REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomiar prędkości „na oko” – czy Policja ma do tego prawo?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jeśli zostałeś zatrzymany przez Policjanta, który nie wykonał pomiaru prędkości za pomocą homologowanego sprzętu nie przyjmuj mandatu fot. Mateusz Szymański
Jeśli zostałeś zatrzymany przez Policjanta, który nie wykonał pomiaru prędkości za pomocą homologowanego sprzętu nie przyjmuj mandatu fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański

REKLAMA

REKLAMA

Zdarza się, że osoby wyprzedzające samochód Policji zostają później ukarane mandatem za przekroczenie dopuszczalnej prędkości. Czy takie zachowanie Policji jest dozwolone? Czy trzeba przyjmować mandat?

Kontrole prędkości wykonywane przez Policję to chyba najbardziej znienawidzony przez Polaków element naszych dróg. Wykonywane są one często w miejscach, gdzie pozostawiono wysokie ograniczenia prędkości z uwagi na dawny remont trasy czy jej przebudowę. W miejscach, w których faktycznie dochodzi do licznych wypadków i kolizji raczej nie uświadczymy funkcjonariuszy Policji.

REKLAMA

Pomiar prędkości „na oko”

W ostatnim czasie nasilają się protesty na forach internetowych, zarzucające Policji wyłudzanie pieniędzy od kierowców. Jak to możliwe? Po prostu Policjanci coraz częściej przeprowadzają pomiar prędkości auta „na oko”. Proceder nasila się tak intensywnie, że postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej tej sprawie.

Wyprzedzenie policyjnego radiowozu - nie przyjmuj mandatu

Zdarzenie zawsze przebiega w podobny sposób. Ulicą miasta porusza się wolno jadący radiowóz Policji. W momencie, gdy któryś z pojazdów go wyprzedzi Policjanci ruszają za nim i zatrzymują do kontroli. W jej trakcie przedstawiają zatrzymanemu informację, że zostanie on ukarany mandatem za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym. Proponują zazwyczaj niski mandat kredytowany bez żadnych punktów karnych z uwagi na fakt, że zdarzenie nie zostało zarejestrowane żadnym urządzeniem pomiarowym. Sugerowali się oni tylko prędkościomierzem w swoim radiowozie. Najczęściej kierowcy przyjmują mandat z uwagi na pośpiech i nieznajomość przepisów prawa. Przyjęcie mandatu to jednoznaczne przyznanie się do winy!!!

Brak pomiaru prędkości auta - mandat za jej przekroczenie

W rzeczywistości Policjanci nie mogą wystawić mandatu za przekroczenie prędkości w sytuacji, gdy do pomiaru prędkości nie użyli żadnego urządzenia posiadające homologację. W jaki bowiem sposób mogą ocenić czy przekroczyliśmy prędkość o 5, 10, 50 albo 100 km/h? Albo czy w ogóle poruszaliśmy się z niedozwoloną prędkością (licznik w radiowozie również przekłamuje nieznacznie wskazania dotyczące prędkości)?

Mandat za wyprzedzenie radiowozu - sąd zadecyduje o winie

Gdy nasza sprawa trafi do sądu wynik rozprawy nie jest niestety łatwy do przewidzenia. W zależności od sędziego i jego interpretacji zgromadzonych dowodów (których zazwyczaj nie ma, biorąc pod uwagę mierzenie prędkości na oko) można liczyć albo na umorzenie sprawy, albo na karę. Aby wygrać z Policją należy przedstawić jak najwięcej racjonalnych argumentów przemawiających za naszą niewinnością. Koniecznie wspomnijmy o tym, że pomiar prędkości musi zostać przeprowadzony za pomocą urządzenia posiadające homologację do użytku na terenie Rzeczpospolitej Polskiej. Postarajmy się mieć także świadka, który poprze nasze stanowisko w sprawie. Nie warto odpuszczać, bowiem proceder ten, nagminnie stosowany przez Policję, powinien zostać ukrócony i przykładnie potępiony. Jest bowiem kolejnym już dowodem na to, że rząd po raz kolejny chce zarobić na kierowcach, a nie poprawić ich bezpieczeństwo. Dlaczego?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Policja łamie przepisy ruchu drogowego - sprawy umarzane

REKLAMA

Praktycznie wszystkie sprawy, w których zarzucano funkcjonariuszom Policji znaczne przekraczanie prędkości na drodze były umarzane. Co więcej, w kilku z nich, osoby które zarejestrowały na swoim telefonie moment, w którym Policjanci łamią przepisy zostały przez sąd ukarane! Jak to możliwe? Po prostu sędzia uznał, że jedna z osób, która nagrała film, w którym porusza się za radiowozem z prędkością ok. 200 km/h sama popełniła wykroczenie. Bulwersujący jest natomiast fakt, że kierowca radiowozu nie został ukarany, bo nagranie to nie udowadnia, że pojazd Policji poruszał się z niedozwoloną prędkością…

Skoro źle działające w Polsce prawo drwi z obywateli, warto z nim walczyć i je prostować. Nie odpuszczajmy takich spraw, bo nigdy nie uporamy się z tego typu problemami. Im więcej takich spraw trafi na wokandy sądowe tym większa szansa, że ktoś w końcu ureguluje przepisy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA