Ekspert ITS o bezpieczeństwie jazdy autem z kierownicą po prawej stronie
REKLAMA
REKLAMA
Auto z kierownicą po prawej stronie – potencjalne zagrożenia
REKLAMA
Podstawowymi zagrożeniami dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym na skutek używania samochodu skonstruowanego do przeciwnego kierunku jazdy niż obowiązujący w danym państwie są:
- niedostateczna widoczność z miejsca kierowcy,
- niewłaściwe oświetlenie drogi przed pojazdem.
Manewr wyprzedzania – trudniejszy niż zwykle
Niedostateczna widoczność z miejsca kierowcy w pojeździe przystosowanym do przeciwnego kierunku jazdy wywołana jest niewłaściwym usytuowaniem kierowcy w pojeździe. Znajduje się on zbyt blisko prawego pobocza drogi i podczas manewru wyprzedzania nie dysponuje odpowiednim polem widoczności do przodu, by móc bezpiecznie wykonać ten manewr. Już samo przygotowanie do wyprzedzania powoduje w nieprzystosowanym pojeździe konieczność zbyt dużego wysunięcia pojazdu na sąsiedni pas ruchu, co zwłaszcza w przypadku drogi mającej po jednym pasie ruchu w każdym kierunku, może doprowadzić do zderzenia czołowego z pojazdem nadjeżdżającym z przeciwka.
Zobacz też: Zaśnięcie za kierownicą - Ekspert ITS radzi o jakiej porze dnia lepiej unikać jazdy autem
Bezpieczny odstęp
Bezpieczne wykonanie takiego manewru pojazdem przystosowanym do ruchu lewostronnego wymaga jego rozpoczęcia w wielokrotnie większej odległości od pojazdu wyprzedzanego, aby kąt obserwacji w proporcji do wysunięcia pojazdu i odległości obserwacji sąsiedniego pasa ruchu był odpowiedni i bezpieczny. To w oczywisty sposób wielokrotnie wydłuża drogę, na której wykonywany jest manewr wyprzedzania oraz jego czas. Manewr wyprzedzania, jako jeden z najbardziej niebezpiecznych w ruchu drogowym powinien być wykonywany w jak najkrótszym czasie i na jak najkrótszym odcinku drogi. Może to też być mylące dla innych uczestników ruchu ze względu na nienaturalne zachowanie takiego pojazdu. Argumenty te mają szczególne znaczenie w Polsce, gdzie drogi jednojezdniowe, dwupasowe stanowią przeważającą większość.
Zobacz też: ITS radzi: dostosuj prędkość do warunków panujących na drodze
Asymetryczne światła czyli mniejsza widoczność
Nie mniej ważne jest właściwe oświetlenie drogi asymetrycznymi światłami mijania. W przypadku pojazdu przystosowanego do przeciwnego kierunku jazdy, prawe pobocze drogi nie jest oświetlane, co przy braku separacji ruchu pojazdów jednośladowych oraz pieszych od ruchu pozostałych pojazdów, stwarza ogromne niebezpieczeństwo kolizji. Nie mniej groźnym zjawiskiem jest olśniewanie kierowców nadjeżdżających z przeciwka, ponieważ światła asymetryczne przeznaczone do przeciwnego kierunku ruchu zamiast prawego pobocza - oświetlają mocniej lewą stronę drogi! Jest to zjawisko na tyle groźne, że w punkcie 8 Załącznika nr 1 do Konwencji Wiedeńskiej, stwierdza się, że: „Umawiające się Strony mogą nie dopuścić do ruchu międzynarodowego na swoim terytorium wszelkich pojazdów samochodowych wyposażonych w asymetryczne światła mijania, jeżeli światła te nie są dostosowane do kierunku ruchu obowiązującego na ich terytorium."
Zobacz też: Samochód z Anglii - jak go rozpoznać?
W praktyce, rozwiązanie tego problemu było dokonywane głównie poprzez naklejanie na klosze reflektorów świateł mijania specjalnych przesłon. Jednak to rozwiązanie jedynie ogranicza olśnienie. Natomiast oświetlenie prawej strony drogi pozostaje niewystarczające. Ponadto takie rozwiązanie możliwe jest do stosowania wyłącznie dla reflektorów o podstawowej konstrukcji technicznej, coraz rzadziej stosowanej. Nowoczesne reflektory, ze względu na zastosowaną technikę kształtowania wiązki świetlnej nie pozwalają na stosowanie takich rozwiązań. Muszą być fabrycznie przystosowane do ruchu prawostronnego lub posiadać wbudowany fabryczny przełącznik dla obu rodzajów ruchu. Te ostatnie rozwiązania są jednak rzadkością.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.