REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa ABS?

Subskrybuj nas na Youtube
Współczesne samochody wyposażone są w wiele systemów zwiększających nasze bezpieczeństwo. Jednym z nich jest ABS. fot. Mototarget
Współczesne samochody wyposażone są w wiele systemów zwiększających nasze bezpieczeństwo. Jednym z nich jest ABS. fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Współczesne samochody wyposażone są w wiele systemów zwiększających nasze bezpieczeństwo. Jednym z nich jest ABS. Aby używać go poprawnie, warto wiedzieć, jak działa.

ABS to system, który umożliwia manewrowanie samochodem podczas poślizgu poprzez zapobieganie blokowaniu kół. Jeśli go nie posiadamy i chcemy gwałtownie zahamować np. na śniegu i jednocześnie ominąć przeszkodę, powinniśmy hamować pulsacyjnie, czyli lekko odpuszczać hamulec a potem znowu go dociskać, z jak największą częstotliwością. W ten sposób koła nie zablokują się, nie stracą przyczepności a my będziemy bezpieczni podczas hamowania. ABS robi to za nas, umożliwiając manewrowanie podczas hamowania, a także kontrolowane zatrzymanie na śliskiej nawierzchni. 

REKLAMA

Czy to działa?

Gdy nie posiadamy systemu ABS, podczas ostrego hamowania koła całkowicie zablokują się. W zależności od tego, w jaki sposób opona styka się z podłożem, samochód może pojechać prosto, ściągnąć w lewo lub prawo a w skrajnych przypadkach nawet zacząć się obracać. Tracimy kontrolę nad pojazdem i katastrofa gotowa. ABS zapobiegnie takiemu zachowaniu. Gdy bardzo mocno wciśniemy pedał hamulca, system będzie sam zmieniał wartość siły hamowania zmniejszając ją i zwiększając naprzemiennie. 

Zobacz również: Bezpieczna podróż autokarem

Mogłoby się wydawać, że z powodu cyklicznego odblokowania hamulców podczas nagłego hamowania, droga do zatrzymania będzie dłuższa. Dlatego właśnie ABS ma najlepsze zastosowanie na śliskich drogach, np. pokrytych wodą, śniegiem lub lodem. Korzyści płynące z posiadania tego systemu na suchej drodze nie są do końca jasne. Z jednej strony system ten nieznacznie wydłuża drogę hamowania, jeśli nie jest ślisko, natomiast chroni nasze opony przed miejscowym zdarciem.

Jak to działa?

ABS na bieżąco mierzy obrotową prędkość kół. Gdy rozpoczynamy hamowanie, elektroniczny system monitoruje ich zachowanie. W ten sposób szybko wychwytuje moment, kiedy koło zostanie zablokowane, a tym samym straci przyczepność. Gdy do tego dojdzie, ABS natychmiast zmniejszy siłę hamowania odblokowując koło. Do zablokowania dochodzi częściej na śliskiej nawierzchni, ponieważ stawia ono mniejszy opór i hamulcom łatwiej całkowicie je zatrzymać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak go używać?

Na kursie nauki jazdy dowiemy się, że autem bez ABS musimy hamować pulsacyjnie na śliskiej nawierzchni. Jeśli jednak nasz samochód jest wyposażony w ten system, powinniśmy hamować zdecydowanie i ciągle. Gdy system włączy się, usłyszymy dźwięk podobny do dźwięku uderzania młotkiem w koło, poczujemy też pulsowanie pod pedałem hamulca. Nieraz jest ono tak silne, że stawia zdecydowany opór. W żadnym wypadku nie należy wtedy odpuszczać hamulca, ponieważ auto nie zatrzyma się.

Hamując awaryjnie w aucie wyposażonym w ABSie należy wcisnąć pedał hamulca tak mocno, jak to jest możliwe i nie odpuszczać go aż do zatrzymania się samochodu.

Jak dbać o ABS?

System ABS to dodatkowy element samochodu, o który trzeba dbać. Powinniśmy regularnie sprawdzać poziom płynu hamulcowego i wymieniać go częściej, niż przy zwykłym układzie hamulcowym. Płyn łatwo absorbuje wodę, która może uszkodzić elementy systemu. 

Zobacz również: Jak jechać w kolumnie pojazdów?

Jeśli posiadamy samochód wyposażony w ABS, powinniśmy nie tylko rozumieć technologię działania, ale również mieć świadomość jego ograniczeń. Musimy więc dbać o system, a także pamiętać o tym, że w dalszym ciągu to my jesteśmy odpowiedzialni za bezpieczeństwo nasze i innych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA