Wypadki drogowe w Polsce - prawdziwe przyczyny
REKLAMA
REKLAMA
Powielanie błędnych stereotypów
Spora grupa kierowców wyobraża sobie wypadek jak sumaryczny wynik brawury, stałego trzymania nogi na pedale gazu oraz zbyt szybkiego wejścia w zakręt zakończonego efektownym dachowaniem. Inny popularny obraz kolizji drogowej powielany w umysłach Polaków przez niektóre media przedstawia grupę młodych ludzi wracających z dyskoteki autem, za kierownicą którego siedzi pijany kierowca. Traci on w pewnym momencie panowanie nad autem i rozbija się z hukiem o drzewo.
REKLAMA
Zobacz też: 6 sposobów jak uniknąć wypadku
Przyczyny wypadków drogowych w Polsce w 2012 roku
wypadki | zabici | |||
przyczyny | ogółem | % | ogółem | % |
niedostosowanie prędkości do warunków ruchu | 8550 | 28,3 | 1059 | 42,2 |
nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu | 7922 | 26,2 | 380 | 15,1 |
nieprawidłowe wyprzedzanie | 1759 | 5,8 | 242 | 9,6 |
dane: Policja 2012 rok, opracowanie: K. Fraszkiewicz
Wypadki drogowe w Polsce: winni dojrzali mężczyźni
O ile zgodzić się można, że tego typu sytuacje nie są czymś niebywale rzadkim na polskich drogach, to już trzeba stanowczo zaprzeczyć, jakoby to były główne przyczyny wypadków. Po pierwsze jest to nieprawda dlatego, że najwięcej wypadków powodują mężczyźni w wieku 26-39 lat (czyli osoby dojrzałe, raczej rzadko uczęszczające na dyskoteki), a po drugie najwięcej kolizji dotyczy bocznych zderzeń pojazdów. To też potwierdza fakt, że jednym z głównych powodów dużej śmiertelności na naszych krajowych drogach są wymuszenia pierwszeństwa. Ponad ¼ wszystkich wypadków jest spowodowanych właśnie taki zachowaniem kierowców.
Zobacz też: Kolizja z ciężarówką – jak jej uniknąć?
Najczęstsze rodzaje wypadków drogowych w Polsce w 2012 roku
wypadki | zabici | |||
rodzaj zdarzenia | ogółem | % | ogółem | % |
zderzenie boczne | 10 408 | 28,1 | 600 | 16,8 |
zderzenie czołowe | 3 786 | 10,2 | 663 | 18,6 |
zderzenie tylne | 4051 | 10,9 | 179 | 5 |
najechanie na pieszego | 10 042 | 27,1 | 1152 | 32,3 |
najechanie na drzewo | 2247 | 6,1 | 494 | 13,8 |
dane: Policja 2012 rok, opracowanie: K. Fraszkiewicz
Wypadki drogowe w Polsce: ofiary to przede wszystkim piesi
Dokładniejsza analiza rodzaju kolizji samochodowych unaocznia ciekawy fakty. Po pierwsze pomimo tego, że najwięcej wypadków dotyczy zderzeń bocznych to najbardziej śmiertelne nadal pozostają zderzenia czołowe. Poza tym raport Policji pokazuje, jak małe szanse na przeżycie mają piesi w konfrontacji z pojazdem mechanicznym. 32,3 % wszystkich ofiar ginie na polskich drogach wyniku najechania na pieszego. I to oraz pieszego idącego poboczem, zwłaszcza w nocy, który zostaje śmiertelnie potrącony przez auto, powinniśmy zachować w swojej wyobraźni. Dlaczego? Bowiem przy całym zgiełku dobrze sprzedających się i efektownych karamboli samochodowych zapominamy o prawdziwych przyczynach ludzkich tragedii jakie mają miejsce na polskich drogach...
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.