REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można wyprzedzać na podwójnej ciągłej?

Czy można wyprzedzać na podwójnej ciągłej? Fot. Fotolia
Czy można wyprzedzać na podwójnej ciągłej? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dziś zajmiemy się dość ważnym pytaniem. A więc czy można wyprzedzać na podwójnej ciągłej? Generalna odpowiedź brzmi nie. Ale prawo przewiduje dwa odstępstwa.

Linie pojawiające się na drodze nie tylko wyznaczają pasy ruchu, ale też pokazują w jaki sposób na danym odcinku mogą zachować się kierowcy. Przykład? Ten dotyczy chociażby tego czy linia jest przerywana, czy ciągła. Co oznacza linia ciągła? Kierowca nie może na nią nawet najechać, a co mówić o jej przekroczeniu. W efekcie odpowiedź na pytanie "Czy można wyprzedzać na podwójnej ciągłej?" jest dość oczywista i brzmi: nie. Oczywiście jak to bywa w polskim systemie prawnym, od każdej zasady są wyjątki. W tym przypadku mamy dwa.

REKLAMA

Czy można wyprzedzać na podwójnej ciągłej? Czasami tak…

REKLAMA

Pierwszy wyjątek pozwalający na przekroczenie linii ciągłej dotyczy właściwie nie tyle wyprzedzania, co bardziej omijania. Bo kierowca ma prawo najechać na linię w sytuacji, w której z uwagi na warunki ruchu zostanie do tego zmuszony. Przykład? Stanie się tak wtedy, gdy na jezdni pozostawiona zostanie popsuta ciężarówka, ewentualnie na danym pasie ruchu dojdzie do zdarzenia drogowego i zostanie on zamknięty.

Na podwójnej ciągłej można wyprzedzić w jeszcze jednym przypadku. I dotyczy on rowerzystów. Odstępstwo to nie jest jednak bezwarunkowe. Bo aby kierowca mógł wykonać manewr, musi dochować jeszcze dwóch obowiązków. Po pierwsze powinien zachować wymagany przepisami metrowy odstęp od cyklisty. Po drugie w czasie wyprzedzania nie może ani najechać na linię, ani jej przekroczyć.

Wyprzedzanie na podwójnej ciągłej: mandat jest wysoki!

Kierowca, który nie wytrzyma np. jazdy z prędkością 20 km/h za maszyną rolniczą i postanowi ją wyprzedzić na podwójnej ciągłej, powinien liczyć się z konsekwencjami. Jak te wyglądają? Jeżeli wykroczenie zostanie wykryte przez patrol policji, prowadzący zostanie ukarany mandatem karnym o wartości 200 złotych. A to nie koniec, bo jednocześnie do jego konta zostanie dopisanych 10 punktów karnych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA