REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Aby na polskich drogach było bezpieczniej trzeba przede wszystkim zwracać baczną uwagę na pieszych i ograniczyć prędkość w miejscach i porach dnia najczęściej przez nich uczęszczanych. Fot. Fotolia
Aby na polskich drogach było bezpieczniej trzeba przede wszystkim zwracać baczną uwagę na pieszych i ograniczyć prędkość w miejscach i porach dnia najczęściej przez nich uczęszczanych. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

To nie alkohol ani ani prędkość powodują, że na polskich drogach ginie tak wielu ludzi. Zobacz na co uwagę powinien zwrócić przede wszystkim kierowca, aby nie zamienić czyjegoś życia w dramat.

Powielanie błędnych stereotypów

Spora grupa kierowców wyobraża sobie wypadek jak sumaryczny wynik brawury, stałego trzymania nogi na pedale gazu oraz zbyt szybkiego wejścia w zakręt zakończonego efektownym dachowaniem. Inny popularny obraz kolizji drogowej powielany w umysłach Polaków przez niektóre media przedstawia grupę młodych ludzi wracających z dyskoteki autem, za kierownicą którego siedzi pijany kierowca. Traci on w pewnym momencie panowanie nad autem i rozbija się z hukiem o drzewo.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: 6 sposobów jak uniknąć wypadku

Przyczyny wypadków drogowych w Polsce w 2012 roku

wypadki zabici
przyczyny ogółem % ogółem %
niedostosowanie prędkości do warunków ruchu 8550 28,3 1059 42,2
nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu 7922 26,2 380 15,1
nieprawidłowe wyprzedzanie 1759 5,8 242 9,6

dane: Policja 2012 rok, opracowanie: K. Fraszkiewicz

Wypadki drogowe w Polsce: winni dojrzali mężczyźni

O ile zgodzić się można, że tego typu sytuacje nie są czymś niebywale rzadkim na polskich drogach, to już trzeba stanowczo zaprzeczyć, jakoby to były główne przyczyny wypadków. Po pierwsze jest to nieprawda dlatego, że najwięcej wypadków powodują mężczyźni w wieku 26-39 lat (czyli osoby dojrzałe, raczej rzadko uczęszczające na dyskoteki), a po drugie najwięcej  kolizji dotyczy bocznych zderzeń pojazdów. To też potwierdza fakt, że jednym z głównych powodów dużej śmiertelności na naszych krajowych drogach są wymuszenia pierwszeństwa. Ponad ¼ wszystkich wypadków jest spowodowanych właśnie taki zachowaniem kierowców.

REKLAMA

Zobacz też: Kolizja z ciężarówką – jak jej uniknąć?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najczęstsze rodzaje wypadków drogowych w Polsce w 2012 roku

wypadki zabici
rodzaj zdarzenia ogółem % ogółem %
zderzenie boczne 10 408 28,1 600 16,8
zderzenie czołowe 3 786 10,2 663 18,6
zderzenie tylne 4051 10,9 179 5
najechanie na pieszego 10 042 27,1 1152 32,3
najechanie na drzewo 2247 6,1 494 13,8

dane: Policja 2012 rok, opracowanie: K. Fraszkiewicz

Wypadki drogowe w Polsce: ofiary to przede wszystkim piesi

Dokładniejsza analiza rodzaju kolizji samochodowych unaocznia ciekawy fakty. Po pierwsze pomimo tego, że najwięcej wypadków dotyczy zderzeń bocznych to najbardziej śmiertelne nadal pozostają zderzenia czołowe. Poza tym raport Policji pokazuje, jak małe szanse na przeżycie mają piesi w konfrontacji z pojazdem mechanicznym. 32,3 % wszystkich ofiar ginie na polskich drogach wyniku najechania na pieszego. I to oraz pieszego idącego poboczem, zwłaszcza w nocy, który zostaje śmiertelnie potrącony przez auto, powinniśmy zachować w swojej wyobraźni. Dlaczego? Bowiem przy całym zgiełku dobrze sprzedających się i efektownych karamboli samochodowych zapominamy o prawdziwych przyczynach ludzkich tragedii jakie mają miejsce na polskich drogach...

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA