REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mazda3 MPS: Generator endorfin

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Tujaka

REKLAMA

REKLAMA

Czekolada czy Mazda3 MPS? Co ma wspólnego jedno z drugim? Otóż i Mazda, i "Milka" podnoszą poziom endorfin. Okazuje się też, że Mazda3 MPS jest niewiele droższa czekolady.

Najnowsza generacja Mazdy3 została wprowadzona do sprzedaży w naszym kraju w połowie 2009 roku. Kilka miesięcy później w ofercie producenta pojawiła się jej najmocniejsza wersja (MPS), która przejęła od poprzedniego MPS-a nieco zmodyfikowany silnik MZR DISI o pojemności 2,3 litra wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie. Jednostka osiąga moc maksymalną 260 KM i maksymalny moment obrotowy 380 Nm.

REKLAMA

Auto zostało zaprojektowane według filozofii Zoom-zoom, a według przedstawicieli marki, Zoom-zoom to entuzjazm, dynamizm i sportowy duch.

Kilka miesięcy temu mieliśmy okazję przetestować Mazdę3 sedan z oszczędnym silnikiem diesla (test znajdziesz tutaj).

Zobacz też: Opinie kierowców o Mazda 3

Nadwozie

Już „cywilna” Mazda3 wygląda o wiele bardziej odważnie niż większość oferowanych w Europie kompaktów. Przodem „trójka” przypomina najnowsze wcielenie jej większej siostry, czyli modelu 6.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pięciodrzwiowe nadwozie pokryte białym perłowym lakierem zostało wzbogacone o sportowe akcenty takie jak: spojler nad tylną szybą, wlot powietrza na masce, podwójną końcówkę układu wydechowego, listwy progowe i specjalnie zaprojektowane felgi.

Całość wygląda spójnie i rasowo, jak na prawdziwego hot hatcha przystało.

Zobacz też: Mazda MX-5 - którą wybrać? Poradnik kupującego

Wnętrze/wyposażenie

REKLAMA

Kabina pasażerska również otrzymała sportowe dodatki, takie jak: wyprofilowane fotele, które zostały wykonane częściowo ze skóry i wykończone czerwonymi szwami, podobnie jak kierownica oraz cyfrowy wskaźnik doładowania. Reszta to znane z bogatszych wersji wyposażeniowych rozwiązania takie jak dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, system audio sygnowany przez BOSE, wielofunkcyjna kierownica i wiele, wiele innych.

Uwagę przyciąga wyświetlacz komputera pokładowego umieszczony na szczycie deski rozdzielczej, ponieważ ma zupełnie inną kolorystykę niż pozostałe wyświetlacze oraz elementy wnętrza.

Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa obejmuje 6 poduszek powietrznych, ABS z systemem elektronicznego rozdziału siły hamowania EBD oraz z układem awaryjnego hamowania EBA, a także system dynamicznej kontroli stabilności toru jazdy DSC z elektronicznym układem kontroli trakcji TCS. Dodatkowo auto jest wyposażone w sprzęt monitorujący martwe pole (RVM), który ostrzega kierowcę o tym, że istnieje ryzyko zajechania drogi innemu samochodowi.

Te wszystkie elektroniczne wspomagacze mają na celu zwiększenie poziomu bezpieczeństwa, a co najważniejsze w żaden sposób nie przeszkadzają kierowcy.

Zobacz też: Volvo C30: jakie wybrać? Poradnik kupującego

Napęd/zawieszenie

REKLAMA

Silnik MZR o pojemności 2,3 litra ma moc 260 KM. Jest to wartość imponująca, ponieważ napęd jest przenoszony jedynie na przednią oś. Aby to oddawanie mocy było jak najbardziej skuteczne inżynierowie Mazdy zastosowali w mniejszym MPS-ie dyferencjał o ograniczonym poślizgu wewnętrznym, czyli szperę.

Dodatkowo przednie osie również zostały zmodyfikowane, aby zmniejszyć wpływ napędu na elektrohydrauliczny układ kierowniczy, który w tym przypadku jest bardziej bezpośredni niż w słabszych „trójkach”.

Medal należy się również za pracę skrzyni biegów, ponieważ przełożenia są dobrze zestopniowane, a sam drążek pracuje precyzyjnie i z typowym dla Mazdy oporem.

Duża moc i potężny moment obrotowy dostępny w szerokim zakresie prędkości obrotowych sprawia, że kierowca może błyskawicznie przyspieszyć ze startu zatrzymanego jak i w każdym innym momencie. Osiągi są godne prawdziwego sportowca. Przyspieszenie ważącego niecałe 1300 kg auta od 0 do 100 km/h trwa zaledwie 6,1 sekundy, a prędkość maksymalna to 250 km/h.

Mazda3 MPS udowadnia, że imponujące osiągi nie muszą być okupione wysokim spalaniem, ponieważ silnik ten średnio zużywa około 11,5 litra benzyny (producent zaleca tankowanie paliwa 98). W ruchu miejskim na przejechanie 100 kilometrów potrzeba około 14 litrów, a osiągnięcie spalania na poziomie 9 litrów w trasie nie wymaga większego wysiłku.

Jazda Mazdą3 MPS to sama przyjemność. Auto łatwo daje się wyczuć i zapewnia duże poczucie bezpieczeństwa, także dzięki skutecznie działającemu układowi hamulcowemu.

Dość sztywno zestrojone zawieszenie (niższe niż w słabszych wersjach o 10 mm), sprawdza się zarówno na krętych drogach jak i podczas podróżowania autostradą. Auto niemal nie przechyla się w zakrętach i nie wykazuje nerwowego zachowania na nierównościach.

Zobacz też: Test Mazda 3 1.6 MZ-CD: oszczędność kosztem dynamiki

Podsumowanie i cena

Mazda3 MPS zwraca na siebie uwagę nie tylko wyglądem, ale także dzięki temu, że każde naciśnięcie pedału przyspieszenia oprócz wciskania pasażerów w fotele, uwalnia z tłumików układu wydechowego rasowy pomruk. Te zewnętrzne bodźce natychmiast docierają do mózgu, który reaguje produkcją olbrzymich ilości endorfin (hormonów szczęścia). Stąd w definicji Zoom-Zoom znalazło się słowo euforia, pozostałe słowa definiujące filozofie Mazdy to: dynamizm - cechujący nadwozie i sportowy duch - opisujący silnik.

Mazda3 MPS podobnie jak czekolada podnosi w organizmie poziom endorfin i o dziwo ostry hatchback japońskiego producenta jest tylko niewiele droższy od popularnej Milki. W przeliczeniu na kilogramy, Mazdę3 MPS można mieć już za niecałe 90 złotych „za kilo”, a bogato wyposażony (w orzechy i bakalie) przysmak to wydatek około 70 złotych za każdy kilogram.

Co więc jest lepsze? Czekolada czy Mazda3 MPS? Niewątpliwie uzależnienie od „zamykania obrotomierza” w japońskim hot-hatchu jest lepsze niż problemy zdrowotne związane z nadmierną konsumpcją czekolady. Choć z pewnością droższe.

Mój wybór: Mazda3 MPS

Cena testowanego egzemplarza to około 120 tysięcy złotych.

Dane techniczne

Mazda3 MPS 2,3 MZR DISI 260 KM

Typ silnika

benzyna

Pojemność

2 261 cm3

Układ cylindrów/zawory

R4/16

Maksymalna moc

260 KM/5500 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy

380 Nm/3000 obr./min.

Napęd

przedni

Skrzynia biegów

aut. 5-bieg

Pojemność bagażnika

300 l

Wymiary (dł./szer./wys.)

450,5/177/146 cm

Rozstaw osi

264 cm

V-max.

250 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

6,1 s.

Zużycie paliwa*

13,2/7,5/9,6 l/100 km

Cena

Od 123 900

*miasto/trasa/cykl mieszany

Mazda3 MPS przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,1 sekundy. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS ma dwie końcówki układu wydechowego i spojler nad tylną szybą. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS wyróżnia się także dużym wlotem powietrza na masce. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS występuje jedynie jako pięciodrzwiowy hatchback. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS: przycisk do sterowania centralnym zamkiem. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS ma składaną tylną kanapę co zwiększa możliwości przewozowe auta do 1360 litrów. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS ma bagażnik o pojemności 340 litrów. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS: przednie fotele. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS: aluminiowe pedały. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS jest wyposażona w system bezkluczykowy. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS: wielofunkcyjna kierownica. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS panel obsługi klimatyzacji. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS jest wyposażona w nagłośnienie BOSE. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS: tablica przyrządów. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS: deska rodzielcza. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS: silnik. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS ma specjalnie zaprojektowane 18 calowe felgi z lekkich stopów. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS: przednie reflektory przypominają te z modelu Mazda6. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS zwraca na siebie uwagę dynamicznie zaprojektowaną karoserią. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS rozpędza się do 250 km/h. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS: tył. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS: przód. Fot. Moto.wieszjak.pl
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA