Czy grozi nam inwazja rodzinnych vanów?
REKLAMA
REKLAMA
Rodzinne samochody w nadwoziach typu VAN zyskują coraz większą popularność w Polsce. Jak wynika z danych serwisu otoMoto.pl, najpopularniejsze modele w tym segmencie wzbudzały w minionym roku nawet dwukrotnie większe zainteresowanie niż rok wcześniej. Co ciekawe, w tym samym okresie ich ceny spadły o ok. 8 proc.
REKLAMA
Pomimo zwiększonego popytu, za popularnego minivana trzeba było w ubiegłym roku zapłacić o 2 tys. mniej niż rok wcześniej - średnio 21,9 tys. zł. Znacznie mniej, bo jedynie 13 tys. zł trzeba było przeznaczyć na najbardziej poszukiwany samochód tego segmentu – Renault Scenic, którego w otoMoto.pl poszukiwano ponad 730 tys. razy. Niewiele mniejszą popularnością cieszyły się Opel Zafira (695 tys. wyszukań) oraz Volkswagen Touran (644 tys.). W przypadku liderów tego segmentu, zainteresowanie użytkowników serwisu było w ubiegłym roku nawet dwukrotnie większe niż w 2011 r.
Zobacz też: Test Lancia Voyager: Shuttle bus z pierwszej ligi
REKLAMA
Co ciekawe, sprzedający używane VANy zdają się doskonale wyczuwać rynek i niemal bezbłędnie odpowiadają na zapotrzebowanie rynku. Wśród najczęściej wystawianych modeli w tym segmencie dominują te najbardziej poszukiwane przez kupujących, a oferta poszczególnych modeli jest znacznie szersza niż rok wcześniej. Liczba ogłoszeń dla najpopularniejszych modeli VANów wzrosła w ubiegłym roku średnio o ponad 40 proc. Największy przyrost liczby ogłoszeń dotyczył nieco mniej popularnych modeli, takich jak Fordy C-Max (108 proc.) i S-Max (79 proc.) oraz Citroen C4 Picasso (97%). Ich też dotknął największy spadek cen, sięgający 12 proc.
Odporne na spadek cen okazują się modele najbardziej praktyczne, kojarzące się raczej z przewozem towarów niż rodziny. Okazuje się jednak, że wśród najpopularniejszych VANów oferowanych w serwisie otoMoto.pl jedynie dwa oparły się spadkom cen – za Mercedesa Vito trzeba był zapłacić średnio 25,4 tys. zł czyli o blisko 10 proc. więcej niż rok wcześniej. Kosmetyczny wzrost zanotował również Citroen Berlingo, którego średnia cena wyniosła 15,7 tys. zł, co stanowi wzrost o 47 zł w stosunku do roku 2011 r.
Model | Liczba ogłoszeń | wzrost do 2011 r. | Śr. cena w 2012 r. | wzrost do 2011 r. | Śr. rocznik w 2012 r. | Śr. przebieg w 2012 r. |
Scenic | 19 342 | 23% | 13 111 zł | -1 465 zł | 2002 | 160 784 |
Zafira | 14 799 | 39% | 19 416 zł | -2 393 zł | 2003 | 161 223 |
Sharan | 8 523 | 34% | 19 444 zł | -1 701 zł | 2001 | 202 156 |
Galaxy | 7 411 | 32% | 19 159 zł | -1 287 zł | 2001 | 190 030 |
Touran | 6 926 | 54% | 31 274 zł | -4 369 zł | 2006 | 162 484 |
Transporter | 6 135 | 20% | 21 325 zł | -820 zł | 2000 | 228 051 |
Espace | 4 456 | 38% | 17 224 zł | -2 124 zł | 2003 | 171 473 |
Xsara Picasso | 4 409 | 19% | 13 012 zł | -2 490 zł | 2003 | 156 699 |
Alhambra | 4 236 | 41% | 19 343 zł | -1 603 zł | 2002 | 191 104 |
Grand Scenic | 3 276 | 56% | 23 231 zł | -2 585 zł | 2006 | 137 670 |
Tabela 1. – samochody najczęściej oferowane do sprzedaży w segmencie VAN (otoMoto.pl, styczeń-listopad 2012 r.)
Zobacz też: Test Volkswagen Sharan 2.0 TDI DSG: niemiecki porządek
SUV – alternatywa dla klientów z grubszym portfelem
Wyraźne spadki cen można zauważyć również w kolejnej prężnie rosnącej kategorii – SUV. Samochody z tego segmentu stanowią jednak alternatywę głównie dla kupujących z zasobnymi portfelami. Za popularnego, używanego SUVa trzeba bowiem zapłacić średnio 59,4 tys. zł. Dokładnie połowa z dziesięciu najpopularniejszych modeli w tym segmencie należy do aut
z wyższej półki – znajdziemy tu m.in. BMW X5, Audi Q7 czy Volkswagena Touarega. Najbardziej pożądanym modelem pozostaje jednak Toyota RAV-4, wyszukiwana przez użytkowników otoMoto.pl ponad pół miliona razy. Na kolejnych miejscach wśród najczęściej poszukiwanych SUVów znalazły się BMW X5 oraz Honda CR-V.
Model | Liczba ogłoszeń | wzrost do 2011 r. | Śr. cena w 2012 r. | wzrost do 2011 r. | Śr. rocznik w 2012 r. | Śr. przebieg w 2012 r. |
RAV-4 | 3 929 | 61% | 42 433 zł | -4 746 zł | 2005 | 121 104 |
X5 | 2 406 | 71% | 97 323 zł | -13 784 zł | 2006 | 137 499 |
CR-V | 2 344 | 76% | 49 014 zł | -6 878 zł | 2006 | 113 890 |
Grand Vitara | 1 802 | 79% | 40 253 zł | -4 585 zł | 2006 | 103 903 |
Qashqai | 1 729 | 127% | 45 802 zł | -7 222 zł | 2009 | 86 065 |
Q7 | 1 639 | 48% | 116 056 zł | -36 978 zł | 2007 | 124 667 |
Touareg | 1 598 | 60% | 70 175 zł | -18 989 zł | 2006 | 147 552 |
X3 | 1 597 | 80% | 66 040 zł | -11 038 zł | 2007 | 123 625 |
Santa Fe | 1 352 | 89% | 29 081 zł | -5 635 zł | 2005 | 146 074 |
XC 90 | 1 329 | 76% | 60 808 zł | -9 174 zł | 2006 | 149 458 |
Tabela 2. – samochody najczęściej oferowane do sprzedaży w segmencie SUV (otoMoto.pl, styczeń-listopad 2012 r.)
Zobacz też: Test Ford B-Max: dobry dla rodziny?
Podobnie jak na rynku samochodów nowych, tak i na rynku wtórnym, dużą popularność zdobywa Nissan Qashqai, który w ogłoszeniach pojawiał się ponaddwukrotnie częściej niż jeszcze rok wcześniej.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.