REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady używania świateł przeciwmgłowych

Subskrybuj nas na Youtube
Zasady używania świateł przeciwmgłowych
Zasady używania świateł przeciwmgłowych
Fiat

REKLAMA

REKLAMA

W jakich sytuacjach kierowca może włączyć światła przeciwmgłowe? Czy kierujący pojazdami są zobligowani do użycia świateł przeciwmgłowych tylko w przypadkach, gdy poruszają się we mgle?

Wystarczy, że na drodze pojawi się niewielka mgła, a wielu kierowców włącza tylne światła przeciwmgłowe skutecznie przyczyniając się do pogorszenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Zasady używania świateł przeciwmgłowych regulują przepisy ruchu drogowego, niestety, wciąż niewielu kierowców je zna.

REKLAMA

Przepisy określające montaż świateł przeciwmgłowych

Pojazd poruszający się po polskich drogach może posiadać dwa typy świateł przeciwmgłowych: przednie światła przeciwmgłowe oraz tylne. Przednie światła są światłami nieobowiązkowymi, co oznacza, że nie każde auto będzie posiadało je w standardowym wyposażeniu, w odróżnieniu od tylnych, których brak może skutkować nawet mandatem. Rozmieszczenie świateł w samochodzie uregulowane jest przez konkretne wytyczne. Przednie oraz tylne światła przeciwmgłowe nie mogą znajdować się niżej niż 25 cm nad podłożem. - Większość takich świateł jest umieszczona na granicy tej wysokości. Mgła przy samej jezdni jest najrzadsza co zapewnia najdłuższy zasięg promieni świetlnych i zwiększa widoczność przed autem oraz widoczność samego pojazdu – mówi Agnieszka Kaźmierczak, operator systemu Yanosik. Przednie światła przeciwmgłowe są barwy białej lub żółtej, natomiast tylne powinny mieć kolor czerwony.

Zobacz też: Droga ekspresowa - za co grozi mandat?

W jakich warunkach można włączać światła przeciwmgłowe?

REKLAMA

Przednich świateł przeciwmgłowych możemy używać w warunkach atmosferycznych, w których widoczność spada poniżej widoczności umożliwiającej normalną jazdę. Czynnikiem zmniejszającym przejrzystość powietrza nie musi być jednak sama mgła, a może nim być np. rzęsisty deszcz. Natomiast tylne światła przeciwmgłowe mamy obowiązek włączyć, kiedy warunki atmosferyczne ograniczają widoczność do 50 metrów. W momencie poprawy przejrzystości powietrza jesteśmy zobligowani do niezwłocznego wyłączenia tych świateł.

Sytuacją wyjątkową, w której kierujący pojazdem może użyć przednich świateł przeciwmgłowych, i to bez względu na panujące warunki, jest jazda samochodem po krętych drogach. Należy jednak pamiętać, że abyśmy mogli je włączyć trasa musi zostać oznaczona odpowiednimi znakami. Będą to znaki: A3 "niebezpieczny zakręt – pierwszy w prawo", A4 "niebezpieczny zakręt – pierwszy w lewo" oraz tabliczka T5 umieszczona pod znakiem informująca o początku krętej drogi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jedzenie w czasie jazdy grozi mandatem

Mandat za nieprawidłowe użycie świateł przeciwmgłowych

Po naszych drogach porusza się wielu kierowców notorycznie nadużywających świateł przeciwmgłowych. Inni kierowcy określają ich mianem "latarników", ponieważ jeżdżą oni z włączonymi wszystkimi światłami
w aucie. Prawdopodobnie nie są oni zaznajomieni z przepisami regulującymi użycie tych świateł lub po prostu nie szanują innych kierowców na drodze - Zgodnie z kodeksem drogowym i aktualnym taryfikatorem, kierujący pojazdem za nadużywanie świateł przeciwmgłowych może otrzymać 2 pkt. karne oraz mandat w wysokości 100 zł - mówi Agnieszka Kaźmierczak, Yanosik.pl.

Źródło: Creandi.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA