REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mazda MX-5: emocje pod kontrolą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Złośliwi powiedzą, że 160 KM pod maską Mazdy MX-5 to za mało, by uczynić z niej sportową zabawkę. Ale biorąc pod uwagę niewielką wagę japońskiego roadstera, moc wydaje się nad wyraz wystarczająca…

Klasyczna linia nadwozia Mazdy MX-5 przykuwa wzrok nawet motoryzacyjnych ignorantów. Typowe dla roadstera proporcje z zachowaniem długiej maski, krótkiego bagażnika i niskiego oraz szerokiego nadwozia od razu zdradzają zadziorny charakter auta.

REKLAMA

Sportowego ducha czuć także we wnętrzu. W MX-5 siedzi się nisko z niemal wyprostowanymi nogami. Fotele kierowcy i pasażera są bardzo wygodne i ciasno obejmują ciała podróżujących na nich osób. Tablicę przyrządów wykonano z materiałów niezłej jakości, zadbano także o dokładność montażu, czytelność wskaźników i ergonomię obsługi. Ponarzekać można na panującą we wnętrzu ciasnotę. Wysokie osoby będą miały kłopot ze znalezieniem odpowiedniej pozycji na fotelu MX-5.

Zobacz także: Opinie kierowców o Mazda MX-5

Samochód wypada też słabo pod względem możliwości przewozowych. Bagażnik o pojemności 150 litrów nadaje się co najwyżej do zapakowania większych zakupów. Tym bardziej, że przez niewielki otwór załadunku trudno przecisnąć dwie podręczne walizki. Weekendowy wypad we dwoje może być problematyczny.

Silnik i osiągi

REKLAMA

Pod maskę japońskiego roadstera trafił czterocylindrowy silnik o pojemności 2 litrów, rozwijający moc maksymalną 160 KM przy 7000 obr./min i dysponujący maksymalnym momentem obrotowym rzędu 188 Nm przy 5000 obr./min. Nie są to osiągi sportowej jednostki napędowej ale biorąc pod uwagę fakt, że MX-5 waży około jednej tony, moc wystarczy, by sprawnie napędzić małego roadstera. Według danych producenta auto osiąga „setkę” po 7,6 s i może się rozpędzić do 213 km/h.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prowadzenie małej Mazdy to czysta przyjemność. Bardzo dobre wyważenie konstrukcji i precyzyjny układ kierowniczy dają poczucie pełnej kontroli nad pojazdem. Nie bez znaczenia dla radości z jazdy jest spotęgowane m.in. przez „kręcącą się” do wysokich obrotów (ponad 7000 obr./min.) jednostkę napędową i szlachetny dźwięk układu wydechowego, wzmożone odczuwanie prędkości. Kierowcy Mazdy wydaje się, że porusza się z prędkością większą niż w rzeczywistości.
Z napędem testowanej przez nas wersji współpracowała sześciobiegowa manualna skrzynia biegów. Niewielka dźwignia przekładni MX-5 ma krótkie skoki i precyzyjnie trafia w poszczególne przełożenia.

Zawieszenie

REKLAMA

Zawieszenie sportowej Mazdy to udany kompromis pomiędzy sztywnością znaną z aut sportowych a komfortem niezbędnym do użytkowania auta na co dzień. Konstruktorom udało się tak zestroić wszystkie elementy, że samochód bardzo dobrze radzi sobie na szybko pokonywanych ciasnych łukach – wykazując tylko nieznacznie większe od „twardszych” konkurentów tendencje do przechyłów i jednocześnie zaskakująco komfortowo tłumi wszelkie niedoskonałości nawierzchni. Auto nie jest oczywiście tak komfortowe, jak np. auta klasy kompaktowej ale dorównuje pod tym względem wielu samochodom miejskim. W efekcie jazda MX-5 nie jest na dłuższą metę męcząca tak jak zdarza się podczas użytkowania wielu aut sportowych.

Bardziej wprawni kierowcy mogą popuścić wodze fantazji i wykorzystać możliwości auta związane z przeniesieniem napędu na tylną oś oraz opcją wyłączenia układu DSC – dynamicznej kontroli stabilności. Jazda poślizgami nawet na suchym asfalcie nie stanowi większego kłopotu dla zwinnej Mazdy i nawet w takich warunkach prowadzący nie traci poczucia kontroli nad autem.

Spalanie

Dynamiczniejsza jazda zwykle zostaje okupiona zwiększonym zużyciem paliwa. Jednak spalanie to mocna strona MX-5. Według danych producenta w ruchu miejskim auto zużywa 10,5 litra benzyny na 100 km. W rzeczywistości przy dynamicznej jeździe spalanie wzrasta o 2 do 4 l/100 km, co nadal jest przyzwoitym wynikiem.

Zobacz także: Powrót legendarnego Audi quattro

Niestety roadstery – mimo tego, że są małe - zazwyczaj nie należą do najtańszych samochodów na rynku. Tak jest i w tym przypadku. Testowana przez nas wersja Mazdy MX-5 w odmianie Sport kosztuje 104 800 zł. Biorąc pod uwagę styl, osiągi oraz prestiżowy charakter samochodu kwota nie wydaje się wygórowana. Ale z drugiej strony MX-5 może pełnić rolę jedynie drugiego auta w rodzinie i w takich okolicznościach cena auta nie jest już tak atrakcyjna.

Dane techniczne: Mazda MX-5 MZR 2.0
Typ silnika benzynowy
Pojemność 1999 ccm
Układ cylindrów/ilość zaworów R4/16
Maksymalna moc 160 KM/7000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 188 Nm/5000 obr/min
Napęd na tylną oś
Skrzynia biegów 6-biegowa, manualna
Pojemność bagażnika 150
Wymiary (dł./szer./wys.) 4020/1720/1255 cm
Rozstaw osi 2330
V-max 212 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 7,6 s.
Zużycie paliwa 7,4 l/100km
Cena 104 800 zł

Operacja składania i rozkładania dachu trwa około 12 s. To bardzo dobry wynik. Fot. Moto.wieszjak.pl
Operacja składania i rozkładania dachu trwa około 12 s. To bardzo dobry wynik. Fot. Moto.wieszjak.pl
Operacja składania i rozkładania dachu trwa około 12 s. To bardzo dobry wynik. Fot. Moto.wieszjak.pl
Z tej perspektywy widać klasyczną linię sylwetki Mazdy MX-5. Fot. Moto.wieszjak.pl
Żeby rozłozyć dach w Mazdzie MX-5 należy zwolnić zaczep i przytrzmać odpowiedni przycisk. Fot. Moto.wieszjak.pl
Tablica przyrządów MX-5 jest przejrzysta. Całość wykonano z niezłych materiałów i starannie spasowano. Fot. Moto.wieszjak.pl
Czytelność wskaźników w MX-5 jest wzorowa. Fot. Moto.wieszjak.pl
Bagażnik ma objętość jedynie 150 l. Przez jego kształt trudno umieścić w nim dwie sztywne podręczne walizki. Fot. Moto.wieszjak.pl
W tylnej części nadwozia MX-5 zmieniła się najmniej w porównaniu do poprzedniczek. Fot. Moto.wieszjak.pl
Zadziornie wystylizowane detale w nadwoziu Mazdy MX-5 zradzają jej sportowy charakter. Fot. Moto.wieszjak.pl
Siedemnastocalowe obręcze kół mają ładny wygląd. Niski profil opony ogranicza komfort jazdy. Fot. Moto.wieszjak.pl
Podwójny wydech Mazdy MX-5 wyprowadzony z tyłu po bokach dodaje sylwetce atrakcyjności. Fot. Moto.wieszjak.pl
Z tej perspektywy Mazda MX-5 rezentuje się nad wyraz atrakcyjnie. Fot. Moto.wieszjak.pl
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

REKLAMA

Tankujesz E10? Sprawdź, czy Twoje auto sobie z nią poradzi – mechanicy ostrzegają

Zatankował i… żałował. Mechanicy ostrzegają: E10 niszczy starsze auta. W 2025 roku wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie sprawy, że ich silnik może ulec poważnej awarii. Sprawdź, czy Twoje auto jest na liście zagrożonych – naprawa może kosztować nawet 8 tys. zł.

Zanim ruszysz w trasę. Praktyczne rady na wakacyjne podróże samochodem

Odpowiednie przygotowanie do podróży ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego przebiegu wakacyjnej trasy. Regularna kontrola stanu technicznego samochodu, przemyślane pakowanie, zaplanowanie trasy oraz zadbanie o wygodę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo – zarówno nasze, jak i innych osób na drodze.

REKLAMA