REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Sprawdź czy jesteś szosowym terrorystą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Gawor-Kotkowska
Gdy jeździmy samochodem, musimy być świadomi faktu, że na drodze są też inni użytkownicy. fot. Newspress
Gdy jeździmy samochodem, musimy być świadomi faktu, że na drodze są też inni użytkownicy. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Gdy jeździmy samochodem, musimy być świadomi faktu, że na drodze są też inni użytkownicy. Sprawdź czy jesteś postrzegany jako szosowy terrorysta czy wręcz przeciwnie.

Znak stopu

Pierwszym, niebezpiecznym zachowaniem jest tak zwane „przetaczanie” się przez skrzyżowanie opatrzone znakiem stopu, nakazującym nam całkowite zatrzymanie. Wiele osób na takich skrzyżowaniach po prostu zwalnia, sprawdza możliwość przejazdu i przemieszcza się dalej. Pamiętajmy jednak, że ten znak jest po to, aby chronić nas i innych użytkowników dróg. Najczęściej oznacza on na tyle słabą widoczność, że bez całkowitego zatrzymania nie będziemy mogli obiektywnie ocenić sytuacji na skrzyżowaniu.

REKLAMA

Nadmierna prędkość

Prędkość zabija i nie ma co do tego wątpliwości. Najnowsze badania wykazały, że przyczyną 30% wypadków samochodowych w Europie jest właśnie nadmierna prędkość. Niestety około 70% kierowców w ten sposób naraża siebie i innych uczestników ruchu. Wiadomo, że czasem się spieszymy. Niektórzy po prostu lubią jeździć szybko, ale żaden powód nie jest usprawiedliwieniem.

Zbyt niska prędkość

Wielu z nas uważa, że gdy będzie jeździć bardzo powoli, to będzie bezpieczna prędkość, ale to też jest błąd. Na drodze powinniśmy być przewidywalni, a gdy jedziemy zdecydowanie wolniej, niż wskazują na to ograniczenia prędkości na danej ulicy, wzbudzamy podejrzenia. Inni kierowcy będą się spodziewać nieprzewidzianych ruchów, zmian pasów i kierunków, bo sprawiamy wrażenie niepewnych siebie. Do tego za wszelką cenę będą próbowali nas ominąć, a to również może być przyczyną wypadku.

Zobacz również: Jak obronić się przed przemocą na drodze?

Jazda „na gazetę”

Tak wśród kierowców popularnie nazywany jest sposób jazdy, kiedy jesteśmy niebezpiecznie blisko poprzedzającego nas pojazdu. Tak blisko, że między nasz a jego zderzak zmieści się tylko gazeta. Jest to bardzo niebezpieczne i narusza przepisy o ruchu drogowym, które nakazują zachowanie bezpiecznego odstępu. Nie dość, że przy nagłym hamowaniu kierowcy przed nami na pewno nie zdążymy zareagować i będziemy mieli stłuczkę, to w dodatku mamy ograniczoną widoczność, a osoba prowadząca pojazd poprzedzający zwyczajnie będzie bała się hamować.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Notoryczne zmiany pasów ruchu

Na drogach wielopasmowych też panują zasady. Prawy pas ruchu służy wolniejszym kierowcom, środkowy takim, którzy tą drogą muszą przejechać długi dystans, a lewy jest wyłącznie dla wyprzedzających. Jeśli skaczemy po pasach w nieprzewidywalny sposób i wykorzystujemy je niezgodnie z ich przeznaczeniem (np. wyprzedzamy prawym pasem), również możemy spodziewać się stłuczki, do tego wszyscy kierowcy będą ze strachu czekali, aż tylko znikniemy z horyzontu.

Żółte światło

Najlepiej by było, gdyby kierowcy nie nadużywali przepisu, który pozwala na warunkowy przejazd przez skrzyżowanie, gdy świeci się żółte światło. Taki przejazd jest dozwolony tylko wtedy, gdy nagłe hamowanie mogłoby spowodować zagrożenie np. dla kierowcy, który jedzie za nami. Ten przepis jest nadużywany i bardzo często traktujemy żółte światło tak, jak zielone. Pamiętajmy jednak, że inni kierowcy, którzy np. z przeciwnego kierunku skręcają w lewo, muszą mieć czas na zjechanie ze skrzyżowania. Do tego nie mamy pewności, czy wjeżdżając na skrzyżowanie na późnym, żółtym świetle, nie będziemy przypadkiem opuszczać go już na czerwonym a to oznacza potencjalną stłuczkę.

Zobacz również: Jak zbadać, czy dana prędkość jest bezpieczna?

Wyścigi

REKLAMA

Droga to nie gra komputerowa, nie mamy kilku żyć. Nie jest to również tor wyścigowy. Z pewnością, otwarta, publiczna ulica nie może służyć ściganiu się z innymi kierowcami. Jeśli nawet nie przekraczamy prędkości, ale angażujemy się w wyścig. Nadmierna prędkość w połączeniu z obsesyjnym śledzeniem ruchów konkurenta to wybuchowa mieszanka, która może stać się przyczyną wypadku bądź utrudnieniem ruchu innym kierowcom.

Niezależnie od tego, czy jesteśmy doświadczonymi, utalentowanymi kierowcami, czy też nowicjuszami – popełniamy błędy. Oczywiście, nie ma kierowców doskonałych, ale świadomość zagrożeń, które możemy powodować pozornie nieszkodliwymi zachowaniami pozwoli nam na zachowanie maksymalnego bezpieczeństwa ruchu. Dzięki zachowaniu pewnych zasad i przestrzeganiu przepisów o ruchu drogowym, nikt nie pomyśli o nas jak o szosowych terrorystach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA