REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kia Picanto vs Fiat Panda vs Volkswagen up! : który najlepszy?

Piotr Dziedzic
Kia Picanto Fot. Moto.wieszjak.pl
Kia Picanto Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Fiat Panda jest największym „wyjadaczem” na rynku pośród całej trójki. Debiut Fiata Pandy przypadł na rok 2003. Przez 8 lat produkcji, sprzedano ponad 1.5 mln egzemplarzy. Czy nowe modele: Kia Picanto i Volkswagen up! zagrożą debiutującej nowej Pandzie w pozycji lidera wśród aut miejskich?

Rynek aut miejskich, staje się bardzo popularny. Zaletami tych samochodów są: niewielki rozmiar, poręczność, dynamika wystarczająca w mieście i oczywiście niskie spalanie. Wszystkie nowe samochody wnoszą pewien powiew świeżości na rynek, jednak Panda chyba najmniejszy...

REKLAMA

REKLAMA

Fiat wdrażając nową Pandę, dokonał pewnej ewolucji, unowocześniając wiele podzespołów. Jednak elementy charakterystyczne dla starszej wersji nadal pozostają takie same. Wysokie nadwozie, nieco kwadratowe, ciasne, a wnętrze wykończone materiałami dość niskiej jakości- tego nie naprawiono. Konkurencja, ucząc się na swoich błędach, poczyniła większe postępy..

Zobacz też: Kia Picanto - Jaką wybrać? Poradnik kupującego.

Kia ostatnio ogromnie zaskakuje świat motoryzacji z modelu na model. Picanto również wpisuje się w ten kanon,gdyż w niczym nie przypomina swojego poprzednika. Auto jest ciekawie zaprojektowane i dobrą jakość wykończenia. Oczywiście nie można zapomnieć o czysto subiektywnym odczuciu: jest po prostu bardzo ładne.

REKLAMA

Natomiast Volkswagen od dłuższego czasu nie miał w ogóle szczęścia do małych modeli. Volkswagen Lupo było strasznym niewypałem, natomiast Volkswagen Fox skończył w Ameryce Południowej. Nowy up! ma zmienić złą passę Volkswagena. Trzeba przyznać, że jest bardzo atrakcyjny i bardzo dobrze wykończony i jak na samochód Volkswagena w przystępnej cenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Każde z tych aut ma swój własny styl: pochodzą z różnych zakątków świata i reprezentują inne szkoły tworzenia samochodów.

Zobacz też: Volkswagen Up! – jakiego wybrać? Poradnik kupującego

Wymiary

Volkswagen Up! ma największy rozstaw osi - 2,42 m. Kia jest niewiele mniejsza, bo o 3,5 cm (2,385 m), natomiast Fiat aż o 12 cm (2,30m). Na długość prowadzi Fiat (3,65 m), druga jest Kia ( krótsza o 5,8 cm), trzeci VW (krótszy o ponad 10 cm). W małych autach ważna jest też szerokość, co przekłada się na ilość miejsca na ramiona. Tutaj prowadzi Panda i Up, najwęższa jest Kia (aż o 4,5 cm).

Wnętrze

Volkswagen Up! w dziedzinie wykończenia wnętrza idzie tym samym tropem, co kiedyś Volkswagen Polo- chce być wzorem w klasie. Lakierowany na wysoki połysk plastik wygląda super, detale urzekają, a spasowanie elementów stoi na najwyższym poziomie. Nie obyło się jednak bez niedociągnięć. VW uważa, że jeśli chcesz otworzyć prawe okno, będzie trzeba sięgnąć do prawych drzwi. Od strony kierowcy jest bowiem tylko jeden przycisk. Ciut gimnastyki nie zaszkodzi.

Zobacz też: Pięciodrzwiowy Volkswagen Up!

Kia Picanto także pozytywnie zaskakuje. Wszystko czytelnie poukładane, tworzywa niezłej jakości. Opcjonalne dodatki zaczynając od skórzanej tapicerki, przez podgrzewane fotele, na przyciskach radia umieszczonych na podgrzewanej kierownicy kończąc. To właśnie Kia toruje sobie drogę do miana najlepiej wyposażonego autka w klasie.

A jak wygląda na tle konkurencji Fiat Panda? Bardzo skromnie. Też jest co prawda lakierowany plastik, ale już nie tej wysokiej jakości. Do tego spasowanie elementów pozostawia wiele do życzenia. Wydaje się, że teraz up! wyznacza nowy standard jakości wnętrza w klasie. Kia też dobrze nadrobiła niedopracowania i bardzo poprawnie wykonała swe zadania.

Zobacz też: Nowy Fiat Panda już w Polsce

Silnik

Fiat Panda wyposażony jest standardowo w silnik benzynowy o pojemności 1242 cm3 i mocy 69 KM przy 5500 obr./min. Przyspieszenie 0-100 km/h to:14,2 s, a prędkość maksymalna to 164 km/h. Ponadto jako jedyny daje możliwość wyboru spośród 2 innych silników: 0,9 Twinair lub 1.3 multijet.

Kia Picanto przy silniku o pojemności1248 cm3 dysponuje mocą 85 KM przy 6000 obr./min. Sprint do 100 km/h wynosi 11,4 s, a prędkość maksymalna to: 171 km/h. W ofercie znajduje się też silnik 1.0 CVVT o mocy 69KM.

Volkswagen up! niestety daje wybór tylko jednego trzy cylindrowego silnika o pojemności 999 cm3 przy mocy 75 KM przy 6200 obr./min. i przyspieszeniem do 100km/h wynoszącemu13,2s. Prędkość maksymalna wynosi: 171 km/h. Jest jeszcze słabszy wariant tego samego silnik o mocy 60 KM.

Zobacz też: Nowy Fiat Panda

Cena

Volkswagen up! skonfigurowany z silnikiem 1.0 o mocy 75 KM, w kolorze białym i klimatyzacja manualną, radiem CD/MP3 SONY, 2 głośnikami z przodu kosztuje 33 560 zł. Jeśli jesteśmy palaczami, za popielniczkę musimy dopłacić dodatkowe 70 zł.  W topowej wersji black up! dostajemy silnik 1.0 75 KM, kolor jak nazwa wskazuje jest: czarny. Za antracytową tapicerkę i deskę rozdzielczą, chromowane elementy wykończeniowe wnętrza musimy dopłacić 1720 zł, co nie jest ceną zaporową. Jeśli dobierzemy system awaryjnego hamowania, szklany dach panoramiczny, pakiet  "Drogowy" i zawieszenie sportowe, zapłacimy - 54 280 zł.

Kia Picanto okazuje się trochę droższa. Mianowicie, porównując silnik 1.2 85 KM, wybieramy kolor jakikolwiek - wszystkie są w tej samej cenie 1300 zł, dobieramy felgi stalowe i otrzymujemy cenę 36 490 zł. Konfigurując wersję topową, wybieramy największą odmianę XL, 1.2 85KM, pakiet bezpieczeństwa, felgi aluminiowe i otrzymujemy 45 490 zł.

Zobacz też: Porównanie małych aut dostawczych

Fiat Panda: wybieramy wersję Pop 1.2 8v 69KM, jeśli wybierzemy standard bez klimatyzacji otrzymamy 33 990 zł, manualna klimatyzacja jest płatna 3500zł. Zgodnie z tendencją fiata, musimy dopłacić za zapalniczkę, czy sterowanie centralnym zamkiem z kluczyka. Jeśli zdecydujemy się na wersję najwyższą, otrzymamy silnik 0.9 TwinAir Turbo 8v 85KM. Dopłacimy za klimatyzację automatyczną, zapalniczkę, światła przeciwmgielne, poduszki powietrzne boczne i fotel z regulacją wysokości to otrzymamy 53 090 zł.

Należy się zastanowić, jaki samochód wybrać. Pośród tylu możliwości, bardzo trudno o jednoznaczną odpowiedź. Każdy z nich ma w sobie pewne indywidualne cechy odróżniające go od konkurencji. Dlatego wybór pozostaje kwestią poszczególnych nabywców.

Fiat Panda - przód
Fiat
Volkswagen Up! Przód
Volkswagen
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

REKLAMA

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA