REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawidłowe ustawienie znaków drogowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paulina Samoraj
Prawidłowe ustawienie znaków drogowych / Fot. Fotolia
Prawidłowe ustawienie znaków drogowych / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kodeks drogowy dopuszcza stosowanie różnego rodzaju znaków drogowych - pionowych i poziomych. Jakie są wymogi formalne odnośnie ustawiania znaków?

Znaków drogowych nie wolno stawiać samodzielnie

Rozróżniamy dwa rodzaje znaków drogowych: pionowe i poziome. Każdy kierowca powinien potrafić wyróżnić sześć głównych grup znaków pionowych: ostrzegawcze, zakazu, nakazu, informacyjne, kierunku i miejscowości oraz uzupełniające. Niestety, jak wiadomo w praktyce wielu użytkowników drogi nie umie ich prawidłowo odczytać. Za nieprzestrzeganie poleceń wydawanych przez znaki, grożą obciążenia finansowe. Kwoty mandatów mogą być różne. Za zwyczaj mieszczą się w przedziale od 50 do 500 złotych. Zabronione jest niszczenie ich oraz usuwanie. Grozi to grzywną w wysokości 400 złotych. Również samowolne umieszczanie jakiegoś znaku na drodze jest  karane mandatem w wysokości 100 złotych.

REKLAMA

Zobacz też: Niewidoczny znak drogowy, a mandat

Prawidłowe ustawienie znaków drogowych

Znaki na drodze powinny być umieszczone na drodze w odpowiedni sposób. Mówi o tym rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 roku w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków umieszczania na drogach.  Znaki te powinny być ulokowane po prawej stronie jezdni lub nad nią jeśli dotyczą wszystkich pasów ruchu. W niektórych sytuacjach możemy spotkać znaki ustawione po lewej stronie drogi. Według rozporządzenia ministra znaki muszą być ustawione w odpowiedniej odległości od siebie. Na drogach o dopuszczalnej prędkości powyżej 90 km/h obowiązuje odległość 50 metrów. Na drogach o dopuszczalnej prędkości powyżej 60 km/h – 20 metrów, a na pozostałych 10 metrów.

Zobacz też: Czy pieszy zawsze ma pierwszeństwo?

Wytyczne mówią również o odległości znaków od jezdni oraz wysokości ich umieszczania. Na drogach z poboczem znaki muszą być usytuowane nie mniej niż 0,5 metra od krawędzi korony drogi (korona drogi jest to według ustawy o drogach publicznych ,, jezdnia z poboczami, zatokami autobusowymi, a przy drogach dwujezdniowych – również z pasami awaryjnego postoju i pasem dzielącym jezdnie”). W przypadku zarówno dróg gruntowych, jak i dróg z poboczami o nawierzchni twardej, znak należy postawić na poboczu w odległości nie mniejszej niż 0,5 metra od krawędzi pobocza. W razie szerokiego nasypu znaki należy usytuować w koronie drogi w odległości do 5 metrów od krawędzi jezdni. Znaki na ulicach muszą być postawione w odległości od 0,5 do 2 metrów od krawędzi drogi. W przypadku ich wysokości, to dolna krawędź znaku powinna byś ustawiona na minimum 2 metrach od poziomu drogi. W sytuacji, gdzie znak mieści się w obszarze zabudowanym na chodniku to wartość ta wzrasta do 2,2 metra.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: Korkowo.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA