REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast

Jerzy Bitner
Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast
Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast
Jerzy Bitner

REKLAMA

REKLAMA

Strefa zamieszkania to specjalny obszar na drodze, który wyznacza się po to, by szczególną ochroną otoczyć pieszych. W strefie zamieszkania każdy pojazd jest intruzem i musi ustępować pierwszeństwa pieszym niezależnie od tego, po jakiej części drogi poruszają się. Ponadto na obszarze tym obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 km/h, a postój pojazdów dozwolony jest tylko w wyznaczonych miejscach. Tyle teorii. W praktyce strefy zamieszkania wyznaczane są coraz częściej w sposób zupełnie chybiony, na ruchliwych ulicach w centrach miast.
Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast

Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast

Jerzy Bitner

W założeniu strefy zamieszkania powinny być wyznaczane w obrębie osiedli mieszkaniowych, tam gdzie mogą przebywać na drodze bawiące się dzieci, poruszać się ludzie wychodzący z domów itp. Symbole na znaku wskazują zresztą jednoznacznie, w jakich miejscach powinien on być umieszczany.

REKLAMA

Niestety w praktyce często spotykamy się z radosną twórczością zarządów dróg miejskich, a zapewne także inicjatywami radnych i innych działaczy, którzy o zasadach ruchu drogowego mają mgliste pojęcie.

Zobacz też: Wyrok za publikację zdjęcia samochodu – część I

Popatrzmy na fot. 2:

Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast

Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast

Jerzy Bitner

Znak wyznacza początek strefy zamieszkania na drodze, na której mamy jezdnię, chodnik, a nawet przejście dla pieszych. Po co jest to przejście, skoro w strefie zamieszkania pieszy ma prawo poruszać się po całej drodze i w dodatku przysługuje mu pierwszeństwo przed pojazdami? Co gorsza, takie oznakowanie i istniejące przejście może zdezorientować kierowców. Jeżeli na jezdni wytyczono pasy dla pieszych, to łatwo zasugerować się, że jest to normalna jezdnia, a nie strefa zamieszkania. Widzimy też samochody zaparkowane jak popadnie, wcale nie na wyznaczonych miejscach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Wyrok za publikację zdjęcia samochodu – część II

A oto kolejny przykład, tym razem z Mielca:

Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast

Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast

Jerzy Bitner

Strefa zamieszkania zaczyna się tutaj tuż przed ruchliwym skrzyżowaniem. W dodatku zaraz za znakiem mamy przejście dla pieszych. Formalnie rzecz biorąc piesi mają tu prawo przejść przez jezdnię w każdym miejscu, a więc mogą np. chodzić po tym skrzyżowaniu. W praktyce taki pieszy nie tylko zostanie otrąbiony przez kierowców, ale naraża się na potrącenie.

Zobacz też: Czy grozi mandat za głośne odtwarzanie muzyki w samochodzie?

Osobliwie wygląda też wyjazd z Rynku w Mielcu:

Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast

Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast

Jerzy Bitner

Zobacz też: Czy można prowadzić samochód po jednym piwie?

Znak oznaczający koniec strefy zamieszkania umieszczony jest na ruchliwej drodze wylotowej prowadzącej z Rynku. Przed tym znakiem pieszy (teoretycznie) mógłby chodzić sobie po jezdni, za znakiem już nie. Na szczęście piesi mają na tyle rozsądku, by nie pchać się pod rozpędzone samochody. Po co jednak tworzyć taką fikcję?

W dodatku wielu zmotoryzowanych nie ma pojęcia, jakie zasady obowiązują w strefach zamieszkania. Mamy więc do czynienia z nieprawidłowym parkowaniem na zasadzie: gdzie tylko się da:

Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast

Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast

Jerzy Bitner

Zobacz też: Niewyznaczone pasy ruchu – jak się zachować?

W Radomiu z kolei strefa zamieszkania zaczyna się tuż przed rondem:

Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast

Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast

Jerzy Bitner

Zobacz też: Jakie przepisy obowiązują na parkingach przed centrami handlowymi?

Przed tym skrzyżowaniem o ruchu okrężnym umieszczono znak „Ustąp pierwszeństwa”. Kogo on dotyczy? Kierujący samochodem musi ustąpić pierwszeństwa pojazdom znajdującym się na rondzie, ale pieszy może sobie przejść przez to rondo na skos. Czy nie jest to przejaw jakieś drogowej paranoi?

Najdalej chyba w wyznaczaniu niebezpiecznych stref zamieszkania posunęły się władze Wrocławia:

Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast

Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast

Jerzy Bitner

Na ul. Szewskiej i na ul. św. Jadwigi strefy zamieszkania wyznaczono na ulicach, po których jeżdżą tramwaje. Zobaczyć więc można taki oto obrazek: po torach tramwajowych jedzie rowerzysta, a tuż za nim tramwaj, którego motorniczy hamuje i zgrzyta zębami. Notabene rowerzysta nie jest pieszym i nie przysługuje mu pierwszeństwo przed pojazdem szynowym. Warto też zadać sobie pytanie, czy można wymagać, by ciężki tramwaj pełen pasażerów gwałtownie hamował, bo na tory może – zgodnie z prawem – w każdej chwili wejść pieszy?

Na polskich drogach można też spotkać zupełnie niedopuszczalne zestawienie znaków „strefa zamieszkania” oraz „ograniczenie prędkości”:

Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast

Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast

Jerzy Bitner

REKLAMA

W żadnym razie nie może mieć miejsca podwyższanie dopuszczalnej prędkości w strefie zamieszkania. W rzeczywistości znak „strefa zamieszkania” umieszczono tutaj dlatego, że po prawej stronie drogi nie ma chodnika. Urzędnicy maja więc spokojne sumienie i uważają, że w ten sposób zadbali o bezpieczeństwo pieszych.

Podobnie jest zapewne w Mielcu, w Kielcach, we Wrocławiu i w setkach innych miast, w których decydenci nie rozumieją, gdzie powinny być wyznaczane strefy zamieszkania i jakie skutki powoduje taka niefrasobliwa działalność jaka uprawiają.

Warto też przytoczyć kontrowersyjne orzeczenie sądu dotyczące pierwszeństwa pieszych w strefach zamieszkania:

Fakt, że pieszy w „strefa zamieszkania” ma pierwszeństwo, nie uzasadnia, że może on bez uwzględnienia innych uczestników ruchu zmieniać tor ruchu. W strefie zamieszkania poruszają się pojazdy i pieszy winien zachować ostrożność. Pierwszeństwo pieszego w strefie zamieszkania ma na celu jego ochronę, jednak nie zwalnia go od zachowania zasad ostrożności. (Postanowienie Sądu Najwyższego – Izba Karna z dnia 20 grudnia 2016 r. II KK 367/16)

REKLAMA

Wynikać by stąd mogło, że wprawdzie pieszy ma pierwszeństwo przed pojazdami w strefie zamieszkania, ale musi zachować ostrożność. A zatem, idąc w tej strefie powinniśmy oglądać się za siebie i upewniać się, czy na przykład skręcając do klatki schodowej nie wpadniemy pod jakiś pojazd. Czy tego samego należy i można wymagać od dzieci, które bawią się na podwórku?

Dobrze by było, gdyby wyznaczaniem stref zamieszkania zajmowali się eksperci do spraw ruchu drogowego, a nie ludzie, którzy nie grzeszą znajomością przepisów, ale za to podejmują populistyczne działania aby podlizać się pieszym i zyskać popularność. Wadliwie zlokalizowane strefy zamieszkania nie tylko nie chronią pieszych, ale stwarzają dla nich jeszcze większe zagrożenie.

Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast
Jerzy Bitner
Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast
Jerzy Bitner
Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast
Jerzy Bitner
Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast
Jerzy Bitner
Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast
Jerzy Bitner
Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast
Jerzy Bitner
Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast
Jerzy Bitner
Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast
Jerzy Bitner
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandat za korzystanie z telefonu na przejściu dla pieszych? Policja nie zawsze może go wystawić

Korzystanie z telefonu lub innych urządzeń elektronicznych rozpraszających przechodnia przekraczającego drogę lub torowisko – co do zasady – jest zabronione i zagrożone mandatem. Nie jest to jednak zakaz bezwzględny. W jakich sytuacjach, policja nie może ukarać pieszego korzystającego z telefonu komórkowego na przejściu dla pieszych?

KGP: 102 799 interwencji, 437 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji do godz. 11:20 nie opublikowała danych za niedzielę ( 25 sierpnia)  dotyczących interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia z wyłączeniem ostatniej niedzieli. Policjanci od poniedziałku do soboty przeprowadzili 102 799 interwencji. Od początku tegorocznych wakacji policjanci odnotowali 343 wypadków na drogach ze skutkiem śmiertelnym.

Sprzedawali wynajmowane samochody. Zatrzymano siedem osób

Sprzedawali wynajmowane samochody. Zatrzymano siedem osób zamieszanych w przestępczy proceder. Wynajmowali samochody, podrabiali dokumenty do samochodów, a następnie je sprzedawali. Sprawa ma charakter rozwojowy.

Zalany samochód. Zostawić czy próbować uruchomić?

W ostatnim tygodniu, w związku z panującymi warunkami atmosferycznymi, doszło do wielu zalań i podtopień. Co zrobić w przypadku zalanego samochodu? Zostawić, czy próbować uruchomić? Ekspertka z Polskiej Izby Ubezpieczeń radzi co zrobić w przypadku zalania samochodu.

REKLAMA

Przebywasz w szpitalu i zapomniałeś wykupić ubezpieczenie OC samochodu? Możesz zostać obciążony wysoką karą. Jest stanowisko UFG po interwencji RPO: taka opłata, pobierana jest w interesie poszkodowanego

W związku z ostatnią interwencją Rzecznika Praw Obywatelskich do Ministra Finansów w sprawie wysokich i niezaskarżalnych kar za brak ważnego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, którymi – jak wynika z interwencji – niekiedy karane są nawet osoby nie ponoszące winy za niewykupienie na czas ubezpieczenia, ponieważ np. przebywały w tym czasie w szpitalu – mówi się przede wszystkim o kwestiach problematycznych z punktu widzenia ukaranych. Stawiając się w roli poszkodowanego w wypadku z udziałem nieubezpieczonego pojazdu – można jednak spojrzeć na sprawę z nieco innej perspektywy. UFG przedstawiło swoje stanowisko w sprawie interwencji Rzecznika. 

Więcej czasu dla Ośrodków Szkolenia Kierowców i wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego

Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt nowelizacji ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym. M.in. przedłużono okres przejściowy dla Ośrodków Szkolenia Kierowców i wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego.

Od 1 listopada 2024 r. obowiązek rejestracji w systemie SENT. Ważne zmiany w delegowaniu kierowców w transporcie drogowym

Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt nowelizacji ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym. Chodzi o obowiązek rejestracji w systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi.

KGP: 122 607 interwencji, 479 wypadków drogowych, 45 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie całego ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 607 interwencji. Od początku tegorocznych wakacji policjanci odnotowali 306 wypadków na drogach ze skutkiem śmiertelnym.

REKLAMA

Samochody elektryczne z dotacją Mój elektryk: już 18 tys. w leasingu. Czy wkrótce także elektryczne rowery

Kończą się pieniądze przeznaczone na dotacje w ramach programu Mój elektryk. Na szczęście rząd zapowiada kolejną edycję. Można będzie skorzystać z dofinansowania do zakupy, ale także leasingu aut elektrycznych. Być może ta forma dofinansowania będzie miała zastosowanie także w programie Mój rower elektryczny.

Kary za brak ubezpieczenia OC w 2025 r. – czeka nas kolejny wzrost. Ogromne kwoty i brak możliwości zaskarżenia

W związku z pewnym już wzrostem płacy minimalnej od 1 stycznia 2025 r. – wzrosną również kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Spóźnialski posiadacz samochodu osobowego, będzie mógł zostać obciążony karą sięgającą nawet 9250 zł. Ostatnią szansą na zahamowanie ich wzrostu, jest interwencja Rzecznika Praw Obywatelskich.

REKLAMA