REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda po krętej drodze: jak pokonywać zakręty?

Pokonywanie zakrętów na drodze czy na torze wymaga zachowania odpowiedniej techniki oraz płynności.
Pokonywanie zakrętów na drodze czy na torze wymaga zachowania odpowiedniej techniki oraz płynności.
Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Sprawne pokonywanie zakrętów wymaga doświadczenia oraz odpowiedniej wiedzy. Złe nawyki praktykowane przez lata powodują, że kierowcy nie potrafią wykonać efektywnie tego pozornie łatwego manewru.

Pokonywanie zakrętów

Pokonywanie zakrętów nie jest takie łatwe, jakby mogło się wydawać. Redukcja prędkości i skręcenie kierownicy to nie jedyne zadania, jakie musi uwzględnić kierowca. Kluczowa jest płynność wykonania manewru, a do tego potrzeba wyczucia i umiejętnego operowania pedałami.

REKLAMA

Gdy w oddali dostrzeżemy zakręt, warto spojrzeć w lusterka i rozejrzeć się dookoła, aby mieć pełen ogląd sytuacji na drodze jeszcze zanim zaczniemy wykonywać manewr. Przyjrzyjmy się nie tylko samemu zakrętowi, ale także drodze za zakrętem. Weźmy pod uwagę widoczność, ostrość zakrętu, stan nawierzchni oraz stopień nachylenia jezdni, a także to jak poruszają się pojazdy przed i za nami – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Prędkość w zakręcie

Bezpieczniej wjechać w zakręt za wolno niż za szybko. Zbyt szybkie wejście w zakręt może wymusić na kierowcy konieczność hamowania na łuku, a to z kolei prowadzi do niebezpiecznych sytuacji. Jeśli źle ocenimy prędkość, a do tego jezdnia będzie śliska, ryzykujemy wypadnięciem z pasa ruchu i wypadkiem. Aby oszacować prędkość musimy przeanalizować informacje zebrane podczas zbliżania się do zakrętu. Im ostrzejszy zakręt i szybsza prędkość, tym trudniej utrzymać właściwy tor jazdy, Na samochód działa bowiem większa siła odśrodkowa.

Zobacz też: Siła odśrodkowa: wróg kierowcy na zakrętach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pokonywanie zakrętów na luzie?

Pokonując zakręt pamiętajmy, by koniecznie mieć wrzucony bieg. Nigdy nie przejeżdżajmy zakrętu na luzie, ponieważ wówczas jest duże utraty kontroli nad pojazdem – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Pamiętajmy także, aby wrzucić odpowiedni bieg przed pokonaniem zakrętu, tak aby nie wchodzić w niego ze wciśniętym sprzęgłem. To także potrafi być niebezpieczne – dodają trenerzy.  

Sam zakręt najlepiej przejechać możliwie jak najbardziej płynnie – umiejętnie operować pedałem gazu i z wyczuciem wybierać odpowiedni bieg w optymalnym momencie.

Źródło: materiały prasowe Szkoły Jazdy Renault

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA