REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomiar prędkości „na oko” – czy Policja ma do tego prawo?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jeśli zostałeś zatrzymany przez Policjanta, który nie wykonał pomiaru prędkości za pomocą homologowanego sprzętu nie przyjmuj mandatu fot. Mateusz Szymański
Jeśli zostałeś zatrzymany przez Policjanta, który nie wykonał pomiaru prędkości za pomocą homologowanego sprzętu nie przyjmuj mandatu fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański

REKLAMA

REKLAMA

Zdarza się, że osoby wyprzedzające samochód Policji zostają później ukarane mandatem za przekroczenie dopuszczalnej prędkości. Czy takie zachowanie Policji jest dozwolone? Czy trzeba przyjmować mandat?

Kontrole prędkości wykonywane przez Policję to chyba najbardziej znienawidzony przez Polaków element naszych dróg. Wykonywane są one często w miejscach, gdzie pozostawiono wysokie ograniczenia prędkości z uwagi na dawny remont trasy czy jej przebudowę. W miejscach, w których faktycznie dochodzi do licznych wypadków i kolizji raczej nie uświadczymy funkcjonariuszy Policji.

REKLAMA

Pomiar prędkości „na oko”

W ostatnim czasie nasilają się protesty na forach internetowych, zarzucające Policji wyłudzanie pieniędzy od kierowców. Jak to możliwe? Po prostu Policjanci coraz częściej przeprowadzają pomiar prędkości auta „na oko”. Proceder nasila się tak intensywnie, że postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej tej sprawie.

Wyprzedzenie policyjnego radiowozu - nie przyjmuj mandatu

Zdarzenie zawsze przebiega w podobny sposób. Ulicą miasta porusza się wolno jadący radiowóz Policji. W momencie, gdy któryś z pojazdów go wyprzedzi Policjanci ruszają za nim i zatrzymują do kontroli. W jej trakcie przedstawiają zatrzymanemu informację, że zostanie on ukarany mandatem za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym. Proponują zazwyczaj niski mandat kredytowany bez żadnych punktów karnych z uwagi na fakt, że zdarzenie nie zostało zarejestrowane żadnym urządzeniem pomiarowym. Sugerowali się oni tylko prędkościomierzem w swoim radiowozie. Najczęściej kierowcy przyjmują mandat z uwagi na pośpiech i nieznajomość przepisów prawa. Przyjęcie mandatu to jednoznaczne przyznanie się do winy!!!

Brak pomiaru prędkości auta - mandat za jej przekroczenie

W rzeczywistości Policjanci nie mogą wystawić mandatu za przekroczenie prędkości w sytuacji, gdy do pomiaru prędkości nie użyli żadnego urządzenia posiadające homologację. W jaki bowiem sposób mogą ocenić czy przekroczyliśmy prędkość o 5, 10, 50 albo 100 km/h? Albo czy w ogóle poruszaliśmy się z niedozwoloną prędkością (licznik w radiowozie również przekłamuje nieznacznie wskazania dotyczące prędkości)?

Mandat za wyprzedzenie radiowozu - sąd zadecyduje o winie

Gdy nasza sprawa trafi do sądu wynik rozprawy nie jest niestety łatwy do przewidzenia. W zależności od sędziego i jego interpretacji zgromadzonych dowodów (których zazwyczaj nie ma, biorąc pod uwagę mierzenie prędkości na oko) można liczyć albo na umorzenie sprawy, albo na karę. Aby wygrać z Policją należy przedstawić jak najwięcej racjonalnych argumentów przemawiających za naszą niewinnością. Koniecznie wspomnijmy o tym, że pomiar prędkości musi zostać przeprowadzony za pomocą urządzenia posiadające homologację do użytku na terenie Rzeczpospolitej Polskiej. Postarajmy się mieć także świadka, który poprze nasze stanowisko w sprawie. Nie warto odpuszczać, bowiem proceder ten, nagminnie stosowany przez Policję, powinien zostać ukrócony i przykładnie potępiony. Jest bowiem kolejnym już dowodem na to, że rząd po raz kolejny chce zarobić na kierowcach, a nie poprawić ich bezpieczeństwo. Dlaczego?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Policja łamie przepisy ruchu drogowego - sprawy umarzane

REKLAMA

Praktycznie wszystkie sprawy, w których zarzucano funkcjonariuszom Policji znaczne przekraczanie prędkości na drodze były umarzane. Co więcej, w kilku z nich, osoby które zarejestrowały na swoim telefonie moment, w którym Policjanci łamią przepisy zostały przez sąd ukarane! Jak to możliwe? Po prostu sędzia uznał, że jedna z osób, która nagrała film, w którym porusza się za radiowozem z prędkością ok. 200 km/h sama popełniła wykroczenie. Bulwersujący jest natomiast fakt, że kierowca radiowozu nie został ukarany, bo nagranie to nie udowadnia, że pojazd Policji poruszał się z niedozwoloną prędkością…

Skoro źle działające w Polsce prawo drwi z obywateli, warto z nim walczyć i je prostować. Nie odpuszczajmy takich spraw, bo nigdy nie uporamy się z tego typu problemami. Im więcej takich spraw trafi na wokandy sądowe tym większa szansa, że ktoś w końcu ureguluje przepisy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA