REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy grozi nam inwazja rodzinnych vanów?

Lancia Voyager Fot. Artur Kapłan
Lancia Voyager Fot. Artur Kapłan

REKLAMA

REKLAMA

Najnowszy raport przygotowany przez ekspertów najpopularniejszego motoryzacyjnego serwisu ogłoszeniowego zawiera alarmujące dane. Rodzinne vany zyskują popularność i tanieją. Czyżby gatunek prawdziwego miłośnika motoryzacji był na wymarciu?

Rodzinne samochody w nadwoziach typu VAN zyskują coraz większą popularność w Polsce. Jak wynika z danych serwisu otoMoto.pl, najpopularniejsze modele w tym segmencie wzbudzały w minionym roku nawet dwukrotnie większe zainteresowanie niż rok wcześniej. Co ciekawe, w tym samym okresie ich ceny spadły o ok. 8 proc.

REKLAMA

REKLAMA

Pomimo zwiększonego popytu, za popularnego minivana trzeba było w ubiegłym roku zapłacić o 2 tys. mniej niż rok wcześniej - średnio 21,9 tys. zł. Znacznie mniej, bo jedynie 13 tys. zł trzeba było przeznaczyć na najbardziej poszukiwany samochód tego segmentu – Renault Scenic, którego w otoMoto.pl poszukiwano ponad 730 tys. razy. Niewiele mniejszą popularnością cieszyły się Opel Zafira (695 tys. wyszukań) oraz Volkswagen Touran (644 tys.). W przypadku liderów tego segmentu, zainteresowanie użytkowników serwisu było w ubiegłym roku nawet dwukrotnie większe niż w 2011 r.

Zobacz też: Test Lancia Voyager: Shuttle bus z pierwszej ligi

Co ciekawe, sprzedający używane VANy zdają się doskonale wyczuwać rynek i niemal bezbłędnie odpowiadają na zapotrzebowanie rynku. Wśród najczęściej wystawianych modeli w tym segmencie dominują te najbardziej poszukiwane przez kupujących, a oferta poszczególnych modeli jest znacznie szersza niż rok wcześniej. Liczba ogłoszeń dla najpopularniejszych modeli VANów wzrosła w ubiegłym roku średnio o ponad 40 proc. Największy przyrost liczby ogłoszeń dotyczył nieco mniej popularnych modeli, takich jak Fordy C-Max (108 proc.) i S-Max (79 proc.) oraz Citroen C4 Picasso (97%). Ich też dotknął największy spadek cen, sięgający 12 proc.

REKLAMA

Odporne na spadek cen okazują się modele najbardziej praktyczne, kojarzące się raczej z przewozem towarów niż rodziny. Okazuje się jednak, że wśród najpopularniejszych VANów oferowanych w serwisie otoMoto.pl jedynie dwa oparły się spadkom cen – za Mercedesa Vito trzeba był zapłacić średnio 25,4 tys. zł czyli o blisko 10 proc. więcej niż rok wcześniej. Kosmetyczny wzrost zanotował również Citroen Berlingo, którego średnia cena wyniosła 15,7 tys. zł, co stanowi wzrost o 47 zł w stosunku do roku 2011 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Model

Liczba ogłoszeń
w 2012 r.

wzrost do 2011 r.

Śr. cena w 2012 r.

wzrost do 2011 r.

Śr. rocznik w 2012 r.

Śr. przebieg w 2012 r.

Scenic

19 342

23%

13 111 zł

-1 465 zł

2002

160 784

Zafira

14 799

39%

19 416 zł

-2 393 zł

2003

161 223

Sharan

8 523

34%

19 444 zł

-1 701 zł

2001

202 156

Galaxy

7 411

32%

19 159 zł

-1 287 zł

2001

190 030

Touran

6 926

54%

31 274 zł

-4 369 zł

2006

162 484

Transporter

6 135

20%

21 325 zł

-820 zł

2000

228 051

Espace

4 456

38%

17 224 zł

-2 124 zł

2003

171 473

Xsara Picasso

4 409

19%

13 012 zł

-2 490 zł

2003

156 699

Alhambra

4 236

41%

19 343 zł

-1 603 zł

2002

191 104

Grand Scenic

3 276

56%

23 231 zł

-2 585 zł

2006

137 670

Tabela 1. – samochody najczęściej oferowane do sprzedaży w segmencie VAN (otoMoto.pl, styczeń-listopad 2012 r.)

Zobacz też: Test Volkswagen Sharan 2.0 TDI DSG: niemiecki porządek

SUV – alternatywa dla klientów z grubszym portfelem

Wyraźne spadki cen można zauważyć również w kolejnej prężnie rosnącej kategorii – SUV. Samochody z tego segmentu stanowią jednak alternatywę głównie dla kupujących z zasobnymi portfelami. Za popularnego, używanego SUVa trzeba bowiem zapłacić średnio 59,4 tys. zł. Dokładnie połowa z dziesięciu najpopularniejszych modeli w tym segmencie należy do aut
z wyższej półki – znajdziemy tu m.in. BMW X5, Audi Q7 czy Volkswagena Touarega. Najbardziej pożądanym modelem pozostaje jednak Toyota RAV-4, wyszukiwana przez użytkowników otoMoto.pl ponad pół miliona razy. Na kolejnych miejscach wśród najczęściej poszukiwanych SUVów znalazły się BMW X5 oraz Honda CR-V.

Model

Liczba ogłoszeń
w 2012 r.

wzrost do 2011 r.

Śr. cena w 2012 r.

wzrost do 2011 r.

Śr. rocznik w 2012 r.

Śr. przebieg w 2012 r.

RAV-4

3 929

61%

42 433 zł

-4 746 zł

2005

121 104

X5

2 406

71%

97 323 zł

-13 784 zł

2006

137 499

CR-V

2 344

76%

49 014 zł

-6 878 zł

2006

113 890

Grand Vitara

1 802

79%

40 253 zł

-4 585 zł

2006

103 903

Qashqai

1 729

127%

45 802 zł

-7 222 zł

2009

86 065

Q7

1 639

48%

116 056 zł

-36 978 zł

2007

124 667

Touareg

1 598

60%

70 175 zł

-18 989 zł

2006

147 552

X3

1 597

80%

66 040 zł

-11 038 zł

2007

123 625

Santa Fe

1 352

89%

29 081 zł

-5 635 zł

2005

146 074

XC 90

1 329

76%

60 808 zł

-9 174 zł

2006

149 458

Tabela 2. – samochody najczęściej oferowane do sprzedaży w segmencie SUV (otoMoto.pl, styczeń-listopad 2012 r.)

Zobacz też: Test Ford B-Max: dobry dla rodziny?

Podobnie jak na rynku samochodów nowych, tak i na rynku wtórnym, dużą popularność zdobywa Nissan Qashqai, który w ogłoszeniach pojawiał się ponaddwukrotnie częściej niż jeszcze rok wcześniej.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA