REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Sprawdź czy jesteś szosowym terrorystą

Zuzanna Gawor-Kotkowska
Gdy jeździmy samochodem, musimy być świadomi faktu, że na drodze są też inni użytkownicy. fot. Newspress
Gdy jeździmy samochodem, musimy być świadomi faktu, że na drodze są też inni użytkownicy. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Gdy jeździmy samochodem, musimy być świadomi faktu, że na drodze są też inni użytkownicy. Sprawdź czy jesteś postrzegany jako szosowy terrorysta czy wręcz przeciwnie.

Znak stopu

Pierwszym, niebezpiecznym zachowaniem jest tak zwane „przetaczanie” się przez skrzyżowanie opatrzone znakiem stopu, nakazującym nam całkowite zatrzymanie. Wiele osób na takich skrzyżowaniach po prostu zwalnia, sprawdza możliwość przejazdu i przemieszcza się dalej. Pamiętajmy jednak, że ten znak jest po to, aby chronić nas i innych użytkowników dróg. Najczęściej oznacza on na tyle słabą widoczność, że bez całkowitego zatrzymania nie będziemy mogli obiektywnie ocenić sytuacji na skrzyżowaniu.

REKLAMA

Nadmierna prędkość

Prędkość zabija i nie ma co do tego wątpliwości. Najnowsze badania wykazały, że przyczyną 30% wypadków samochodowych w Europie jest właśnie nadmierna prędkość. Niestety około 70% kierowców w ten sposób naraża siebie i innych uczestników ruchu. Wiadomo, że czasem się spieszymy. Niektórzy po prostu lubią jeździć szybko, ale żaden powód nie jest usprawiedliwieniem.

Zbyt niska prędkość

Wielu z nas uważa, że gdy będzie jeździć bardzo powoli, to będzie bezpieczna prędkość, ale to też jest błąd. Na drodze powinniśmy być przewidywalni, a gdy jedziemy zdecydowanie wolniej, niż wskazują na to ograniczenia prędkości na danej ulicy, wzbudzamy podejrzenia. Inni kierowcy będą się spodziewać nieprzewidzianych ruchów, zmian pasów i kierunków, bo sprawiamy wrażenie niepewnych siebie. Do tego za wszelką cenę będą próbowali nas ominąć, a to również może być przyczyną wypadku.

Zobacz również: Jak obronić się przed przemocą na drodze?

Jazda „na gazetę”

Tak wśród kierowców popularnie nazywany jest sposób jazdy, kiedy jesteśmy niebezpiecznie blisko poprzedzającego nas pojazdu. Tak blisko, że między nasz a jego zderzak zmieści się tylko gazeta. Jest to bardzo niebezpieczne i narusza przepisy o ruchu drogowym, które nakazują zachowanie bezpiecznego odstępu. Nie dość, że przy nagłym hamowaniu kierowcy przed nami na pewno nie zdążymy zareagować i będziemy mieli stłuczkę, to w dodatku mamy ograniczoną widoczność, a osoba prowadząca pojazd poprzedzający zwyczajnie będzie bała się hamować.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Notoryczne zmiany pasów ruchu

Na drogach wielopasmowych też panują zasady. Prawy pas ruchu służy wolniejszym kierowcom, środkowy takim, którzy tą drogą muszą przejechać długi dystans, a lewy jest wyłącznie dla wyprzedzających. Jeśli skaczemy po pasach w nieprzewidywalny sposób i wykorzystujemy je niezgodnie z ich przeznaczeniem (np. wyprzedzamy prawym pasem), również możemy spodziewać się stłuczki, do tego wszyscy kierowcy będą ze strachu czekali, aż tylko znikniemy z horyzontu.

Żółte światło

Najlepiej by było, gdyby kierowcy nie nadużywali przepisu, który pozwala na warunkowy przejazd przez skrzyżowanie, gdy świeci się żółte światło. Taki przejazd jest dozwolony tylko wtedy, gdy nagłe hamowanie mogłoby spowodować zagrożenie np. dla kierowcy, który jedzie za nami. Ten przepis jest nadużywany i bardzo często traktujemy żółte światło tak, jak zielone. Pamiętajmy jednak, że inni kierowcy, którzy np. z przeciwnego kierunku skręcają w lewo, muszą mieć czas na zjechanie ze skrzyżowania. Do tego nie mamy pewności, czy wjeżdżając na skrzyżowanie na późnym, żółtym świetle, nie będziemy przypadkiem opuszczać go już na czerwonym a to oznacza potencjalną stłuczkę.

Zobacz również: Jak zbadać, czy dana prędkość jest bezpieczna?

Wyścigi

REKLAMA

Droga to nie gra komputerowa, nie mamy kilku żyć. Nie jest to również tor wyścigowy. Z pewnością, otwarta, publiczna ulica nie może służyć ściganiu się z innymi kierowcami. Jeśli nawet nie przekraczamy prędkości, ale angażujemy się w wyścig. Nadmierna prędkość w połączeniu z obsesyjnym śledzeniem ruchów konkurenta to wybuchowa mieszanka, która może stać się przyczyną wypadku bądź utrudnieniem ruchu innym kierowcom.

Niezależnie od tego, czy jesteśmy doświadczonymi, utalentowanymi kierowcami, czy też nowicjuszami – popełniamy błędy. Oczywiście, nie ma kierowców doskonałych, ale świadomość zagrożeń, które możemy powodować pozornie nieszkodliwymi zachowaniami pozwoli nam na zachowanie maksymalnego bezpieczeństwa ruchu. Dzięki zachowaniu pewnych zasad i przestrzeganiu przepisów o ruchu drogowym, nikt nie pomyśli o nas jak o szosowych terrorystach.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

REKLAMA

Rekordowa sprzedaż samochodów w grudniu. Toyota i Renault wciąż obiektami największego pożądania

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen od nowego roku spowodowały historyczny miesiąc w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zarejestrowano najwięcej samochodów od początku notowań, a wszystkie marki samochodów osobowych z TOP 20 odnotowały wzrost rejestracji.

Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

REKLAMA