REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe parkometry - czy są legalne?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowe parkometry spotkać można np. na ul. Emilii Plater w Warszawie. Aby z nich skorzystać trzeba podać nr rejestracyjny auta, które chcemy pozostawić w strefie płatnego parkowania.
Nowe parkometry spotkać można np. na ul. Emilii Plater w Warszawie. Aby z nich skorzystać trzeba podać nr rejestracyjny auta, które chcemy pozostawić w strefie płatnego parkowania.
Kamil Fraszkiewicz
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Nowe parkometry spotkać już można na wybranych ulicach Warszawy, Łodzi i Wrocławia. Okazuje się, że budzą spore kontrowersje, bowiem wymagają podania numeru rejestracyjnego auta. W jakim celu wyposażono je w nową funkcję? Czy nie jest to aby zbyt intensywne naruszanie prywatności kierowców?

Wjazd samochodem do centrum miasta jest coraz trudniejszy nie tylko z uwagi na rosnący poziom ich zakorkowania, ale również z powodu ograniczania stref bezpłatnego parkowania. W ścisłym centrum Warszawy praktycznie nie ma już miejsc, w których możemy pozostawić auto, nie ponosząc za to żadnych kosztów.

REKLAMA

O ile ograniczanie miejsc bezpłatnego parkowania w centrum miast można jeszcze logicznie wytłumaczyć, o tyle wykorzystywanie w tym celu coraz bardziej „wścibskich” urządzeń już niekoniecznie.

Zobacz też: Jak wykupić kopertę: abonamentowe miejsce parkingowe?

Nowe parkometry wiedzą więcej

Kierowcy parkujący w Warszawie, np. przy ulicy Emilii Plater oprócz uiszczenia opłaty za konkretny czas postoju auta, muszą podać jeszcze jego nr rejestracyjny. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie twierdzi, że dane te trafiają do serwerowni, w której są archiwizowane i mogą być wykorzystywane tylko do celów windykacyjnych. Problem polega na tym, że informacje te mogą być wykorzystywane także do innych celów. Wystarczy, że podmiot ma dostęp do CEKiP (Centralna Ewidencja Kierowców i Pojazdów) i w łatwy sposób powiąże nr rejestracyjny z konkretnym kierowcom. A to już prosta droga do tego, aby bez problemu ustalić gdzie dany kierowca znajduję się w konkretnych godzinach. Kierowcy mają obawy, że dane te za bardzo ingerują w ich prywatność.

"Wścibskie" parkometry pójdą pod sąd?

Temat „wścibskich” parkometrów zainteresował Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, który rozważa złożenie skargi w tej sprawie. Problem polega bowiem na tym, że nie ma praktycznie żadnej kontroli na archiwizowanymi przez ZDM informacjami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Powtórka z przepisów – gdzie nie wolno parkować?

ZDM kontratakuje, upierając się, że zainstalował nowe parkometry, aby ukrócić nielegalne handlowanie biletami. Istnieją bowiem internetowe portale, na których można zakupić od innego kierowcy bilet z parkometru, który obowiązywał tego dnia w konkretnych godzinach. W ten sposób można zyskać dowód, potwierdzający uiszczenie przez kierowcy stosownej opłaty za postój.

Ryzyko nielegalnego pozyskania danych jest duże

Cała sprawa jest niezwykle interesująca. To czy trafi na wokandy sądowe jest kwestią nierozstrzygniętą, ale problem ten jest faktycznie godny zainteresowania. Nie ma bowiem żadnych gwarancji, że zdobyte przez ZDM nie wydostaną się w jakiś sposób poza jego teren i nie zostaną wykorzystane przez inne podmioty na naszą niekorzyść. Jeśli system ten ma działać w takiej postaci jak obecnie, niezbędne są prawne uregulowania kontroli na pozyskiwanymi i przechowanymi później przez min. 5 lat danymi.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA