REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa ABS?

Współczesne samochody wyposażone są w wiele systemów zwiększających nasze bezpieczeństwo. Jednym z nich jest ABS. fot. Mototarget
Współczesne samochody wyposażone są w wiele systemów zwiększających nasze bezpieczeństwo. Jednym z nich jest ABS. fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Współczesne samochody wyposażone są w wiele systemów zwiększających nasze bezpieczeństwo. Jednym z nich jest ABS. Aby używać go poprawnie, warto wiedzieć, jak działa.

ABS to system, który umożliwia manewrowanie samochodem podczas poślizgu poprzez zapobieganie blokowaniu kół. Jeśli go nie posiadamy i chcemy gwałtownie zahamować np. na śniegu i jednocześnie ominąć przeszkodę, powinniśmy hamować pulsacyjnie, czyli lekko odpuszczać hamulec a potem znowu go dociskać, z jak największą częstotliwością. W ten sposób koła nie zablokują się, nie stracą przyczepności a my będziemy bezpieczni podczas hamowania. ABS robi to za nas, umożliwiając manewrowanie podczas hamowania, a także kontrolowane zatrzymanie na śliskiej nawierzchni. 

REKLAMA

REKLAMA

Czy to działa?

Gdy nie posiadamy systemu ABS, podczas ostrego hamowania koła całkowicie zablokują się. W zależności od tego, w jaki sposób opona styka się z podłożem, samochód może pojechać prosto, ściągnąć w lewo lub prawo a w skrajnych przypadkach nawet zacząć się obracać. Tracimy kontrolę nad pojazdem i katastrofa gotowa. ABS zapobiegnie takiemu zachowaniu. Gdy bardzo mocno wciśniemy pedał hamulca, system będzie sam zmieniał wartość siły hamowania zmniejszając ją i zwiększając naprzemiennie. 

Zobacz również: Bezpieczna podróż autokarem

Mogłoby się wydawać, że z powodu cyklicznego odblokowania hamulców podczas nagłego hamowania, droga do zatrzymania będzie dłuższa. Dlatego właśnie ABS ma najlepsze zastosowanie na śliskich drogach, np. pokrytych wodą, śniegiem lub lodem. Korzyści płynące z posiadania tego systemu na suchej drodze nie są do końca jasne. Z jednej strony system ten nieznacznie wydłuża drogę hamowania, jeśli nie jest ślisko, natomiast chroni nasze opony przed miejscowym zdarciem.

REKLAMA

Jak to działa?

ABS na bieżąco mierzy obrotową prędkość kół. Gdy rozpoczynamy hamowanie, elektroniczny system monitoruje ich zachowanie. W ten sposób szybko wychwytuje moment, kiedy koło zostanie zablokowane, a tym samym straci przyczepność. Gdy do tego dojdzie, ABS natychmiast zmniejszy siłę hamowania odblokowując koło. Do zablokowania dochodzi częściej na śliskiej nawierzchni, ponieważ stawia ono mniejszy opór i hamulcom łatwiej całkowicie je zatrzymać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak go używać?

Na kursie nauki jazdy dowiemy się, że autem bez ABS musimy hamować pulsacyjnie na śliskiej nawierzchni. Jeśli jednak nasz samochód jest wyposażony w ten system, powinniśmy hamować zdecydowanie i ciągle. Gdy system włączy się, usłyszymy dźwięk podobny do dźwięku uderzania młotkiem w koło, poczujemy też pulsowanie pod pedałem hamulca. Nieraz jest ono tak silne, że stawia zdecydowany opór. W żadnym wypadku nie należy wtedy odpuszczać hamulca, ponieważ auto nie zatrzyma się.

Hamując awaryjnie w aucie wyposażonym w ABSie należy wcisnąć pedał hamulca tak mocno, jak to jest możliwe i nie odpuszczać go aż do zatrzymania się samochodu.

Jak dbać o ABS?

System ABS to dodatkowy element samochodu, o który trzeba dbać. Powinniśmy regularnie sprawdzać poziom płynu hamulcowego i wymieniać go częściej, niż przy zwykłym układzie hamulcowym. Płyn łatwo absorbuje wodę, która może uszkodzić elementy systemu. 

Zobacz również: Jak jechać w kolumnie pojazdów?

Jeśli posiadamy samochód wyposażony w ABS, powinniśmy nie tylko rozumieć technologię działania, ale również mieć świadomość jego ograniczeń. Musimy więc dbać o system, a także pamiętać o tym, że w dalszym ciągu to my jesteśmy odpowiedzialni za bezpieczeństwo nasze i innych.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

REKLAMA

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

REKLAMA

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA