REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jesienne wskazówki dla kierowców

Subskrybuj nas na Youtube
Śliskie drogi, zła widoczność, krótszy dzień i letnie opony - typowe problemy kierowców w okresie jesieni Fot. Fotolia
Śliskie drogi, zła widoczność, krótszy dzień i letnie opony - typowe problemy kierowców w okresie jesieni Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jesień to bardzo wymagająca dla kierowców pora roku. Poranne przymrozki i liście zalegające na drodze mogą okazać się niezwykle niebezpiecznymi pułapkami dla kierowców. Jak zatem przygotować siebie i swoje auto do jazdy jesienią?

Jesień to czas kiedy musimy zmienić przyzwyczajenia za kierownicą. Śliskie drogi, zła widoczność, krótszy dzień i letnie opony. To zestaw czynników, który często prowadzi do niebezpiecznych zdarzeń na drodze. Co zrobić, by dobrze się skończyły, a jeszcze lepiej - by w ogóle do nich nie doszło? O rady na jesienny sezon poprosiliśmy doświadczonego kierowcę wyścigowego i rajdowego, Klaudię Podkalicką.

REKLAMA

Gorący asfalt, świetna przyczepność i widoczność nawet na kilka kilometrów. O tym możemy na kilka miesięcy zapomnieć. To moment przejściowy, jeden z najgorszych. Wielu kierowców nie potrafi lub nie chce się wyzbyć „letnich” nawyków. Jadą za szybko, nie zachowując bezpiecznego odstępu. Nieporównywalnie mniej przyczepna, niż jeszcze kilka tygodni temu, nawierzchnia potrafi boleśnie zweryfikować nadmierną pewność siebie i brak rozwagi.

1. Pora zmienić opony

W ciągu dnia wciąż są dość wysokie temperatury, w których letnie opony dobrze sobie radzą, ale nocą i nad ranem pojawiają się przymrozki. W Zakopanem na początku października spadł pierwszy śnieg. Pogoda jest zmienna, a my nie jesteśmy na nią przygotowani. Musimy obserwować nawierzchnię i prawidłowo ocenić, jak zmieniają się warunki na drodze.

Zobacz też: Dlaczego jazda o wschodzie słońca może być niebezpieczna?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Temperatury spadają poniżej 8 st. C. Asfalt często jest teraz mokry. Jeśli zaczyna się świecić, widzimy mieniące się w światłach „kryształki”, możemy mieć pewność, że jest bardzo ślisko. Musimy wziąć pod uwagę, że nie zatrzymamy samochodu tak szybko, jak na suchym asfalcie i wzmocnić koncentrację.

- Jeśli już teraz założymy zimówki, ryzykujemy że szybciej się zużyją. Z drugiej strony, nie powinniśmy czekać ze zmianą opon do pierwszych śniegów. W warsztacie będziemy czekać w długich kolejkach, o ile śnieg nie zaskoczy nas w drodze do wulkanizatora. W obecnych warunkach opony letnie użytkujemy na granicy ich zalecanej, optymalnej temperatury pracy. W wielu przypadkach nie zapewnią już należytej przyczepności. Lepiej dmuchać na zimne i szybciej założyć zimowe opony - radzi Klaudia Podkalicka.

2. Krótszy dzień - dobrze zaplanuj podróż

- Wcześnie zapada zmrok. Szybko pojawia się senność i dekoncentracja. Osoby, które słabo widzą, konieczne muszą zabierać w podróż okulary. Wielu kierowców uwielbia jazdę nocą. Jest mniejszy ruch, łatwiej pokonać trasę. Wszystko zależy od indywidualnych zdolności kierującego do utrzymywania przez długi czas wzmożonej koncentracji. Bardzo lubię jeździć nocą, bo wiem że szybciej dotrę w wyznaczone miejsce. Nocą trzeba pamiętać, że na drogach pojawia się sporo zwierzyny. Pamiętajmy też, by zatankować samochód. Noc to także minus w postaci mniejszej szansy na szybkie nadejście pomocy gdy zabraknie paliwa, zepsuje się samochód lub dojdzie do wypadku – podkreśla Klaudia Podkalicka. Pamiętajmy, że nocą - zwłaszcza w sobotnie wieczory - łatwiej spotkać na drodze kierowcę pod wpływem alkoholu.

3. Zadbaj o stan techniczny auta

Dobre ogumienie i sprawne hamulce to podstawa. Zwłaszcza na mokrej i śliskiej nawierzchni. Przed wyjazdem w jesienną trasę, koniecznie sprawdźmy stan techniczny naszego samochodu. - Szczególnie akumulatora, który w coraz niższych temperaturach jest narażony na rozładowanie. Możemy mieć problemy z odpalaniem silnika. Już teraz warto zaopatrzyć się w skrobaczkę, odmrażacz do szyb i zamków – wylicza Klaudia.

4. Jak jeździć we mgle?

- W takich warunkach absolutnie nie wolno nam używać świateł do jazdy dziennej. Nawet w lekkiej mgle lepiej korzystać ze świateł mijania. Nie oślepiajmy też innych użytkowników drogi - ostrzega Klaudia Podkalicka. Wielu kierowców włącza światła przeciwmgielne, nawet podczas lekkiej mgły. - Jeśli nie jest gęsta, powinniśmy z nich zrezygnować, bo świecimy prosto w oczy nadjeżdżających z przeciwka kierowców. Stwarzamy niebezpieczeństwo, sami niewiele więcej widząc. Gdy mgła stanie się gęsta, od razu włączajmy światła przeciwmgielne. Trzeba wyczuć ten moment. Jeśli zrobimy to za szybko, będziemy oślepiać innych kierowców.

Zobacz też: Główne zagrożenia na drodze w okresie jesieni

5. Jak jeździć w deszczu?

- Znam kilka prostych, domowych sposobów na parowanie szyb. Takimi metodami często posługują się kierowcy rajdowi i wyścigowi - zachęca Klaudia.

REKLAMA

Podstawa to sprawne wycieraczki. Ich pióra powinniśmy wymieniać co pół roku. Zwłaszcza po eksploatacji w sezonie letnim często rozmazują wodę na szybie. Zimą muszą być w pełni sprawne, by radzić sobie z deszczem i śniegiem. Jeśli na szybie jest szron, nie uruchamiajmy od razu wycieraczek, bo to je zniszczy. Zaczekajmy, aż się roztopi.

A jak radzić sobie z kondensacją pary? - Nienajgorszym sposobem są specjalne płyny, które można kupić na stacjach paliw. Najprostszym jest… pianka do golenia, którą spryskujemy wewnętrzną powierzchnię przedniej szyby. Po takim zabiegu mamy absolutną pewność, że nie będzie parować. Stosuję ją we wszystkich swoich rajdówkach. To naprawdę najskuteczniejsza i z pewnością najtańsza metoda - mówi Klaudia Podkalicka – w Maluchu wystarczyło przetrzeć szybę irchą. We współczesnych samochodach często nie jesteśmy w stanie z miejsca kierowcy do niej dosięgnąć.

- Zachowajmy dystans, nie siedźmy nikomu „na ogonie”. W nowych samochodach są systemy, które pomagają nam w utrzymaniu odpowiedniej odległości od poprzedzającego pojazdu. Przy dobrej pogodzie i prędkości 100 km/h, wystarczy 100 m. W deszczu dystans powinien być zdecydowanie większy - przekonuje Klaudia.

6. Pokonywanie zakrętów

Prawidłowa technika jest uzależniona od rodzaju napędu. Na przednią, tylną lub obie osie. Według zasad „starej szkoły”, absolutnie nie powinniśmy hamować w zakręcie. Dziś nie jest to niebezpieczne. – Powinniśmy w nim hamować do momentu w którym upewnimy się, że jest bezpiecznie i samochód zdecydowanie zwolnił. Wielu kierowców, mając przed sobą czarną drogę i dojeżdżając do zakrętu, na którym np. leży śnieg, popełnia błąd i rozpaczliwie z całych sił hamuje tuż przed wejściem w zakręt. To bardzo niebezpieczne. Możemy zostać najechani przez znajdujące się za nami samochody - tłumaczy Klaudia Podkalicka.

Lepiej wyczuć moment i zawczasu dostosować prędkość, by uniknąć poślizgu w zakręcie. W przeciwnym razie nasz samochód - zależnie od rodzaju zastosowanego w nim napędu - stanie się nad- lub podsterowny.

7. Trening czyni mistrza

Zarówno kierowca wyścigowy, jak i rajdowy, połowę życia poświęca treningom. Cały czas się doskonali. - Ci, którzy uważają, że są świetnymi kierowcami i wszystko już wiedzą, powinni mieć świadomość, że gdyby tak było - każdy mógłby zostać Robertem Kubicą. Nikt nie jest doskonały, a pokonane kilometry i doświadczenie nie uchronią nas od błędów - mówi Klaudia Podkalicka.

Zobacz też: Jak edukować młodych kierowców by jeździli bezpieczniej?

Niczego nie nauczymy się bez ćwiczeń, a każdy sam powinien zadbać o swoje bezpieczeństwo. Przynajmniej raz do roku warto skorzystać z usług ośrodka doskonalenia techniki jazdy, zobaczyć jak samochód zachowuje się przy różnych prędkościach, a gdy wpadnie w poślizg – sprawdzić co można zrobić i jak temu zapobiec. - Najważniejsze, by po raz pierwszy ten poślizg nie odbył się na ulicy. Gdy do niego dojdzie w rzeczywistych warunkach, nie będzie to szok, ale któryś już raz. Wielokrotnie przećwiczony. Dzięki doskonaleniu się i korzystaniu z pomocy instruktorów, będziemy pewniej się czuć w samochodzie – radzi Klaudia Podkalicka.

Samodzielnie też można próbować. Trzeba tyko znaleźć odpowiednie miejsce, np. nieuczęszczany plac czy drogę, na których nie spotkamy innych pojazdów. Najlepsze do tego celu są jednak wszelkiego rodzaju autodromy, dysponujące kadrą instruktorską

- Nawet jazda gokartem powoduje, że się doskonalimy. Uczymy się szybkiej reakcji na poślizg, coraz pewniej jeździmy. Zdobyte raz umiejętności, cały czas trzeba pielęgnować - podkreśla Klaudia.

Źródło: materiały prasowe ComplexPR

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA