REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ronda – zasady ogólne

Bogumił Leśniewski
Bogumił Leśniewski
Specjalista ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego
Rondo jako skrzyżowanie równorzędne, oznakowane tylko znakiem C-12 „ruch okrężny”.
Rondo jako skrzyżowanie równorzędne, oznakowane tylko znakiem C-12 „ruch okrężny”.
Bogumił LEśniewski

REKLAMA

REKLAMA

Rondo jest skrzyżowaniem, na którym zazwyczaj postępujemy stosując ogólne zasady ruchu drogowego. W poniższym poradniku poruszam temat używania na rondzie kierunkowskazów oraz zachowania wobec znajdujących się na rondzie tramwajów.

Pierwszeństwo przejazdu

REKLAMA

REKLAMA

W zależności od znaków znajdujących się na wlotach - ze względu na pierwszeństwo przejazdu – wyróżniamy dwa rodzaje rond:

 Rondo jako skrzyżowanie równorzędne, oznakowane tylko znakiem C-12 „ruch okrężny”.

REKLAMA

Dość rzadko można spotkać tak oznakowane skrzyżowania, właściwie tylko na osiedlowych drogach wewnętrznych, w strefach zamieszkania lub strefach ruchu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Rondo – podstawowe informacje, część 1

Pierwszeństwo mają pojazdy wjeżdżające na rondo. Auta będące na jezdni ronda, zgodnie z zasadą prawej ręki, muszą ustąpić pierwszeństwa, a nawet zatrzymać się, aby przepuścić pojazdy wjeżdżające na rondo z prawej strony.

Rondo z ustalonym pierwszeństwem - oznakowane znakami C-12 „ruch okrężny” oraz A-7 „ustąp pierwszeństwa” (lub B-20 „stop”) łącznie.

Polecamy: Kodeks kierowcy - zmiany 2018
Polecamy: Aktualny taryfikator punktów karnych 2018 r.
Polecamy: Aktualny taryfikator mandatów 2018 r.

Pierwszeństwo przejazdu mają pojazdy poruszające się po jezdni ronda. Tak oznakowane są prawie wszystkie skrzyżowania o ruchu okrężnym w Polsce.

Podstawowe zasady poruszania się na tego typu skrzyżowaniach to:

  • wjeżdżając na rondo należy zwolnić, obserwując jednocześnie jezdnię wokół ronda i poprzedzające wloty na rondo
  • trzeba ustąpić pierwszeństwa przejazdu, nawet zatrzymać się (przed znakiem B20 „stop” – obowiązkowo), przepuszczając pojazdy będące już w ruchu na jezdni ronda lub wjeżdżające na rondo z lewej strony.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Zobacz też: Skrzyżowania o ruchu okrężnym – ronda klasyczne

Kierunkowskazy na rondzie

Nie ma jednoznacznych przepisów dotyczących używania kierunkowskazów podczas przejeżdżania przez rondo. Stosujemy więc ogólne zasady dotyczące sygnalizowania zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu.

Skręt w prawo w pierwszy wylot – dojeżdżając do ronda należy włączyć prawy kierunkowskaz. Informujemy innych kierowców, że zamierzamy opuścić rondo pierwszym wylotem w prawo.

Skręt w prawo w drugi wylot – na skrzyżowanie wjeżdżamy bez włączonego kierunkowskazu. Sygnalizujemy tylko zamiar opuszczenia ronda - włączając prawy kierunkowskaz, po minięciu wylotu poprzedzającego ten, na który chcemy wjechać.

Jazda na wprost – przed wjazdem na rondo nie włączamy kierunkowskazów. Prawy kierunkowskaz włączamy dojeżdżając do wybranego zjazdu z ronda, po przejechaniu wylotu poprzedzającego ten, na który chcemy wjechać.

Zobacz też: Jak poruszać się po rondzie - poradnik

Skręt w lewo – dojeżdżając do ronda należy włączyć lewy kierunkowskaz. Dobrze, gdy jest włączony podczas objazdu wyspy środkowej. Informujemy innych kierowców o swoich zamiarach. Prawy kierunkowskaz włączamy przed wybranym zjazdem, po minięciu wylotu poprzedzającego ten, na który chcemy wjechać,

Zobacz też: Jak prawidłowo holować uszkodzony pojazd?

Zawracanie – podobnie jak przy skręcie w lewo, przed wjazdem i podczas objazdu wyspy środkowej należy włączyć i jechać z włączonym lewym kierunkowskazem. Zjeżdżając z ronda,  po  ominięciu  wylotu  poprzedzającego  ten,  na  który  chcemy wjechać, włączamy prawy kierunkowskaz.

Zobacz też: Prawidłowe zachowanie na skrzyżowaniu

Zawsze sygnalizuj zamiar opuszczania ronda prawym kierunkowskazem. Włącz go przed wybranym zjazdem, pominięciu wylotu poprzedzającego ten, na który chcesz wjechać. Wyłącz po opuszczeniu ronda.

Tramwaj na rondzie

Na rondzie, bez sygnalizacji świetlnej, zarówno przy oznakowaniu tylko znakiem C-12 jak i znakami A-7 łącznie z C-12 tramwaj ma zawsze pierwszeństwo przy opuszczaniu wyspy ronda.

Przy oznakowaniu ronda znakami A-7 i C-12 pojazdy będące na jezdni ronda (lub dojeżdżające z lewej strony) mają pierwszeństwo przed tramwajem wjeżdżającym na jezdnię ronda.

Zobacz też: Używanie klaksonu

Na rondach oznakowanych tylko znakiem C-12 pojazdy muszą ustąpić pierwszeństwa tramwajowi wjeżdżającemu na jezdnię ronda (zasada prawej ręki).

Więcej na stronie: www.ronda.info.pl

Zobacz też: Zasady włączania się do ruchu

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA