REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mazda MX-5: emocje pod kontrolą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Złośliwi powiedzą, że 160 KM pod maską Mazdy MX-5 to za mało, by uczynić z niej sportową zabawkę. Ale biorąc pod uwagę niewielką wagę japońskiego roadstera, moc wydaje się nad wyraz wystarczająca…

Klasyczna linia nadwozia Mazdy MX-5 przykuwa wzrok nawet motoryzacyjnych ignorantów. Typowe dla roadstera proporcje z zachowaniem długiej maski, krótkiego bagażnika i niskiego oraz szerokiego nadwozia od razu zdradzają zadziorny charakter auta.

REKLAMA

Sportowego ducha czuć także we wnętrzu. W MX-5 siedzi się nisko z niemal wyprostowanymi nogami. Fotele kierowcy i pasażera są bardzo wygodne i ciasno obejmują ciała podróżujących na nich osób. Tablicę przyrządów wykonano z materiałów niezłej jakości, zadbano także o dokładność montażu, czytelność wskaźników i ergonomię obsługi. Ponarzekać można na panującą we wnętrzu ciasnotę. Wysokie osoby będą miały kłopot ze znalezieniem odpowiedniej pozycji na fotelu MX-5.

Zobacz także: Opinie kierowców o Mazda MX-5

Samochód wypada też słabo pod względem możliwości przewozowych. Bagażnik o pojemności 150 litrów nadaje się co najwyżej do zapakowania większych zakupów. Tym bardziej, że przez niewielki otwór załadunku trudno przecisnąć dwie podręczne walizki. Weekendowy wypad we dwoje może być problematyczny.

Silnik i osiągi

REKLAMA

Pod maskę japońskiego roadstera trafił czterocylindrowy silnik o pojemności 2 litrów, rozwijający moc maksymalną 160 KM przy 7000 obr./min i dysponujący maksymalnym momentem obrotowym rzędu 188 Nm przy 5000 obr./min. Nie są to osiągi sportowej jednostki napędowej ale biorąc pod uwagę fakt, że MX-5 waży około jednej tony, moc wystarczy, by sprawnie napędzić małego roadstera. Według danych producenta auto osiąga „setkę” po 7,6 s i może się rozpędzić do 213 km/h.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prowadzenie małej Mazdy to czysta przyjemność. Bardzo dobre wyważenie konstrukcji i precyzyjny układ kierowniczy dają poczucie pełnej kontroli nad pojazdem. Nie bez znaczenia dla radości z jazdy jest spotęgowane m.in. przez „kręcącą się” do wysokich obrotów (ponad 7000 obr./min.) jednostkę napędową i szlachetny dźwięk układu wydechowego, wzmożone odczuwanie prędkości. Kierowcy Mazdy wydaje się, że porusza się z prędkością większą niż w rzeczywistości.
Z napędem testowanej przez nas wersji współpracowała sześciobiegowa manualna skrzynia biegów. Niewielka dźwignia przekładni MX-5 ma krótkie skoki i precyzyjnie trafia w poszczególne przełożenia.

Zawieszenie

REKLAMA

Zawieszenie sportowej Mazdy to udany kompromis pomiędzy sztywnością znaną z aut sportowych a komfortem niezbędnym do użytkowania auta na co dzień. Konstruktorom udało się tak zestroić wszystkie elementy, że samochód bardzo dobrze radzi sobie na szybko pokonywanych ciasnych łukach – wykazując tylko nieznacznie większe od „twardszych” konkurentów tendencje do przechyłów i jednocześnie zaskakująco komfortowo tłumi wszelkie niedoskonałości nawierzchni. Auto nie jest oczywiście tak komfortowe, jak np. auta klasy kompaktowej ale dorównuje pod tym względem wielu samochodom miejskim. W efekcie jazda MX-5 nie jest na dłuższą metę męcząca tak jak zdarza się podczas użytkowania wielu aut sportowych.

Bardziej wprawni kierowcy mogą popuścić wodze fantazji i wykorzystać możliwości auta związane z przeniesieniem napędu na tylną oś oraz opcją wyłączenia układu DSC – dynamicznej kontroli stabilności. Jazda poślizgami nawet na suchym asfalcie nie stanowi większego kłopotu dla zwinnej Mazdy i nawet w takich warunkach prowadzący nie traci poczucia kontroli nad autem.

Spalanie

Dynamiczniejsza jazda zwykle zostaje okupiona zwiększonym zużyciem paliwa. Jednak spalanie to mocna strona MX-5. Według danych producenta w ruchu miejskim auto zużywa 10,5 litra benzyny na 100 km. W rzeczywistości przy dynamicznej jeździe spalanie wzrasta o 2 do 4 l/100 km, co nadal jest przyzwoitym wynikiem.

Zobacz także: Powrót legendarnego Audi quattro

Niestety roadstery – mimo tego, że są małe - zazwyczaj nie należą do najtańszych samochodów na rynku. Tak jest i w tym przypadku. Testowana przez nas wersja Mazdy MX-5 w odmianie Sport kosztuje 104 800 zł. Biorąc pod uwagę styl, osiągi oraz prestiżowy charakter samochodu kwota nie wydaje się wygórowana. Ale z drugiej strony MX-5 może pełnić rolę jedynie drugiego auta w rodzinie i w takich okolicznościach cena auta nie jest już tak atrakcyjna.

Dane techniczne: Mazda MX-5 MZR 2.0
Typ silnika benzynowy
Pojemność 1999 ccm
Układ cylindrów/ilość zaworów R4/16
Maksymalna moc 160 KM/7000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 188 Nm/5000 obr/min
Napęd na tylną oś
Skrzynia biegów 6-biegowa, manualna
Pojemność bagażnika 150
Wymiary (dł./szer./wys.) 4020/1720/1255 cm
Rozstaw osi 2330
V-max 212 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 7,6 s.
Zużycie paliwa 7,4 l/100km
Cena 104 800 zł

Operacja składania i rozkładania dachu trwa około 12 s. To bardzo dobry wynik. Fot. Moto.wieszjak.pl
Operacja składania i rozkładania dachu trwa około 12 s. To bardzo dobry wynik. Fot. Moto.wieszjak.pl
Operacja składania i rozkładania dachu trwa około 12 s. To bardzo dobry wynik. Fot. Moto.wieszjak.pl
Z tej perspektywy widać klasyczną linię sylwetki Mazdy MX-5. Fot. Moto.wieszjak.pl
Żeby rozłozyć dach w Mazdzie MX-5 należy zwolnić zaczep i przytrzmać odpowiedni przycisk. Fot. Moto.wieszjak.pl
Tablica przyrządów MX-5 jest przejrzysta. Całość wykonano z niezłych materiałów i starannie spasowano. Fot. Moto.wieszjak.pl
Czytelność wskaźników w MX-5 jest wzorowa. Fot. Moto.wieszjak.pl
Bagażnik ma objętość jedynie 150 l. Przez jego kształt trudno umieścić w nim dwie sztywne podręczne walizki. Fot. Moto.wieszjak.pl
W tylnej części nadwozia MX-5 zmieniła się najmniej w porównaniu do poprzedniczek. Fot. Moto.wieszjak.pl
Zadziornie wystylizowane detale w nadwoziu Mazdy MX-5 zradzają jej sportowy charakter. Fot. Moto.wieszjak.pl
Siedemnastocalowe obręcze kół mają ładny wygląd. Niski profil opony ogranicza komfort jazdy. Fot. Moto.wieszjak.pl
Podwójny wydech Mazdy MX-5 wyprowadzony z tyłu po bokach dodaje sylwetce atrakcyjności. Fot. Moto.wieszjak.pl
Z tej perspektywy Mazda MX-5 rezentuje się nad wyraz atrakcyjnie. Fot. Moto.wieszjak.pl
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA