REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy karta rowerowa będzie obowiązkowa dla wszystkich rowerzystów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Czy karta rowerowa będzie obowiązkowa dla wszystkich rowerzystów?
Czy karta rowerowa będzie obowiązkowa dla wszystkich rowerzystów?

REKLAMA

REKLAMA

Robi się coraz głośniej na temat wprowadzenia obowiązku posiadania karty rowerowej dla wszystkich rowerzystów. Pomysł budzi sprzeciw niektórych środowisk, ale zdrowy rozsądek nakazuje go bronić.

Karta rowerowa – kto musi ją mieć?

W myśl obecnie obowiązujących przepisów, każda osoba która ukończyła 18 lat nie musi posiadać karty rowerowej, by bez przeszkód poruszać się rowerem po drogach publicznych. Kartę rowerową mają obowiązek posiadać dzieci, które ukończyły 10 lat i chcą swobodnie uczestniczyć w ruchu drogowym jako rowerzyści.

REKLAMA

Więcej na temat karty rowerowej pisaliśmy w artykułach:

Zobacz też: Gdzie i jak uzyskać kartę rowerową?

Zobacz też: Karta rowerowa – jak ją zdobyć i czy muszę ją mieć?

Dzieci nieposiadające karty rowerowej

Przepisy ruchu drogowego zabraniają samodzielnego poruszania się po drogach publicznych osobom nieletnim, które nieposiadają uprawnień do prowadzenia jakiegokolwiek pojazdu w ruchu drogowym. Prawo ściśle reguluje sytuacje, w których rowerzyści (również dzieci) mogą poruszać się po chodniku. Więcej informacji na ten temat zawarliśmy w poniższym artykule:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Dziecko na rowerze – przepisy i zasady

Obowiązki rowerzystów

Wraz z rosnącą popularnością transportu rowerowego w Polsce, przybywa zarówno wypożyczalni jednośladów, jak i ścieżek rowerowych. Wzrost natężenia ruchu (także samochodowego) wymaga dostosowania infrastruktury drogowej do współczesnych warunków. Powstają ścieżki rowerowe, nowe rodzaje skrzyżowań, śluzy rowerowe, a w ślad za nimi nowe znaki i regulacje. Niestety, wielu rowerzystów gubi się w przepisach i często je łamie stwarzając zagrożenie w ruchu drogowym głównie dla siebie i pieszych.

Informacje na temat przepisów odnoszących się do rowerzystów znajdują się w poniższych tekstach:

Zobacz też: Czy można jeździć na rowerze po chodniku?

Zobacz też: Co wolno rowerzyście na ulicy?

Zobacz też: Co grozi za jazdę na rowerze po alkoholu w 2016 r.?

Zobacz też: Aktualny taryfikator mandatów dla rowerzystów 2016

Czy wprowadzić obowiązkowe karty rowerowe?

Wzrost liczby rowerzystów w ruchu drogowym nie jest proporcjonalny do wzrostu znajomości przepisów ruchu drogowego przez użytkowników jednośladów. Większość uczestników ruchu wielokrotnie zaobserwowała rowerzystów pędzących po chodnikach, czy wjeżdżających na przejścia dla pieszych tuż pod koła skręcających w prawo pojazdów. To sytuacje niebezpieczne i zabronione przez prawo.

Prawo nie dopuszcza także jazdy na rowerze pod wpływem alkoholu oraz ściśle reguluje zachowanie rowerzysty na drodze publicznej.

Nie wszystkie osoby, które skończyły 18 lat mają jakiekolwiek uprawnienia do prowadzenia pojazdów, co świadczy o tym, że nigdy nie przeszły żadnego szkolenia z zasad ruchu drogowego. Tymczasem mają prawo poruszać się rowerem po ulicach.

Prawdziwym szaleństwem można określić zachowanie rodziców, którzy wybierając się z dziećmi na rowery uczą je przejeżdżać po przejściu dla pieszych na zielonym świetle. To zachowanie skrajnie nieodpowiedzialne, które może poskutkować tragedią.

Zobacz też: Jazda rowerem. Jak zachować się na chodniku i na drodze? Jak jeździć rowerem w ruchu miejskim po chodniku, ścieżce rowerowej i drodze?

REKLAMA

Dlatego pomysł, by osoby pełnoletnie, które nie mają uprawnień do prowadzenia jakiegokolwiek pojazdu w ruchu drogowym przechodziły obowiązkowe egzaminy na kartę rowerową nie jest pozbawiony sensu. Trudno w tym przypadku podzielić opinię Jakuba Kuleszy, rzecznika prasowego Kukiz ’15, który stwierdził, że „wprowadzanie kart rowerowych, to zbędna biurokracja i wprowadzanie zbędnych uciążliwości dla rowerzystów i Polaków". Wtórował mu Jerzy Kozłowski, również z klubu Kukiz ’15, który ocenił, że wprowadzenie obowiązkowych kart rowerowych to „wymysł administracji, urzędników, którzy nie mają pojęcia, jak się jeździ na rowerze". 

Rzecz w tym drodzy Panowie, że umiejętność jazdy na rowerze w ruchu drogowym, podobnie do umiejętności prowadzenia samochodu, nie ogranicza się jedynie do umiejętności ruszania z miejsca, czy utrzymania równowagi.

Przy okazji warto powrócić do dyskusji na temat ubezpieczeń OC dla rowerzystów uczestniczących w ruchu drogowym. Więcej na ten temat pisaliśmy w tekście:

Zobacz też: Ubezpieczenie OC dla rowerzystów

Źródło wypowiedzi polityków: PAP

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA