REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wypadki drogowe w Polsce - prawdziwe przyczyny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aby na polskich drogach było bezpieczniej trzeba przede wszystkim zwracać baczną uwagę na pieszych i ograniczyć prędkość w miejscach i porach dnia najczęściej przez nich uczęszczanych. Fot. Fotolia
Aby na polskich drogach było bezpieczniej trzeba przede wszystkim zwracać baczną uwagę na pieszych i ograniczyć prędkość w miejscach i porach dnia najczęściej przez nich uczęszczanych. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

To nie alkohol ani ani prędkość powodują, że na polskich drogach ginie tak wielu ludzi. Zobacz na co uwagę powinien zwrócić przede wszystkim kierowca, aby nie zamienić czyjegoś życia w dramat.

Powielanie błędnych stereotypów

Spora grupa kierowców wyobraża sobie wypadek jak sumaryczny wynik brawury, stałego trzymania nogi na pedale gazu oraz zbyt szybkiego wejścia w zakręt zakończonego efektownym dachowaniem. Inny popularny obraz kolizji drogowej powielany w umysłach Polaków przez niektóre media przedstawia grupę młodych ludzi wracających z dyskoteki autem, za kierownicą którego siedzi pijany kierowca. Traci on w pewnym momencie panowanie nad autem i rozbija się z hukiem o drzewo.

REKLAMA

Zobacz też: 6 sposobów jak uniknąć wypadku

Przyczyny wypadków drogowych w Polsce w 2012 roku

wypadki zabici
przyczyny ogółem % ogółem %
niedostosowanie prędkości do warunków ruchu 8550 28,3 1059 42,2
nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu 7922 26,2 380 15,1
nieprawidłowe wyprzedzanie 1759 5,8 242 9,6

dane: Policja 2012 rok, opracowanie: K. Fraszkiewicz

Wypadki drogowe w Polsce: winni dojrzali mężczyźni

O ile zgodzić się można, że tego typu sytuacje nie są czymś niebywale rzadkim na polskich drogach, to już trzeba stanowczo zaprzeczyć, jakoby to były główne przyczyny wypadków. Po pierwsze jest to nieprawda dlatego, że najwięcej wypadków powodują mężczyźni w wieku 26-39 lat (czyli osoby dojrzałe, raczej rzadko uczęszczające na dyskoteki), a po drugie najwięcej  kolizji dotyczy bocznych zderzeń pojazdów. To też potwierdza fakt, że jednym z głównych powodów dużej śmiertelności na naszych krajowych drogach są wymuszenia pierwszeństwa. Ponad ¼ wszystkich wypadków jest spowodowanych właśnie taki zachowaniem kierowców.

Zobacz też: Kolizja z ciężarówką – jak jej uniknąć?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najczęstsze rodzaje wypadków drogowych w Polsce w 2012 roku

wypadki zabici
rodzaj zdarzenia ogółem % ogółem %
zderzenie boczne 10 408 28,1 600 16,8
zderzenie czołowe 3 786 10,2 663 18,6
zderzenie tylne 4051 10,9 179 5
najechanie na pieszego 10 042 27,1 1152 32,3
najechanie na drzewo 2247 6,1 494 13,8

dane: Policja 2012 rok, opracowanie: K. Fraszkiewicz

Wypadki drogowe w Polsce: ofiary to przede wszystkim piesi

Dokładniejsza analiza rodzaju kolizji samochodowych unaocznia ciekawy fakty. Po pierwsze pomimo tego, że najwięcej wypadków dotyczy zderzeń bocznych to najbardziej śmiertelne nadal pozostają zderzenia czołowe. Poza tym raport Policji pokazuje, jak małe szanse na przeżycie mają piesi w konfrontacji z pojazdem mechanicznym. 32,3 % wszystkich ofiar ginie na polskich drogach wyniku najechania na pieszego. I to oraz pieszego idącego poboczem, zwłaszcza w nocy, który zostaje śmiertelnie potrącony przez auto, powinniśmy zachować w swojej wyobraźni. Dlaczego? Bowiem przy całym zgiełku dobrze sprzedających się i efektownych karamboli samochodowych zapominamy o prawdziwych przyczynach ludzkich tragedii jakie mają miejsce na polskich drogach...

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA