REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ruszanie z dwójki zimą. Przesąd czy dobry nawyk?

Ruszanie z dwójki zimą
Ruszanie z dwójki zimą. Przesąd czy dobry nawyk?
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Ruszanie z dwójki zimą? Jest "przesąd" mówiący o tym, że to lepsze w przypadku śliskiej drogi. Ile w tym prawdy, a ile mitu? Sprawdźmy to.

Zimowe problemy kierowców. Trudny bywa nawet start z miejsca

W przypadku jazdy samochodem zimą głównym przeciwnikiem kierowcy jest śliska nawierzchnia. Za jej sprawą moment obrotowy nieumiejętnie przyłożony do kół może doprowadzić do zerwania trakcji. Skutkiem stanie się np. poślizg w zakręcie. Tyle że zbyt dużo mocy jest groźne nie tylko w łuku. Może się okazać powodem problemów również podczas ruszania z miejsca. Taki przypadek dotyczy lodu zalegającego na drodze lub kopnego śniegu.

REKLAMA

Czemu służy ruszanie z dwójki zimą?

Załóżmy że zima jest w pełni. Na dworze panuje mróz, na drodze pojawiła się zamarznięta warstwa wody, a do tego została przykryta świeżym śniegiem. Kierujący próbuje ruszyć z miejsca, ale przednie koła samochodu buksują. Skutek? Auto nadal stoi w miejscu. Część kierowców zaleca, aby w takiej sytuacji spróbować ruszyć po wcześniejszym wbiciu drugiego przełożenia. Co ma dać ruszanie z dwójki zimą? Chodzi o to, aby zmniejszyć ilość momentu obrotowego trafiającego na nawierzchnię po puszczeniu sprzęgła.

Ruszanie z dwójki zimą. Czy to dobry pomysł?

W czystej teorii ten pomysł wydaje się sensowny. W teorii... W praktyce kierujący aby móc ruszyć z dwójki, często musi dodać dużo więcej gazu niż przy jedynce. Tak żeby silnik auta nie zgasł po puszczeniu sprzęgła. Większa ilość gazu oznacza wyższą prędkość obrotową kół. A wyższa prędkość obrotowa z kół zamiast wydostania się z opresji, może oznaczać jeszcze poważniejsze zakopanie się w śniegu. W skrócie, ruszanie z dwójki zimą nie ma absolutnie żadnego sensu.

Jak ruszyć samochodem zimą?

Co zrobić w sytuacji, w której samochód nie może ruszyć w czasie zimowej pogody? Pomysłów jest wiele. Każdy wydaje się jednak zdecydowanie lepszy. Kierujący może spróbować:

  • podsypać piach pod koła,
  • podłożyć pod koła napędowe wycieraczki wyjęte z auta,
  • dawkować gaz. Dawać go tylko tyle, żeby silnik nie zgasł.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA