REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wypadki drogowe w Polsce - prawdziwe przyczyny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aby na polskich drogach było bezpieczniej trzeba przede wszystkim zwracać baczną uwagę na pieszych i ograniczyć prędkość w miejscach i porach dnia najczęściej przez nich uczęszczanych. Fot. Fotolia
Aby na polskich drogach było bezpieczniej trzeba przede wszystkim zwracać baczną uwagę na pieszych i ograniczyć prędkość w miejscach i porach dnia najczęściej przez nich uczęszczanych. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

To nie alkohol ani ani prędkość powodują, że na polskich drogach ginie tak wielu ludzi. Zobacz na co uwagę powinien zwrócić przede wszystkim kierowca, aby nie zamienić czyjegoś życia w dramat.

Powielanie błędnych stereotypów

Spora grupa kierowców wyobraża sobie wypadek jak sumaryczny wynik brawury, stałego trzymania nogi na pedale gazu oraz zbyt szybkiego wejścia w zakręt zakończonego efektownym dachowaniem. Inny popularny obraz kolizji drogowej powielany w umysłach Polaków przez niektóre media przedstawia grupę młodych ludzi wracających z dyskoteki autem, za kierownicą którego siedzi pijany kierowca. Traci on w pewnym momencie panowanie nad autem i rozbija się z hukiem o drzewo.

REKLAMA

Zobacz też: 6 sposobów jak uniknąć wypadku

Przyczyny wypadków drogowych w Polsce w 2012 roku

wypadki zabici
przyczyny ogółem % ogółem %
niedostosowanie prędkości do warunków ruchu 8550 28,3 1059 42,2
nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu 7922 26,2 380 15,1
nieprawidłowe wyprzedzanie 1759 5,8 242 9,6

dane: Policja 2012 rok, opracowanie: K. Fraszkiewicz

Wypadki drogowe w Polsce: winni dojrzali mężczyźni

O ile zgodzić się można, że tego typu sytuacje nie są czymś niebywale rzadkim na polskich drogach, to już trzeba stanowczo zaprzeczyć, jakoby to były główne przyczyny wypadków. Po pierwsze jest to nieprawda dlatego, że najwięcej wypadków powodują mężczyźni w wieku 26-39 lat (czyli osoby dojrzałe, raczej rzadko uczęszczające na dyskoteki), a po drugie najwięcej  kolizji dotyczy bocznych zderzeń pojazdów. To też potwierdza fakt, że jednym z głównych powodów dużej śmiertelności na naszych krajowych drogach są wymuszenia pierwszeństwa. Ponad ¼ wszystkich wypadków jest spowodowanych właśnie taki zachowaniem kierowców.

Zobacz też: Kolizja z ciężarówką – jak jej uniknąć?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najczęstsze rodzaje wypadków drogowych w Polsce w 2012 roku

wypadki zabici
rodzaj zdarzenia ogółem % ogółem %
zderzenie boczne 10 408 28,1 600 16,8
zderzenie czołowe 3 786 10,2 663 18,6
zderzenie tylne 4051 10,9 179 5
najechanie na pieszego 10 042 27,1 1152 32,3
najechanie na drzewo 2247 6,1 494 13,8

dane: Policja 2012 rok, opracowanie: K. Fraszkiewicz

Wypadki drogowe w Polsce: ofiary to przede wszystkim piesi

Dokładniejsza analiza rodzaju kolizji samochodowych unaocznia ciekawy fakty. Po pierwsze pomimo tego, że najwięcej wypadków dotyczy zderzeń bocznych to najbardziej śmiertelne nadal pozostają zderzenia czołowe. Poza tym raport Policji pokazuje, jak małe szanse na przeżycie mają piesi w konfrontacji z pojazdem mechanicznym. 32,3 % wszystkich ofiar ginie na polskich drogach wyniku najechania na pieszego. I to oraz pieszego idącego poboczem, zwłaszcza w nocy, który zostaje śmiertelnie potrącony przez auto, powinniśmy zachować w swojej wyobraźni. Dlaczego? Bowiem przy całym zgiełku dobrze sprzedających się i efektownych karamboli samochodowych zapominamy o prawdziwych przyczynach ludzkich tragedii jakie mają miejsce na polskich drogach...

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA