Strefa czystego transportu. Warszawa wyrzuci z centrum stare auta
REKLAMA
REKLAMA
- Strefa czystego transportu. Warszawa ma pomysł!
- Jaki teren obejmie strefa czystego transportu w Warszawie?
- Wyjątki w strefie czystego transportu w Warszawie
- Kary i naklejki na szybę w SCT w Warszawie
- Strefa czystego transportu w Warszawie. Pomysł będzie konsultowany
Strefa czystego transportu. Warszawa ma pomysł!
REKLAMA
Od 1 lipca 2024 roku w Warszawie zacznie działać strefa czystego transportu. Do centrum nie wjadą diesle mające więcej niż 18 lat oraz auta benzynowe mające więcej niż 27 lat. Według analiz, wprowadzenie pierwszego etapu SCT w roku 2024 będzie dotyczyło 2 proc aut poruszających się dziś po stolicy. W kolejnych etapach 27., 55. i 74-proc. z nich.
REKLAMA
Jesteśmy przekonani, ze jest to dobra droga, żeby wprowadzić strefę, do której wjazd tymi najbardziej trującymi samochodami będzie zakazany. Plan jest rozpisany od lipca 2024 roku aż do 2032 po to by ograniczać zatrucie powietrza, które ma wpływ na nasze zdrowie - powiedział w środę podczas spotkania z dziennikarzami prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Jaki teren obejmie strefa czystego transportu w Warszawie?
Warszawska strefa transportu powstanie. Kluczowe pytanie jednak brzmi: co tak naprawdę oznacza centrum miasta? SCT w stolicy zostanie objęta większość Śródmieścia, fragmenty Woli, Ochoty a po drugiej stronie Wisły Saską Kępę, część Pragi Północ i Południa.
Wyjątki w strefie czystego transportu w Warszawie
Oczywiście będą też wyjątki. W strefie będą mogły poruszać się samochody służb ratowniczych, pojazdy zabytkowe, samochody specjalne np. śmieciarki oraz auta osób niepełnosprawnych. Miasto zastanawia się nad wprowadzeniem wyłączeń czasowych np. w przypadku konieczności nagłej jazdy do szpitala.
Chociaż jeżeli chodzi o autobusy czy śmieciarki, obydwa typy pojazdów już dziś spełniają wszystkie wymogi, które zostaną postawione przed pojazdami wjeżdżającymi do SCT w Warszawie.
Kary i naklejki na szybę w SCT w Warszawie
Strefę będzie kontrolować straż miejska i policja. A za wjazd nieuprawawnionym, starym samochodem lub bez odpowiedniej nalepki, będzie groził mandat w wysokości 500 złotych. Ratusz ma też plan honorowania oznaczeń z innych miast. To znaczy, że nalepki z Krakowa czy Wrocławia, bo te miasta też już planują wprowadzenie strefy czystego transportu, będą ważne również w stolicy.
Zasady są jednakowe dla wszystkich, zarówno dla mieszkańców Warszawy jak i osób przyjezdnych - podkreślił Trzaskowski.
Strefa czystego transportu w Warszawie. Pomysł będzie konsultowany
REKLAMA
Ratusz na początek tłumaczy, że wybór obszaru SCT w Warszawie wynika z analiz, które wykazują, ze na tym obszarze występują największe zanieczyszczenia. Ograniczony jest też największymi arteriami, które okalają centrum. Co więcej, władze miasta już rozpoczęły akcję informacyjną i chcą konsultować pomysł z mieszkańcami. Konsultacje z warszawiakami będą odbywać się zarówno internetowo, jak i będzie można zgłaszać swoje wnioski do urzędu dzielnicy. Ostateczną decyzję w sprawie strefy czystego transportu podejmą jednak radni.
Zaczynamy konsultacje, bo chcemy przedyskutować tempo wprowadzania tych zmian oraz obszar ich wprowadzenia. Na razie proponujemy wprowadzenie strefy czystego transportu na terenie tzw. funkcjonalnego centrum czyli głownie śródmieścia z częściami przylegających dzielnic. Ale o tym będziemy rozmawiali z warszawiakami - podkreślił Trzaskowski.
Autorka PAP: Marta Stańczyk
Opracował: Kuba Brzeziński
REKLAMA
REKLAMA