REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mazda MX-5: emocje pod kontrolą

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Złośliwi powiedzą, że 160 KM pod maską Mazdy MX-5 to za mało, by uczynić z niej sportową zabawkę. Ale biorąc pod uwagę niewielką wagę japońskiego roadstera, moc wydaje się nad wyraz wystarczająca…

Klasyczna linia nadwozia Mazdy MX-5 przykuwa wzrok nawet motoryzacyjnych ignorantów. Typowe dla roadstera proporcje z zachowaniem długiej maski, krótkiego bagażnika i niskiego oraz szerokiego nadwozia od razu zdradzają zadziorny charakter auta.

REKLAMA

REKLAMA

Sportowego ducha czuć także we wnętrzu. W MX-5 siedzi się nisko z niemal wyprostowanymi nogami. Fotele kierowcy i pasażera są bardzo wygodne i ciasno obejmują ciała podróżujących na nich osób. Tablicę przyrządów wykonano z materiałów niezłej jakości, zadbano także o dokładność montażu, czytelność wskaźników i ergonomię obsługi. Ponarzekać można na panującą we wnętrzu ciasnotę. Wysokie osoby będą miały kłopot ze znalezieniem odpowiedniej pozycji na fotelu MX-5.

Zobacz także: Opinie kierowców o Mazda MX-5

Samochód wypada też słabo pod względem możliwości przewozowych. Bagażnik o pojemności 150 litrów nadaje się co najwyżej do zapakowania większych zakupów. Tym bardziej, że przez niewielki otwór załadunku trudno przecisnąć dwie podręczne walizki. Weekendowy wypad we dwoje może być problematyczny.

REKLAMA

Silnik i osiągi

Pod maskę japońskiego roadstera trafił czterocylindrowy silnik o pojemności 2 litrów, rozwijający moc maksymalną 160 KM przy 7000 obr./min i dysponujący maksymalnym momentem obrotowym rzędu 188 Nm przy 5000 obr./min. Nie są to osiągi sportowej jednostki napędowej ale biorąc pod uwagę fakt, że MX-5 waży około jednej tony, moc wystarczy, by sprawnie napędzić małego roadstera. Według danych producenta auto osiąga „setkę” po 7,6 s i może się rozpędzić do 213 km/h.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prowadzenie małej Mazdy to czysta przyjemność. Bardzo dobre wyważenie konstrukcji i precyzyjny układ kierowniczy dają poczucie pełnej kontroli nad pojazdem. Nie bez znaczenia dla radości z jazdy jest spotęgowane m.in. przez „kręcącą się” do wysokich obrotów (ponad 7000 obr./min.) jednostkę napędową i szlachetny dźwięk układu wydechowego, wzmożone odczuwanie prędkości. Kierowcy Mazdy wydaje się, że porusza się z prędkością większą niż w rzeczywistości.
Z napędem testowanej przez nas wersji współpracowała sześciobiegowa manualna skrzynia biegów. Niewielka dźwignia przekładni MX-5 ma krótkie skoki i precyzyjnie trafia w poszczególne przełożenia.

Zawieszenie

Zawieszenie sportowej Mazdy to udany kompromis pomiędzy sztywnością znaną z aut sportowych a komfortem niezbędnym do użytkowania auta na co dzień. Konstruktorom udało się tak zestroić wszystkie elementy, że samochód bardzo dobrze radzi sobie na szybko pokonywanych ciasnych łukach – wykazując tylko nieznacznie większe od „twardszych” konkurentów tendencje do przechyłów i jednocześnie zaskakująco komfortowo tłumi wszelkie niedoskonałości nawierzchni. Auto nie jest oczywiście tak komfortowe, jak np. auta klasy kompaktowej ale dorównuje pod tym względem wielu samochodom miejskim. W efekcie jazda MX-5 nie jest na dłuższą metę męcząca tak jak zdarza się podczas użytkowania wielu aut sportowych.

Bardziej wprawni kierowcy mogą popuścić wodze fantazji i wykorzystać możliwości auta związane z przeniesieniem napędu na tylną oś oraz opcją wyłączenia układu DSC – dynamicznej kontroli stabilności. Jazda poślizgami nawet na suchym asfalcie nie stanowi większego kłopotu dla zwinnej Mazdy i nawet w takich warunkach prowadzący nie traci poczucia kontroli nad autem.

Spalanie

Dynamiczniejsza jazda zwykle zostaje okupiona zwiększonym zużyciem paliwa. Jednak spalanie to mocna strona MX-5. Według danych producenta w ruchu miejskim auto zużywa 10,5 litra benzyny na 100 km. W rzeczywistości przy dynamicznej jeździe spalanie wzrasta o 2 do 4 l/100 km, co nadal jest przyzwoitym wynikiem.

Zobacz także: Powrót legendarnego Audi quattro

Niestety roadstery – mimo tego, że są małe - zazwyczaj nie należą do najtańszych samochodów na rynku. Tak jest i w tym przypadku. Testowana przez nas wersja Mazdy MX-5 w odmianie Sport kosztuje 104 800 zł. Biorąc pod uwagę styl, osiągi oraz prestiżowy charakter samochodu kwota nie wydaje się wygórowana. Ale z drugiej strony MX-5 może pełnić rolę jedynie drugiego auta w rodzinie i w takich okolicznościach cena auta nie jest już tak atrakcyjna.

Dane techniczne: Mazda MX-5 MZR 2.0
Typ silnika benzynowy
Pojemność 1999 ccm
Układ cylindrów/ilość zaworów R4/16
Maksymalna moc 160 KM/7000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 188 Nm/5000 obr/min
Napęd na tylną oś
Skrzynia biegów 6-biegowa, manualna
Pojemność bagażnika 150
Wymiary (dł./szer./wys.) 4020/1720/1255 cm
Rozstaw osi 2330
V-max 212 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 7,6 s.
Zużycie paliwa 7,4 l/100km
Cena 104 800 zł

Operacja składania i rozkładania dachu trwa około 12 s. To bardzo dobry wynik. Fot. Moto.wieszjak.pl
Operacja składania i rozkładania dachu trwa około 12 s. To bardzo dobry wynik. Fot. Moto.wieszjak.pl
Operacja składania i rozkładania dachu trwa około 12 s. To bardzo dobry wynik. Fot. Moto.wieszjak.pl
Z tej perspektywy widać klasyczną linię sylwetki Mazdy MX-5. Fot. Moto.wieszjak.pl
Żeby rozłozyć dach w Mazdzie MX-5 należy zwolnić zaczep i przytrzmać odpowiedni przycisk. Fot. Moto.wieszjak.pl
Tablica przyrządów MX-5 jest przejrzysta. Całość wykonano z niezłych materiałów i starannie spasowano. Fot. Moto.wieszjak.pl
Czytelność wskaźników w MX-5 jest wzorowa. Fot. Moto.wieszjak.pl
Bagażnik ma objętość jedynie 150 l. Przez jego kształt trudno umieścić w nim dwie sztywne podręczne walizki. Fot. Moto.wieszjak.pl
W tylnej części nadwozia MX-5 zmieniła się najmniej w porównaniu do poprzedniczek. Fot. Moto.wieszjak.pl
Zadziornie wystylizowane detale w nadwoziu Mazdy MX-5 zradzają jej sportowy charakter. Fot. Moto.wieszjak.pl
Siedemnastocalowe obręcze kół mają ładny wygląd. Niski profil opony ogranicza komfort jazdy. Fot. Moto.wieszjak.pl
Podwójny wydech Mazdy MX-5 wyprowadzony z tyłu po bokach dodaje sylwetce atrakcyjności. Fot. Moto.wieszjak.pl
Z tej perspektywy Mazda MX-5 rezentuje się nad wyraz atrakcyjnie. Fot. Moto.wieszjak.pl
Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA