REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

The Dutch Reach, czyli holenderski sposób na bezpieczne dla rowerzystów otwieranie drzwi samochodowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
The Dutch Reach, czyli holenderski sposób na bezpieczne dla rowerzystów otwieranie drzwi samochodowych
The Dutch Reach, czyli holenderski sposób na bezpieczne dla rowerzystów otwieranie drzwi samochodowych

REKLAMA

REKLAMA

The Dutch Reach to stosowana w Holandii metoda otwierania drzwi samochodowych, która ogranicza ryzyko kolizji z przejeżdżającym obok zaparkowanego samochodu rowerzysty. Na czym polega?

Według informacji Policji w 2016 r. na polskich drogach doszło do 2549 zdarzeń, w których poszkodowany został rowerzysta ale sprawcą zdarzenia był inny uczestnik ruchu. W ich wyniku zginęły 102 osoby, a niespełna 2,5 tysiąca zostało rannych. Większość kolizji miała miejsce w obszarze zabudowanym.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Taryfikator mandatów dla rowerzystów 2017

Coraz większe natężenie ruchu rowerowego w polskich miastach

Liczba użytkowników rowerów w polskich miastach systematycznie wzrasta i nic nie wskazuje na to, żeby ten trend się zmienił. Jest to efekt nie tylko mody na zdrowy styl życia, której ulega coraz więcej Polaków ale także efekt coraz lepszej infrastruktury drogowej, która w coraz większym stopniu ułatwia poruszanie się rowerami po mieście. Miasta chętnie inwestują także w sieci wypożyczalni miejskich rowerów, co sprawia że jednoślady są bardziej dostępne.

Ale coraz większe natężenie ruchu rowerowego w miastach stanowi wyzwanie dla wszystkich uczestników ruchu drogowego. Nie brakuje sytuacji spornych, w których kierowcy samochodów obwiniają rowerzystów o nieznajomość przepisów i ryzykowne zachowania na drodze, a rowerzyści obwiniają kierowców o kwestionowanie ich prawa do korzystania z dróg publicznych.

REKLAMA

Zobacz też: Czy można jeździć na rowerze po chodniku?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W wyniku niekonstruktywnych sporów sytuacja na ulicach miast się nie poprawi, dlatego pewne jest, że obie strony sporu powinny uderzyć się w piersi i zgodnie z zasadą – „Chcesz zmienić świat? Zacznij od siebie” – postarać się o refleksję i zacząć szanować nie tylko przepisy ruchu drogowego ale także innych uczestników ruchu. A przede wszystkich zacząć zwracać na siebie nawzajem uwagę.

Postępowania wobec rowerzystów mogą się polscy kierowcy uczyć od kierowców z kraju, który jest kolebką cyklistów - z Holandii.

Jednym z elementów edukacji nt. bezpieczeństwa ruchu drogowego w szkołach, a także egzaminu na prawo jazdy w Holandii jest zapoznanie się z metodą otwierania drzwi samochodowych zwaną the Dutch Reach.

Zobacz też: Co grozi za jazdę na rowerze po alkoholu?

The Dutch Reach – na czym to polega?

W the Dutch Reach* chodzi o to, by zarówno kierowca, jak i pasażerowie otwierali drzwi samochodowe ręką bardziej oddaloną od drzwi samochodowych. W realiach ruchu prawostronnego, kierowca powinien otwierać drzwi prawą ręką. Dlaczego? Otóż, otwierając drzwi w ten sposób, obraca ciało w kierunku drzwi, co automatycznie poszerza pole widzenia w lewo i prowokuje do zerknięcia przez ramię i sprawdzenia, czy z lewej strony nie nadjeżdża rowerzysta.

Warto korzystać z doświadczeń innych krajów w sytuacji, gdy w Polsce od kilku już lat dynamicznie rośnie popularność roweru jako codziennego środka transportu. Daleko nam jeszcze do statystyk Holandii czy Danii, ale dzięki wdrażaniu pewnych metod możemy pewne problemy minimalizować już teraz – powiedział Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault

Źródło: materiały Szkoły Jazdy Renault

* thelegraph.co.uk/ RoSPA/ dutchreach.org

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA