REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wyprzedzać na krętych drogach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Fot. newspress
Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA


Wyprzedzanie na krętych, a więc najczęściej górskich drogach, jest manewrem nieprawdopodobnie trudnym i niebezpiecznym.

Dlatego na większości z nich pasy ruchu są rozdzielone pojedynczą lub podwójną linią ciągłą i tylko sporadycznie pojawiają się odcinki z możliwością jednostronnego przekraczania osi jezdni, a jeszcze rzadziej pasy ruchu dzieli jedynie linia przerywana.

REKLAMA

REKLAMA

Tak więc wyprzedzać należy jedynie w miejscach do tego przeznaczonych i odpowiednio oznakowanych. Na drogach bez oznakowania, a takich jest jeszcze sporo, wyprzedzać można jedynie przy bardzo dobrej widoczności, o parametrach podobnych jak w przypadku wyprzedzania na stromych podjazdach. Zwykle wyprzedzanie na takiej drodze wymaga gwałtownego przyspieszenia po okresie bardzo wolnej jazdy za pojazdem wyprzedzanym.

Zobacz również: Jak zawracać na wąskich ulicach?

Konieczna jest więc redukcja biegów, często daleko idąca, a w przypadku automatycznej skrzyni biegów zmuszenie jej mechanizmów do pracy na niższym biegu, wykorzystując do maksimum możliwości silnika. Niezbędne więc jest wcześniejsze zapoznanie się z instrukcją użytkowania danej skrzyni biegów, w jaki sposób osiągnąć pożądany skutek. Bardzo często wystarczy gwałtowne naciśnięcie na pedał przyspieszenia.

REKLAMA

Na krętych drogach górskich przyjął się sympatyczny zwyczaj informowania innych uczestników ruchu przez kierowcę wolno jadącego pojazdu, o powstałej możliwości wyprzedzania. Jest to włączenie prawego kierunkowskazu bez zmiany toru jazdy. Analogicznie – włączenie lewego kierunkowskazu informuje, że wyprzedzanie jest niemożliwe. W przypadku kierowców zawodowych można niemal w ciemno ufać dawanym przez nich znakom i sygnałom. Nie można tego powiedzieć o wielu kierowcach – amatorach. Wobec jednych i drugich obowiązuje jednak zasada ograniczonego zaufania i bez upewnienia się o możliwości bezpiecznego zakończenia manewru nie wolno go rozpoczynać tylko na podstawie sygnału, otrzymanego od innego kierowcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak precyzyjnie cofać?

Aby stworzyć warunki do przyspieszenia, koniecznego podczas wyprzedzania na krętej drodze, należy zachować odpowiedni dystans do wyprzedzanego pojazdu. Nie jest prawdą, że jadąc tuż za nim skraca się czas wyprzedzania. Niewiele samochodów jest w stanie przyspieszyć o 40 i więcej km/godz. na odcinku kilkunastu metrów.

Optymalny, także ze względów bezpieczeństwa dystans wynosi mniej więcej tyle metrów, ile wynosi prędkość mierzona w kilometrach na godzinę. Z chwilą stwierdzenia możliwości wyprzedzania umożliwi on uzyskanie odpowiednio dużej prędkości, aby pobyt na przeciwległym pasie zakończyć dostatecznie wcześnie przed kolejnym zakrętem drogi lub przed nadjeżdżającym z przeciwka pojazdem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA