencie, gdy model A5 nie zdążył się jeszcze zestarzeć, marka Audi wprowadza do sprzedaży odmienioną gamę serii A5. Kosmetyczne na pozór zmiany to kolejny krok niemieckiego producenta, na drodze do podbicia serc klientów, dla których A4 jest zbyt pospolite, a A6 czy A7 za duże, lub zbyt drogie.

REKLAMA

Historia modelu

Zapowiedź modelu A5, czyli koncepcyjne Audi Nuvolari Quattro, zaprezentowano na salonie samochodowym w Genewie w 2003 roku. Auto wzbudziło duże zainteresowanie, a już 2007 roku rozpoczęto seryjną produkcję modelu A5 Coupe.

Zobacz też: Opinie kierowców o Audi A5

Najnowsza generacja Audi A5 idzie z duchem czasu i zgodnie z najnowszymi trendami jest sportowa i elegancka. Wymagania klientów w tym segmencie rynku są proporcjonalne do ilości pieniędzy, jakie trzeba wydać na luksusowo wyposażone auto.

Mam wrażenie, że Audi stara się wpasować pomiędzy sportowy charakter BMW Serii 3, a elegancję Mercedesa klasy C. Od razu trzeba przyznać, że jakością wykończenia i dbałością o szczegóły, Audi od dawna gra w tej samej lidze co „trójka” czy „Ce klasa”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Pierwsza jazda Audi Q3: oferta dla wymagających

Facelifting rodziny A5 to nie tylko kosmetyka

REKLAMA

Zaczynając od przodu: zmodernizowano osłonę chłodnicy i wloty powietrza w nowym zderzaku, co optycznie poszerzyło auto. Jak lifting, to oczywiście nowe lampy, które w zależności od zasobności portfela klienta, mogą być wyposażone do doświetlanie zakrętów i pobocza, diodowe listwy i biksenon. Dodam, że za dopłatą, lampy tylne mogą przyjąć formę ciągłych pasów diodowych, co w nocy wygląda ultranowocześnie.

Nadwozia nowych A5 Sportback (długość 4,71 m i pięć drzwi), Coupé i Cabriolet (4,63 m i dwoje drzwi) są teraz dostępne w jednym z 16 kolorów, a składany dach A5 Cabriolet, można wybrać z czterech propozycji kolorystycznych.

Ze względów ekologicznych i z uwagi na rozkład obciążenia osi przednie błotniki wykonane są z aluminium. Opory aerodynamiczne zmniejszono dzięki między innymi zamkniętemu spodowi nadwozia.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Audi A6 3.0 TDI - Przewaga dzięki technice?

Jednym zdaniem o wnętrzu: wygląd zyskał, ergonomia nie ucierpiała

Właściciele najnowszych A6 za pewne rozpoznają, że w A5 są montowane kierownice zapożyczone z linii montażowej większych modeli. Nowe są także dźwigienki przy kierownicy i z wąskie, chromowane obramowania elementów obsługowych.

Nowy model, to także: nowy kluczyk zapłonu, dźwignia automatycznej skrzyni biegów i przycisk opcjonalnego systemu regulacji dynamiki jazdy Audi drive selekt.

Znaczące także jest to, że wszystkie wyświetlacze mają teraz podświetlenie w białym kolorze.

Model A5 Sportback ma podniesione walory użytkowe dzięki dwóm zabiegom: po pierwsze jest teraz o 6 centymetrów dłuższe od poprzednika, a po drugie jest dostępne w wersji pięcioosobowej. Optymiści powiedzą, że A5 Sportback po faceliftingu przewiezie o 25% pasażerów więcej niż poprzedni model.

Zobacz też: Test Volkswagen Passat: Pan porządny

Pod maską upchnięto kilka nowych rozwiązań

Wszystkie silniki mają doładowanie oraz bezpośredni wtrysk paliwa. Dla ekonieobojętnych dorzucono System Start-Stop i rekuperację dla wszystkich jednostek napędowych.

Oferta obejmuje trzy silniki benzynowe i cztery TDI:

1.8 TFSI -zmodyfikowano sterowanie zaworami i ich skokiem, zastosowano także innowacyjny system zarządzania temperaturą i nowe rozwiązania w układzie wtryskowym oraz turbosprężarce.

W modelu A5 Coupé ten czterocylindrowy silnik, według zapewnień producenta, zużywa średnio 5,7 litra paliwa na 100 km (134 g CO2 na km), czyli o 21 procent mniej,
niż dotychczas. Moc 1.8 TFSI w A5 wynosi 125 kW (170 KM), czyli o 10 KM więcej niż poprzednik.

Silnik 2.0 TFSI dysponuje mocą 155 kW (211 KM).

Nowością w ofercie Audi A5 jest 3.0 TFSI – silnik V6 z doładowywany kompresorem i rozwijający moc 200 kW (272 KM).

Zobacz też: Test Mazda MX-5: drogowy akrobata

Diesle

Silnik 2.0 TDI w wersji z manualną skrzynią biegów, według danych Audi ma moc 130 kW (170 KM) i pali średnio w A5 Coupé jedynie 4,7 litrami paliwa na 100 km (122 g CO2 na km).

Ofertę uzupełniają trzy silniki wysokoprężne V6. Jednostka 3.0 TDI o mocy
150 kW (204 KM) w A5 Coupé z multitronic, ma średnio zużywać 4,9 litra paliwa
na 100 km (129 gramów CO2 na km).

REKLAMA

Dla modeli z napędem na przednią oś do dyspozycji jest manualna przekładnia sześciobiegowa oraz bezstopniowa przekładnia multitronic. Warianty quattro mają przekładnię manualną lub siedmiobiegową S tronic, w której wydłużono przełożenia górnych biegów w celu zmniejszenia zużycia paliwa.

Przy stałym napędzie na wszystkie koła Quatro, rodzina A5 w połączeniu
z przekładnią S tronic wykorzystuje środkowy mechanizm różnicowy z kołem koronowym i selektywnym sterowaniem momentami dla każdego koła. Oznacza to, że w razie potrzeby w ułamku sekundy, nawet 70 procent mocy może być przekazywane na przednią oś, a na tylną oś – maksymalnie 85 procent. Układ rozdzielający moment na poszczególne koła zwiększa precyzję podczas manewrów poprzez niewielkie przyhamowanie. 

Zobacz też: Galeria zdjęć: Audi A5 po faceliftingu

Nowość w A5: elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego

Nowością w rodzinie A5 jest elektromechaniczny układ kierowniczy.  Ponieważ podczas jazdy na wprost nie wymaga żadnej energii, zmniejsza zużycie paliwa w zależności od silnika nawet o 0,3 litra na 100 km. Nowy układ kierowniczy, który swoje wspomaganie reguluje zależnie od prędkości jazdy, może współpracować z nowym systemem Audi active lane assist (asystent kontroli pasa ruchu).

Za dopłatą Audi oferuje zawieszenie sportowe lub zawieszenie sportowe S line, w którym karoseria jest obniżona o dziesięć milimetrów. Kolejną alternatywę stanowi zawieszenie z adaptacyjną regulacją amortyzatorów. Sterownik zarządza sposobem pracy amortyzatorów CDC (CDC: continuous damping control), uwzględniając stan drogi, styl jazdy kierowcy i tryb wybrany w systemie dynamiki jazdy Audi drive select. Procesor, który wykorzystuje wiele danych, ustawia siły tłumienia wciąż od nowa, w milisekundowym takcie, dla każdego koła osobno. 

Zobacz też: Test Kia Picanto: Samochód roku 2011?

Koła Audi A5

Audi A5 wyjeżdża z fabryki na 17-calowych kołach wykonanych z aluminium, jednak oferta opcji jest bardzo bogata: do wyboru jest 17 wariantów obręczy oraz trzy koła zimowe, w tym ekskluzywne rozwiązania jak 20 szprychowa stylistyka i wygładzona toczeniem obręcz w kolorze tytanowym. Średnice – w zależności od silnika
do 20 cali. Koła zimowe są dostępne w rozmiarze 17 i 18 cali. 

Jak to jeździ?

W czasie polskiej prezentacji nowej gamy A5 miałem do dyspozycji Coupe z dwulitrowym turbo dieslem i manualną skrzynią biegów. Jest to najpopularniejsze zestawienie układu napędowego w Polsce.

Silnik wykazuje wysoką kulturę pracy i zapewnia niezbędny zapas mocy. Nawet strome, górskie podjazdy nie robią na nim żadnego wrażenia. Skrzynia biegów jest precyzyjna i łatwo daje się wyczuć.

Zobacz też: Nowe Audi A5: Systemy multimedialne

Zawieszenie pracuje cicho, a ustawienia systemu drive select (wzbogaconego w najnowszym A5 o opcję „efficiency”), pozwalają zadecydować, czy chcemy jechać w warunkach komfortowych czy usportowionych.

Nowy układ wspomagania kierownicy jest według mnie za mało precyzyjny, jednak jeśli rzeczywiście pozwala zaoszczędzić 0,3 litra paliwa na 100 kilometrów, to nie powiem na niego złego słowa.

Na pochwałę zasługuje także zestaw nagłośnienia firmowanego przez duńskie Bang & Oluffsen, który umili nawet najdłuższe podróże.

Na koniec dodam, że podstawowa wersja Audi A5 Coupe kosztuje około 140 tysięcy złotych.

Zobacz też: Galeria zdjęć: Audi A5 po faceliftingu

Nowe Audi A5 Coupe S line wyróżnia się obniżonym zawieszeniem i większymi obręczami kół. Fot. Audi
Nowe Audi A5 Coupe ma nowy przedni zderzak, w którym zmieniono kształt wlotów powietrza. Nowe są także przednie reflektory. Fot. Audi
Nowe Audi A5 Coupe w standardzie ma napęd na przód, ale można też dokupić do niego napęd quattro. Fot. Audi
Nowe Audi A5 Coupe ma bardziej agresywny charakter. Fot. Audi
Nowe Audi A5 Coupe w podstawowej wersji kosztuje około 140 tysięcy złotych. Fot. Audi
Nowe Audi A5 Coupe S line Fot. Audi
Nowe Audi A5 Coupe S line Fot. Audi
Nowe Audi A5 Coupe: wnętrze. Fot. Audi
Nowe Audi A5 Coupe: tablica przyrządów. Fot. Audi
Nowe Audi A5 Coupe: deska rozdzielcza. Fot. Audi
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    REKLAMA

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

    Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

    REKLAMA

    Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

    W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

    Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

    50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

    REKLAMA