REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mazda MX-5: emocje pod kontrolą

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Złośliwi powiedzą, że 160 KM pod maską Mazdy MX-5 to za mało, by uczynić z niej sportową zabawkę. Ale biorąc pod uwagę niewielką wagę japońskiego roadstera, moc wydaje się nad wyraz wystarczająca…

Klasyczna linia nadwozia Mazdy MX-5 przykuwa wzrok nawet motoryzacyjnych ignorantów. Typowe dla roadstera proporcje z zachowaniem długiej maski, krótkiego bagażnika i niskiego oraz szerokiego nadwozia od razu zdradzają zadziorny charakter auta.

REKLAMA

Sportowego ducha czuć także we wnętrzu. W MX-5 siedzi się nisko z niemal wyprostowanymi nogami. Fotele kierowcy i pasażera są bardzo wygodne i ciasno obejmują ciała podróżujących na nich osób. Tablicę przyrządów wykonano z materiałów niezłej jakości, zadbano także o dokładność montażu, czytelność wskaźników i ergonomię obsługi. Ponarzekać można na panującą we wnętrzu ciasnotę. Wysokie osoby będą miały kłopot ze znalezieniem odpowiedniej pozycji na fotelu MX-5.

Zobacz także: Opinie kierowców o Mazda MX-5

Samochód wypada też słabo pod względem możliwości przewozowych. Bagażnik o pojemności 150 litrów nadaje się co najwyżej do zapakowania większych zakupów. Tym bardziej, że przez niewielki otwór załadunku trudno przecisnąć dwie podręczne walizki. Weekendowy wypad we dwoje może być problematyczny.

Silnik i osiągi

REKLAMA

Pod maskę japońskiego roadstera trafił czterocylindrowy silnik o pojemności 2 litrów, rozwijający moc maksymalną 160 KM przy 7000 obr./min i dysponujący maksymalnym momentem obrotowym rzędu 188 Nm przy 5000 obr./min. Nie są to osiągi sportowej jednostki napędowej ale biorąc pod uwagę fakt, że MX-5 waży około jednej tony, moc wystarczy, by sprawnie napędzić małego roadstera. Według danych producenta auto osiąga „setkę” po 7,6 s i może się rozpędzić do 213 km/h.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prowadzenie małej Mazdy to czysta przyjemność. Bardzo dobre wyważenie konstrukcji i precyzyjny układ kierowniczy dają poczucie pełnej kontroli nad pojazdem. Nie bez znaczenia dla radości z jazdy jest spotęgowane m.in. przez „kręcącą się” do wysokich obrotów (ponad 7000 obr./min.) jednostkę napędową i szlachetny dźwięk układu wydechowego, wzmożone odczuwanie prędkości. Kierowcy Mazdy wydaje się, że porusza się z prędkością większą niż w rzeczywistości.
Z napędem testowanej przez nas wersji współpracowała sześciobiegowa manualna skrzynia biegów. Niewielka dźwignia przekładni MX-5 ma krótkie skoki i precyzyjnie trafia w poszczególne przełożenia.

Zawieszenie

REKLAMA

Zawieszenie sportowej Mazdy to udany kompromis pomiędzy sztywnością znaną z aut sportowych a komfortem niezbędnym do użytkowania auta na co dzień. Konstruktorom udało się tak zestroić wszystkie elementy, że samochód bardzo dobrze radzi sobie na szybko pokonywanych ciasnych łukach – wykazując tylko nieznacznie większe od „twardszych” konkurentów tendencje do przechyłów i jednocześnie zaskakująco komfortowo tłumi wszelkie niedoskonałości nawierzchni. Auto nie jest oczywiście tak komfortowe, jak np. auta klasy kompaktowej ale dorównuje pod tym względem wielu samochodom miejskim. W efekcie jazda MX-5 nie jest na dłuższą metę męcząca tak jak zdarza się podczas użytkowania wielu aut sportowych.

Bardziej wprawni kierowcy mogą popuścić wodze fantazji i wykorzystać możliwości auta związane z przeniesieniem napędu na tylną oś oraz opcją wyłączenia układu DSC – dynamicznej kontroli stabilności. Jazda poślizgami nawet na suchym asfalcie nie stanowi większego kłopotu dla zwinnej Mazdy i nawet w takich warunkach prowadzący nie traci poczucia kontroli nad autem.

Spalanie

Dynamiczniejsza jazda zwykle zostaje okupiona zwiększonym zużyciem paliwa. Jednak spalanie to mocna strona MX-5. Według danych producenta w ruchu miejskim auto zużywa 10,5 litra benzyny na 100 km. W rzeczywistości przy dynamicznej jeździe spalanie wzrasta o 2 do 4 l/100 km, co nadal jest przyzwoitym wynikiem.

Zobacz także: Powrót legendarnego Audi quattro

Niestety roadstery – mimo tego, że są małe - zazwyczaj nie należą do najtańszych samochodów na rynku. Tak jest i w tym przypadku. Testowana przez nas wersja Mazdy MX-5 w odmianie Sport kosztuje 104 800 zł. Biorąc pod uwagę styl, osiągi oraz prestiżowy charakter samochodu kwota nie wydaje się wygórowana. Ale z drugiej strony MX-5 może pełnić rolę jedynie drugiego auta w rodzinie i w takich okolicznościach cena auta nie jest już tak atrakcyjna.

Dane techniczne: Mazda MX-5 MZR 2.0
Typ silnika benzynowy
Pojemność 1999 ccm
Układ cylindrów/ilość zaworów R4/16
Maksymalna moc 160 KM/7000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 188 Nm/5000 obr/min
Napęd na tylną oś
Skrzynia biegów 6-biegowa, manualna
Pojemność bagażnika 150
Wymiary (dł./szer./wys.) 4020/1720/1255 cm
Rozstaw osi 2330
V-max 212 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 7,6 s.
Zużycie paliwa 7,4 l/100km
Cena 104 800 zł

Operacja składania i rozkładania dachu trwa około 12 s. To bardzo dobry wynik. Fot. Moto.wieszjak.pl
Operacja składania i rozkładania dachu trwa około 12 s. To bardzo dobry wynik. Fot. Moto.wieszjak.pl
Operacja składania i rozkładania dachu trwa około 12 s. To bardzo dobry wynik. Fot. Moto.wieszjak.pl
Z tej perspektywy widać klasyczną linię sylwetki Mazdy MX-5. Fot. Moto.wieszjak.pl
Żeby rozłozyć dach w Mazdzie MX-5 należy zwolnić zaczep i przytrzmać odpowiedni przycisk. Fot. Moto.wieszjak.pl
Tablica przyrządów MX-5 jest przejrzysta. Całość wykonano z niezłych materiałów i starannie spasowano. Fot. Moto.wieszjak.pl
Czytelność wskaźników w MX-5 jest wzorowa. Fot. Moto.wieszjak.pl
Bagażnik ma objętość jedynie 150 l. Przez jego kształt trudno umieścić w nim dwie sztywne podręczne walizki. Fot. Moto.wieszjak.pl
W tylnej części nadwozia MX-5 zmieniła się najmniej w porównaniu do poprzedniczek. Fot. Moto.wieszjak.pl
Zadziornie wystylizowane detale w nadwoziu Mazdy MX-5 zradzają jej sportowy charakter. Fot. Moto.wieszjak.pl
Siedemnastocalowe obręcze kół mają ładny wygląd. Niski profil opony ogranicza komfort jazdy. Fot. Moto.wieszjak.pl
Podwójny wydech Mazdy MX-5 wyprowadzony z tyłu po bokach dodaje sylwetce atrakcyjności. Fot. Moto.wieszjak.pl
Z tej perspektywy Mazda MX-5 rezentuje się nad wyraz atrakcyjnie. Fot. Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA