REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Bitner
Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast
Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast
Jerzy Bitner

REKLAMA

REKLAMA

Strefa zamieszkania to specjalny obszar na drodze, który wyznacza się po to, by szczególną ochroną otoczyć pieszych. W strefie zamieszkania każdy pojazd jest intruzem i musi ustępować pierwszeństwa pieszym niezależnie od tego, po jakiej części drogi poruszają się. Ponadto na obszarze tym obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 km/h, a postój pojazdów dozwolony jest tylko w wyznaczonych miejscach. Tyle teorii. W praktyce strefy zamieszkania wyznaczane są coraz częściej w sposób zupełnie chybiony, na ruchliwych ulicach w centrach miast.
Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast

Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast

Jerzy Bitner

W założeniu strefy zamieszkania powinny być wyznaczane w obrębie osiedli mieszkaniowych, tam gdzie mogą przebywać na drodze bawiące się dzieci, poruszać się ludzie wychodzący z domów itp. Symbole na znaku wskazują zresztą jednoznacznie, w jakich miejscach powinien on być umieszczany.

REKLAMA

Niestety w praktyce często spotykamy się z radosną twórczością zarządów dróg miejskich, a zapewne także inicjatywami radnych i innych działaczy, którzy o zasadach ruchu drogowego mają mgliste pojęcie.

Zobacz też: Wyrok za publikację zdjęcia samochodu – część I

Popatrzmy na fot. 2:

Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast

Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast

Jerzy Bitner

Znak wyznacza początek strefy zamieszkania na drodze, na której mamy jezdnię, chodnik, a nawet przejście dla pieszych. Po co jest to przejście, skoro w strefie zamieszkania pieszy ma prawo poruszać się po całej drodze i w dodatku przysługuje mu pierwszeństwo przed pojazdami? Co gorsza, takie oznakowanie i istniejące przejście może zdezorientować kierowców. Jeżeli na jezdni wytyczono pasy dla pieszych, to łatwo zasugerować się, że jest to normalna jezdnia, a nie strefa zamieszkania. Widzimy też samochody zaparkowane jak popadnie, wcale nie na wyznaczonych miejscach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Wyrok za publikację zdjęcia samochodu – część II

A oto kolejny przykład, tym razem z Mielca:

Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast

Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast

Jerzy Bitner

Strefa zamieszkania zaczyna się tutaj tuż przed ruchliwym skrzyżowaniem. W dodatku zaraz za znakiem mamy przejście dla pieszych. Formalnie rzecz biorąc piesi mają tu prawo przejść przez jezdnię w każdym miejscu, a więc mogą np. chodzić po tym skrzyżowaniu. W praktyce taki pieszy nie tylko zostanie otrąbiony przez kierowców, ale naraża się na potrącenie.

Zobacz też: Czy grozi mandat za głośne odtwarzanie muzyki w samochodzie?

Osobliwie wygląda też wyjazd z Rynku w Mielcu:

Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast

Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast

Jerzy Bitner

Zobacz też: Czy można prowadzić samochód po jednym piwie?

Znak oznaczający koniec strefy zamieszkania umieszczony jest na ruchliwej drodze wylotowej prowadzącej z Rynku. Przed tym znakiem pieszy (teoretycznie) mógłby chodzić sobie po jezdni, za znakiem już nie. Na szczęście piesi mają na tyle rozsądku, by nie pchać się pod rozpędzone samochody. Po co jednak tworzyć taką fikcję?

W dodatku wielu zmotoryzowanych nie ma pojęcia, jakie zasady obowiązują w strefach zamieszkania. Mamy więc do czynienia z nieprawidłowym parkowaniem na zasadzie: gdzie tylko się da:

Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast

Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast

Jerzy Bitner

Zobacz też: Niewyznaczone pasy ruchu – jak się zachować?

W Radomiu z kolei strefa zamieszkania zaczyna się tuż przed rondem:

Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast

Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast

Jerzy Bitner

Zobacz też: Jakie przepisy obowiązują na parkingach przed centrami handlowymi?

Przed tym skrzyżowaniem o ruchu okrężnym umieszczono znak „Ustąp pierwszeństwa”. Kogo on dotyczy? Kierujący samochodem musi ustąpić pierwszeństwa pojazdom znajdującym się na rondzie, ale pieszy może sobie przejść przez to rondo na skos. Czy nie jest to przejaw jakieś drogowej paranoi?

Najdalej chyba w wyznaczaniu niebezpiecznych stref zamieszkania posunęły się władze Wrocławia:

Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast

Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast

Jerzy Bitner

Na ul. Szewskiej i na ul. św. Jadwigi strefy zamieszkania wyznaczono na ulicach, po których jeżdżą tramwaje. Zobaczyć więc można taki oto obrazek: po torach tramwajowych jedzie rowerzysta, a tuż za nim tramwaj, którego motorniczy hamuje i zgrzyta zębami. Notabene rowerzysta nie jest pieszym i nie przysługuje mu pierwszeństwo przed pojazdem szynowym. Warto też zadać sobie pytanie, czy można wymagać, by ciężki tramwaj pełen pasażerów gwałtownie hamował, bo na tory może – zgodnie z prawem – w każdej chwili wejść pieszy?

Na polskich drogach można też spotkać zupełnie niedopuszczalne zestawienie znaków „strefa zamieszkania” oraz „ograniczenie prędkości”:

Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast

Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast

Jerzy Bitner

REKLAMA

W żadnym razie nie może mieć miejsca podwyższanie dopuszczalnej prędkości w strefie zamieszkania. W rzeczywistości znak „strefa zamieszkania” umieszczono tutaj dlatego, że po prawej stronie drogi nie ma chodnika. Urzędnicy maja więc spokojne sumienie i uważają, że w ten sposób zadbali o bezpieczeństwo pieszych.

Podobnie jest zapewne w Mielcu, w Kielcach, we Wrocławiu i w setkach innych miast, w których decydenci nie rozumieją, gdzie powinny być wyznaczane strefy zamieszkania i jakie skutki powoduje taka niefrasobliwa działalność jaka uprawiają.

Warto też przytoczyć kontrowersyjne orzeczenie sądu dotyczące pierwszeństwa pieszych w strefach zamieszkania:

Fakt, że pieszy w „strefa zamieszkania” ma pierwszeństwo, nie uzasadnia, że może on bez uwzględnienia innych uczestników ruchu zmieniać tor ruchu. W strefie zamieszkania poruszają się pojazdy i pieszy winien zachować ostrożność. Pierwszeństwo pieszego w strefie zamieszkania ma na celu jego ochronę, jednak nie zwalnia go od zachowania zasad ostrożności. (Postanowienie Sądu Najwyższego – Izba Karna z dnia 20 grudnia 2016 r. II KK 367/16)

REKLAMA

Wynikać by stąd mogło, że wprawdzie pieszy ma pierwszeństwo przed pojazdami w strefie zamieszkania, ale musi zachować ostrożność. A zatem, idąc w tej strefie powinniśmy oglądać się za siebie i upewniać się, czy na przykład skręcając do klatki schodowej nie wpadniemy pod jakiś pojazd. Czy tego samego należy i można wymagać od dzieci, które bawią się na podwórku?

Dobrze by było, gdyby wyznaczaniem stref zamieszkania zajmowali się eksperci do spraw ruchu drogowego, a nie ludzie, którzy nie grzeszą znajomością przepisów, ale za to podejmują populistyczne działania aby podlizać się pieszym i zyskać popularność. Wadliwie zlokalizowane strefy zamieszkania nie tylko nie chronią pieszych, ale stwarzają dla nich jeszcze większe zagrożenie.

Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast
Jerzy Bitner
Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast
Jerzy Bitner
Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast
Jerzy Bitner
Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast
Jerzy Bitner
Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast
Jerzy Bitner
Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast
Jerzy Bitner
Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast
Jerzy Bitner
Strefy zamieszkania wyznaczane na ulicach miast
Jerzy Bitner
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA