REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wyprzedzać na krętych drogach?

Jakubowski Ryszard
Fot. newspress
Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wyprzedzanie na krętych, a więc najczęściej górskich drogach, jest manewrem nieprawdopodobnie trudnym i niebezpiecznym.

Dlatego na większości z nich pasy ruchu są rozdzielone pojedynczą lub podwójną linią ciągłą i tylko sporadycznie pojawiają się odcinki z możliwością jednostronnego przekraczania osi jezdni, a jeszcze rzadziej pasy ruchu dzieli jedynie linia przerywana.

REKLAMA

Tak więc wyprzedzać należy jedynie w miejscach do tego przeznaczonych i odpowiednio oznakowanych. Na drogach bez oznakowania, a takich jest jeszcze sporo, wyprzedzać można jedynie przy bardzo dobrej widoczności, o parametrach podobnych jak w przypadku wyprzedzania na stromych podjazdach. Zwykle wyprzedzanie na takiej drodze wymaga gwałtownego przyspieszenia po okresie bardzo wolnej jazdy za pojazdem wyprzedzanym.

Zobacz również: Jak zawracać na wąskich ulicach?

REKLAMA

Konieczna jest więc redukcja biegów, często daleko idąca, a w przypadku automatycznej skrzyni biegów zmuszenie jej mechanizmów do pracy na niższym biegu, wykorzystując do maksimum możliwości silnika. Niezbędne więc jest wcześniejsze zapoznanie się z instrukcją użytkowania danej skrzyni biegów, w jaki sposób osiągnąć pożądany skutek. Bardzo często wystarczy gwałtowne naciśnięcie na pedał przyspieszenia.

Na krętych drogach górskich przyjął się sympatyczny zwyczaj informowania innych uczestników ruchu przez kierowcę wolno jadącego pojazdu, o powstałej możliwości wyprzedzania. Jest to włączenie prawego kierunkowskazu bez zmiany toru jazdy. Analogicznie – włączenie lewego kierunkowskazu informuje, że wyprzedzanie jest niemożliwe. W przypadku kierowców zawodowych można niemal w ciemno ufać dawanym przez nich znakom i sygnałom. Nie można tego powiedzieć o wielu kierowcach – amatorach. Wobec jednych i drugich obowiązuje jednak zasada ograniczonego zaufania i bez upewnienia się o możliwości bezpiecznego zakończenia manewru nie wolno go rozpoczynać tylko na podstawie sygnału, otrzymanego od innego kierowcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak precyzyjnie cofać?

Aby stworzyć warunki do przyspieszenia, koniecznego podczas wyprzedzania na krętej drodze, należy zachować odpowiedni dystans do wyprzedzanego pojazdu. Nie jest prawdą, że jadąc tuż za nim skraca się czas wyprzedzania. Niewiele samochodów jest w stanie przyspieszyć o 40 i więcej km/godz. na odcinku kilkunastu metrów.

Optymalny, także ze względów bezpieczeństwa dystans wynosi mniej więcej tyle metrów, ile wynosi prędkość mierzona w kilometrach na godzinę. Z chwilą stwierdzenia możliwości wyprzedzania umożliwi on uzyskanie odpowiednio dużej prędkości, aby pobyt na przeciwległym pasie zakończyć dostatecznie wcześnie przed kolejnym zakrętem drogi lub przed nadjeżdżającym z przeciwka pojazdem.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

REKLAMA

Rekordowa sprzedaż samochodów w grudniu. Toyota i Renault wciąż obiektami największego pożądania

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen od nowego roku spowodowały historyczny miesiąc w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zarejestrowano najwięcej samochodów od początku notowań, a wszystkie marki samochodów osobowych z TOP 20 odnotowały wzrost rejestracji.

Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

REKLAMA