REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady ekonomicznej jazdy autem. Cztery główne wskazówki

Subskrybuj nas na Youtube
Zasady ekonomicznej jazdy autem
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Zasady ekonomicznej jazdy autem mogą obniżyć spalanie o 25 proc. A dzisiejsze wskazówki przygotował Wojciech Szajnert ze szkoły Trenerjazdy.pl.

rozwiń >

Zasady ekonomicznej jazdy autem. Uciążliwe czy nie?

REKLAMA

Zwykle definiuje się ekojazdę jako sposób prowadzenia samochodu, którego celem jest oszczędzanie paliwa. Niestety jazda, której celem jest obniżenie spalania za wszelką cenę, bywa trudna dla kierowcy i uciążliwa dla innych uczestników ruchu. W efekcie wielu kierowców zniechęca się do ecodrivingu i całkowicie rezygnuje z wykorzystywania jego technik.

REKLAMA

Proponuję podejść do tematu inaczej. Zamiast próbować na siłę oszczędzać każdą kroplę paliwa, stosując całą gamę często uciążliwych technik, skupmy się na kilku takich, które nie wymagają prawie żadnego wysiłku, a pozwolą nam zaoszczędzić prawie tyle samo. Takie strategia zwiększa szanse, że ekojazda wejdzie nam w krew i faktycznie będziemy ją na co dzień stosować – mówi Wojciech Szajnert, trener jazdy samochodem w Trenerjazdy.pl.

 

Patrz daleko i przewoduj. Pierwsza zasada ecodrivingu

Wbrew znanym z internetu opisom, najważniejszą techniką ecodrivingu wcale nie jest sposób wciskania pedału gazu. Według podejścia proponowanego przez Trenerjazdy.pl, najistotniejsza jest dalekosiężna obserwacja drogi i wyprzedzające reagowanie na to, co zaobserwowaliśmy daleko przed nami. Dlaczego? Bo im dalej i uważniej patrzymy, na tym dłuższych odcinkach będziemy w stanie utrzymywać równomierną szybkość. Z kolei stałe tempo jazdy, bez przyspieszeń i hamowań, oznacza niskie zużycie paliwa.

Każde przyspieszenie wymaga dodatkowej porcji energii zawartej w paliwie, a każde spowolnienie ruchu wiąże się z koniecznością ponownego rozwinięcia prędkości podróżnej, czyli również zużycia dodatkowej porcji paliwa. Dlatego należy tak planować najbliższe kilkanaście sekund naszej jazdy, aby unikać niepotrzebnych przyspieszeń, zaraz po których musielibyśmy hamować – mówi Wojciech Szajnert.

Utrzymaj pojazd w ruchu. To po drugie

REKLAMA

Kolejną korzyścią z patrzenia daleko przed siebie i planowania manewrów z wyprzedzeniem jest możliwość utrzymania naszego pojazdu w ruchu. Zatrzymanie się i ponowne ruszenie z miejsca jest bowiem jednym z najbardziej paliwożernych manewrów. Im rzadziej będziemy zmuszeni to robić, tym mniej paliwa zużyjemy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sięganie wzrokiem daleko przed siebie pozwala nam reagować na wydarzenia na drodze z wyprzedzeniem. Dzięki temu unikniemy niepotrzebnego rozpędzania się, zaraz po którym musielibyśmy hamować, utrzymamy równomierne tempo jazdy i rzadko będziemy zmuszeni do całkowitych zatrzymań. Jeśli będziemy się starali prowadzić w taki sposób, różnicę zauważymy już przy pierwszej wizycie na stacji paliw – mówi Wojciech Szajnert.

Według podejścia proponowanego przez Trenerjazdy.pl, w warunkach miejskich ekojazda w znacznej mierze sprowadza się do tego, aby „wstrzelić się” w zielone światła na skrzyżowaniach, po drodze możliwie jak najmniej modyfikując prędkość. Aby to było możliwe, w spokojnych momentach należy sięgać wzrokiem daleko przed siebie. Jeśli na sygnalizatorze świeci się czerwony sygnał, nie powinniśmy nadmiernie się rozpędzać. Warto też wtedy wcześnie zdjąć nogę z gazu i pozwolić autu potoczyć się siłą rozpędu. Jeśli dobrze to zaplanujemy, często uda nam się dojechać do skrzyżowania gdy światła będą już zielone, i nie będziemy musieli ani istotnie zwalniać, ani się zatrzymywać.

Utrzymuj duży odstęp. Zasada ekonomicznej jazdy nr 3

Instruktorzy Trenerjazdy.pl zwracają uwagę, że daleka obserwacja drogi jest możliwa tylko wtedy, gdy utrzymujemy duży dystans od jadącego przed nami pojazdu. Jeśli odstęp jest za mały, ogranicza nam to bowiem widoczność. Dodatkową korzyścią z dużego odstępu jest to, że mamy przed sobą wolną przestrzeń pochłaniającą hamowania i przyspieszenia kierowców jadących przed nami, podczas gdy sami możemy poruszać się we własnym, stałym tempie.

Mając przed sobą odpowiednio dużo wolnego miejsca, więcej widzimy, zachowujemy swobodę ruchu i możemy samodzielnie decydować o naszym tempie jazdy. Jaki odstęp jest potrzebny, aby jechać ekonomicznie? Dobrym punktem wyjścia jest stosowanie tak zwanej zasady trzech sekund. Oznacza to jazdę w takiej odległości za poprzedzającym pojazdem, aby pokonanie tego dystansu zabrało nam przy danej prędkości przynajmniej trzy sekundy – mówi Wojciech Szajnert.

Nie za wszelką cenę! Czwarta z kluczowych wskazówek

Instruktorzy Trenerjazdy.pl podkreślają jednocześnie, że próbując jeździć „eko”, nie powinniśmy utrudniać życia innym kierowcom ani ryzykować. Jakich zachowań należy więc się wystrzegać?

  • Niektórzy kierowcy, próbując zachować stałą prędkość, nie zwalniają nawet gdy jest to konieczne dla uniknięcia niebezpieczeństwa. Jest to błąd. Kiedy trzeba hamować, zapomnijmy na moment o oszczędzaniu i hamujmy!
  • Jeśli znacznie wolniejszą jazdą blokowalibyśmy kogoś jadącego za nami i nadmiernie opóźniali np. możliwość wykonania przez niego skrętu, także zrezygnujmy na chwilę z ecodrivingu. Znajdźmy kompromis między własnymi potrzebami a oczekiwaniami innych.
  • Uprawianie ekojazdy nie zwalnia nas z obowiązku zatrzymywania się na znakach "stop" czy czerwonym świetle. To są zatrzymania, których niestety nie unikniemy.

Zasady ekonomicznej jazdy autem. Proste wskazówki, świetny wynik

Według Trenerjazdy.pl, stosowanie się do tych kilku prostych zasad umożliwia większości kierowców obniżenie spalania w ruchu miejskim o 20-25 proc. bez wydłużenia czasów przejazdu.

Mamy więc do wyboru ekojazdę w wersji ekstremalnej, która dla większości kierowców okazuje się za trudna i w rezultacie jej nie stosują, oraz ekojazdę w wersji uproszczonej, którą można bez wysiłku stosować na co dzień i dzięki temu cieszyć się oszczędnościami przy dystrybutorze. Lepiej wybrać to drugie podejście – podsumowuje Wojciech Szajnert.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA