REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mazda3 MPS: Generator endorfin

Jakub Tujaka

REKLAMA

REKLAMA

Czekolada czy Mazda3 MPS? Co ma wspólnego jedno z drugim? Otóż i Mazda, i "Milka" podnoszą poziom endorfin. Okazuje się też, że Mazda3 MPS jest niewiele droższa czekolady.

Najnowsza generacja Mazdy3 została wprowadzona do sprzedaży w naszym kraju w połowie 2009 roku. Kilka miesięcy później w ofercie producenta pojawiła się jej najmocniejsza wersja (MPS), która przejęła od poprzedniego MPS-a nieco zmodyfikowany silnik MZR DISI o pojemności 2,3 litra wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie. Jednostka osiąga moc maksymalną 260 KM i maksymalny moment obrotowy 380 Nm.

REKLAMA

REKLAMA

Auto zostało zaprojektowane według filozofii Zoom-zoom, a według przedstawicieli marki, Zoom-zoom to entuzjazm, dynamizm i sportowy duch.

Kilka miesięcy temu mieliśmy okazję przetestować Mazdę3 sedan z oszczędnym silnikiem diesla (test znajdziesz tutaj).

Zobacz też: Opinie kierowców o Mazda 3

REKLAMA

Nadwozie

Już „cywilna” Mazda3 wygląda o wiele bardziej odważnie niż większość oferowanych w Europie kompaktów. Przodem „trójka” przypomina najnowsze wcielenie jej większej siostry, czyli modelu 6.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pięciodrzwiowe nadwozie pokryte białym perłowym lakierem zostało wzbogacone o sportowe akcenty takie jak: spojler nad tylną szybą, wlot powietrza na masce, podwójną końcówkę układu wydechowego, listwy progowe i specjalnie zaprojektowane felgi.

Całość wygląda spójnie i rasowo, jak na prawdziwego hot hatcha przystało.

Zobacz też: Mazda MX-5 - którą wybrać? Poradnik kupującego

Wnętrze/wyposażenie

Kabina pasażerska również otrzymała sportowe dodatki, takie jak: wyprofilowane fotele, które zostały wykonane częściowo ze skóry i wykończone czerwonymi szwami, podobnie jak kierownica oraz cyfrowy wskaźnik doładowania. Reszta to znane z bogatszych wersji wyposażeniowych rozwiązania takie jak dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, system audio sygnowany przez BOSE, wielofunkcyjna kierownica i wiele, wiele innych.

Uwagę przyciąga wyświetlacz komputera pokładowego umieszczony na szczycie deski rozdzielczej, ponieważ ma zupełnie inną kolorystykę niż pozostałe wyświetlacze oraz elementy wnętrza.

Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa obejmuje 6 poduszek powietrznych, ABS z systemem elektronicznego rozdziału siły hamowania EBD oraz z układem awaryjnego hamowania EBA, a także system dynamicznej kontroli stabilności toru jazdy DSC z elektronicznym układem kontroli trakcji TCS. Dodatkowo auto jest wyposażone w sprzęt monitorujący martwe pole (RVM), który ostrzega kierowcę o tym, że istnieje ryzyko zajechania drogi innemu samochodowi.

Te wszystkie elektroniczne wspomagacze mają na celu zwiększenie poziomu bezpieczeństwa, a co najważniejsze w żaden sposób nie przeszkadzają kierowcy.

Zobacz też: Volvo C30: jakie wybrać? Poradnik kupującego

Napęd/zawieszenie

Silnik MZR o pojemności 2,3 litra ma moc 260 KM. Jest to wartość imponująca, ponieważ napęd jest przenoszony jedynie na przednią oś. Aby to oddawanie mocy było jak najbardziej skuteczne inżynierowie Mazdy zastosowali w mniejszym MPS-ie dyferencjał o ograniczonym poślizgu wewnętrznym, czyli szperę.

Dodatkowo przednie osie również zostały zmodyfikowane, aby zmniejszyć wpływ napędu na elektrohydrauliczny układ kierowniczy, który w tym przypadku jest bardziej bezpośredni niż w słabszych „trójkach”.

Medal należy się również za pracę skrzyni biegów, ponieważ przełożenia są dobrze zestopniowane, a sam drążek pracuje precyzyjnie i z typowym dla Mazdy oporem.

Duża moc i potężny moment obrotowy dostępny w szerokim zakresie prędkości obrotowych sprawia, że kierowca może błyskawicznie przyspieszyć ze startu zatrzymanego jak i w każdym innym momencie. Osiągi są godne prawdziwego sportowca. Przyspieszenie ważącego niecałe 1300 kg auta od 0 do 100 km/h trwa zaledwie 6,1 sekundy, a prędkość maksymalna to 250 km/h.

Mazda3 MPS udowadnia, że imponujące osiągi nie muszą być okupione wysokim spalaniem, ponieważ silnik ten średnio zużywa około 11,5 litra benzyny (producent zaleca tankowanie paliwa 98). W ruchu miejskim na przejechanie 100 kilometrów potrzeba około 14 litrów, a osiągnięcie spalania na poziomie 9 litrów w trasie nie wymaga większego wysiłku.

Jazda Mazdą3 MPS to sama przyjemność. Auto łatwo daje się wyczuć i zapewnia duże poczucie bezpieczeństwa, także dzięki skutecznie działającemu układowi hamulcowemu.

Dość sztywno zestrojone zawieszenie (niższe niż w słabszych wersjach o 10 mm), sprawdza się zarówno na krętych drogach jak i podczas podróżowania autostradą. Auto niemal nie przechyla się w zakrętach i nie wykazuje nerwowego zachowania na nierównościach.

Zobacz też: Test Mazda 3 1.6 MZ-CD: oszczędność kosztem dynamiki

Podsumowanie i cena

Mazda3 MPS zwraca na siebie uwagę nie tylko wyglądem, ale także dzięki temu, że każde naciśnięcie pedału przyspieszenia oprócz wciskania pasażerów w fotele, uwalnia z tłumików układu wydechowego rasowy pomruk. Te zewnętrzne bodźce natychmiast docierają do mózgu, który reaguje produkcją olbrzymich ilości endorfin (hormonów szczęścia). Stąd w definicji Zoom-Zoom znalazło się słowo euforia, pozostałe słowa definiujące filozofie Mazdy to: dynamizm - cechujący nadwozie i sportowy duch - opisujący silnik.

Mazda3 MPS podobnie jak czekolada podnosi w organizmie poziom endorfin i o dziwo ostry hatchback japońskiego producenta jest tylko niewiele droższy od popularnej Milki. W przeliczeniu na kilogramy, Mazdę3 MPS można mieć już za niecałe 90 złotych „za kilo”, a bogato wyposażony (w orzechy i bakalie) przysmak to wydatek około 70 złotych za każdy kilogram.

Co więc jest lepsze? Czekolada czy Mazda3 MPS? Niewątpliwie uzależnienie od „zamykania obrotomierza” w japońskim hot-hatchu jest lepsze niż problemy zdrowotne związane z nadmierną konsumpcją czekolady. Choć z pewnością droższe.

Mój wybór: Mazda3 MPS

Cena testowanego egzemplarza to około 120 tysięcy złotych.

Dane techniczne

Mazda3 MPS 2,3 MZR DISI 260 KM

Typ silnika

benzyna

Pojemność

2 261 cm3

Układ cylindrów/zawory

R4/16

Maksymalna moc

260 KM/5500 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy

380 Nm/3000 obr./min.

Napęd

przedni

Skrzynia biegów

aut. 5-bieg

Pojemność bagażnika

300 l

Wymiary (dł./szer./wys.)

450,5/177/146 cm

Rozstaw osi

264 cm

V-max.

250 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

6,1 s.

Zużycie paliwa*

13,2/7,5/9,6 l/100 km

Cena

Od 123 900

*miasto/trasa/cykl mieszany

Mazda3 MPS przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,1 sekundy. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS ma dwie końcówki układu wydechowego i spojler nad tylną szybą. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS wyróżnia się także dużym wlotem powietrza na masce. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS występuje jedynie jako pięciodrzwiowy hatchback. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS: przycisk do sterowania centralnym zamkiem. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS ma składaną tylną kanapę co zwiększa możliwości przewozowe auta do 1360 litrów. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS ma bagażnik o pojemności 340 litrów. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS: przednie fotele. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS: aluminiowe pedały. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS jest wyposażona w system bezkluczykowy. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS: wielofunkcyjna kierownica. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS panel obsługi klimatyzacji. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS jest wyposażona w nagłośnienie BOSE. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS: tablica przyrządów. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS: deska rodzielcza. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS: silnik. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS ma specjalnie zaprojektowane 18 calowe felgi z lekkich stopów. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS: przednie reflektory przypominają te z modelu Mazda6. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS zwraca na siebie uwagę dynamicznie zaprojektowaną karoserią. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS rozpędza się do 250 km/h. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS: tył. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS: przód. Fot. Moto.wieszjak.pl
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy Prezydent Karol Nawrocki podpisze tę nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym? Jest ważny głos sprzeciwu: Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina Prezydentowi o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz skąd apel o weto prezydenta?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA