REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Pas rozbiegowy pierwszeństwo
Pas rozbiegowy pierwszeństwo
Jerzy Bitner

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszeństwo na pasie rozbiegowym jest dość ważną kwestią - szczególnie w kontekście obowiązkowej jazdy na suwak. Jak zatem z nim jest?

Pas rozbiegowy pełni dość kluczową rolę - za jego sprawą pojazd wjeżdżający na drogę ma mieć możliwość sprawniejszego włączenia się do ruchu. Czemu? Bo nie startuje z pozycji zatrzymanej, a otrzymuje odcinek, na którym jest w stanie wyrównać prędkość z pojazdami znajdującymi się na drodze głównej. Pasy włączające stosuje się np. na wyjazdach ze stacji benzynowych na autostradach czy trasach szybkiego ruchu lub na niektórych skrzyżowaniach w mieście.

REKLAMA

Pas rozbiegowy a jazda na suwak

Jeszcze kilka lat temu sytuacja z pasem rozbiegowym była prosta. Znajdujący się na nim samochód musiał ustąpić pierwszeństwa autom poruszającym się pasem, na który ma zamiar wjechać. Przepisy nie pozostawiały co do tego żadnych wątpliwości. Pod koniec roku 2019 - a konkretnie 6 grudnia - pojawiła się jednak nowelizacja ustawy. Ta odnosiła się do tzw. jazdy na suwak i sprawiła, że na drogach zapanował prawny chaos. Jak zatem jest obecnie z pasem rozbiegowym? Kto ma pierwszeństwo i jak powinni się zachować kierujący, aby nie spowodować kolizji i nie narazić się na koszty?

Kto ma pierwszeństwo na pasie rozbiegowym?

Jazda na suwak to nic innego jak naprzemienne włączanie się do ruchu w sytuacji, w której na drodze pojawia się zator, a jednocześnie jeden z pasów ruchu zanika. Cel? Chodziło o usprawnienie przejazdu w newralgicznych punktach, a tym samym rozładowanie korków. Jazda na suwak daje kierowcy jadącemu kończącym się pasem uprzywilejowanie, ale nie zwalnia go z obowiązku zachowania ostrożności. A do tego nie łapie się w pojęcie, którym... objęty jest pas rozbiegowy. Kto ma zatem pierwszeństwo? Ten kierujący, który porusza się drogą główną, a włączający się do ruchu dodatkowym pasem nadal musi ustąpić mu pierwszeństwa.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(7)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Zwykły kierowca
    2022-01-09 18:57:42
    Poprawcie te bzdury. Poruszający się pasem rozbiegowym nie "włącza się do ruchu" lecz już w nim uczestniczy. W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości, dojeżdżający do końca pasa rozbiegowego ma pierwszeństwo w tzw. jeździe na suwak. Polecam Kodeks Drogowy.
    13
    pokażodpowiedzi (4)
  • kolo
    2022-04-16 00:24:16
    Zwykły kierowca...jesteś w błędzie. Mylisz dwa pojęcia. Pierwszeństwo przejazdu ma ten , który jedzie swoim pasem na wprost. Ten który zmienia pas ruchu MUSI ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu na wprost swoim pasem. Jednak, gdy jadący pasem rozbiegowym zbliża się do końca tego pasa musi włączyć kierunkowskaz oraz zachować SZCZEGÓLNĄ ostrożność i POWINIEN być przepuszczony przez pojazd jadący na wprost swoim pasem.
    9
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

REKLAMA

Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

REKLAMA

Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

REKLAMA