REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda: Nowy Volkswagen Crafter

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Tujaka

REKLAMA

REKLAMA

Crafter to największy członek rodziny Volkswagenów, który jest zwykle przeznaczony do ciężkiej pracy. Auto w Europie utrzymuje się w czołówce rankingów popularności w towarzystwie Fiata Ducato i Mercedesa Sprintera. Obecnie w ofercie producenta jest Crafter po face liftingu. Czym różni się od poprzednika?

Zmiany jakie zaszły w Volkswagenie Crafterze dotyczyły wyglądu, technologii i wyposażenie. Nowy Crafter jest dostępny z czterocylindrowymi silnikami TDI, które według zapewnień producenta mają obniżone wartości spalania i emisji CO2 nawet o ponad 30 procent, a koszty paliwa i konserwacji o około 25 procent. Równocześnie poprawiły się inne ważne parametry: ciężar użytkowy w zależności od silnika zwiększył się o prawie dziesięć procent.

REKLAMA

Dla Craftera producent przewidział bezpłatną 3 letnią gwarancję, która ma limit przebiegu do  250000 km.

Silniki

REKLAMA

Dwulitrowe silniki TDI z bezpośrednim wtryskiem Common Rail zastępują we wszystkich wersjach Craftera z 6-biegową przekładnią manualną, stosowane dotychczas silniki TDI o pojemności 2,5 litra. Nowe czterocylindrowe jednostki dostępne są w trzech wersjach mocy: 80 kW/109KM, 100 kW/136 KM i 120 kW/163 KM.

Najmocniejsza wersja (163 KM) została także zastosowana w podobnej konfiguracji w Amaroku i T5, dzięki doładowaniu bi-turbo rozwija maksymalny moment obrotowy 400 Nm (+ 40 Nm), dostępny już od 1.800 obr./min.

Zobacz również: Opinie kierowców o Volkswagen Crafter

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W porównaniu z pięciocylindrowymi jednostkami o pojemności 2,5 litra i z taką samą mocą maksymalny moment obrotowy nowego silnika jest dostępny przez szerszy zakres prędkości obrotowych. W przypadku wersji 80 kW, 300 Nm jest do dyspozycji między 1.500 a 2.500 obr./min. W wersji 100 kW jest to 340 Nm (+ 10 Nm) dostępnych między 1.600 a 2.500 obr./min. Wartości zużycia paliwa i emisji spalin są takie same zarówno dla wersji 80 kW jak i 100 kW. Jednostka TDI z BlueMotion Technology w najoszczędniejszej konfiguracji samochodu zużywa około 7,6 l/100 km (Crafter Kombi) lub 7,9 l/100 km (Crafter skrzyniowy).

BlueMotion Technology

Ten dbający o środowisko pakiet technologii obejmuje między innymi system Start- Stop, rekuperację (odzyskiwanie energii), tempomat oraz dłuższe przełożenie. Pakiet ten będzie dostępny dla wszystkich Crafterów z czterocylindrowym TDI. Wszystkie silniki TDI 2.0 l z turbodoładowaniem spełniają normę emisji spalin Euro5 oraz kryteria klasyfikacji EEV (Enhaced Environmental Friendly Vehicle). Norma ta jest obecnie najbardziej wymagającym europejskim standardem emisji substancji szkodliwych dla samochodów ciężarowych i autobusów.

Odświeżona stylistyka przodu i wnętrza

Przód nadwozia, z poziomymi liniami osłony chłodnicy upodobnił Craftera do innych modeli Volkswagena, np. Caddy, Amaroka i serii T5. We wnętrzu zastosowano nowe materiały, które mają być jeszcze trwalsze. Opcjonalne, specjalnie wyprofilowane elementy poszycia drzwi tworzą drugi podłokietnik poprawiający komfort jazdy. Zmieniona została również deska rozdzielcza. Nowe Craftery wyposażone są seryjnie we wskaźnik zalecający zmianę przełożenia na optymalny bieg. Rozwiązanie to ułatwia oszczędną jazdę.


Gama Craftera

REKLAMA

Nowy Crafter oferuje trzy klasy masy pojazdu: 3,0, 3,5 i 5,0 ton; trzy rozstawy osi: krótki, średni i długi oraz cztery podstawowe typy nadwozia: furgon, Kombi, skrzyniowy oraz podwozie. Furgon i Kombi są dostępne z trzema wysokościami dachu, a furgon także z przedłużonym zwisem nadwozia. Specjalne miejsce zajmuje bus Hannover, którym może podróżować nawet 19 pasażerów.

Wszystkie dwulitrowe warianty silnika mogą być rozszerzone seryjnie o dodatkowe wyprowadzenie przystawki odbioru mocy. Duże znaczenie dla firm zajmujących się montażem wyposażenia specjalistycznego ma interfejs do układu elektronicznego samochodu, który można dowolnie programować. Pozwala on na wprowadzenie licznych, indywidualnych opcji sterowania funkcjami elektronicznymi.

Nowy Crafter dzięki różnym opcjom nadwozia, rozstawom kół, masie całkowitej i klasom ładowności spełnia szerokie spektrum wymagań, jakie firmowi klienci stawiają nowoczesnym samochodom użytkowym z tego segmentu.

Podstawę oferty Craftera tworzy pięć odmiennych wersji nadwozia. Do wyboru jest Crafter jako Kombi z dziewięcioma miejscami siedzącymi, bus z miejscami dla 19 osób, furgon oraz wersja skrzyniowa, a także samo podwozie z pojedynczą lub podwójną kabiną przygotowane do dalszej, specjalistycznej zabudowy. Do tego dochodzą trzy różne rozstawy osi: 3.250 mm (krótki), 3.665 mm (średni) i 4.325 mm (długi).

Zobacz również: Nowy Volkswagen Tiguan: systemy bezpieczeństwa

W zależności od rodzaju nadbudowy i rozstawu osi dopuszczalna masa całkowita Craftera wynosi od 3.000 kg (Crafter 30) poprzez 3.500 kg (Crafter 35) do 5.000 kg (Crafter 50). Na życzenie masa całkowita poszczególnych modeli może być zwiększona lub zmniejszona, na przykład w przypadku Craftera 30 do 2,8 t. Ładowność wersji furgon sięga od 681 kg (Crafter 30 z krótkim rozstawem
osi i normalnym dachem) do 2.735 kg (Crafter 50 ze średnim rozstawem osi, normalnym dachem i 6-biegową przekładnią manualną). Crafter w wersji skrzyniowej może transportować prawie
2,8 tony ładunku.

Nowy Volkswagen Crafter jest dobrze zabezpieczony antykorozyjnie. Wszystkie elementy konstrukcji metalowej narażone na rdzę, na przykład wszystkie blachy w miejscach, gdzie działa woda rozbryzgowa, a także istotne elementy podłogi otrzymują pojedynczą, a nawet podwójną powłokę cynkową. W nowym Crafterze te zabiegi ograniczające korozję zostały rozszerzone na rozsuwane drzwi skrzyni ładunkowej i drzwi tylne. Słupki D otrzymały dodatkową ochronną warstwę ze stopu cynku. Volkswagen Samochody Użytkowe daje 12 lat gwarancji na wystąpienie rdzy.

Wyposażenie

Wszystkie Craftery wyposażone są seryjnie w program kontroli stabilności toru jazdy (ESP) wraz z asystentem hamulców, ABS, ASR, EDS i sygnałem awaryjnego hamowania (automatyczne włączanie świateł awaryjnych).

Wersja Kombi nowego Craftera jest seryjnie wyposażona w elektryczną nagrzewnicę powietrza, która włącza się już po 28 sekundach po uruchomieniu silnika. Ofertę w zakresie ogrzewania, chłodzenia i wentylacji uzupełniają dodatkowo ogrzewanie wodne, powietrzne ogrzewanie postojowe, wloty wentylacji dla drugiego rzędu siedzeń oraz półautomatyczna klimatyzacja (Climatic).

Zawieszenie

Konstruktorzy Craftera postawili na sprawdzone elementy zawieszenia: niezależne zawieszenie przednich kół prowadzonych przez dolne trójkątne wahacze poprzeczne, poprzeczne resory piórowe oraz amortyzatory hydrauliczno-gazowe, a także stałą tylną oś napędową z podłużnie wbudowanymi resorami parabolicznymi. Środkowe podparcie przednich poprzecznych resorów piórowych – wykonane z lekkich materiałów kompozytowych zamiast ze stali – ułatwia dostrojenie zawieszenia.

Zależnie od klasy ciężaru i wariantu nadwozia Volkswagen uzupełnia przednią oś Craftera o stabilizator, dostępny także we wzmocnionej wersji.

Wszystkie wersje furgonów mogą teraz transportować nawet o 83 kg więcej, niż wcześniej. Na przykład Crafter 30 z krótkim rozstawem osi i normalnym dachem ma ładowność 992 kg zamiast 909 kg, czyli o ponad dziewięć procent większą. Jeszcze wyraźniej widać różnicę w przypadku Craftera skrzyniowego oraz wariantów bez zabudowy. W tym przypadku dodatkowa ładowność we wszystkich wariantach masy całkowitej, rozstawu osi i wersji kabin wynosi – w zależności od wyposażenia – nawet 90 kilogramów. Przykładowo skrzyniowy Crafter 30 z pojedynczą kabiną i średnim rozstawem osi może teraz przewozić 1102 kg ładunku zamiast 1012 kilogramów.

W zależności od silnika, konstrukcji, dopuszczalnej masy całkowitej i przełożenia może on holować przyczepę o masie 2,0 t (Crafter 30) do 3,5 t (Crafter 35 i 50 w połączeniu z opcjonalnym wzmocnionym hakiem). Spektrum dopuszczalnej masy całkowitej zestawu drogowego sięga od 5000 kg do 8000 kg.

Volkswagen Crafter Fot. Volkswagen
Volkswagen Crafter dzięki różnym opcjom nadwozia, rozstawom kół, masie całkowitej i klasom ładowności spełnia szerokie spektrum wymagań, jakie firmowi klienci stawiają nowoczesnym samochodom użytkowym z tego segmentu. Fot. Volkswagen
Nowy Volkswagen Crafter jest dobrze zabezpieczony antykorozyjnie. Fot. Volkswagen
Wszystkie Craftery wyposażone są seryjnie w program kontroli stabilności toru jazdy (ESP) wraz z asystentem hamulców, ABS, ASR, EDS i sygnałem awaryjnego hamowania (automatyczne włączanie świateł awaryjnych). Fot. Volkswagen
Volkswagen Crafter ma niezależne zawieszenie przednich kół prowadzonych przez dolne trójkątne wahacze poprzeczne, poprzeczne resory piórowe oraz amortyzatory hydrauliczno-gazowe, a także stałą tylną oś napędową z podłużnie wbudowanymi resorami parabolicznymi. Fot. Volkswagen
Volkswagen Crafter Fot. Volkswagen
Volkswagen Crafter Fot. Volkswagen
W zależności od rodzaju nadbudowy i rozstawu osi dopuszczalna masa całkowita Craftera wynosi od 3.000 kg (Crafter 30) poprzez 3.500 kg (Crafter 35) do 5.000 kg (Crafter 50).Fot. Volkswagen
Najmocniejsza wersja (163 KM) została także zastosowana w podobnej konfiguracji w Amaroku i T5, dzięki doładowaniu bi-turbo rozwija maksymalny moment obrotowy 400 Nm. Fot. Volkswagen
Dwulitrowe silniki TDI z bezpośrednim wtryskiem Common Rail zastępują we wszystkich wersjach Craftera z 6-biegową przekładnią manualną, stosowane dotychczas silniki TDI o pojemności 2,5 litra. Fot. Volkswagen
Volkswagen Crafter jest także dostępny z podwójną kabiną. Fot. Volkswagen
We wnętrzu Volkswagena Craftera zastosowano nowe materiały, które mają być jeszcze trwalsze. Opcjonalne, specjalnie wyprofilowane elementy poszycia drzwi tworzą drugi podłokietnik poprawiający komfort jazdy. Fot. Volkswagen
Volkswagen Crafter jest oferowany z różnymi rodzajami nadwozia. Fot. Volkswagen
Volkswagen Crafter to największy przedstawiciel rodziny Volkswagenów. Fot. Volkswagen
Nowy Volkswagen Crafter ma także większe emblematy z przodu i z tyłu auta. Fot. Volkswagen
Dla nowego Volkswagena Craftera producent przewidział bezpłatną 3 letnią gwarancję, która ma limit przebiegu do 250000 km. Fot. Volkswagen
Nowy Volkswagen Crafter oferuje trzy klasy masy pojazdu: 3,0, 3,5 i 5,0 ton; trzy rozstawy osi: krótki, średni i długi oraz cztery podstawowe typy nadwozia: furgon, Kombi, skrzyniowy oraz podwozie. Fot. Volkswagen
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA