REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wyprzedzać na krętych drogach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Fot. newspress
Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA


Wyprzedzanie na krętych, a więc najczęściej górskich drogach, jest manewrem nieprawdopodobnie trudnym i niebezpiecznym.

Dlatego na większości z nich pasy ruchu są rozdzielone pojedynczą lub podwójną linią ciągłą i tylko sporadycznie pojawiają się odcinki z możliwością jednostronnego przekraczania osi jezdni, a jeszcze rzadziej pasy ruchu dzieli jedynie linia przerywana.

REKLAMA

REKLAMA

Tak więc wyprzedzać należy jedynie w miejscach do tego przeznaczonych i odpowiednio oznakowanych. Na drogach bez oznakowania, a takich jest jeszcze sporo, wyprzedzać można jedynie przy bardzo dobrej widoczności, o parametrach podobnych jak w przypadku wyprzedzania na stromych podjazdach. Zwykle wyprzedzanie na takiej drodze wymaga gwałtownego przyspieszenia po okresie bardzo wolnej jazdy za pojazdem wyprzedzanym.

Zobacz również: Jak zawracać na wąskich ulicach?

Konieczna jest więc redukcja biegów, często daleko idąca, a w przypadku automatycznej skrzyni biegów zmuszenie jej mechanizmów do pracy na niższym biegu, wykorzystując do maksimum możliwości silnika. Niezbędne więc jest wcześniejsze zapoznanie się z instrukcją użytkowania danej skrzyni biegów, w jaki sposób osiągnąć pożądany skutek. Bardzo często wystarczy gwałtowne naciśnięcie na pedał przyspieszenia.

REKLAMA

Na krętych drogach górskich przyjął się sympatyczny zwyczaj informowania innych uczestników ruchu przez kierowcę wolno jadącego pojazdu, o powstałej możliwości wyprzedzania. Jest to włączenie prawego kierunkowskazu bez zmiany toru jazdy. Analogicznie – włączenie lewego kierunkowskazu informuje, że wyprzedzanie jest niemożliwe. W przypadku kierowców zawodowych można niemal w ciemno ufać dawanym przez nich znakom i sygnałom. Nie można tego powiedzieć o wielu kierowcach – amatorach. Wobec jednych i drugich obowiązuje jednak zasada ograniczonego zaufania i bez upewnienia się o możliwości bezpiecznego zakończenia manewru nie wolno go rozpoczynać tylko na podstawie sygnału, otrzymanego od innego kierowcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak precyzyjnie cofać?

Aby stworzyć warunki do przyspieszenia, koniecznego podczas wyprzedzania na krętej drodze, należy zachować odpowiedni dystans do wyprzedzanego pojazdu. Nie jest prawdą, że jadąc tuż za nim skraca się czas wyprzedzania. Niewiele samochodów jest w stanie przyspieszyć o 40 i więcej km/godz. na odcinku kilkunastu metrów.

Optymalny, także ze względów bezpieczeństwa dystans wynosi mniej więcej tyle metrów, ile wynosi prędkość mierzona w kilometrach na godzinę. Z chwilą stwierdzenia możliwości wyprzedzania umożliwi on uzyskanie odpowiednio dużej prędkości, aby pobyt na przeciwległym pasie zakończyć dostatecznie wcześnie przed kolejnym zakrętem drogi lub przed nadjeżdżającym z przeciwka pojazdem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA