REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawidłowe hamowanie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Kalinowska
Prawidłowe hamowanie
Prawidłowe hamowanie
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Proces hamowania jest niezwykle istotny ze względu na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Podpowiadamy, jak hamować na suchym asfalcie, na nierównościach oraz na śliskiej nawierzchni.

Długość drogi hamowania do momentu zatrzymania typowego samochodu osobowego poruszającego się z prędkością ok 50 km/h wynosi od 30 do 33 m. Bardzo istotnymi czynnikami składającymi się na długość drogi hamowania są: czas reakcji kierowcy (auto poruszające się ze wspomnianą prędkością przejeżdża w ciągu sekundy ok 13 metrów), efektywność układu hamulcowego związana z działaniem samego układu oraz jakością opon i typem nawierzchni.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Nagła zmiana pogody - jak się zachować za kierownicą?

Jak hamować na suchej nawierzchni?

W lepszej sytuacji są kierowcy, którzy prowadzą samochody wyposażone w sprawnie działający system ABS. W takim przypadku, w nagłej sytuacji powinni z maksymalną siłą nacisnąć pedał hamulca i czekać do zatrzymania pojazdu. Z kolei w przypadku samochodów, które nie zostały wyposażone w system ABS rolą kierowcy jest wcisnąć pedał hamulca z takim wyczuciem, by koła nie przekroczyły granicy poślizgu, ale obracały się możliwie najwolniej.

Jak hamować na śliskiej nawierzchni?

Generalnie co do zasady hamowanie na śliskiej nawierzchni nie różni się od hamowania na bardziej przyczepnym suchym asfalcie.Przy czym należy sobie zdawać sprawę, że droga hamowania na śliskiej nawierzchni znacznie się wydłuży. Trudniej jest także nie doprowadzić do poślizgu kół w przypadku aut bez ABS, siła hamowania musi być słabsza.

REKLAMA

Zobacz też: Jak jeździć w koleinach?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dobrym trikiem w przypadku, gdy wjedziemy na powierzchnię oblodzoną jest skierowanie pojazdu tam gdzie na drodze znajduje się warstwa śniegu. Na śniegu będzie nam łatwiej wytracić prędkość niż na oblodzonej nawierzchni.

Jak hamować na nierównej nawierzchni?

Podczas hamowania na tzw. tarce zachodzi zjawisko podskakiwania kół i w rezultacie odrywania się punktów stycznych opon z asfaltem. W takim przypadku należy postępować z dużym wyczuciem i starać się tak manewrować pedałem hamulca, by koła nie wpadały w poślizg podczas styczności z asfaltem.

Hamowanie silnikiem, czy to się opłaca?

Jednym ze sposobów wytracania prędkości jest tzw. hamowanie silnikiem. Polega ono na zdjęciu nogi z pedału gazu przy jednoczesnym pozostawieniu załączonego biegu i zmniejszania poszczególnych przełożeń w miarę wytracania prędkości. Jest to zalecany i bardzo "zdrowy" z punktu widzenia eksploatacji samochodu oraz oszczędności paliwa sposób na zmniejszenie prędkości jazdy. Przydatny zwłaszcza podczas zjazdów z wzniesień.

Zobacz też: Pasy bezpieczeństwa - czy warto je zapinać?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA