REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Nowe parkometry spotkać można np. na ul. Emilii Plater w Warszawie. Aby z nich skorzystać trzeba podać nr rejestracyjny auta, które chcemy pozostawić w strefie płatnego parkowania.
Nowe parkometry spotkać można np. na ul. Emilii Plater w Warszawie. Aby z nich skorzystać trzeba podać nr rejestracyjny auta, które chcemy pozostawić w strefie płatnego parkowania.
Kamil Fraszkiewicz
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Nowe parkometry spotkać już można na wybranych ulicach Warszawy, Łodzi i Wrocławia. Okazuje się, że budzą spore kontrowersje, bowiem wymagają podania numeru rejestracyjnego auta. W jakim celu wyposażono je w nową funkcję? Czy nie jest to aby zbyt intensywne naruszanie prywatności kierowców?

Wjazd samochodem do centrum miasta jest coraz trudniejszy nie tylko z uwagi na rosnący poziom ich zakorkowania, ale również z powodu ograniczania stref bezpłatnego parkowania. W ścisłym centrum Warszawy praktycznie nie ma już miejsc, w których możemy pozostawić auto, nie ponosząc za to żadnych kosztów.

REKLAMA

REKLAMA

O ile ograniczanie miejsc bezpłatnego parkowania w centrum miast można jeszcze logicznie wytłumaczyć, o tyle wykorzystywanie w tym celu coraz bardziej „wścibskich” urządzeń już niekoniecznie.

Zobacz też: Jak wykupić kopertę: abonamentowe miejsce parkingowe?

Nowe parkometry wiedzą więcej

Kierowcy parkujący w Warszawie, np. przy ulicy Emilii Plater oprócz uiszczenia opłaty za konkretny czas postoju auta, muszą podać jeszcze jego nr rejestracyjny. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie twierdzi, że dane te trafiają do serwerowni, w której są archiwizowane i mogą być wykorzystywane tylko do celów windykacyjnych. Problem polega na tym, że informacje te mogą być wykorzystywane także do innych celów. Wystarczy, że podmiot ma dostęp do CEKiP (Centralna Ewidencja Kierowców i Pojazdów) i w łatwy sposób powiąże nr rejestracyjny z konkretnym kierowcom. A to już prosta droga do tego, aby bez problemu ustalić gdzie dany kierowca znajduję się w konkretnych godzinach. Kierowcy mają obawy, że dane te za bardzo ingerują w ich prywatność.

REKLAMA

"Wścibskie" parkometry pójdą pod sąd?

Temat „wścibskich” parkometrów zainteresował Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, który rozważa złożenie skargi w tej sprawie. Problem polega bowiem na tym, że nie ma praktycznie żadnej kontroli na archiwizowanymi przez ZDM informacjami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Powtórka z przepisów – gdzie nie wolno parkować?

ZDM kontratakuje, upierając się, że zainstalował nowe parkometry, aby ukrócić nielegalne handlowanie biletami. Istnieją bowiem internetowe portale, na których można zakupić od innego kierowcy bilet z parkometru, który obowiązywał tego dnia w konkretnych godzinach. W ten sposób można zyskać dowód, potwierdzający uiszczenie przez kierowcy stosownej opłaty za postój.

Ryzyko nielegalnego pozyskania danych jest duże

Cała sprawa jest niezwykle interesująca. To czy trafi na wokandy sądowe jest kwestią nierozstrzygniętą, ale problem ten jest faktycznie godny zainteresowania. Nie ma bowiem żadnych gwarancji, że zdobyte przez ZDM nie wydostaną się w jakiś sposób poza jego teren i nie zostaną wykorzystane przez inne podmioty na naszą niekorzyść. Jeśli system ten ma działać w takiej postaci jak obecnie, niezbędne są prawne uregulowania kontroli na pozyskiwanymi i przechowanymi później przez min. 5 lat danymi.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA