REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mazda MX-5: emocje pod kontrolą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Złośliwi powiedzą, że 160 KM pod maską Mazdy MX-5 to za mało, by uczynić z niej sportową zabawkę. Ale biorąc pod uwagę niewielką wagę japońskiego roadstera, moc wydaje się nad wyraz wystarczająca…

Klasyczna linia nadwozia Mazdy MX-5 przykuwa wzrok nawet motoryzacyjnych ignorantów. Typowe dla roadstera proporcje z zachowaniem długiej maski, krótkiego bagażnika i niskiego oraz szerokiego nadwozia od razu zdradzają zadziorny charakter auta.

REKLAMA

REKLAMA

Sportowego ducha czuć także we wnętrzu. W MX-5 siedzi się nisko z niemal wyprostowanymi nogami. Fotele kierowcy i pasażera są bardzo wygodne i ciasno obejmują ciała podróżujących na nich osób. Tablicę przyrządów wykonano z materiałów niezłej jakości, zadbano także o dokładność montażu, czytelność wskaźników i ergonomię obsługi. Ponarzekać można na panującą we wnętrzu ciasnotę. Wysokie osoby będą miały kłopot ze znalezieniem odpowiedniej pozycji na fotelu MX-5.

Zobacz także: Opinie kierowców o Mazda MX-5

Samochód wypada też słabo pod względem możliwości przewozowych. Bagażnik o pojemności 150 litrów nadaje się co najwyżej do zapakowania większych zakupów. Tym bardziej, że przez niewielki otwór załadunku trudno przecisnąć dwie podręczne walizki. Weekendowy wypad we dwoje może być problematyczny.

REKLAMA

Silnik i osiągi

Pod maskę japońskiego roadstera trafił czterocylindrowy silnik o pojemności 2 litrów, rozwijający moc maksymalną 160 KM przy 7000 obr./min i dysponujący maksymalnym momentem obrotowym rzędu 188 Nm przy 5000 obr./min. Nie są to osiągi sportowej jednostki napędowej ale biorąc pod uwagę fakt, że MX-5 waży około jednej tony, moc wystarczy, by sprawnie napędzić małego roadstera. Według danych producenta auto osiąga „setkę” po 7,6 s i może się rozpędzić do 213 km/h.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prowadzenie małej Mazdy to czysta przyjemność. Bardzo dobre wyważenie konstrukcji i precyzyjny układ kierowniczy dają poczucie pełnej kontroli nad pojazdem. Nie bez znaczenia dla radości z jazdy jest spotęgowane m.in. przez „kręcącą się” do wysokich obrotów (ponad 7000 obr./min.) jednostkę napędową i szlachetny dźwięk układu wydechowego, wzmożone odczuwanie prędkości. Kierowcy Mazdy wydaje się, że porusza się z prędkością większą niż w rzeczywistości.
Z napędem testowanej przez nas wersji współpracowała sześciobiegowa manualna skrzynia biegów. Niewielka dźwignia przekładni MX-5 ma krótkie skoki i precyzyjnie trafia w poszczególne przełożenia.

Zawieszenie

Zawieszenie sportowej Mazdy to udany kompromis pomiędzy sztywnością znaną z aut sportowych a komfortem niezbędnym do użytkowania auta na co dzień. Konstruktorom udało się tak zestroić wszystkie elementy, że samochód bardzo dobrze radzi sobie na szybko pokonywanych ciasnych łukach – wykazując tylko nieznacznie większe od „twardszych” konkurentów tendencje do przechyłów i jednocześnie zaskakująco komfortowo tłumi wszelkie niedoskonałości nawierzchni. Auto nie jest oczywiście tak komfortowe, jak np. auta klasy kompaktowej ale dorównuje pod tym względem wielu samochodom miejskim. W efekcie jazda MX-5 nie jest na dłuższą metę męcząca tak jak zdarza się podczas użytkowania wielu aut sportowych.

Bardziej wprawni kierowcy mogą popuścić wodze fantazji i wykorzystać możliwości auta związane z przeniesieniem napędu na tylną oś oraz opcją wyłączenia układu DSC – dynamicznej kontroli stabilności. Jazda poślizgami nawet na suchym asfalcie nie stanowi większego kłopotu dla zwinnej Mazdy i nawet w takich warunkach prowadzący nie traci poczucia kontroli nad autem.

Spalanie

Dynamiczniejsza jazda zwykle zostaje okupiona zwiększonym zużyciem paliwa. Jednak spalanie to mocna strona MX-5. Według danych producenta w ruchu miejskim auto zużywa 10,5 litra benzyny na 100 km. W rzeczywistości przy dynamicznej jeździe spalanie wzrasta o 2 do 4 l/100 km, co nadal jest przyzwoitym wynikiem.

Zobacz także: Powrót legendarnego Audi quattro

Niestety roadstery – mimo tego, że są małe - zazwyczaj nie należą do najtańszych samochodów na rynku. Tak jest i w tym przypadku. Testowana przez nas wersja Mazdy MX-5 w odmianie Sport kosztuje 104 800 zł. Biorąc pod uwagę styl, osiągi oraz prestiżowy charakter samochodu kwota nie wydaje się wygórowana. Ale z drugiej strony MX-5 może pełnić rolę jedynie drugiego auta w rodzinie i w takich okolicznościach cena auta nie jest już tak atrakcyjna.

Dane techniczne: Mazda MX-5 MZR 2.0
Typ silnika benzynowy
Pojemność 1999 ccm
Układ cylindrów/ilość zaworów R4/16
Maksymalna moc 160 KM/7000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 188 Nm/5000 obr/min
Napęd na tylną oś
Skrzynia biegów 6-biegowa, manualna
Pojemność bagażnika 150
Wymiary (dł./szer./wys.) 4020/1720/1255 cm
Rozstaw osi 2330
V-max 212 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 7,6 s.
Zużycie paliwa 7,4 l/100km
Cena 104 800 zł

Operacja składania i rozkładania dachu trwa około 12 s. To bardzo dobry wynik. Fot. Moto.wieszjak.pl
Operacja składania i rozkładania dachu trwa około 12 s. To bardzo dobry wynik. Fot. Moto.wieszjak.pl
Operacja składania i rozkładania dachu trwa około 12 s. To bardzo dobry wynik. Fot. Moto.wieszjak.pl
Z tej perspektywy widać klasyczną linię sylwetki Mazdy MX-5. Fot. Moto.wieszjak.pl
Żeby rozłozyć dach w Mazdzie MX-5 należy zwolnić zaczep i przytrzmać odpowiedni przycisk. Fot. Moto.wieszjak.pl
Tablica przyrządów MX-5 jest przejrzysta. Całość wykonano z niezłych materiałów i starannie spasowano. Fot. Moto.wieszjak.pl
Czytelność wskaźników w MX-5 jest wzorowa. Fot. Moto.wieszjak.pl
Bagażnik ma objętość jedynie 150 l. Przez jego kształt trudno umieścić w nim dwie sztywne podręczne walizki. Fot. Moto.wieszjak.pl
W tylnej części nadwozia MX-5 zmieniła się najmniej w porównaniu do poprzedniczek. Fot. Moto.wieszjak.pl
Zadziornie wystylizowane detale w nadwoziu Mazdy MX-5 zradzają jej sportowy charakter. Fot. Moto.wieszjak.pl
Siedemnastocalowe obręcze kół mają ładny wygląd. Niski profil opony ogranicza komfort jazdy. Fot. Moto.wieszjak.pl
Podwójny wydech Mazdy MX-5 wyprowadzony z tyłu po bokach dodaje sylwetce atrakcyjności. Fot. Moto.wieszjak.pl
Z tej perspektywy Mazda MX-5 rezentuje się nad wyraz atrakcyjnie. Fot. Moto.wieszjak.pl
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA