REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kierowca kontra pieszy - kto ma pierwszeństwo i kiedy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piesi czasem zapominają, że ich także obwiązuje szereg obowiązków na drodze.
Piesi czasem zapominają, że ich także obwiązuje szereg obowiązków na drodze.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kierowca, w konkretnych sytuacjach ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa pieszemu. Problem w tym, że świadomość na temat tego kiedy to zrobić jest wśród użytkowników aut nadal zbyt mała. Poz tym , pieszy nie jest "świętą krową" na drodze i również musi przestrzegać pewnego kanonu zachowań.

Nieprawidłowe zachowanie się wobec pieszego to jedna z głównych przyczyn wypadków drogowych w Polsce. Zaraz po zderzeniu się pojazdów w ruchu, najczęstszym ich rodzajem jest najechanie na pieszego – w 2012 r. odnotowano 10 042 takie wypadki. Zginęło w nich 1 152 pieszych, a obrażenia odniosło 9 548. Piesi stanowią 27% ogółu poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych. Najczęściej do niebezpiecznych sytuacji z udziałem pieszych dochodzi na przejściach dla nich przeznaczonych. W zeszłym roku wydarzyło się na nich 3 581 wypadków, w których rannych zostało 3 621 osób i 223 straciło życie. Znacznie mniej wypadków ma miejsce na chodnikach (583). Wina za wypadek z udziałem pieszego leży najczęściej po stronie kierowcy – w zeszłym roku w 81% przypadków zawinił kierowca.

REKLAMA

Zobacz też: Jak wyprzedzać by nie dostać mandatu?

Surowy mandat za nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu

Najbardziej odczuwalne dla portfela kierowcy jest wyprzedzenie pojazdu jadącego w tym samym kierunku, który zatrzymał się w celu przepuszczenia pieszego – manewr ten kosztuje 500 zł. Sporo zapłaci się także za nieustąpienie pierwszeństwa pieszym, którzy znajdują się na przejściu, chodniku, placu lub nieustąpienie pierwszeństwa na skrzyżowaniu, podczas skręcania w drogę poprzeczną. Identycznie sytuacja wygląda
w przypadku niezatrzymania w celu umożliwienia przejścia przez pasy osobie niepełnosprawnej o widocznie ograniczonej sprawności ruchowej lub używającej odpowiedniego znaku. Za popełnienie któregoś
z wymienionych wykroczeń grozi mandat w wysokości 350 zł, a w większości przypadków również wzbogacenie konta z punktami karnymi o 10. Tyle samo punktów otrzymamy również w razie nieustąpienia pierwszeństwa pieszemu przy cofaniu.

Prawidłowe parkowanie na chodniku

Mandatu można spodziewać się także za zatrzymywanie samochodu na przejściu dla pieszych (od 100 do 300 zł), jak również za jazdę po chodniku (250 zł). W kwestii chodnika należy także pamiętać o tym, by przy parkowaniu zachować minimum 1,5 m odstępu umożliwiającego pieszym swobodne przejście. Dla tych, którzy się nie zastosują do tego wymogu przewidziana jest kara w wysokości 100 zł i 1 punktu karnego. Co jeszcze warto mieć na uwadze? – Kierowca przejeżdżający koło przystanku bez wysepki, musi zatrzymać się w takim miejscu i na taki czas, by umożliwić pieszym przedostanie się do autobusu czy tramwaju – mówi Agnieszka Kaźmierczak, operator systemu Yanosik.pl – Za złamanie tego przepisu, kierowcy grozi 100 zł mandatu – dodaje. Warto też wiedzieć, że w Sejmie został złożony projekt zmian w Prawie o ruchu drogowym, na mocy którego kierowcy mieliby ustępować pierwszeństwa nie tylko pieszym znajdującym się na przejściu, ale też tym, którzy czekają przed pasami.

Piesi nie są bez winy

W kwestii wypadków z udziałem pieszych zdecydowanie głównymi winowajcami są kierowcy, ale piesi też nie są całkiem bez winy. W zeszłym roku spowodowali oni 3 735 wypadków. Jakie błędy najczęściej popełniają? Zdecydowanie głównym z nich jest wejście na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd (2 071 wypadków). Jest to przyczyną ponad połowy wypadków z winy pieszych. W dalszej kolejności znajduje się przekraczanie jezdni w miejscach niedozwolonych (441) oraz wejście na jezdnię zza pojazdu lub innej przeszkody, która uniemożliwia dostrzeżenie pieszego (433).  Nieco mniej wypadków spowodowanych jest wejściem na pasy na czerwonym świetle (441).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Mandat za złe oświetlenie pojazdu - sprawdź swoje auto

Największa liczba wypadków na drodze ma miejsce jesienią

Miesiące jesienne odznaczają się większą niż w innych porach roku liczbą wypadków z udziałem pieszych.   Jak wynika ze statystyk policyjnych najwięcej wypadków piesi spowodowali w listopadzie (414 wypadków,
w których zginęło 97 osób a 324 zostały ranne) oraz w  październiku (398 wypadków, 72 ofiary śmiertelne, 332 rannych). Panujące wówczas gorsze warunki atmosferyczne i szybciej zapadający zmrok znacznie obniżają widoczność pieszych na drodze. Nie zawsze zdają sobie oni z tego sprawę, a wystarczyłoby wyposażyć się w odblaski. – To bardzo istotne, by pieszy poruszający sie przy drodze w terenie niezabudowanym, posiadał elementy odblaskowe – mówi A. Kaźmierczak, z Yanosik.pl – Dzięki temu kierowca może zauważyć go już z odległości ok. 150 metrów. Dla porównania, przy złych warunkach pogodowych i oświetleniowych, pieszy ubrany w ciemny strój jest widoczny dla kierowcy dopiero z odległości ok. 20 metrów. Przy jeździe z większą prędkością jest to zbyt krótki dystans by zahamować na czas –  dodaje. Za rok każdy pieszy poruszający się przy drodze po zmierzchu w terenie niezabudowanym będzie miał obowiązek noszenia elementów odblaskowych, w sposób widoczny dla inych uczestników ruchu. Taką nowelizację podpisał w sierpniu prezydent Bronisław Komorowski. Do tej pory obowiązek ten dotyczył tylko dzieci do 15. roku życia.

Źródło: materiały prasowe Creandi.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA