REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W których polskich miastach jeździ się najwolniej?

Subskrybuj nas na Youtube
W których polskich miastach jeździ się najwolniej?  Fot. Fotolia
W których polskich miastach jeździ się najwolniej? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Koniec roku to czas podsumowań i wniosków. Specjaliści z serwisu Korkowo.pl opublikowali ranking najwolniejszych miast w Polsce. W czołówce Kraków, Wrocław, Poznań i oczywiście Warszawa.

W badaniu udział brało dziewięć miast. Trzy pierwsze miejsca zajęło w sumie aż sześć miast, co oznacza, że rywalizacja między nimi była zacięta. Pierwsze miejsce zajęły ex aequo Kraków i Wrocław. Drugie – Poznań wraz z Warszawą. Trzecie Łódź i Szczecin. Prymusami okazały się Gdańsk i Rzeszów, w których kierowcy osiągali średnio najwyższe prędkości (prawie 38 km/h).

REKLAMA

REKLAMA

W porównaniu z ostatnim, majowym raportem średnie prędkości nie uległy znaczącym zmianom. Należy jednak zauważyć, że poprzednio najwyższa obserwowana prędkość wyniosła 39 km/h (Białystok). Obecnie, najlepszy wynik (należący do wspomnianego Gdańska i Rzeszowa) jest nieco gorszy i wynosi (37,50 km/h).

Choć średnie prędkości nie doznały większych wahnięć, to w rankingu doszło do kilku znaczących przetasowań. Kraków z czwartej pozycji przywędrował do pierwszej i teraz razem z Wrocławiem dzierży tytuł najwolniejszego miasta. Poznań z miejsca trzeciego wspiął się na drugie, a towarzyszy mu Warszawa. Łódź i Szczecin przywędrowały odpowiednio z 6 i 5 miejsca na pozycję trzecią.  Liderami miast okazały się tym razem Gdańsk i Rzeszów. W poprzednim raporcie oba miasta uzyskały odpowiednio siódme i ósme miejsce.

Zobacz też: Ile czasu i pieniędzy traci w korkach polski kierowca?

Poniżej prezentujemy Państwu szczegółowe dane dotyczące średnich prędkości w miastach, które poddano badaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warszawa

W porównaniu z grudniem 2011 roku, prędkości w stolicy znacząco wzrosły. Średnio o ok. 12 km/h. Największą zmianę zaobserwować można w odległości 2-5 km od centrum miasta. Przyrost prędkości od grudnia 2011 do grudnia 2012 wyniósł tam ok. 15 km/h.

Sytuacja wygląda trochę mniej różowo jeżeli porównać dane z maja 2012 i grudnia 2012. W centrum miasta (0-5 km) średnie prędkości pojazdów w zasadzie nie uległy zmianie. Jednak w dalszych częściach Warszawy (5-10 km od centrum) prędkościomierze w grudniu wskazują trochę niższe liczby niż
w maju.

Wrocław

W porównaniu z grudniem 2011 obecna sytuacja przedstawia się bardzo korzystnie. W ścisłym centrum (0-2 km) średnia prędkość pojazdów wynosi 29 km/h. W zeszłym roku było to zaledwie 18 km/h. Podobne zmiany zaszły też w dalszych obszarach Wrocławia. Między grudniem 2011, a grudniem 2012 prędkości wzrosły średnio o 12 km/h.

Zobacz też: Parkuj i jedź. To nie takie proste

Nieco mniej korzystnie wygląda porównanie maja 2012 do grudnia 2012. Średnie prędkości uległy zamrożeniu i utrzymały się na stałym poziomie. W ścisłym centrum Wrocławia kierowcy raczej nie przekraczają 30 km/h. W odległości 2-5 km od centrum miasta sytuacja wygląda nieco lepiej, gdyż średnia szybkość pojazdów wynosi 38 km/h. W obszarze oddalonym od centrum Wrocławia o 5-15 km, prędkościomierze wskazują ok. 52-53 km/h.

Szczecin

REKLAMA

W porównaniu z grudniem 2011 średnie prędkości w mieście znacznie podskoczyły – nawet o 12 km/h. Tak było w przypadku obszaru miasta oddalonego 2-5 km od centrum. W grudniu 2011 jeżdżono tam z szybkością ok. 25 km/h, a w grudniu 2012 z prędkością 37 km/h. Podobną sytuację możemy obserwować w obszarze oddalonym 5-10km od centrum. W grudniu 2011 średnia prędkość wynosiła tam ok. 32 km/h, w grudniu 2012 kierowcy poruszają się tam z szybkością 44 km/h.

Sytuacja na szczecińskich drogach nie wygląda tak spektakularnie jeżeli porównamy maj 2012 i grudzień 2012. Średnie prędkości osiągane przez kierowców podczas tych dwóch badań praktycznie nie uległy zmianie.

Poznań

Jak się okazało, w porównaniu z analogicznym okresem z zeszłego roku, ruch na ulicach Poznania znacząco przyspieszył. Najbardziej widoczną różnicę widać w odległości 0-2 km od centrum. W grudniu 2011 średnia prędkość pojazdów wynosiła 16 km/h. W grudniu 2012 oscyluje już ona wokół 30 km/h. To prawie dwukrotny wzrost w ciągu jednego roku. Przyspieszenie widać też wyraźnie w pozostałych częściach miasta. Warto zwrócić uwagę na to, że sytuacja na ulicach Poznania uległa największej poprawie między grudniem 2011 a majem 2012. Wtedy to mieliśmy do czynienia z największym skokiem średnich prędkości. Między majem 2012 a grudniem 2012 nie obserwujemy już większych zmian. Nieznaczne przyspieszenie nastąpiło jedynie w obszarach dalej położonych od centrum miasta.

Zobacz też: Typowe błędy w trakcie jazdy w mieście

Łódź

W porównaniu z grudniem 2011 średnie prędkości wzrosły i to nawet o 11 km/h (w odległości 2-5 kilometrów od centrum). To z pewnością dobra informacja dla łódzkich kierowców.

Z drugiej strony, w porównaniu z szybkościami osiąganymi przez kierowców w maju 2012, pojazdy nieznacznie zwolniły. W odległości 0-2 kilometrów od centrum średnia prędkość pojazdów wynosi 31 km/h, w maju były to 33 km/h. Podobną sytuację zaobserwowano w odległości 2-5 km od centrum. Obecnie średnia prędkość pojazdów wynosi ok. 38 km/h, w maju oscylowała ona wokół 33 km/h.

Kraków

Jak się okazało w porównaniu z ubiegłym rokiem zmieniło się niewiele. W ścisłym centrum średnia prędkość pojazdów nadal wynosi około 29 km/h. W odległości 2-5 kilometrów od centrum średnia prędkość nieznacznie wzrosła i wynosi obecnie około 38 km/h. Znacznie szybciej, bo z prędkością ok. 49 km/h poruszają się kierowcy o odległości 5-10 km od centrum. Podobnie sytuacja wygląda w odległości 10-15 kilometrów od centrum, pojazdy osiągają tam prędkości oscylujące wokół 48 km/h.

Warto zwrócić uwagę, że jeszcze lepsze wyniki Kraków osiągał w maju tego roku.

Gdańsk

Średnia prędkość pojazdów w ścisłym centrum (0-2km) wynosi ok. 38 km/h. W odległości 2-5 kilometrów od centrum średnia szybkość oscyluje wokół 37 km/h. W dalej położonych częściach miasta (5-15km) średnia prędkość wynosi 52 km/h.

Zobacz też: Błędy kierowców samochodów w stosunku do motocyklistów

Największego postępu Gdańsk dokonał między grudniem zeszłego roku a majem roku bieżącego. W ciągu pół roku średnie prędkości wzrosły wtedy o kilkanaście oczek. Obecne dane wskazują, że średnie prędkości w mieście uległy małej stabilizacji i są podobne do majowych wyników.

Białystok

Na zmotoryzowanych czeka dobra wiadomość – w porównaniu z zeszłorocznymi wynikami badań, średnie prędkości na ulicach Białegostoku przyspieszyły i to znacznie. W odległości do dwóch kilometrów od centrum miasta przeciętna szybkość pojazdów wynosi 34 km/h. Jest to aż 10 km/h więcej niż było to w ubiegłym roku. W odległości 2-5 km od centrum średnia prędkość oscyluje wokół 40 km/h. Kierowcy, którzy poruszają się w pasie oddalonym od centrum o 5-10 km, osiągają prędkość ok. 53 km/h. Jeszcze szybciej, bo z prędkością 65 km/h poruszają się pojazdy w promieniu 10-15 od centrum Białegostoku.

Zdaje się, że Białystok to pod względem średnich prędkości miasto wzlotów i upadków. Przypomnijmy, rok temu jazda w ścisłym centrum oznaczała dla kierowców poruszanie się z prędkością ok. 24 km/h. Latem tego roku średnia prędkość w centrum znacząco wzrosła i oscylowała wokół 36 km/h. Obecnie, szybkość
w centrum Białegostoku trochę zmalała i wynosi ok. 34km/h.

Rzeszów

W porównaniu z majem 2012 średnia prędkość pojazdów albo w ogóle nie uległa zmianie albo nawet nieco zmalała. Na przykład: w odległości 2-5 kilometrów od centrum w maju 2012 kierowcy poruszali się z szybkością 44 km/h, w grudniu 2012 średnia szybkość oscyluje wokół 42 km/h. Na pocieszenie można dodać fakt, że prędkość w ścisłym centrum miasta (0-2 km) nie uległa zmianie – w maju 2012 była taka sama jak w grudniu 2012 (33 km/h).

Zaskakującą poprawę sytuacji na rzeszowskich drogach widać po spojrzeniu na dane z grudnia 2011
i grudnia 2012. Miasto dokonało dużych postępów. Prędkość pojazdów wzrosła w sumie o średnio 16 km/h. Największy przyrost odnotowano w odległości 5-10 km od centrum – w grudniu 2012 jeździ się tam o 18 km/h szybciej.

Dane o sytuacji drogowej zostały opracowane przez serwis Korkowo.pl, który prezentuje aktualne informacje o korkach na polskich drogach. Analizie poddano dane GPS z urządzeń Yanosik umieszczonych w pojazdach poruszających się w ścisłym centrum miasta i po głównych trasach wyjazdowych z miasta w godzinach szczytu (6:00-9:00 oraz 16:00-18:00) w listopadzie i grudniu 2012. W promieniu do 2km od ścisłego centrum przeanalizowano prędkości z jakimi poruszają się kierowcy po wszystkich ulicach. W odległości 2-15 km od ścisłego centrum zbadano główne trasy dojazdowe do centrum miasta.

Źródło: Creandi.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

REKLAMA

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

REKLAMA