REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda: Nowy Volkswagen Crafter

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Tujaka

REKLAMA

REKLAMA

Crafter to największy członek rodziny Volkswagenów, który jest zwykle przeznaczony do ciężkiej pracy. Auto w Europie utrzymuje się w czołówce rankingów popularności w towarzystwie Fiata Ducato i Mercedesa Sprintera. Obecnie w ofercie producenta jest Crafter po face liftingu. Czym różni się od poprzednika?

Zmiany jakie zaszły w Volkswagenie Crafterze dotyczyły wyglądu, technologii i wyposażenie. Nowy Crafter jest dostępny z czterocylindrowymi silnikami TDI, które według zapewnień producenta mają obniżone wartości spalania i emisji CO2 nawet o ponad 30 procent, a koszty paliwa i konserwacji o około 25 procent. Równocześnie poprawiły się inne ważne parametry: ciężar użytkowy w zależności od silnika zwiększył się o prawie dziesięć procent.

REKLAMA

REKLAMA

Dla Craftera producent przewidział bezpłatną 3 letnią gwarancję, która ma limit przebiegu do  250000 km.

Silniki

Dwulitrowe silniki TDI z bezpośrednim wtryskiem Common Rail zastępują we wszystkich wersjach Craftera z 6-biegową przekładnią manualną, stosowane dotychczas silniki TDI o pojemności 2,5 litra. Nowe czterocylindrowe jednostki dostępne są w trzech wersjach mocy: 80 kW/109KM, 100 kW/136 KM i 120 kW/163 KM.

Najmocniejsza wersja (163 KM) została także zastosowana w podobnej konfiguracji w Amaroku i T5, dzięki doładowaniu bi-turbo rozwija maksymalny moment obrotowy 400 Nm (+ 40 Nm), dostępny już od 1.800 obr./min.

REKLAMA

Zobacz również: Opinie kierowców o Volkswagen Crafter

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W porównaniu z pięciocylindrowymi jednostkami o pojemności 2,5 litra i z taką samą mocą maksymalny moment obrotowy nowego silnika jest dostępny przez szerszy zakres prędkości obrotowych. W przypadku wersji 80 kW, 300 Nm jest do dyspozycji między 1.500 a 2.500 obr./min. W wersji 100 kW jest to 340 Nm (+ 10 Nm) dostępnych między 1.600 a 2.500 obr./min. Wartości zużycia paliwa i emisji spalin są takie same zarówno dla wersji 80 kW jak i 100 kW. Jednostka TDI z BlueMotion Technology w najoszczędniejszej konfiguracji samochodu zużywa około 7,6 l/100 km (Crafter Kombi) lub 7,9 l/100 km (Crafter skrzyniowy).

BlueMotion Technology

Ten dbający o środowisko pakiet technologii obejmuje między innymi system Start- Stop, rekuperację (odzyskiwanie energii), tempomat oraz dłuższe przełożenie. Pakiet ten będzie dostępny dla wszystkich Crafterów z czterocylindrowym TDI. Wszystkie silniki TDI 2.0 l z turbodoładowaniem spełniają normę emisji spalin Euro5 oraz kryteria klasyfikacji EEV (Enhaced Environmental Friendly Vehicle). Norma ta jest obecnie najbardziej wymagającym europejskim standardem emisji substancji szkodliwych dla samochodów ciężarowych i autobusów.

Odświeżona stylistyka przodu i wnętrza

Przód nadwozia, z poziomymi liniami osłony chłodnicy upodobnił Craftera do innych modeli Volkswagena, np. Caddy, Amaroka i serii T5. We wnętrzu zastosowano nowe materiały, które mają być jeszcze trwalsze. Opcjonalne, specjalnie wyprofilowane elementy poszycia drzwi tworzą drugi podłokietnik poprawiający komfort jazdy. Zmieniona została również deska rozdzielcza. Nowe Craftery wyposażone są seryjnie we wskaźnik zalecający zmianę przełożenia na optymalny bieg. Rozwiązanie to ułatwia oszczędną jazdę.


Gama Craftera

Nowy Crafter oferuje trzy klasy masy pojazdu: 3,0, 3,5 i 5,0 ton; trzy rozstawy osi: krótki, średni i długi oraz cztery podstawowe typy nadwozia: furgon, Kombi, skrzyniowy oraz podwozie. Furgon i Kombi są dostępne z trzema wysokościami dachu, a furgon także z przedłużonym zwisem nadwozia. Specjalne miejsce zajmuje bus Hannover, którym może podróżować nawet 19 pasażerów.

Wszystkie dwulitrowe warianty silnika mogą być rozszerzone seryjnie o dodatkowe wyprowadzenie przystawki odbioru mocy. Duże znaczenie dla firm zajmujących się montażem wyposażenia specjalistycznego ma interfejs do układu elektronicznego samochodu, który można dowolnie programować. Pozwala on na wprowadzenie licznych, indywidualnych opcji sterowania funkcjami elektronicznymi.

Nowy Crafter dzięki różnym opcjom nadwozia, rozstawom kół, masie całkowitej i klasom ładowności spełnia szerokie spektrum wymagań, jakie firmowi klienci stawiają nowoczesnym samochodom użytkowym z tego segmentu.

Podstawę oferty Craftera tworzy pięć odmiennych wersji nadwozia. Do wyboru jest Crafter jako Kombi z dziewięcioma miejscami siedzącymi, bus z miejscami dla 19 osób, furgon oraz wersja skrzyniowa, a także samo podwozie z pojedynczą lub podwójną kabiną przygotowane do dalszej, specjalistycznej zabudowy. Do tego dochodzą trzy różne rozstawy osi: 3.250 mm (krótki), 3.665 mm (średni) i 4.325 mm (długi).

Zobacz również: Nowy Volkswagen Tiguan: systemy bezpieczeństwa

W zależności od rodzaju nadbudowy i rozstawu osi dopuszczalna masa całkowita Craftera wynosi od 3.000 kg (Crafter 30) poprzez 3.500 kg (Crafter 35) do 5.000 kg (Crafter 50). Na życzenie masa całkowita poszczególnych modeli może być zwiększona lub zmniejszona, na przykład w przypadku Craftera 30 do 2,8 t. Ładowność wersji furgon sięga od 681 kg (Crafter 30 z krótkim rozstawem
osi i normalnym dachem) do 2.735 kg (Crafter 50 ze średnim rozstawem osi, normalnym dachem i 6-biegową przekładnią manualną). Crafter w wersji skrzyniowej może transportować prawie
2,8 tony ładunku.

Nowy Volkswagen Crafter jest dobrze zabezpieczony antykorozyjnie. Wszystkie elementy konstrukcji metalowej narażone na rdzę, na przykład wszystkie blachy w miejscach, gdzie działa woda rozbryzgowa, a także istotne elementy podłogi otrzymują pojedynczą, a nawet podwójną powłokę cynkową. W nowym Crafterze te zabiegi ograniczające korozję zostały rozszerzone na rozsuwane drzwi skrzyni ładunkowej i drzwi tylne. Słupki D otrzymały dodatkową ochronną warstwę ze stopu cynku. Volkswagen Samochody Użytkowe daje 12 lat gwarancji na wystąpienie rdzy.

Wyposażenie

Wszystkie Craftery wyposażone są seryjnie w program kontroli stabilności toru jazdy (ESP) wraz z asystentem hamulców, ABS, ASR, EDS i sygnałem awaryjnego hamowania (automatyczne włączanie świateł awaryjnych).

Wersja Kombi nowego Craftera jest seryjnie wyposażona w elektryczną nagrzewnicę powietrza, która włącza się już po 28 sekundach po uruchomieniu silnika. Ofertę w zakresie ogrzewania, chłodzenia i wentylacji uzupełniają dodatkowo ogrzewanie wodne, powietrzne ogrzewanie postojowe, wloty wentylacji dla drugiego rzędu siedzeń oraz półautomatyczna klimatyzacja (Climatic).

Zawieszenie

Konstruktorzy Craftera postawili na sprawdzone elementy zawieszenia: niezależne zawieszenie przednich kół prowadzonych przez dolne trójkątne wahacze poprzeczne, poprzeczne resory piórowe oraz amortyzatory hydrauliczno-gazowe, a także stałą tylną oś napędową z podłużnie wbudowanymi resorami parabolicznymi. Środkowe podparcie przednich poprzecznych resorów piórowych – wykonane z lekkich materiałów kompozytowych zamiast ze stali – ułatwia dostrojenie zawieszenia.

Zależnie od klasy ciężaru i wariantu nadwozia Volkswagen uzupełnia przednią oś Craftera o stabilizator, dostępny także we wzmocnionej wersji.

Wszystkie wersje furgonów mogą teraz transportować nawet o 83 kg więcej, niż wcześniej. Na przykład Crafter 30 z krótkim rozstawem osi i normalnym dachem ma ładowność 992 kg zamiast 909 kg, czyli o ponad dziewięć procent większą. Jeszcze wyraźniej widać różnicę w przypadku Craftera skrzyniowego oraz wariantów bez zabudowy. W tym przypadku dodatkowa ładowność we wszystkich wariantach masy całkowitej, rozstawu osi i wersji kabin wynosi – w zależności od wyposażenia – nawet 90 kilogramów. Przykładowo skrzyniowy Crafter 30 z pojedynczą kabiną i średnim rozstawem osi może teraz przewozić 1102 kg ładunku zamiast 1012 kilogramów.

W zależności od silnika, konstrukcji, dopuszczalnej masy całkowitej i przełożenia może on holować przyczepę o masie 2,0 t (Crafter 30) do 3,5 t (Crafter 35 i 50 w połączeniu z opcjonalnym wzmocnionym hakiem). Spektrum dopuszczalnej masy całkowitej zestawu drogowego sięga od 5000 kg do 8000 kg.

Volkswagen Crafter Fot. Volkswagen
Volkswagen Crafter dzięki różnym opcjom nadwozia, rozstawom kół, masie całkowitej i klasom ładowności spełnia szerokie spektrum wymagań, jakie firmowi klienci stawiają nowoczesnym samochodom użytkowym z tego segmentu. Fot. Volkswagen
Nowy Volkswagen Crafter jest dobrze zabezpieczony antykorozyjnie. Fot. Volkswagen
Wszystkie Craftery wyposażone są seryjnie w program kontroli stabilności toru jazdy (ESP) wraz z asystentem hamulców, ABS, ASR, EDS i sygnałem awaryjnego hamowania (automatyczne włączanie świateł awaryjnych). Fot. Volkswagen
Volkswagen Crafter ma niezależne zawieszenie przednich kół prowadzonych przez dolne trójkątne wahacze poprzeczne, poprzeczne resory piórowe oraz amortyzatory hydrauliczno-gazowe, a także stałą tylną oś napędową z podłużnie wbudowanymi resorami parabolicznymi. Fot. Volkswagen
Volkswagen Crafter Fot. Volkswagen
Volkswagen Crafter Fot. Volkswagen
W zależności od rodzaju nadbudowy i rozstawu osi dopuszczalna masa całkowita Craftera wynosi od 3.000 kg (Crafter 30) poprzez 3.500 kg (Crafter 35) do 5.000 kg (Crafter 50).Fot. Volkswagen
Najmocniejsza wersja (163 KM) została także zastosowana w podobnej konfiguracji w Amaroku i T5, dzięki doładowaniu bi-turbo rozwija maksymalny moment obrotowy 400 Nm. Fot. Volkswagen
Dwulitrowe silniki TDI z bezpośrednim wtryskiem Common Rail zastępują we wszystkich wersjach Craftera z 6-biegową przekładnią manualną, stosowane dotychczas silniki TDI o pojemności 2,5 litra. Fot. Volkswagen
Volkswagen Crafter jest także dostępny z podwójną kabiną. Fot. Volkswagen
We wnętrzu Volkswagena Craftera zastosowano nowe materiały, które mają być jeszcze trwalsze. Opcjonalne, specjalnie wyprofilowane elementy poszycia drzwi tworzą drugi podłokietnik poprawiający komfort jazdy. Fot. Volkswagen
Volkswagen Crafter jest oferowany z różnymi rodzajami nadwozia. Fot. Volkswagen
Volkswagen Crafter to największy przedstawiciel rodziny Volkswagenów. Fot. Volkswagen
Nowy Volkswagen Crafter ma także większe emblematy z przodu i z tyłu auta. Fot. Volkswagen
Dla nowego Volkswagena Craftera producent przewidział bezpłatną 3 letnią gwarancję, która ma limit przebiegu do 250000 km. Fot. Volkswagen
Nowy Volkswagen Crafter oferuje trzy klasy masy pojazdu: 3,0, 3,5 i 5,0 ton; trzy rozstawy osi: krótki, średni i długi oraz cztery podstawowe typy nadwozia: furgon, Kombi, skrzyniowy oraz podwozie. Fot. Volkswagen
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA