REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy karta rowerowa będzie obowiązkowa dla wszystkich rowerzystów?

Tomasz Korniejew
Czy karta rowerowa będzie obowiązkowa dla wszystkich rowerzystów?
Czy karta rowerowa będzie obowiązkowa dla wszystkich rowerzystów?

REKLAMA

REKLAMA

Robi się coraz głośniej na temat wprowadzenia obowiązku posiadania karty rowerowej dla wszystkich rowerzystów. Pomysł budzi sprzeciw niektórych środowisk, ale zdrowy rozsądek nakazuje go bronić.

Karta rowerowa – kto musi ją mieć?

W myśl obecnie obowiązujących przepisów, każda osoba która ukończyła 18 lat nie musi posiadać karty rowerowej, by bez przeszkód poruszać się rowerem po drogach publicznych. Kartę rowerową mają obowiązek posiadać dzieci, które ukończyły 10 lat i chcą swobodnie uczestniczyć w ruchu drogowym jako rowerzyści.

REKLAMA

Więcej na temat karty rowerowej pisaliśmy w artykułach:

Zobacz też: Gdzie i jak uzyskać kartę rowerową?

Zobacz też: Karta rowerowa – jak ją zdobyć i czy muszę ją mieć?

Dzieci nieposiadające karty rowerowej

Przepisy ruchu drogowego zabraniają samodzielnego poruszania się po drogach publicznych osobom nieletnim, które nieposiadają uprawnień do prowadzenia jakiegokolwiek pojazdu w ruchu drogowym. Prawo ściśle reguluje sytuacje, w których rowerzyści (również dzieci) mogą poruszać się po chodniku. Więcej informacji na ten temat zawarliśmy w poniższym artykule:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Dziecko na rowerze – przepisy i zasady

Obowiązki rowerzystów

Wraz z rosnącą popularnością transportu rowerowego w Polsce, przybywa zarówno wypożyczalni jednośladów, jak i ścieżek rowerowych. Wzrost natężenia ruchu (także samochodowego) wymaga dostosowania infrastruktury drogowej do współczesnych warunków. Powstają ścieżki rowerowe, nowe rodzaje skrzyżowań, śluzy rowerowe, a w ślad za nimi nowe znaki i regulacje. Niestety, wielu rowerzystów gubi się w przepisach i często je łamie stwarzając zagrożenie w ruchu drogowym głównie dla siebie i pieszych.

Informacje na temat przepisów odnoszących się do rowerzystów znajdują się w poniższych tekstach:

Zobacz też: Czy można jeździć na rowerze po chodniku?

Zobacz też: Co wolno rowerzyście na ulicy?

Zobacz też: Co grozi za jazdę na rowerze po alkoholu w 2016 r.?

Zobacz też: Aktualny taryfikator mandatów dla rowerzystów 2016

Czy wprowadzić obowiązkowe karty rowerowe?

Wzrost liczby rowerzystów w ruchu drogowym nie jest proporcjonalny do wzrostu znajomości przepisów ruchu drogowego przez użytkowników jednośladów. Większość uczestników ruchu wielokrotnie zaobserwowała rowerzystów pędzących po chodnikach, czy wjeżdżających na przejścia dla pieszych tuż pod koła skręcających w prawo pojazdów. To sytuacje niebezpieczne i zabronione przez prawo.

Prawo nie dopuszcza także jazdy na rowerze pod wpływem alkoholu oraz ściśle reguluje zachowanie rowerzysty na drodze publicznej.

Nie wszystkie osoby, które skończyły 18 lat mają jakiekolwiek uprawnienia do prowadzenia pojazdów, co świadczy o tym, że nigdy nie przeszły żadnego szkolenia z zasad ruchu drogowego. Tymczasem mają prawo poruszać się rowerem po ulicach.

Prawdziwym szaleństwem można określić zachowanie rodziców, którzy wybierając się z dziećmi na rowery uczą je przejeżdżać po przejściu dla pieszych na zielonym świetle. To zachowanie skrajnie nieodpowiedzialne, które może poskutkować tragedią.

Zobacz też: Jazda rowerem. Jak zachować się na chodniku i na drodze? Jak jeździć rowerem w ruchu miejskim po chodniku, ścieżce rowerowej i drodze?

REKLAMA

Dlatego pomysł, by osoby pełnoletnie, które nie mają uprawnień do prowadzenia jakiegokolwiek pojazdu w ruchu drogowym przechodziły obowiązkowe egzaminy na kartę rowerową nie jest pozbawiony sensu. Trudno w tym przypadku podzielić opinię Jakuba Kuleszy, rzecznika prasowego Kukiz ’15, który stwierdził, że „wprowadzanie kart rowerowych, to zbędna biurokracja i wprowadzanie zbędnych uciążliwości dla rowerzystów i Polaków". Wtórował mu Jerzy Kozłowski, również z klubu Kukiz ’15, który ocenił, że wprowadzenie obowiązkowych kart rowerowych to „wymysł administracji, urzędników, którzy nie mają pojęcia, jak się jeździ na rowerze". 

Rzecz w tym drodzy Panowie, że umiejętność jazdy na rowerze w ruchu drogowym, podobnie do umiejętności prowadzenia samochodu, nie ogranicza się jedynie do umiejętności ruszania z miejsca, czy utrzymania równowagi.

Przy okazji warto powrócić do dyskusji na temat ubezpieczeń OC dla rowerzystów uczestniczących w ruchu drogowym. Więcej na ten temat pisaliśmy w tekście:

Zobacz też: Ubezpieczenie OC dla rowerzystów

Źródło wypowiedzi polityków: PAP

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA