REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Diesel: emisja CO2 na najwyższym poziomie

Diesel: emisja CO2 na najwyższym poziomie
Diesel: emisja CO2 na najwyższym poziomie

REKLAMA

REKLAMA

Diesel: emisja CO2 w jego przypadku jest najwyższa. Najniższą mają elektryki. Złoty środek? To hybryda. Tak wynika z najnowszych statystyk firmy Jato.

Nowe normy emisji spalin 2020. Co na to nowe auta?

Firma analityczna Jato sprawdziła, jakie były średnie ważone emisje CO2 dla nowych samochodów zarejestrowanych w krajach Unii Europejskiej w roku 2020. Wniosek jest jeden. Dane w dużej mierze zależą od źródła napędu. Analizy wykazały, że najwięcej dwutlenku węgla emitowały nowe diesle - średnio 122,2 g/km, czyli grubo powyżej normy ustalonej przez Brukselę na poziomie 95 g/km. Wynik diesla jest szokujący, bo przez lata auta z takimi motorami uchodziły za ekonomiczne. Jakie to ma znaczenie? Im mniej paliwa zużywa samochód, tym mniej CO2 powinien emitować. Jak to zatem możliwe, że w rzeczywistości jest inaczej?

REKLAMA

Diesel: emisja spalin wysoka? Czemu?

REKLAMA

Można to wytłumaczyć między innymi tym, że choć ogólnie udział silników wysokoprężnych w całym rynku spada (w zeszłym roku wynosił już tylko 28 proc. w porównaniu z ponad 50 proc. jeszcze 4 lata wcześniej), nadal cieszą się one popularnością w dużych, mocnych autach. Więc mimo iż kupujemy mniej diesli, zazwyczaj są one o większej pojemności - a więc też okazują się mniej ekonomiczne i mniej ekologiczne.

Audi Q7 50 TDI ma emisję na poziomie 204 g/km – to o ponad 30 gramów więcej, niż w przypadku hybrydowego Lexusa RX 450h, który jednocześnie ma większą jednostkę benzynową i większą moc.

Co z dieslami? Ich sprzedaż maleje!

W końcówce roku 2020 udział diesli spadł do poziomu 25 proc. Wynika to również z faktu, że stały się… zbyt drogie w zakupie. Kolejne unijne regulacje i afery wymusiły stosowanie dodatkowego osprzętu, skomplikowanych katalizatorów opartych na moczniku etc. Efekt? BMW 520d kosztuje 190 tys. zł - dokładnie tyle, co Lexus ES 300h ze znacznie lepszym wyposażeniem. Wygląda zatem na to, że zakup diesla najzwyczajniej w świecie przestał się opłacać. Co więcej, stał się dosyć ryzykowny, bo nie wiadomo co będzie z dieslami za 2-3 lata, skoro już teraz w wielu europejskich krajach i miastach są na cenzurowanym i otrzymują pierwsze zakazy wjazdu do centrów.

Przekroczona emisja spalin? Benzyna z podobnym problemem!

Motory benzynowe? Nie były dużo lepsze od diesli. W ich przypadku ważona emisja wyniosła 121,2 g/km - to zaledwie o gram mniej od jednostek wysokoprężnych. Na trzecim miejscu znalazły się hybrydy z wynikiem 104,1 g/km. Do tego grona zaliczono jednak nie tylko klasyczne napędy spalinowo-elektryczne, ale również tzw. miękkie hybrydy - a te bez wątpienia zawyżyły wynik. Dla przykładu, średnia dla Toyoty i Lexusa, czyli największych producentów „prawdziwych” hybryd, to 100,6 g/km.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Diesel emisja CO2

Diesel emisja CO2

Diesel: emisja CO2 na najwyższym poziomie

Materiały prasowe JATO

Materiały prasowe JATO

Hybryda plug-in a hybryda: czy PHEV rzeczywiście ma przewagę?

Z analiz Jato wynika, że hybrydy plug-in ładowane z gniazdka miały emisję na poziomie 40 g/km. W tym punkcie warto jednak zrobić pewne zastrzeżenie. Podczas budowania statystyk instytut brał pod uwagę wyniki podawane przez samych producentów. A te w przypadku aut PHEV bywają mocno zaniżone w porównaniu z wynikami osiąganymi na drogach. Skąd taki wniosek? W roku 2020 kilka niezależnych instytutów i ośrodków przebadało plug-iny pod kątem realnego zużycia paliwa i emisji CO2. Okazało się, że np. po rozładowaniu baterii niektóre modele wyrzucały z siebie nawet ponad 200-300 gazu cieplarnianego.

Bezemisyjne tak, ale czy samochody elektryczne są ekologiczne?

Najlepiej w statystykach Jato wypadły oczywiście auta elektryczne, które same z siebie są bezemisyjne. Czy są ekologiczne? To zależy od tego, gdzie i jak powstaje prąd służący do ich ładowania. W przypadku elektryków nie można też zapominać o tym, że w porównaniu z innymi technologiami napędowymi, elektryki są zdecydowanie droższe - kosztują 30 - 50 proc. więcej od pojazdów z napędem konwencjonalnym.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    REKLAMA

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

    Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

    REKLAMA

    Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

    W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

    Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

    50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

    REKLAMA