REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy karta rowerowa będzie obowiązkowa dla wszystkich rowerzystów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Czy karta rowerowa będzie obowiązkowa dla wszystkich rowerzystów?
Czy karta rowerowa będzie obowiązkowa dla wszystkich rowerzystów?

REKLAMA

REKLAMA

Robi się coraz głośniej na temat wprowadzenia obowiązku posiadania karty rowerowej dla wszystkich rowerzystów. Pomysł budzi sprzeciw niektórych środowisk, ale zdrowy rozsądek nakazuje go bronić.

Karta rowerowa – kto musi ją mieć?

W myśl obecnie obowiązujących przepisów, każda osoba która ukończyła 18 lat nie musi posiadać karty rowerowej, by bez przeszkód poruszać się rowerem po drogach publicznych. Kartę rowerową mają obowiązek posiadać dzieci, które ukończyły 10 lat i chcą swobodnie uczestniczyć w ruchu drogowym jako rowerzyści.

REKLAMA

Więcej na temat karty rowerowej pisaliśmy w artykułach:

Zobacz też: Gdzie i jak uzyskać kartę rowerową?

Zobacz też: Karta rowerowa – jak ją zdobyć i czy muszę ją mieć?

Dzieci nieposiadające karty rowerowej

Przepisy ruchu drogowego zabraniają samodzielnego poruszania się po drogach publicznych osobom nieletnim, które nieposiadają uprawnień do prowadzenia jakiegokolwiek pojazdu w ruchu drogowym. Prawo ściśle reguluje sytuacje, w których rowerzyści (również dzieci) mogą poruszać się po chodniku. Więcej informacji na ten temat zawarliśmy w poniższym artykule:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Dziecko na rowerze – przepisy i zasady

Obowiązki rowerzystów

Wraz z rosnącą popularnością transportu rowerowego w Polsce, przybywa zarówno wypożyczalni jednośladów, jak i ścieżek rowerowych. Wzrost natężenia ruchu (także samochodowego) wymaga dostosowania infrastruktury drogowej do współczesnych warunków. Powstają ścieżki rowerowe, nowe rodzaje skrzyżowań, śluzy rowerowe, a w ślad za nimi nowe znaki i regulacje. Niestety, wielu rowerzystów gubi się w przepisach i często je łamie stwarzając zagrożenie w ruchu drogowym głównie dla siebie i pieszych.

Informacje na temat przepisów odnoszących się do rowerzystów znajdują się w poniższych tekstach:

Zobacz też: Czy można jeździć na rowerze po chodniku?

Zobacz też: Co wolno rowerzyście na ulicy?

Zobacz też: Co grozi za jazdę na rowerze po alkoholu w 2016 r.?

Zobacz też: Aktualny taryfikator mandatów dla rowerzystów 2016

Czy wprowadzić obowiązkowe karty rowerowe?

Wzrost liczby rowerzystów w ruchu drogowym nie jest proporcjonalny do wzrostu znajomości przepisów ruchu drogowego przez użytkowników jednośladów. Większość uczestników ruchu wielokrotnie zaobserwowała rowerzystów pędzących po chodnikach, czy wjeżdżających na przejścia dla pieszych tuż pod koła skręcających w prawo pojazdów. To sytuacje niebezpieczne i zabronione przez prawo.

Prawo nie dopuszcza także jazdy na rowerze pod wpływem alkoholu oraz ściśle reguluje zachowanie rowerzysty na drodze publicznej.

Nie wszystkie osoby, które skończyły 18 lat mają jakiekolwiek uprawnienia do prowadzenia pojazdów, co świadczy o tym, że nigdy nie przeszły żadnego szkolenia z zasad ruchu drogowego. Tymczasem mają prawo poruszać się rowerem po ulicach.

Prawdziwym szaleństwem można określić zachowanie rodziców, którzy wybierając się z dziećmi na rowery uczą je przejeżdżać po przejściu dla pieszych na zielonym świetle. To zachowanie skrajnie nieodpowiedzialne, które może poskutkować tragedią.

Zobacz też: Jazda rowerem. Jak zachować się na chodniku i na drodze? Jak jeździć rowerem w ruchu miejskim po chodniku, ścieżce rowerowej i drodze?

REKLAMA

Dlatego pomysł, by osoby pełnoletnie, które nie mają uprawnień do prowadzenia jakiegokolwiek pojazdu w ruchu drogowym przechodziły obowiązkowe egzaminy na kartę rowerową nie jest pozbawiony sensu. Trudno w tym przypadku podzielić opinię Jakuba Kuleszy, rzecznika prasowego Kukiz ’15, który stwierdził, że „wprowadzanie kart rowerowych, to zbędna biurokracja i wprowadzanie zbędnych uciążliwości dla rowerzystów i Polaków". Wtórował mu Jerzy Kozłowski, również z klubu Kukiz ’15, który ocenił, że wprowadzenie obowiązkowych kart rowerowych to „wymysł administracji, urzędników, którzy nie mają pojęcia, jak się jeździ na rowerze". 

Rzecz w tym drodzy Panowie, że umiejętność jazdy na rowerze w ruchu drogowym, podobnie do umiejętności prowadzenia samochodu, nie ogranicza się jedynie do umiejętności ruszania z miejsca, czy utrzymania równowagi.

Przy okazji warto powrócić do dyskusji na temat ubezpieczeń OC dla rowerzystów uczestniczących w ruchu drogowym. Więcej na ten temat pisaliśmy w tekście:

Zobacz też: Ubezpieczenie OC dla rowerzystów

Źródło wypowiedzi polityków: PAP

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA