REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ronda – zasady ogólne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bogumił Leśniewski
Bogumił Leśniewski
Specjalista ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego
Rondo jako skrzyżowanie równorzędne, oznakowane tylko znakiem C-12 „ruch okrężny”.
Rondo jako skrzyżowanie równorzędne, oznakowane tylko znakiem C-12 „ruch okrężny”.
Bogumił LEśniewski

REKLAMA

REKLAMA

Rondo jest skrzyżowaniem, na którym zazwyczaj postępujemy stosując ogólne zasady ruchu drogowego. W poniższym poradniku poruszam temat używania na rondzie kierunkowskazów oraz zachowania wobec znajdujących się na rondzie tramwajów.

Pierwszeństwo przejazdu

REKLAMA

W zależności od znaków znajdujących się na wlotach - ze względu na pierwszeństwo przejazdu – wyróżniamy dwa rodzaje rond:

 Rondo jako skrzyżowanie równorzędne, oznakowane tylko znakiem C-12 „ruch okrężny”.

Dość rzadko można spotkać tak oznakowane skrzyżowania, właściwie tylko na osiedlowych drogach wewnętrznych, w strefach zamieszkania lub strefach ruchu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Rondo – podstawowe informacje, część 1

Pierwszeństwo mają pojazdy wjeżdżające na rondo. Auta będące na jezdni ronda, zgodnie z zasadą prawej ręki, muszą ustąpić pierwszeństwa, a nawet zatrzymać się, aby przepuścić pojazdy wjeżdżające na rondo z prawej strony.

Rondo z ustalonym pierwszeństwem - oznakowane znakami C-12 „ruch okrężny” oraz A-7 „ustąp pierwszeństwa” (lub B-20 „stop”) łącznie.

Polecamy: Kodeks kierowcy - zmiany 2018
Polecamy: Aktualny taryfikator punktów karnych 2018 r.
Polecamy: Aktualny taryfikator mandatów 2018 r.

Pierwszeństwo przejazdu mają pojazdy poruszające się po jezdni ronda. Tak oznakowane są prawie wszystkie skrzyżowania o ruchu okrężnym w Polsce.

Podstawowe zasady poruszania się na tego typu skrzyżowaniach to:

  • wjeżdżając na rondo należy zwolnić, obserwując jednocześnie jezdnię wokół ronda i poprzedzające wloty na rondo
  • trzeba ustąpić pierwszeństwa przejazdu, nawet zatrzymać się (przed znakiem B20 „stop” – obowiązkowo), przepuszczając pojazdy będące już w ruchu na jezdni ronda lub wjeżdżające na rondo z lewej strony.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Zobacz też: Skrzyżowania o ruchu okrężnym – ronda klasyczne

Kierunkowskazy na rondzie

Nie ma jednoznacznych przepisów dotyczących używania kierunkowskazów podczas przejeżdżania przez rondo. Stosujemy więc ogólne zasady dotyczące sygnalizowania zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu.

Skręt w prawo w pierwszy wylot – dojeżdżając do ronda należy włączyć prawy kierunkowskaz. Informujemy innych kierowców, że zamierzamy opuścić rondo pierwszym wylotem w prawo.

Skręt w prawo w drugi wylot – na skrzyżowanie wjeżdżamy bez włączonego kierunkowskazu. Sygnalizujemy tylko zamiar opuszczenia ronda - włączając prawy kierunkowskaz, po minięciu wylotu poprzedzającego ten, na który chcemy wjechać.

Jazda na wprost – przed wjazdem na rondo nie włączamy kierunkowskazów. Prawy kierunkowskaz włączamy dojeżdżając do wybranego zjazdu z ronda, po przejechaniu wylotu poprzedzającego ten, na który chcemy wjechać.

Zobacz też: Jak poruszać się po rondzie - poradnik

Skręt w lewo – dojeżdżając do ronda należy włączyć lewy kierunkowskaz. Dobrze, gdy jest włączony podczas objazdu wyspy środkowej. Informujemy innych kierowców o swoich zamiarach. Prawy kierunkowskaz włączamy przed wybranym zjazdem, po minięciu wylotu poprzedzającego ten, na który chcemy wjechać,

Zobacz też: Jak prawidłowo holować uszkodzony pojazd?

Zawracanie – podobnie jak przy skręcie w lewo, przed wjazdem i podczas objazdu wyspy środkowej należy włączyć i jechać z włączonym lewym kierunkowskazem. Zjeżdżając z ronda,  po  ominięciu  wylotu  poprzedzającego  ten,  na  który  chcemy wjechać, włączamy prawy kierunkowskaz.

Zobacz też: Prawidłowe zachowanie na skrzyżowaniu

Zawsze sygnalizuj zamiar opuszczania ronda prawym kierunkowskazem. Włącz go przed wybranym zjazdem, pominięciu wylotu poprzedzającego ten, na który chcesz wjechać. Wyłącz po opuszczeniu ronda.

Tramwaj na rondzie

Na rondzie, bez sygnalizacji świetlnej, zarówno przy oznakowaniu tylko znakiem C-12 jak i znakami A-7 łącznie z C-12 tramwaj ma zawsze pierwszeństwo przy opuszczaniu wyspy ronda.

Przy oznakowaniu ronda znakami A-7 i C-12 pojazdy będące na jezdni ronda (lub dojeżdżające z lewej strony) mają pierwszeństwo przed tramwajem wjeżdżającym na jezdnię ronda.

Zobacz też: Używanie klaksonu

Na rondach oznakowanych tylko znakiem C-12 pojazdy muszą ustąpić pierwszeństwa tramwajowi wjeżdżającemu na jezdnię ronda (zasada prawej ręki).

Więcej na stronie: www.ronda.info.pl

Zobacz też: Zasady włączania się do ruchu

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA