REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Nowe parkometry spotkać można np. na ul. Emilii Plater w Warszawie. Aby z nich skorzystać trzeba podać nr rejestracyjny auta, które chcemy pozostawić w strefie płatnego parkowania.
Nowe parkometry spotkać można np. na ul. Emilii Plater w Warszawie. Aby z nich skorzystać trzeba podać nr rejestracyjny auta, które chcemy pozostawić w strefie płatnego parkowania.
Kamil Fraszkiewicz
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Nowe parkometry spotkać już można na wybranych ulicach Warszawy, Łodzi i Wrocławia. Okazuje się, że budzą spore kontrowersje, bowiem wymagają podania numeru rejestracyjnego auta. W jakim celu wyposażono je w nową funkcję? Czy nie jest to aby zbyt intensywne naruszanie prywatności kierowców?

Wjazd samochodem do centrum miasta jest coraz trudniejszy nie tylko z uwagi na rosnący poziom ich zakorkowania, ale również z powodu ograniczania stref bezpłatnego parkowania. W ścisłym centrum Warszawy praktycznie nie ma już miejsc, w których możemy pozostawić auto, nie ponosząc za to żadnych kosztów.

REKLAMA

O ile ograniczanie miejsc bezpłatnego parkowania w centrum miast można jeszcze logicznie wytłumaczyć, o tyle wykorzystywanie w tym celu coraz bardziej „wścibskich” urządzeń już niekoniecznie.

Zobacz też: Jak wykupić kopertę: abonamentowe miejsce parkingowe?

Nowe parkometry wiedzą więcej

Kierowcy parkujący w Warszawie, np. przy ulicy Emilii Plater oprócz uiszczenia opłaty za konkretny czas postoju auta, muszą podać jeszcze jego nr rejestracyjny. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie twierdzi, że dane te trafiają do serwerowni, w której są archiwizowane i mogą być wykorzystywane tylko do celów windykacyjnych. Problem polega na tym, że informacje te mogą być wykorzystywane także do innych celów. Wystarczy, że podmiot ma dostęp do CEKiP (Centralna Ewidencja Kierowców i Pojazdów) i w łatwy sposób powiąże nr rejestracyjny z konkretnym kierowcom. A to już prosta droga do tego, aby bez problemu ustalić gdzie dany kierowca znajduję się w konkretnych godzinach. Kierowcy mają obawy, że dane te za bardzo ingerują w ich prywatność.

"Wścibskie" parkometry pójdą pod sąd?

Temat „wścibskich” parkometrów zainteresował Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, który rozważa złożenie skargi w tej sprawie. Problem polega bowiem na tym, że nie ma praktycznie żadnej kontroli na archiwizowanymi przez ZDM informacjami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Powtórka z przepisów – gdzie nie wolno parkować?

ZDM kontratakuje, upierając się, że zainstalował nowe parkometry, aby ukrócić nielegalne handlowanie biletami. Istnieją bowiem internetowe portale, na których można zakupić od innego kierowcy bilet z parkometru, który obowiązywał tego dnia w konkretnych godzinach. W ten sposób można zyskać dowód, potwierdzający uiszczenie przez kierowcy stosownej opłaty za postój.

Ryzyko nielegalnego pozyskania danych jest duże

Cała sprawa jest niezwykle interesująca. To czy trafi na wokandy sądowe jest kwestią nierozstrzygniętą, ale problem ten jest faktycznie godny zainteresowania. Nie ma bowiem żadnych gwarancji, że zdobyte przez ZDM nie wydostaną się w jakiś sposób poza jego teren i nie zostaną wykorzystane przez inne podmioty na naszą niekorzyść. Jeśli system ten ma działać w takiej postaci jak obecnie, niezbędne są prawne uregulowania kontroli na pozyskiwanymi i przechowanymi później przez min. 5 lat danymi.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Budują stacje ładowania na potęgę. Powerdot postawi w Polsce w sumie 1750 punktów ładowania dla elektryków

    Kierowcy mogli nie słyszeć o firmie Powerdot, ale jej ładowarki z pewnością już widzieli. To one stoją przy sklepach Biedronka. 600 punktów przed marketami tej sieci to jednak ułamek planów firmy dla Polski.

    Kiedy pieszy, przechodząc przez jezdnię poza pasami, również ma pierwszeństwo?

    Pasy są azylem dla pieszych przechodzących przez jezdnię? Tak, ale nie tylko one. Polskie przepisy drogowe przewidują bowiem przypadki, w których pieszy będzie miał pierwszeństwo także podczas przechodzenia przez jezdnię poza pasami. Oto i one.

    Mandat za telefon na pasach w 2024 r. Kara dotyczy tylko przejść dla pieszych?

    Pieszy może dostać mandat za używanie telefonu podczas przechodzenia przez przejście. W tym punkcie rodzi się jednak kilka pytań. Ile wynosi kara? Kiedy konkretnie można dostać mandat? I czy dotyczy to tylko przejść dla pieszych? Odpowiedzmy.

    Ile kosztuje Opel Corsa Hybrid w 2024 r.? Oto cennik MHEV-a 100 KM i 136 KM

    Piąta generacja Opla Corsy otrzymała niedawno lifting. Wraz z nim pojawiły się nowe wersje napędowe. Właśnie do sprzedaży w Polsce wszedł model o zasilaniu spalinowo-elektrycznym. A trzeba za niego zapłacić... No właśnie, ile?

    REKLAMA

    Wrocław z nowym odcinkowym pomiarem prędkości. Kamery mają eliminować piratów drogowych na wjazdówce do miasta

    Wjazd do Wrocławia od al. Sobieskiego będzie kolejnym punktem, w którym ustawiony zostanie odcinkowy pomiar prędkości. OPP to nowy pomysł władz miasta. Wcześniej chciały one ograniczyć na tym odcinku dopuszczalną prędkość z 70 do 50 km/h. To jednak nie spodobało się kierowcom.

    Wymiana opon na letnie w 2024 r. Kiedy najlepiej pojawić się w serwisie?

    Wiosna nieśmiało zagląda do Polski. A to oznacza, że na usta kierowców powraca pytanie: "Kiedy zmienić opony na letnie?". Specjaliści odpowiadają i wskazują czy "już" to nie jest trochę za wcześnie.

    Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.? Auta "zjadają" nawet 1,8 tys. zł miesięcznie

    Samochody drożeją. To można powtarzać jak mantrę praktycznie od początku pandemii. W tym jednak materiale nie chodzi o ceny aut używanych, a raczej koszty ich późniejszego utrzymania. Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.?

    Przyjętego mandatu nie da się uchylić. Wznowienie postępowania mandatowego to konieczna zmiana

    Przyjętego mandatu karnego uchylić się nie da. Praktycznie nie ma takiej możliwości nawet w przypadku, w którym funkcjonariusz, wymierzając karę, dopuścił się złamania prawa. To oznacza złamanie konstytucyjnych praw kierowców. RPO wnosi zatem o zmianę przepisów.

    REKLAMA

    Nowy bat na pijanych kierowców od 14 marca. Zaczną tracić samochody. Jak zadziałają nowe przepisy?

    14 marca 2024 r. w życie wejdą nowe przepisy. W ich ramach pijany kierowca dostanie wyrok, grzywnę, a do tego straci prawo jazdy i... samochód. Tak, sądy będą mogły decydować o przepadku pojazdu. Czy to skuteczny bat?

    Po jakim czasie kasują się punkty karne w 2024 r.?

    Punkty karne stanowią skuteczny straszak na kierowców. Choć z czasem się przedawniają. Czy jednak wszyscy wiedzą po jakim czasie? W 2024 r. obowiązują na szczęście jednolite zasady kasowania punktów karnych.

    REKLAMA