REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

The Dutch Reach, czyli holenderski sposób na bezpieczne dla rowerzystów otwieranie drzwi samochodowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
The Dutch Reach, czyli holenderski sposób na bezpieczne dla rowerzystów otwieranie drzwi samochodowych
The Dutch Reach, czyli holenderski sposób na bezpieczne dla rowerzystów otwieranie drzwi samochodowych

REKLAMA

REKLAMA

The Dutch Reach to stosowana w Holandii metoda otwierania drzwi samochodowych, która ogranicza ryzyko kolizji z przejeżdżającym obok zaparkowanego samochodu rowerzysty. Na czym polega?

Według informacji Policji w 2016 r. na polskich drogach doszło do 2549 zdarzeń, w których poszkodowany został rowerzysta ale sprawcą zdarzenia był inny uczestnik ruchu. W ich wyniku zginęły 102 osoby, a niespełna 2,5 tysiąca zostało rannych. Większość kolizji miała miejsce w obszarze zabudowanym.

REKLAMA

Zobacz też: Taryfikator mandatów dla rowerzystów 2017

Coraz większe natężenie ruchu rowerowego w polskich miastach

REKLAMA

Liczba użytkowników rowerów w polskich miastach systematycznie wzrasta i nic nie wskazuje na to, żeby ten trend się zmienił. Jest to efekt nie tylko mody na zdrowy styl życia, której ulega coraz więcej Polaków ale także efekt coraz lepszej infrastruktury drogowej, która w coraz większym stopniu ułatwia poruszanie się rowerami po mieście. Miasta chętnie inwestują także w sieci wypożyczalni miejskich rowerów, co sprawia że jednoślady są bardziej dostępne.

Ale coraz większe natężenie ruchu rowerowego w miastach stanowi wyzwanie dla wszystkich uczestników ruchu drogowego. Nie brakuje sytuacji spornych, w których kierowcy samochodów obwiniają rowerzystów o nieznajomość przepisów i ryzykowne zachowania na drodze, a rowerzyści obwiniają kierowców o kwestionowanie ich prawa do korzystania z dróg publicznych.

Zobacz też: Czy można jeździć na rowerze po chodniku?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W wyniku niekonstruktywnych sporów sytuacja na ulicach miast się nie poprawi, dlatego pewne jest, że obie strony sporu powinny uderzyć się w piersi i zgodnie z zasadą – „Chcesz zmienić świat? Zacznij od siebie” – postarać się o refleksję i zacząć szanować nie tylko przepisy ruchu drogowego ale także innych uczestników ruchu. A przede wszystkich zacząć zwracać na siebie nawzajem uwagę.

Postępowania wobec rowerzystów mogą się polscy kierowcy uczyć od kierowców z kraju, który jest kolebką cyklistów - z Holandii.

Jednym z elementów edukacji nt. bezpieczeństwa ruchu drogowego w szkołach, a także egzaminu na prawo jazdy w Holandii jest zapoznanie się z metodą otwierania drzwi samochodowych zwaną the Dutch Reach.

Zobacz też: Co grozi za jazdę na rowerze po alkoholu?

The Dutch Reach – na czym to polega?

W the Dutch Reach* chodzi o to, by zarówno kierowca, jak i pasażerowie otwierali drzwi samochodowe ręką bardziej oddaloną od drzwi samochodowych. W realiach ruchu prawostronnego, kierowca powinien otwierać drzwi prawą ręką. Dlaczego? Otóż, otwierając drzwi w ten sposób, obraca ciało w kierunku drzwi, co automatycznie poszerza pole widzenia w lewo i prowokuje do zerknięcia przez ramię i sprawdzenia, czy z lewej strony nie nadjeżdża rowerzysta.

Warto korzystać z doświadczeń innych krajów w sytuacji, gdy w Polsce od kilku już lat dynamicznie rośnie popularność roweru jako codziennego środka transportu. Daleko nam jeszcze do statystyk Holandii czy Danii, ale dzięki wdrażaniu pewnych metod możemy pewne problemy minimalizować już teraz – powiedział Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault

Źródło: materiały Szkoły Jazdy Renault

* thelegraph.co.uk/ RoSPA/ dutchreach.org

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA