REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udzielenie rabatu w przypadku importu usług - korekta na bieżąco

Udzielenie rabatu w przypadku importu usług - korekta na bieżąco. Fot. Fotolia
Udzielenie rabatu w przypadku importu usług - korekta na bieżąco. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób Spółka powinna rozliczyć rabat na gruncie podatku VAT w przypadku importu usług?

Spółka świadczy usługi spedycyjne, w tym w spedycji międzynarodowej w ramach UE. Spółka korzysta z usług zagranicznych podwykonawców. W dniu 16.5.2014 niemiecki podwykonawca dokonał świadczenia na rzecz spółki usługi transportowej. Dostawca wystawił i dostarczył spółce w dniu 17.5.2014 r. fakturę bez naliczonego podatku VAT w kwocie wyrażonej w euro. Spółka rozpoznała import usług w rozliczeniu za maj 2014 r. W rozliczeniu za ten sam okres Spółka odliczyła podatek naliczony z tytułu importu usług. Spółka dokonała przeliczenia na złotówki kwoty wyrażonej na fakturze w oparciu o kurs ogłoszony przez NBP z dnia 15.5.2014 r. (był to ostatni dzień roboczy poprzedzający powstanie obowiązku podatkowego). W dniu 12.9.2014 r. Spółka otrzymała od niemieckiego kontrahenta fakturę korygującą obniżającą należność za usługę transportową z powodu udzielonego rabatu. Na fakturze widnieje data wystawienia 14.8.2014 r.

REKLAMA

REKLAMA

W związku z powyższym pojawiła się wątpliwość w jaki sposób Spółka powinna rozliczyć na gruncie podatku VAT wskazany rabat?

Zobacz też: Na zimę stosować węższe opony?

Obowiązek dokonania korekty podatku VAT w przypadku udzielenia rabatu wynika z  ar. 29 ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT).  Zgodnie z tym przepisem, podstawę opodatkowania obniża się o kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen. Powyższa regulacja ma zastosowanie także w przypadku importu usług. Oznacza to, że nabywca usługi od zagranicznego usługodawcy (będący podatnikiem z tytułu importu usług) powinien w sytuacji udzielenia mu rabatu dokonać zmniejszenia podstawy opodatkowania. Pozwoli mu to na obniżenie podatku należnego od tej transakcji.

REKLAMA

Przepisy ustawy o VAT nie precyzują w rozliczeniu za jaki okres należy dokonać takiej korekty. Należy jednakże uznać, że skorygowanie podatku należnego powinno być dokonane na bieżąco, czyli w rozliczeniu za okres, w którym doszło do udzielenia rabatu. Oznacza to brak konieczności dokonywania korekty deklaracji podatkowej, w której wykazano pierwotną transakcję. Podkreślić bowiem należy, że udzielenie rabatu posprzedażowego jest okolicznością, która wystąpiła po dokonaniu pierwotnego rozliczenia importu usług. Skoro więc, okoliczność ta wystąpiła w okresie późniejszym niż sama transakcja opodatkowana (świadczenie usług), to nie trzeba korygować pierwotnego rozliczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy przy tym uznać, że właściwym okresem do rozliczenia korekty jest okres, w którym Spółka otrzymała od niemieckiego kontrahenta fakturę korygującą. Otrzymanie faktury korygującej potwierdza udzielenie rabatu. Dopiero więc z tą chwilą można uznać, że Spółka może udowodnić zdarzenie uprawniające do korekty (którym jest udzielenie rabatu). Sama chwila wystawienia faktury przez niemieckiego kontrahenta nie ma w niniejszym przypadku znaczenia.

Zobacz też: Sposób na zaparowane szyby

Z uwagi na powyższe, Spółka powinna dokonać korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymała fakturę korygującą, czyli w rozliczeniu za wrzesień 2014 r. Spółka powinna przy tym pamiętać, aby jednocześnie obniżyć podatek naliczony (który w imporcie usług co do zasady jest równy kwocie podatku należnego - art. 86 ust. 2 pkt 4 lit a ustawy o VAT).

Rozliczając pierwotną transakcję importu usług Spółka zastosowała, do przeliczenia na złote kwot wyrażonej na fakturze, kurs NBP z dnia poprzedzającego dzień powstania obowiązku podatkowego (art. 31a ust. 1 ustawy o VAT). Ten sam kurs Spółka powinna zastosować do przeliczenia kwot wykazanych na fakturze korygującej. Zastosowania tego kursu jest uzasadnione tym, że udzielenie rabatu nie jest samodzielną transakcją, ale jest związane z transakcja pierwotną (importem usług). Tym samy należy uznać, że zarówno do pierwotnej, jak i do późniejszego udzielenia rabatu, powinien znaleźć zastosowanie ten sam kurs walutowy.

Reasumują, Spółka powinna ująć przyznany jej rabat w rozliczeniu za wrzesień 2014 r.

Tekst: Michał Samborski, młodszy konsultant podatkowy ECDDP

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA