REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jesienne wskazówki dla kierowców

Śliskie drogi, zła widoczność, krótszy dzień i letnie opony - typowe problemy kierowców w okresie jesieni Fot. Fotolia
Śliskie drogi, zła widoczność, krótszy dzień i letnie opony - typowe problemy kierowców w okresie jesieni Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jesień to bardzo wymagająca dla kierowców pora roku. Poranne przymrozki i liście zalegające na drodze mogą okazać się niezwykle niebezpiecznymi pułapkami dla kierowców. Jak zatem przygotować siebie i swoje auto do jazdy jesienią?

Jesień to czas kiedy musimy zmienić przyzwyczajenia za kierownicą. Śliskie drogi, zła widoczność, krótszy dzień i letnie opony. To zestaw czynników, który często prowadzi do niebezpiecznych zdarzeń na drodze. Co zrobić, by dobrze się skończyły, a jeszcze lepiej - by w ogóle do nich nie doszło? O rady na jesienny sezon poprosiliśmy doświadczonego kierowcę wyścigowego i rajdowego, Klaudię Podkalicką.

REKLAMA

Gorący asfalt, świetna przyczepność i widoczność nawet na kilka kilometrów. O tym możemy na kilka miesięcy zapomnieć. To moment przejściowy, jeden z najgorszych. Wielu kierowców nie potrafi lub nie chce się wyzbyć „letnich” nawyków. Jadą za szybko, nie zachowując bezpiecznego odstępu. Nieporównywalnie mniej przyczepna, niż jeszcze kilka tygodni temu, nawierzchnia potrafi boleśnie zweryfikować nadmierną pewność siebie i brak rozwagi.

1. Pora zmienić opony

W ciągu dnia wciąż są dość wysokie temperatury, w których letnie opony dobrze sobie radzą, ale nocą i nad ranem pojawiają się przymrozki. W Zakopanem na początku października spadł pierwszy śnieg. Pogoda jest zmienna, a my nie jesteśmy na nią przygotowani. Musimy obserwować nawierzchnię i prawidłowo ocenić, jak zmieniają się warunki na drodze.

Zobacz też: Dlaczego jazda o wschodzie słońca może być niebezpieczna?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Temperatury spadają poniżej 8 st. C. Asfalt często jest teraz mokry. Jeśli zaczyna się świecić, widzimy mieniące się w światłach „kryształki”, możemy mieć pewność, że jest bardzo ślisko. Musimy wziąć pod uwagę, że nie zatrzymamy samochodu tak szybko, jak na suchym asfalcie i wzmocnić koncentrację.

- Jeśli już teraz założymy zimówki, ryzykujemy że szybciej się zużyją. Z drugiej strony, nie powinniśmy czekać ze zmianą opon do pierwszych śniegów. W warsztacie będziemy czekać w długich kolejkach, o ile śnieg nie zaskoczy nas w drodze do wulkanizatora. W obecnych warunkach opony letnie użytkujemy na granicy ich zalecanej, optymalnej temperatury pracy. W wielu przypadkach nie zapewnią już należytej przyczepności. Lepiej dmuchać na zimne i szybciej założyć zimowe opony - radzi Klaudia Podkalicka.

2. Krótszy dzień - dobrze zaplanuj podróż

- Wcześnie zapada zmrok. Szybko pojawia się senność i dekoncentracja. Osoby, które słabo widzą, konieczne muszą zabierać w podróż okulary. Wielu kierowców uwielbia jazdę nocą. Jest mniejszy ruch, łatwiej pokonać trasę. Wszystko zależy od indywidualnych zdolności kierującego do utrzymywania przez długi czas wzmożonej koncentracji. Bardzo lubię jeździć nocą, bo wiem że szybciej dotrę w wyznaczone miejsce. Nocą trzeba pamiętać, że na drogach pojawia się sporo zwierzyny. Pamiętajmy też, by zatankować samochód. Noc to także minus w postaci mniejszej szansy na szybkie nadejście pomocy gdy zabraknie paliwa, zepsuje się samochód lub dojdzie do wypadku – podkreśla Klaudia Podkalicka. Pamiętajmy, że nocą - zwłaszcza w sobotnie wieczory - łatwiej spotkać na drodze kierowcę pod wpływem alkoholu.

3. Zadbaj o stan techniczny auta

Dobre ogumienie i sprawne hamulce to podstawa. Zwłaszcza na mokrej i śliskiej nawierzchni. Przed wyjazdem w jesienną trasę, koniecznie sprawdźmy stan techniczny naszego samochodu. - Szczególnie akumulatora, który w coraz niższych temperaturach jest narażony na rozładowanie. Możemy mieć problemy z odpalaniem silnika. Już teraz warto zaopatrzyć się w skrobaczkę, odmrażacz do szyb i zamków – wylicza Klaudia.

4. Jak jeździć we mgle?

- W takich warunkach absolutnie nie wolno nam używać świateł do jazdy dziennej. Nawet w lekkiej mgle lepiej korzystać ze świateł mijania. Nie oślepiajmy też innych użytkowników drogi - ostrzega Klaudia Podkalicka. Wielu kierowców włącza światła przeciwmgielne, nawet podczas lekkiej mgły. - Jeśli nie jest gęsta, powinniśmy z nich zrezygnować, bo świecimy prosto w oczy nadjeżdżających z przeciwka kierowców. Stwarzamy niebezpieczeństwo, sami niewiele więcej widząc. Gdy mgła stanie się gęsta, od razu włączajmy światła przeciwmgielne. Trzeba wyczuć ten moment. Jeśli zrobimy to za szybko, będziemy oślepiać innych kierowców.

Zobacz też: Główne zagrożenia na drodze w okresie jesieni

5. Jak jeździć w deszczu?

- Znam kilka prostych, domowych sposobów na parowanie szyb. Takimi metodami często posługują się kierowcy rajdowi i wyścigowi - zachęca Klaudia.

REKLAMA

Podstawa to sprawne wycieraczki. Ich pióra powinniśmy wymieniać co pół roku. Zwłaszcza po eksploatacji w sezonie letnim często rozmazują wodę na szybie. Zimą muszą być w pełni sprawne, by radzić sobie z deszczem i śniegiem. Jeśli na szybie jest szron, nie uruchamiajmy od razu wycieraczek, bo to je zniszczy. Zaczekajmy, aż się roztopi.

A jak radzić sobie z kondensacją pary? - Nienajgorszym sposobem są specjalne płyny, które można kupić na stacjach paliw. Najprostszym jest… pianka do golenia, którą spryskujemy wewnętrzną powierzchnię przedniej szyby. Po takim zabiegu mamy absolutną pewność, że nie będzie parować. Stosuję ją we wszystkich swoich rajdówkach. To naprawdę najskuteczniejsza i z pewnością najtańsza metoda - mówi Klaudia Podkalicka – w Maluchu wystarczyło przetrzeć szybę irchą. We współczesnych samochodach często nie jesteśmy w stanie z miejsca kierowcy do niej dosięgnąć.

- Zachowajmy dystans, nie siedźmy nikomu „na ogonie”. W nowych samochodach są systemy, które pomagają nam w utrzymaniu odpowiedniej odległości od poprzedzającego pojazdu. Przy dobrej pogodzie i prędkości 100 km/h, wystarczy 100 m. W deszczu dystans powinien być zdecydowanie większy - przekonuje Klaudia.

6. Pokonywanie zakrętów

Prawidłowa technika jest uzależniona od rodzaju napędu. Na przednią, tylną lub obie osie. Według zasad „starej szkoły”, absolutnie nie powinniśmy hamować w zakręcie. Dziś nie jest to niebezpieczne. – Powinniśmy w nim hamować do momentu w którym upewnimy się, że jest bezpiecznie i samochód zdecydowanie zwolnił. Wielu kierowców, mając przed sobą czarną drogę i dojeżdżając do zakrętu, na którym np. leży śnieg, popełnia błąd i rozpaczliwie z całych sił hamuje tuż przed wejściem w zakręt. To bardzo niebezpieczne. Możemy zostać najechani przez znajdujące się za nami samochody - tłumaczy Klaudia Podkalicka.

Lepiej wyczuć moment i zawczasu dostosować prędkość, by uniknąć poślizgu w zakręcie. W przeciwnym razie nasz samochód - zależnie od rodzaju zastosowanego w nim napędu - stanie się nad- lub podsterowny.

7. Trening czyni mistrza

Zarówno kierowca wyścigowy, jak i rajdowy, połowę życia poświęca treningom. Cały czas się doskonali. - Ci, którzy uważają, że są świetnymi kierowcami i wszystko już wiedzą, powinni mieć świadomość, że gdyby tak było - każdy mógłby zostać Robertem Kubicą. Nikt nie jest doskonały, a pokonane kilometry i doświadczenie nie uchronią nas od błędów - mówi Klaudia Podkalicka.

Zobacz też: Jak edukować młodych kierowców by jeździli bezpieczniej?

Niczego nie nauczymy się bez ćwiczeń, a każdy sam powinien zadbać o swoje bezpieczeństwo. Przynajmniej raz do roku warto skorzystać z usług ośrodka doskonalenia techniki jazdy, zobaczyć jak samochód zachowuje się przy różnych prędkościach, a gdy wpadnie w poślizg – sprawdzić co można zrobić i jak temu zapobiec. - Najważniejsze, by po raz pierwszy ten poślizg nie odbył się na ulicy. Gdy do niego dojdzie w rzeczywistych warunkach, nie będzie to szok, ale któryś już raz. Wielokrotnie przećwiczony. Dzięki doskonaleniu się i korzystaniu z pomocy instruktorów, będziemy pewniej się czuć w samochodzie – radzi Klaudia Podkalicka.

Samodzielnie też można próbować. Trzeba tyko znaleźć odpowiednie miejsce, np. nieuczęszczany plac czy drogę, na których nie spotkamy innych pojazdów. Najlepsze do tego celu są jednak wszelkiego rodzaju autodromy, dysponujące kadrą instruktorską

- Nawet jazda gokartem powoduje, że się doskonalimy. Uczymy się szybkiej reakcji na poślizg, coraz pewniej jeździmy. Zdobyte raz umiejętności, cały czas trzeba pielęgnować - podkreśla Klaudia.

Źródło: materiały prasowe ComplexPR

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

Rekordowa sprzedaż samochodów w grudniu. Toyota i Renault wciąż obiektami największego pożądania

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen od nowego roku spowodowały historyczny miesiąc w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zarejestrowano najwięcej samochodów od początku notowań, a wszystkie marki samochodów osobowych z TOP 20 odnotowały wzrost rejestracji.

Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości. Gdzie? Od kiedy? [LISTA]

Główny Inspektorat Transportu Drogowego poinformował, że projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym wchodzi w kolejny etap. Podpisano umowę na dostawę i montaż 43 nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości.

REKLAMA

KGP: 92 589 interwencji, 311 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 92 589 interwencji. Byli wzywani do 311 wypadków drogowych.

Bierz 40 tysięcy złotych dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego i premię za zezłomowanie starego auta

Program Mój Elektryk wkracza w nową fazę. Już za kilka tygodni, począwszy od 1 lutego można na zakup samochodu elektrycznego otrzymać bezprecedensową dotację. Dodatkową premią objęta jest też czynność zezłomowania starego auta.

Prowadzisz samochód w okularach? Zapłacisz mandat od 1,5 tys. do nawet 5 tys. zł [i możesz stracić uprawnienia], jeżeli masz to w swoim prawie jazdy. To samo tyczy się soczewek kontaktowych

Osoby mające wadę wzroku, w stosunku do których lekarz – w orzeczeniu lekarskim – stwierdził konieczność korekty lub ochrony wzroku podczas prowadzenia pojazdów mechanicznych – na rewersie swojego prawa jazdy (w rubryce nr 12) – mają wpisany specjalny kod, który wprowadza dla nich ściśle określone ograniczenie w korzystaniu z uprawnienia do kierowania pojazdami. Kierowcę niewłaściwie stosującego się do ww. ograniczenia – czekają poważne konsekwencje.

W 2024 r. wzrosła ilość wypadków drogowych, kolizji drogowych oraz osób rannych w wypadkach. Podsumowanie roku na polskich drogach

Komenda Główna Policji opublikowała wstępne dane dotyczące roku 2024 na polskich drogach. Wzrosła ilość wypadków drogowych, kolizji drogowych oraz osób rannych w wypadkach. Liczba ofiar śmiertelnych zmalała.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli rozruchowych? Czy ważna jest kolejność?

Chyba większość kierowców spotkała sytuacja, w której nie mogli odpalić auta z powodu rozładowanego akumulatora. Czasem wystarczy noc z przymrozkami, aby samochód przestał współpracować. Z pomocą przychodzą wtedy kable rozruchowe i pojazd "dawca". Jak prawidłowo podłączyć kable, aby bezpiecznie odpalić auto? Podpowiadamy.

Rok 2024 w motoryzacji. Zmiany, wyzwania i przełomowe momenty

Rok 2024 przyniósł kluczowe zmiany i wyzwania dla przemysłu motoryzacyjnego. Zaostrzone regulacje, jak Fit for 55 i AFIR, przyspieszają przejście na elektromobilność, podczas gdy spadające zainteresowanie elektrykami, rosnąca konkurencja z Chin i niedostateczna infrastruktura ładowania utrudniają rozwój tego sektora. Eksperci podsumowują najważniejsze wydarzenia i trendy, które ukształtowały rynek motoryzacyjny w minionym roku, oraz dzielą się prognozami na przyszłość.

REKLAMA