REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zdjęcie z fotoradaru – lepiej się nie przyznawać

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jeśli nie jesteś pewny kto prowadzi auto w chwili popełnienia wykroczenia, nie podawaj jego danych. Twój błąd może zakończyć się sprawą w sądzie.  Fot. Fotolia
Jeśli nie jesteś pewny kto prowadzi auto w chwili popełnienia wykroczenia, nie podawaj jego danych. Twój błąd może zakończyć się sprawą w sądzie. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli nie jesteśmy pewni kto siedział w samochodzie w trakcie popełnienia wykroczenia zarejestrowanego przez fotoradar, to lepiej nie wskazywać kierowcy. Dlaczego?

Liczba fotoradarów na polskich drogach rośnie tak intensywnie, że jazda z nieprzepisowymi prędkościami może bardzo szybko pozbawić nas prawa jazdy. Rekordzista, fotoradar umieszczony w w miejscowości Rudzienko (woj. mazow.) wykonuje nawet 375 zdjęć na dobę. Zakładając, że najniższy mandat za prędkość wynosi 100 zł oznacza to, że jeden fotoradar inkasuję kwotę nawet 37 500 zł! I to w ciągu jednej doby!

REKLAMA

Zobacz też: Pomiar prędkości „na oko” – czy Policja ma do tego prawo?

Brak zdjęcia z fotoradaru

Problem pojawia się wraz z chwilą, gdy otrzymamy wiadomość o popełnieniu wykroczenia. Obecnie ani ITD ani straż miejska nie dołączają zdjęcia z zarejestrowanym „przewinieniem”, dlatego jeśli nie jesteśmy pewni kto prowadził pojazd, lepiej nie przyznawać się do winy.

Przyznanie się do winy - sprawa w sądzie

Jeśli okaże się, że potwierdziliśmy fakt kierowania pojazdem przez daną osobę (nie widząc fotografii), a służby ITD lub straży miejskiej rozpoznają kogoś innego, to grozi nam postępowanie sądowe. Dlaczego? Bo złożyliśmy fałszywe zeznanie. Z tego powodu najbezpieczniejsza (choć kontrowersyjna) metoda to nie wskazanie sprawcy i zapłata trochę wyższego mandatu. Trzeba jednak przyznać, że o ile pozbędziemy się kłopotu, to takie zachowanie ma także negatywne konsekwencje.

Zobacz też: Fotoradary i kontrole drogowe - gdzie jest ich najwięcej w Polsce?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Państwo zarabia na fotoradarach

Zapis umożliwiający niewskazanie sprawcy wykroczenia jest autentycznym dowodem na to, że rząd chce zarabiać na przewinieniach kierowców. W mojej ocenie zapis ten powinien zniknąć z formularza, bowiem nie wnosi nic dobrego. Skoro popełniono wykroczenie zarejestrowane przez fotoradar to należy dostarczyć właścicielowi auta zdjęcie i mandat.

Zobacz też: Fotoradary - jak uniknąć punktów karnych?

Jeśli kierowca nie chce wskazać sprawcy to wtedy należy rozpocząć dochodzenie zmierzające do jego ustalenia. Od tego są służby stojące na straży prawa. Jeśli natomiast zdjęcie jest niewyraźne to nie może stanowić dowodu popełnienia wykroczenia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA