Porównanie małych aut dostawczych
REKLAMA
REKLAMA
W niniejszym zestawieniu wzięliśmy pod uwagę tylko auta oferowane przez producenta jako samochody dostawcze. Do roli "dostawczaka" są one przystosowywane jeszcze w fabryce. Oznacza to, że auta te mają fabrycznie oddzielony przedział pasażerski od załadunkowego i dodatki w rodzaju kotwy do mocowania ładunku, usunięty drugi rząd siedzeń i (czasem) brak tylnych bocznych szyb (zamiast tego stosuje się panele w kolorze nadwozia.
REKLAMA
REKLAMA
W praktyce oznacza to, że w środku jest miejsce tylko dla dwóch osób. Przedział załadunkowy nie jest jednak wielki i zadowoli tylko najmniej wymagających przedsiębiorców. Zagadnienie europalet w zestawieniu city vanów pominęliśmy, gdyż do większości aut nie zmieści się nawet jedna. Nawet jeśli teoretycznie zezwalają na to wymiary przedziału bagażowego, to otwór bagażnika jest zbyt mały.
Podane ceny są cenami detalicznymi. Tak samo jak w przypadku aut osobowych, tak i w przypadku dostawczych istnieje dość szerokie pole do negocjacji z dilerem, nie należy więc uznawać tych cen jako ostateczne.
W poniższym zestawieniu wzięliśmy pod uwagę następujące auta:
- Fiat Panda Van
- Fiat Grande Punto Van
- Ford Fiesta Van
- Opel Corsa Van
- Renault Clio Societe
- Skoda Fabia Van/Van+
Fiat Panda Van - od 29 292 zł
Auto pojawiło się na rynku w 2003 roku. Panda Van jest produkowana lokalnie: w zakładzie Fiata w Tychach. Wizualnie auto prawie nie różni się od wersji osobowej, wyróżniają je tylko przyciemniane szyby za słupkiem B (tylna i tylne boczne). Przedział załadunkowy mieści tysiąc litrów (wymiary
Silniki
Benzynowe:
1,2 60 KM, zużycie paliwa: 6,4 miasto/4,0 trasa
1,4 CNG 69 KM - silnik przystosowany do zasilania gazem ziemnym CNG, zużycie paliwa: 7,6 miasto/5,0 trasa
Diesle:
1,3 75 KM - silnik Multijet, zużycie paliwa 5,2 miasto/3,6 trasa
Napęd
Fiat Panda Van posiada napęd na przednią oś. Dostępne są też jednak dwie wersje (benzynowa 1,2 i Diesel 1,3) z napędem na obie osie.
Bezpieczeństwo i widoczność
Przedział pasażerski jest oddzielony od załadunkowego kratą (stalowa płyta zaczyna się dopiero od linii szyb), zapewniającą dobrą widoczność do tyłu. Nie zrezygnowano ze szklanych szyb dlatego widoczność jest prawie taka sama jak w aucie osobowym.
Fabrycznie auto jest wyposażone w ABS i poduszkę powietrzną kierowcy. Poduszka powietrzna pasażera dostępna jest za dopłatą.
Przedział ładunkowy
Długość: 1150 mm
Szerokość: 1220 mm
Wysokość: 1000mm
Pojemność w litrach: 1000 litrów
Nośność: 505 kg
Punkty do kotwiczenia ładunku: tak
Relingi dachowe: za dopłatą
CENA: 29292 - 49188 zł
Fiat Grande Punto Van - od 34 292 zł brutto
To drugi "city van" w ofercie Fiata. Nieco większy od Pandy, trochę też droższy, jednak pojemność przestrzeni ładunkowej jest taka sama jak w przypadku mniejszej siostry Punto. O wiele wyższy jest za to komfort użytkowania dla kierowcy i pasażera. Auto oparte jest o trzecią generację Fiata Punto (zwaną Grande Punto). Auto produkowane jest we włoskiej fabryce w Melfi.
Silniki
Benzynowe:
1,4 77 KM, średnie zużycie paliwa: 7,7 miasto/5,2 trasa
Diesle:
1,3 77 KM, średnie zużycie paliwa: 5,9 miasto/4,0 trasa
Napęd
Fiat Grande Punto Van posiada napęd na przednią oś.
Bezpieczeństwo i widoczność
Przedziały oddzielone są stalową kratką. Zamiast bocznych tylnych szyb zastosowano panele w kolorze nadwozia.
W standardzie znajdują się dwie poduszki powietrzne, system ABS+EBD i przeciwpożarowy FPS. Za dopłatą dostępna są poduszki boczne i kolanowa kierowcy, ESP+TCS+EBA.
Przedział ładunkowy
Długość: 1200 mm
Szerokość: 1034 mm
Wysokość: 842 mm
Pojemność w litrach: 1000 litrów
Nośność: 520 kg
Punkty do kotwiczenia ładunku: nie
Relingi dachowe: opcjonalne
CENA: 34292 - 43284 zł
Ford Fiesta Van - od 46 482 zł brutto
To już siódma generacja Forda Fiesty. Zaprezentowane w 2008 roku w Genewie auto doczekało się też swojej wersji dostawczej. Nadwozie jest trzydrzwiowe i bardzo łatwo je rozpoznać: tylne boczne szyby zastąpiono panelami w kolorze nadwozia. Usunięto też próg załadunkowy. Auto produkowane jest w Niemczech, w fabryce Forda w Kolonii.
Silniki
Benzynowe:
1,2 85 KM Duratec, zużycie paliwa: 7,4 miasto/4,5 trasa
Diesle:
1,4 70 KM Duratorq TDCi, zużycie paliwa: 4,6 miasto/3,7 trasa
1,6 95 KM Duratorq TDCi (z filtrem cząstek stałych), z zużycie paliwa: 4,6 miasto/ 3,2 trasa
Napęd
Ford Fiesta Van występuje tylko w wersji z napędem na przednią oś.
Bezpieczeństwo i widoczność
Zastąpienie tylnych bocznych szyb panelami wpływa negatywnie na widoczność. Na szczęście krata oddzielająca przedziały pozwala na obserwowanie sytuacji na drodze przez lusterko wsteczne.
Systemy bezpieczeństwa obejmują poduszkę powietrzną kierowcy i ABS+EBD. Za dopłatą dostępne są ESP i TCS (kontrola trakcji) i wspomaganie nagłego hamowania EBA, a także poduszkę powietrzną dla pasażera, poduszki boczne i kolanową kierowcy.
Przedział ładunkowy
Długość: 1327 mm
Szerokość: 1278 mm
Wysokość: 936 mm
Pojemność w litrach: 1004 litry
Nośność: 400 kg
Punkty do kotwiczenia ładunku: TAK
Relingi dachowe: NIE
CENA: 46428 - 59581 zł brutto
Opel Corsa Van - od 43 790 zł brutto
Dostawcza wersja Opla Corsy oparta jest o czwartą generację tego małego auta, zaprezentowaną na targach w Brukseli w 2007 roku. Samochód oparty jest o trzydrzwiową wersję Corsy.
Silniki
Benzynowe:
1,0 65 KM Twinport Ecotec
1,2 70 KM Twinport Ecotec
1,2 85 KM Twinport Ecotec
Diesle:
1,3 75 KM CDTI Ecotec
Napęd
Silnik Opla Corsy Van napędza przednią oś.
Bezpieczeństwo i widoczność
Tylne boczne szyby zastąpiono panelami w kolorze nadwozia, co nieco obniża widoczność.
W standardzie auto wyposażone jest w ABS i EBA, a także w przednią poduszkę powietrzną kierowcy. Poduszka powietrzna dla pasażera, układ ESP+TCS, tempomat system wykrywania przebicia opony (tylko z automatyczną skrzynią biegów) dostępnę są jako wyposażenie dodatkowe.
Przedział ładunkowy
Długość: 1257 mm
Szerokość: 1264 mm
Wysokość: 924 mm
Pojemność w litrach: 919 litrów
Nośność: 475 kg
Punkty do kotwiczenia ładunku: nie
Relingi dachowe: opcjonalne
CENA: 43790 - 58390 zł
Renault Clio Societe - od 45 450 zł brutto
Renault Clio III zaprezentowano w 2005 roku na salonie samochodowym, tradycyjnie w Paryżu (wszystkie Clio pokazywano na paryskim motorshow). Auto należy do segmentu B, zaś dostawcza wersja (zwana Societe) oparta jest o wersję trzydrzwiową.
Silniki
Benzynowe:
1,2 75 KM, zużycie paliwa: 7,6 miasto/4,9 trasa
Diesle:
1,5 75 KM, zużycie paliwa: 4,9 miasto/3,5 trasa
Napęd
Renault Clio Societe III napędzane jest na oś przednią.
Bezpieczeństwo i widoczność
Tylne boczne szyby nie zostały zastąpione panelami, widoczność jest więc taka sama jak w aucie osobowym (pomijając stalową kratę oddzielającą przedziały).
W standardzie w aucie producent oferuje ABS z korektorem siły hamowania EBV i systemem wspomagania nagłego hamowania, a także poduszki czołowe, boczne i w fotelach. ESP i ASR oferowane są jako dodatki.
Przedział ładunkowy
Długość: 1300 mm
Szerokość: 848 mm
Wysokość: 687 mm
Pojemność w litrach: 885 litrów
Nośność: 490 kg
Punkty do kotwiczenia ładunku: nie
Relingi dachowe: opcjonalne
CENA: 45450 - 52400 zł
Skoda Fabia Van/Van+ - od 39 350 złotych brutto
Pojazd dostawczy oparty o nadwozie Skody Fabii jest ciekawą propozycją ze względu na możliwość zamówienia wersji kombi. Jest to też jedyne czteroosobowe auto w tym zestawieniu (możliwe jest też zamówienie tego auta w wersji dwuosobowej). Niestety tylko od wersji dwuosobowej mamy możliwość odliczenia podatku VAT. Do silników benzynowych istnieje możliwość zamówienia fabrycznej instalacji LPG.
Silniki
Benzynowe:
1,2 60 KM, zużycie paliwa: 7,5 miasto/4,7 trasa
1,2 70 KM, zużycie paliwa: 7,3 miasto/4,5 trasa
1,4 85 KM, zużycie paliwa: 8,0 miasto/4,7 trasa
1,2 TSI 85 KM, zużycie paliwa: 6,6 miasto/4,4 trasa
1,2 TSI 105 KM, zużycie paliwa: 6,8 miasto, 4,5 trasa
Diesle:
1,6 TD CR DPF 75 KM, zużycie paliwa: 5,1 miasto/3,6 trasa
1,6 TD CR DPF 90 KM, zużycie paliwa: 5,1 miasto/3,6 trasa
1,6 TD CR DPF 105 KM, zużycie paliwa: 5,1 miasto/3,6 trasa
Napęd
Samochód posiada napęd na przednią oś.
Bezpieczeństwo i widoczność
Fabia Van i Van+ nie posiadają paneli zamiast szyb bocznych.
W standardzie w aucie mamy poduszkę powietrzną dla kierowcy i pasażera, boczne poduszki powietrzne, ABS+MSR i system powypadkowy ACS (po kolizji automatycznie odblokowywany jest zamek centralny, włączane jest oświetlenie wewnętrze i światła awaryjne, odcinany jest dopływ paliwa do silnika).
Przedział ładunkowy, wersja Van (wariant dwuosobowy)
Długość: 1145 mm
Szerokość: 1200 mm
Wysokość: 1000 mm
Pojemność w litrach: 1000 litrów
Nośność: 455 kg
Przedział ładunkowy, wersja Van+ (wariant dwuosobowy)
Długość: 1400 mm
Szerokość: 1300 mm
Wysokość: 1000 mm
Pojemność w litrach: 1500 litrów
Nośność: 455 kg
Punkty do kotwiczenia ładunku: brak danych
Relingi dachowe: jako akcesoria
CENA: od 39 350 złotych
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.