REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa ABS?

Współczesne samochody wyposażone są w wiele systemów zwiększających nasze bezpieczeństwo. Jednym z nich jest ABS. fot. Mototarget
Współczesne samochody wyposażone są w wiele systemów zwiększających nasze bezpieczeństwo. Jednym z nich jest ABS. fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Współczesne samochody wyposażone są w wiele systemów zwiększających nasze bezpieczeństwo. Jednym z nich jest ABS. Aby używać go poprawnie, warto wiedzieć, jak działa.

ABS to system, który umożliwia manewrowanie samochodem podczas poślizgu poprzez zapobieganie blokowaniu kół. Jeśli go nie posiadamy i chcemy gwałtownie zahamować np. na śniegu i jednocześnie ominąć przeszkodę, powinniśmy hamować pulsacyjnie, czyli lekko odpuszczać hamulec a potem znowu go dociskać, z jak największą częstotliwością. W ten sposób koła nie zablokują się, nie stracą przyczepności a my będziemy bezpieczni podczas hamowania. ABS robi to za nas, umożliwiając manewrowanie podczas hamowania, a także kontrolowane zatrzymanie na śliskiej nawierzchni. 

REKLAMA

REKLAMA

Czy to działa?

Gdy nie posiadamy systemu ABS, podczas ostrego hamowania koła całkowicie zablokują się. W zależności od tego, w jaki sposób opona styka się z podłożem, samochód może pojechać prosto, ściągnąć w lewo lub prawo a w skrajnych przypadkach nawet zacząć się obracać. Tracimy kontrolę nad pojazdem i katastrofa gotowa. ABS zapobiegnie takiemu zachowaniu. Gdy bardzo mocno wciśniemy pedał hamulca, system będzie sam zmieniał wartość siły hamowania zmniejszając ją i zwiększając naprzemiennie. 

Zobacz również: Bezpieczna podróż autokarem

Mogłoby się wydawać, że z powodu cyklicznego odblokowania hamulców podczas nagłego hamowania, droga do zatrzymania będzie dłuższa. Dlatego właśnie ABS ma najlepsze zastosowanie na śliskich drogach, np. pokrytych wodą, śniegiem lub lodem. Korzyści płynące z posiadania tego systemu na suchej drodze nie są do końca jasne. Z jednej strony system ten nieznacznie wydłuża drogę hamowania, jeśli nie jest ślisko, natomiast chroni nasze opony przed miejscowym zdarciem.

REKLAMA

Jak to działa?

ABS na bieżąco mierzy obrotową prędkość kół. Gdy rozpoczynamy hamowanie, elektroniczny system monitoruje ich zachowanie. W ten sposób szybko wychwytuje moment, kiedy koło zostanie zablokowane, a tym samym straci przyczepność. Gdy do tego dojdzie, ABS natychmiast zmniejszy siłę hamowania odblokowując koło. Do zablokowania dochodzi częściej na śliskiej nawierzchni, ponieważ stawia ono mniejszy opór i hamulcom łatwiej całkowicie je zatrzymać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak go używać?

Na kursie nauki jazdy dowiemy się, że autem bez ABS musimy hamować pulsacyjnie na śliskiej nawierzchni. Jeśli jednak nasz samochód jest wyposażony w ten system, powinniśmy hamować zdecydowanie i ciągle. Gdy system włączy się, usłyszymy dźwięk podobny do dźwięku uderzania młotkiem w koło, poczujemy też pulsowanie pod pedałem hamulca. Nieraz jest ono tak silne, że stawia zdecydowany opór. W żadnym wypadku nie należy wtedy odpuszczać hamulca, ponieważ auto nie zatrzyma się.

Hamując awaryjnie w aucie wyposażonym w ABSie należy wcisnąć pedał hamulca tak mocno, jak to jest możliwe i nie odpuszczać go aż do zatrzymania się samochodu.

Jak dbać o ABS?

System ABS to dodatkowy element samochodu, o który trzeba dbać. Powinniśmy regularnie sprawdzać poziom płynu hamulcowego i wymieniać go częściej, niż przy zwykłym układzie hamulcowym. Płyn łatwo absorbuje wodę, która może uszkodzić elementy systemu. 

Zobacz również: Jak jechać w kolumnie pojazdów?

Jeśli posiadamy samochód wyposażony w ABS, powinniśmy nie tylko rozumieć technologię działania, ale również mieć świadomość jego ograniczeń. Musimy więc dbać o system, a także pamiętać o tym, że w dalszym ciągu to my jesteśmy odpowiedzialni za bezpieczeństwo nasze i innych.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA