REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy karta rowerowa będzie obowiązkowa dla wszystkich rowerzystów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Czy karta rowerowa będzie obowiązkowa dla wszystkich rowerzystów?
Czy karta rowerowa będzie obowiązkowa dla wszystkich rowerzystów?

REKLAMA

REKLAMA

Robi się coraz głośniej na temat wprowadzenia obowiązku posiadania karty rowerowej dla wszystkich rowerzystów. Pomysł budzi sprzeciw niektórych środowisk, ale zdrowy rozsądek nakazuje go bronić.

Karta rowerowa – kto musi ją mieć?

W myśl obecnie obowiązujących przepisów, każda osoba która ukończyła 18 lat nie musi posiadać karty rowerowej, by bez przeszkód poruszać się rowerem po drogach publicznych. Kartę rowerową mają obowiązek posiadać dzieci, które ukończyły 10 lat i chcą swobodnie uczestniczyć w ruchu drogowym jako rowerzyści.

REKLAMA

REKLAMA

Więcej na temat karty rowerowej pisaliśmy w artykułach:

Zobacz też: Gdzie i jak uzyskać kartę rowerową?

Zobacz też: Karta rowerowa – jak ją zdobyć i czy muszę ją mieć?

REKLAMA

Dzieci nieposiadające karty rowerowej

Przepisy ruchu drogowego zabraniają samodzielnego poruszania się po drogach publicznych osobom nieletnim, które nieposiadają uprawnień do prowadzenia jakiegokolwiek pojazdu w ruchu drogowym. Prawo ściśle reguluje sytuacje, w których rowerzyści (również dzieci) mogą poruszać się po chodniku. Więcej informacji na ten temat zawarliśmy w poniższym artykule:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Dziecko na rowerze – przepisy i zasady

Obowiązki rowerzystów

Wraz z rosnącą popularnością transportu rowerowego w Polsce, przybywa zarówno wypożyczalni jednośladów, jak i ścieżek rowerowych. Wzrost natężenia ruchu (także samochodowego) wymaga dostosowania infrastruktury drogowej do współczesnych warunków. Powstają ścieżki rowerowe, nowe rodzaje skrzyżowań, śluzy rowerowe, a w ślad za nimi nowe znaki i regulacje. Niestety, wielu rowerzystów gubi się w przepisach i często je łamie stwarzając zagrożenie w ruchu drogowym głównie dla siebie i pieszych.

Informacje na temat przepisów odnoszących się do rowerzystów znajdują się w poniższych tekstach:

Zobacz też: Czy można jeździć na rowerze po chodniku?

Zobacz też: Co wolno rowerzyście na ulicy?

Zobacz też: Co grozi za jazdę na rowerze po alkoholu w 2016 r.?

Zobacz też: Aktualny taryfikator mandatów dla rowerzystów 2016

Czy wprowadzić obowiązkowe karty rowerowe?

Wzrost liczby rowerzystów w ruchu drogowym nie jest proporcjonalny do wzrostu znajomości przepisów ruchu drogowego przez użytkowników jednośladów. Większość uczestników ruchu wielokrotnie zaobserwowała rowerzystów pędzących po chodnikach, czy wjeżdżających na przejścia dla pieszych tuż pod koła skręcających w prawo pojazdów. To sytuacje niebezpieczne i zabronione przez prawo.

Prawo nie dopuszcza także jazdy na rowerze pod wpływem alkoholu oraz ściśle reguluje zachowanie rowerzysty na drodze publicznej.

Nie wszystkie osoby, które skończyły 18 lat mają jakiekolwiek uprawnienia do prowadzenia pojazdów, co świadczy o tym, że nigdy nie przeszły żadnego szkolenia z zasad ruchu drogowego. Tymczasem mają prawo poruszać się rowerem po ulicach.

Prawdziwym szaleństwem można określić zachowanie rodziców, którzy wybierając się z dziećmi na rowery uczą je przejeżdżać po przejściu dla pieszych na zielonym świetle. To zachowanie skrajnie nieodpowiedzialne, które może poskutkować tragedią.

Zobacz też: Jazda rowerem. Jak zachować się na chodniku i na drodze? Jak jeździć rowerem w ruchu miejskim po chodniku, ścieżce rowerowej i drodze?

Dlatego pomysł, by osoby pełnoletnie, które nie mają uprawnień do prowadzenia jakiegokolwiek pojazdu w ruchu drogowym przechodziły obowiązkowe egzaminy na kartę rowerową nie jest pozbawiony sensu. Trudno w tym przypadku podzielić opinię Jakuba Kuleszy, rzecznika prasowego Kukiz ’15, który stwierdził, że „wprowadzanie kart rowerowych, to zbędna biurokracja i wprowadzanie zbędnych uciążliwości dla rowerzystów i Polaków". Wtórował mu Jerzy Kozłowski, również z klubu Kukiz ’15, który ocenił, że wprowadzenie obowiązkowych kart rowerowych to „wymysł administracji, urzędników, którzy nie mają pojęcia, jak się jeździ na rowerze". 

Rzecz w tym drodzy Panowie, że umiejętność jazdy na rowerze w ruchu drogowym, podobnie do umiejętności prowadzenia samochodu, nie ogranicza się jedynie do umiejętności ruszania z miejsca, czy utrzymania równowagi.

Przy okazji warto powrócić do dyskusji na temat ubezpieczeń OC dla rowerzystów uczestniczących w ruchu drogowym. Więcej na ten temat pisaliśmy w tekście:

Zobacz też: Ubezpieczenie OC dla rowerzystów

Źródło wypowiedzi polityków: PAP

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA